Josef Chmel: Testmir naučí maminku na mateřské i ředitele vesmíru

11. 8. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Josef Chmel, Testmir
Josef Chmel, Testmir
Testmir Josefa Chmela je nový nástroj elektronického vzdělávání. Můžete otestovat sebe, své zaměstnance nebo studenty, testy vytvářet i procházet jejich vyhodnocení. Koho chcete vzdělávat vy?

Představte nám ve stručnosti váš projekt.

Testmir je e-learningová webová aplikace, která slouží jako doplněk ke vzdělávání. Slouží k vytváření testů. Tyto testy však nejsou určeny k vyzkoušení znalostí, ale k jejich upevnění, doplnění či připomenutí. Proto testy nemají žádný časový limit, ani limit počtu opakování. Studující osoba je může dělat jak dlouho chce a kolikrát chce. Po vyplnění a odeslání testu ke kontrole jsou označeny správné a nesprávné odpovědi. U nesprávných se lze dozvědět správnou odpověď. Test lze dokola opakovat, do té doby, než je test zcela správně vyplněn.

Josef Chmel, Testmir

Josef Chmel, zakladatel Testmir.cz: Testmir je aktuálně ve fázi rozjezdu.

Testmir je primárně určen pro firmy, aby svým zákazníkům či klientům mohly nabídnout tuto online službu k činnosti, kterou již provozují. Postaveno na principu Win-Win. Testmir je aktuálně ve fázi rozjezdu. Spustil jsem jej před třemi měsíci a do teď jsem vychytával problémy a nedomyšlenosti, plnil demonstrační data a napojoval na komunitní weby. Ladil jsem Testmir z hlediska SEO, budoval zpětné odkazy. Myslím, že teprve teď je připravený ke komerčnímu nasazení.

Proč jste zvolili právě toto jméno/značku?

Vybrat jméno/značku je složitá věc, kdo to zkusil, jistě ví své. Nápadů byla spousta, ale mnoho z toho, co člověka napadne hned, je již zabrané nebo to špatně zní či se to špatně vyslovuje. Chtěl jsem, aby název dobře zněl, třeba i do telefonu, aby v něm nebyla diakritika, značka byla snadno zapamatovatelná, bez pochybností, jak se píše.
Testmir mě napadl již v jakési beznaději, kdy byly sice již vybrané alternativy, ale nelíbily se buď mně nebo dotazovaným přátelům.

Cesta byla taková, že mě nejdřív napadlo slovo vesmír, a pak jsem si uvědomil, že mir je rusky/staročesky svět, nebo mír. No a ty testy jsou myšleny neofenzívně, mírově. Takže „test“ – „mír“ nebo „test“ – „svět“.

V současnosti mohou testy vytvářet tři skupiny uživatelů: školy, školitelé a firmy. Které z těchto skupin zatím službu nejvíce využívají a u které vidíte největší potenciál?

Testmir

Titulní stránka Testmiru

Aktuálně Testmir nejvíce využívají maminky s dětmi, které si dělají testy pro žáky první až třetí třídy. Poprosil jsem totiž jednu svou kamarádku učitelku na mateřské, zda by mi za drobný peníz neudělala nějaké testy pro děti prvního stupně základní školy. Takže tam vcelku pravidelně tyto testy někdo dělá.

Osobně vidím potenciál hlavně u základních škol, autoškol a školících agentur. Vzhledem k tomu, že s oslovováním teprve začínám a školy začínají být aktivní až ke konci prázdnin, tak na posouzení správnosti mého odhadu musím počkat.

Snažíte se navázat spolupráci s jinými servery se zaměřením na vzdělávání. Jaké jsou jejich reakce a jakou formu spolupráce vyhledáváte?

Ano, snažím se navázat spolupráci zejména s weby okolo výuky. Reakce jsou zpravidla pozitivní, mám vyměněné již nějaké odkazy. S jedním serverem pro učitele mám domluvenu na konec prázdnin soutěž. S jiným, že napíše recenzi. Pak je taková výjimka. S jedním webem pro maminky s dětmi mám domluveno využití zatím na půl roku zdarma, aby tam mohli vytvářet pro své děti obdobné testy, jako jsou od té mé kamarádky.

Testy slouží k testování znalostí. Neuvažujte o propojení s druhou stranou mince: encyklopediemi, učebnicemi atd.?

Osobně mám nějaké nápady, kam Testmir směřovat, ale chtěl bych se hlavně řídit poptávkou ze strany budoucích klientů. Budou mít určité potřeby při používání a těm bych chtěl vyjít vstříc. Samozřejmě, až ve chvíli, kdy uvidím, že se určitý podnět opakuje. Jinak do testů lze vkládat odkazy, tudíž napojení na například wikipedii je možné již teď.

Stanovil jsem si zásadu, že Testmir chci mít jednoduchý, jak po stránce tvorby, tak po stránce použití. Pokud bude klient potřebovat složitější systém s více možnostmi, tak na trhu určitě najde vyhovující produkt.

Nicméně vaše otázka mě zaujala a budu nad ní uvažovat.

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

V současnosti jsem, co se týče programování a marketingu sám, ale občas mi někdo pomůže. Kamarád mi pomohl nápady při rozjezdu, kamarádka tvořila zmíněné testy pro ZŠ a manželka mi teď natáčí screencast videa…

Kdo je typický návštěvník (zákazník) vašeho webu? Kolik návštěvníků mohou vaše služby potenciálně oslovit?

Web navštěvují lidé z diskuzních fór, kde jsem si nechal Testmir oponovat, takže to budou lidé z IT, komunity kolem tvorby webů. Tipuji tedy mužského pohlaví. Dále již zmíněné maminky, které svým ratolestem pouští testy pro děti.

A pak snad také potenciální klienti, což odhaduji z toho, že navštěvují sekci pro klienty.
Myslím že oslovit lze cca 35 000 firem oboru vzdělávání a cca 5000 škol. Otázkou je ale, jak to udělat. Doufám, že mi v tom článek na lupě pomůže. Nemyslím si totiž, že je Testmir jen o zisku pro mě, ale hlavně je o zisku pro vyučující a vyučované. Byla by proto škoda jim nedat možnost Testmir využít.

Považujete český trh za dostatečně velký pro vaši službu? Plánujete expanzi do zahraničí?

Myslím, že český trh je dostatečně veliký. Nicméně expanzi do zahraničí nic nebrání. Mám zakoupenou i doménu Testmir.com. Asi bych ovšem musel pozměnit nejen obchodní model, ale i právní subjekt. Takže zatím pro tento krok nenastal správný čas.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí? V čem si myslíte, že jste lepší?

Testmir

Testmir a konkrétní test.

Největší konkurenti jsou firmy, které disponují podobným produktem. Zatím jsem jich objevil jen pár, ale možná špatně hledám. Každopádně pokud jich je více, tak mají špatný SEO. Některé firmy dělají tzv. virtuální univerzity, ale ty jsou technologicky i klientelou někde úplně jinde.

Oproti firmám zaměřením na podobný segment trhu vyniká Testmir zejména jednoduchostí použití. Jejich testy a kurzy jsou sice nabité možnostmi, ale tvorba a použití je složité a možná až těžkopádné.

Například školy: Z mých zkušeností (rodinné a přátelské vazby) nechtějí učitelé, již tak dost přetížení, trávit čas dlouhým školením tvorby kurzů a pak i samotnou tvorbou kurzů. Na druhou stranu již předpřipravené kurzy nemusí odpovídat vzdělávacímu programu konkrétní školy.

V Testmiru si učitelé mohou snadno a rychle téměř bez jakékoliv přípravy vytvořit vhodný test, který jim zapadne přímo do hodiny. Test si mohou doma žáci zopakovat. V hodině probranou látku si žáci mohou připomenout a ověřit si že to umí. Například před písemnou prací!

To samé ale platí pro absolventy různých školení, jen si za učitele je třeba dosadit lektora a za žáka absolventa kurzu.

V zahraničí mě zaujal nově vzniklý projekt Learnable. Který se ale vydává trochu jinou cestou.

Jakým způsobem chcete oslovovat nové zákazníky? Jaké sociální služby a kanály přitom budete využívat?

V tomto ještě trochu tápu. Vzhledem k tomu, jak velké množství potencionálních zákazníků a předpokládaná výtěžnost je, tak obesílat či obcházet je jednotlivě nebude příliš účelné. Proto chci oslovovat internetové služby, kde je možné že se potenciální klienti vyskytují, aby mi tam umístili třeba článek, recenzi, odkaz s popisem.

Krátce po založení webu jsem zřídil i facebookovou stránku. Nedávno i twitter. Nicméně nezdá se mi, že by zrovna tyto kanály nějak zásadně ovlivňovaly návštěvnost.
Dělám to spíše pro budoucnost, až budou klienti chtít vědět, co je nového, nebo při rozhodování si prohlédnout, co má Testmir za sebou, aby tam našli, že se Testmir průběžně rozvíjí, že je tu již nějakou dobu, že má nějakou historii a tím pádem i budoucnost…

Na Twitter se snažím psát aktuálně a i drobnosti. Na facebook zase větší události.

Jakým způsobem chcete vydělávat peníze?

Nad touto kapitolou jsem přemýšlel ještě před samotným návrhem funkcí webu. Je to tím, že jako freelancer jsem tvořil startupy pro zákazníky a všímal si, co dělají špatně, že obchodní model nemají buď vůbec nebo ho mají naivní, či zcela špatný. Takový obchodní model dokázal potopit i celý web, ačkoliv nabízená služba byla zajímavá.

Takže jsem si tvořil myšlenkové mapy a ladil obchodní model do té doby, než jsem byl spokojený. Chtěl jsem, aby tam nebyla nějaká evidentní díra, kudy by ho šlo obejít, či nějaká rána, která by zákazníky zlobila.

Sice jsem nakonec tento prvotní obchodní model nakonec předělal do současné podoby, ale i tak byl jeho vznik důležitý.

Testmir dnes funguje na principu pronájmu, kdy si firma nebo instituce vytvoří jakousi testmirovskou společnost. Platí pak pravidelný měsíční poplatek a za to si může do Testmiru zvát studenty a tvořit testy.

Asi se vám to zdá jednoduché, což taky je, snažím se o to u všeho, co je uživatelské v Testmiru. Nicméně, kdo někdy tvořil uživatelské prostředí, ví, že to jednoduché dá nejvíc práce. Aby něco působilo jednoduše, je za tím spousta programování. Kupodivu zakomponovat do Testmiru obchodní model mi dalo stejnou práci jako realizace funkčnosti, kterou se prezentuje.

Testmir obsluhuje celou registraci, komunikaci po e-mailu, přes vygenerovaní a doručení proforma faktury, komunikaci s bankou a založení testmirovské společnosti po zaplacení. Celé založení společnosti tak je hotové cca do hodiny, pokud bankovní převod proběhne v reálném čase.

Kde vidíte váš projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v letošním roce?

Mým snem je Testmir rozvíjet a budovat. Vybudovat kolem něj menší firmu. Dalším mým snem je, aby v té firmě vládla pohodová a příjemná ale hlavně nadšená atmosféra.
Chtěl bych ale rozjet i nějaké další webové projekty, když se zadaří.

Rád bych taky věnoval část budoucího zisku na dobročinné účely a měl radost z toho, že tyto peníze někde pomáhají. Uvidíme, co budoucnost přinese. Rozhodně se snažím, abych dosáhl alespoň něčeho z těchto snů.

V letošním roce bych rád, aby Testmir vydělal na svůj provoz a reklamní akce. V příštím roce, aby zaplatil náklady na realizaci. Kolik procent trhu bude Testmir za tři roky mít, si vůbec neumím představit.

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizoval?

Záleží na tom v jakém období bych se narodil. A jak by mně přály okolnosti. Za středověku v Evropě bych byl buď rytíř nebo templář. V Číně mnich v klášteře Šaolin. Ve starověku asi filosof. V 18. a 19. století asi vynálezce.

Děkuji za rozhovor.

Autor článku

Autor se osm let věnuje tvorbě internetových stránek a psaní recenzí o nezávislých počítačových hrách pro server Idnes.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).