Joj Cinema nebude posledním kanálem Jojky, skupina připravuje další. I pro Česko

16. 12. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

„Změna loga Joj Cinema je pro nás opravdu maličkou daní za to, že jsme reálně vstoupili na český trh,“ komentuje třenice se skupinou Nova šéf slovenské Joj Media Group Marcel Grega.

Tahanice o nováckou spirálu

Sedm televizních kanálů nemá být konečný počet lineárních stanic, které provozuje slovenská televizní skupina Joj. Podle jejího generálního ředitele Marcela Gregy jsou už v plánu další programy, vesměs kódované placené stanice, a vyloučit nelze ani projekty připravované na klíč pro konkrétní operátory, jakým je dětský kanál Ťuki TV – unikátní stanice, již nabízí výhradě Slovak Telekom. Klíčová je přitom pro Jojku přítomnost nejen na slovenském, ale i českém trhu. V tomto smyslu je první vlaštovkou filmový kanál Joj Cinema, který do Česka vstoupil před půlrokem a získal si velkou pozornost diváků placených televizních služeb. Do payTV byznysu jsme plánovali vstoupit už delší dobu, ale chtěli jsme to udělat až ve chvíli, kdy budeme mít v rukou skutečnou konkurenční výhodu a tou je jednoznačně kvalita kontentu stanice Joj Cinema, vysvětluje Grega.

Vstup na český trh ale nebyl jednoduchý. Jojka chtěla využít brand svého hlavního kanálu a v logu placené filmové stanice použila červenou spirálu, již Joj zdědila z doby, kdy vznikala jako slovenská sestra televize Nova (v období, kdy Novu ovládal Vladimír Železný a probíhaly mezinárodní spory s jejím původním investorem a nynějším majitelem, mediální skupinou CME). Nova využití spirály v logu Joj Cinemy napadla a byla odhodlána jít až k soudu. Jojka se proto původního loga filmové stanice vzdala a nahradila ho jiným. Změna loga je pro nás opravdu maličkou daní za to, že jsme reálně vstoupili na český trh. Joj Cinema totiž vysílá pouhý půlrok, ale už za tak krátké období zaznamenala skutečně velký úspěch – obrovský zájem diváků i operátorů na obou trzích, řekl serveru DigiZone.cz šéf skupiny Joj.


Zdroj: Mediaboom.sk

Původní logo Joj Cinema v porovnání s logem Novy Cinema

Proč Nova tolik znervóznila?

Nervozita se strany televize Nova byla na místě: Joj Cinema se totiž zaměřila na kvalitu a nabízí aktuální filmové hity, přičemž u těch nejatraktivnějších, ať už jde o zahraniční akvizice nebo česko-slovenské exkluzivní premiéry, nepřerušuje filmy reklamou, čímž se výrazně odlišila od podobně zaměřené, ale volně dostupné Novy Cinema. Nova na to logicky zareagovala „konkurenčními třenicemi“, míní Marcel Grega. Vstup na český trh byl podle jeho slov klíčový, protože Slovensko je pro placené televizní stanice příliš malým teritoriem, ale ve spojení s Českem nabízí už celkem slušný zásah. Velkou práci na etablování Joj Cinema a penetraci odvádí i náš distribuční partner Axocom, což nás velmi těší, dodává Grega.

Letošní rok byl pro Jojku ve vstupu do placených služeb přelomový. Spustili jsme tři nové tematické payTV stanice – historicky první televizi pro děti ve slovenštině RiK, druhou dětskou stanici Ťuki TV, která je výjimečná tím, že je vytvořena na míru jedinému zadavateli, a naši nejnovější filmovou televizi Joj Cinema. V současnosti máme dohromady sedm televizí (Joj, Plus, Wau, Senzi, RiK, Ťuki TV a Joj Cinema). Do budoucna určitě plánujeme a připravujeme další, neskrývá Marcel Grega chuť na další expanzi. Spuštění každé další nové stanice je ale podle šéfa Jojky složitý proces, který se týká mnohých proměnných a ne vždy je to takový úspěch jako v případě Joj Cinema: Nejde jen o naše know-how, dlouholeté zkušenosti, ověřené možnosti a schopnost vyprofilovat si rentabilní cílovou skupinu a vyprodukovat kvalitní obsah šitý na míru její poptávky, ale souvisí to také s následnými dlouhotrvajícími a komplikovanými jednáními s jednotlivými operátory a snahou o zařazení do jejich nabídky.


Foto: Joj Media Group

„Na současném počtu sedmi lineárních televizních kanálů určitě neskončíme,“ říká generální ředitel skupiny Joj Marcel Grega

Nový byznys: vytváření kanálů na klíč

Třem nejnovějším programům Jojky podle generálního ředitele celé skupiny ještě nějakou dobu potrvá, než se etablují na trhu. Je to dlouhodobější proces, míní. Těší ho ale zvyšující se zájem o dětské kanály, konkrétně pak o Ťuki TV, která je dostupná výhradně zákazníkům Slovak Telekomu, jeho IPTV platformy Magio TV a satelitní služby MagioSat. Objeví se Ťuki TV i u nějakých jiných operátorů? Faktem je, že zájem slovenských i českých diváků a operátorů o Ťuki TV od léta roste. Tato stanice však byla vytvořena přímo jako produkt pro Slovak Telekom a záleží jen na něm, co s tímto produktem dále podnikne, odpovídá Marcel Grega. My jako Joj Group jsme kdykoli připraveni serióznímu zadavateli – operátorovi nebo skupině operátorů – vytvořit rovněž na míru ušitou tematickou televizi pro určenou cílovou skupinu – Ťuki TV je úspěšným příkladem, první vlaštovkou a zároveň naší vlajkovou lodí v této oblasti – je perfektní ukázkou toho, jak může spolupráce mezi námi a zadavatelem fungovat. Grega upozorňuje, že to byla Jojka, kdo na slovenském televizním trhu přinesl jako první jiné typy reklamních formátů kromě klasických třicetisekundových spotů, a v těchto inovačních postupech chce nadále pokračovat.

Nastartovali jsme prodej videoreklamy ve slovenském onlinu a v současnosti umíme opět jako první a zatím jediní uspokojit zájem našich obchodních partnerů nejen v rámci samotné produkce reklamy (prostřednictvím kreativní společnosti Joj Production), ale i výroby celých televizních stanic na míru podle požadavků klienta, říká Grega. S inovativními postupy souvisí i zavádění OTT služeb, o které mají operátoři placených televizních platforem eminentní zájem. Jojce se letos podařilo po delším vyjednávání uzavřít dohodu se všemi operátory a asociacemi o zpřístupnění jejího obsahu v nelineárních službách. S cenou za tyto služby sice nejsme spokojení, v každém případě je však přelomové už to, že jsme je vůbec zlegalizovali. Letošní rok byl tedy prvním krokem, který posunul úvahu o placení za nelineární vysílání do roviny realizace. V monetizaci OTT však vidíme určitě větší potenciál, přiznává Grega.

Talent? Prima se na jeho výrobě už nepodílí

Jojce se rovněž vyplácí spolupráce s českými komerčními televizemi na společných programových projektech. Asi nejznámějším z nich je show Česko Slovensko má talent, kterou na českém trhu vysílá Prima. Letošní pátou řadu však televize společně nekoprodukovaly, celou ji připravila Jojka a Prima si od ní pouze koupila vysílací práva pro český trh. Co se týká letošního roku, na projektu Česko Slovensko má talent jsme s Primou reálně skutečně nespolupracovali, potvrzuje Grega. Prima nebyla ani koproducentem této show, pouze si od nás jako akvizici odkoupila práva k jejímu odvysílání, a tím pádem show na českém území i odpromovala. Na podobném principu ale spolupracujeme i s jinými českými vysílateli, konstatuje šéf slovenské Jojky a jako příklad uvádí TV Barrandov. U Talentu ale Jojka chce zůstat u „federálního“ názvu. Vyplývá z něj, že i když vyrábíme talentovou show technicky a produkčně jen s naším týmem v Joj a spolupracovníky na Slovensku, nadále chceme oslovovat i české talenty a české diváky, říká Marcel Grega.

Mohlo by se tedy někdy v budoucnu stát, že se Talent bude vysílat jenom na Jojce a tuto televizi bude možné legálně sledovat i v České republice? Ani to nelze vyloučit. Jojka je velkým odběratelem licencí televizních formátů společnosti FremantleMedia a u některých z nich dosahuje celosvětově nejlepších výsledků sledovanosti. Na letošek jsme si například kromě ověřených show Got Talent či Inkognito vybrali i novou soutěžně-kulinářskou show Moje máma vaří líp než tvoje, která se v silné podzimní sezóně stala novým suverénním lídrem slovenského trhu v access prime time, chlubí se Marcel Grega. S formáty od FremantleMedia jsme dosáhli tak skvělých výsledků, že jsou v porovnání s jinými zeměmi v celosvětovém měřítku dokonce nejúspěšnější. Zástupci německých a britských televizí proto dokonce přijedou natáčet jejich verze show Moje máma vaří líp než tvoje na Slovensko. Připravujeme pro ně i workshop o našem know-how, říká šéf Jojky.

Joj International není na pořadu dne

Teze o vysílání talentové show Česko Slovensko má talent pouze na televizi Joj sice není tak úplně nereálná, ale musel by se vyřešit problém s šířením hlavního kanálu Jojky na českém trhu. Ne ke všem pořadům totiž Joj vlastní vysílací práva i mimo území Slovenska. Proto nyní bedlivě sleduje nejnovější aktivitu konkurenčních skupin Markíza a Nova, které se chystají už příští měsíc spustit v sousedních zemích bývalé federace programy Markíza International a Nova International. Tuto aktivitu vítáme. Jsem rád, že nejsme ve snaze o vypořádání licenčních práv v jednotlivých zemích sami a že se do toho pustila i CME, líčí Marcel Grega. Jsem zvědavý, jak na to budou reagovat operátoři. My jsme šli jinou cestou a naši expanzi na nový trh jsme zahájili ve spolupráci se satelitními, kabelovými a IPTV operátory právě vytvořením a spuštěním nového mezinárodního filmového kanálu Joj Cinema už před půlrokem.

I na „velké“ Jojce by se ale mělo objevovat stále víc „federálních projektů“, které osloví jak slovenský, tak i český trh. Rozhodně se to vyplatí: samotné Slovensko má pouze pět milionů televizních diváků, Česká republika jich má deset milionů. Dohromady už jde o docela zajímavé číslo, které je však stále skoro třetinové oproti Polsku. Vzhledem k velikosti, či spíše „malosti“ našeho slovenského trhu logicky vždy preferujeme česko-slovenské projekty, potvrzuje generální ředitel Joj Group. A nemusí jít přímo o společné pořady, některé formáty Jojka licencuje do České republiky. Televize Barrandov od ní takto odebírá svůj nejúspěšnější pořad Soudkyně Barbara, ve slovenském originále známý jako Súdná sieň. Barrandovu ji i koprodukujeme a vyrábíme v našich ateliérech na bratislavské Kolibě. V současné době uvažujeme nad rozšířením naší koprodukční spolupráce, dodává Grega.

Ne všechny projekty se ale Jojce podaří dotáhnout do zdárného konce. Nedávno oznámila svůj odchod ze slovenské lidovkové stanice Senzi TV, v níž měla téměř poloviční podíl a na jejímž obsahu je postaven i český hudební kanál Barrandov Muzika. Senzi TV není televize založená primárně na prodeji reklamy – od začátku měla jiný obchodní model a ten nám v současnosti už nezapadá do portfolia, v rámci něhož se chceme kromě free-to-air soustředit i na payTV byznys, vysvětluje Marcel Grega. Senzi TV, která měla fungovat jako teleshoppingový kanál na prodej hudebních nosičů, jako se to úspěšně daří české Šlágr TV, tak zcela převzal její zakladatel Peter Núñez, který společně s českou TV Barrandov uvažuje o propojení značek Barrandov Muzika a Senzi TV a působení na obou trzích najednou.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).