Hlavní navigace

Joss Whedon dal nový film na internet. U režiséra Avengers to může fungovat

David Slížek

Nezávislí filmaři přes internet své filmy k divákům dostávají docela běžně. Online premiéra filmu In Your Eyes ukazuje, že s novou distribucí začínají experimentovat i známá jména.

Takhle by to mělo být pokaždé, okomentuje asi většina filmových fanoušků nejnovější krok scénáristy, režiséra a producenta Josse Whedona. Ten v neděli na newyorském Tribeca Film Festivalu publikum překvapil oznámením, že snímek In Your Eyes nemá jen kinopremiéru, ale zároveň se na něj diváci na celém světě mohou podívat online přes internetovou videoslužbu Vimeo.

Není to samozřejmě zadarmo – za zpřístupnění snímku na 72 hodin zaplatí divák 5 dolarů. 

Je to pro nás vzrušující moment, protože se snažíme vyzkoušet novou formu distribuce. A dostaneme celých pět dolarů, okomentoval Whedon internetové uvedení snímku v krátkém videooznámení. Naráží na to, že mu internetové uvedení umožňuje obejít téměř celý tradiční distribuční řetězec.

Bude určitě velmi zajímavé sledovat, kolik lidí za zhlédnutí filmu online zaplatí. Snímku In Your Eyes, ke kterému Whedon napsal scénář a který také produkoval, hraje do karet zejména spojení se známým jménem. Whedon právě pracuje na filmovém pokračování komiksových Avengers, jejichž první díl režíroval. Jako scénárista stojí také například za seriálem Buffy přemožitelka upírů.

Filmy, které se o podobně proslulé tvůrce opřít nemohou, to samozřejmě budou mít s online distribucí mnohem těžší – jak by určitě mohli dosvědčit mnozí tvůrci nezávislých nebo dokumentárních snímků, kteří internet jako distribuční platformu používají už delší dobu.

Filmaři i tak stále hledají nové obchodní modely. Nedávné filmové pokračování seriálu Veronica Mars získalo na Kickstarteru 5,7 milionu dolarů a film to nakonec úspěšně dotáhl do kin.

Vznikají také nové distribuční platformy, jako je například britský startup Distrify, který filmovým projektům nabízí zajištění online distribuce od trailerů až k platbám za přehrání snímků. Pochlubit se zatím může investicemi ve výši přes půl milionu dolarů nebo třeba distribucí krátkého filmu Terryho Gilliama The Wholly Family.

CIF17_Williams1

Šéf služby Andy Green ale na nedávné konferenci MIPTV varoval před předčasným optimismem: Používání nových technologií nedokáže nahradit schopnosti a zkušenosti tradičních distributorů, řekl.

Zdroje: BBC, Reuters

Našli jste v článku chybu?