Program vznikl ve spolupráci vydavatele Lupy, společnosti Internet Info, sítě technologických podnikatelů TUESDAY Business Network a Studií nových médií FF UK. Zaručily se za něj tři známé postavy českého online světa, Petr Koubský, Ján Simkanič a Josef Šlerka. Každý z nich zřejmě mezi přednášející propašoval několik svých favoritů. Nejvíc jich ovšem dodal Josef Šlerka, označující sám sebe za Brouka Pytlíka českého internetu, který může vybírat z početné suity svých studentů a absolventů.
Nabitý den zahájil odlehčenou keynote O mesmerismu sociálních sítí Patrick Zandl. Sociální média přirovnal k raně středověkému hradišti, socialistickému zdravotnictví, Rockefellerově ropnému impériu a ke generačnímu terorismu. „Vždycky přemýšlejte o tom, jestli to, co děláte, je nejen prospěšné pro zákazníka, ale i správné,“ zakončil internetový matador svou řeč k mladým dravcům českého internetového marketingu.
Význam sociálních sítí pro SEO
Po Patrickovi se za katedru postavil Pavel Ungr z agentury H1.cz a připomněl, že o vlivu komunikace v sociálních sítích na SEO se sice čile spekuluje, ale nebyl ještě stoprocentně prokázán. Nabídl proto několik silných argumentů pro: například experimentální stránku „Velivajíčko na zhniličku“ zaindexoval vyhledávač Google – jen a pouze na základě několika odkazů z Twitteru – během pouhých čtyř hodin. Velké množství sociálních sítí již indexuje také vyhledávač Seznam.cz, a na další se chystá.
Twitter má přitom podle Pavla Ungra na SEO v hlavních vyhledávačích větší vliv než Facebook. „Píší tam totiž, v uvozovkách, důležitější lidé.“ Ještě důležitější je kvůli svému přímému propojení s nejpoužívanějším vyhledávačem z hlediska SEO Google+, který má podle posledních odhadů v ČR 40 až 60 tisíc uživatelů. „Jeho vliv v nejbližších měsících a letech ještě poroste,“ řekl Pavel Ungr. Kdo chce dnes na internetu úspěšně komunikovat, musí mít podle Pavla Ungra v první řadě strategii – marketingovou i jasná klíčová slova. Klíčem k úspěchu je ještě víc než dřív „obsah, obsah, obsah“.
Přímý přístup na všeobecné stránky ze sociálních sítí přitom zatím nehraje až tak důležitou roli. Podle Ungra na jím sledované informační a obchodní stránky chodí z Facebooku 1,37, z Twitteru 0,37, a z Google+ 0,01 procenta uživatelů. „U přesněji zacílených webů, jako je Médiář.cz, to ovšem může být mnohem víc,“ podotkl expert na sociální marketing.
Bulovka příkladem
Tématem, kterému se zatím oborové konference příliš nevěnovaly, jsou sociální média ve zdravotnictví. V sobotu se ho velmi zajímavě zhostil Tomáš Pruša z Masarykovy univerzity. Z jeho přednášky vyplynulo, že zatímco pacientů a klientů českého zdravotnického systému, kteří by rádi s lékaři komunikovali také v sociálních sítích rychle přibývá (informace o zdraví podle ČSÚ hledá 44,3 procenta českých uživatelů), většina nemocnic i samostatných ordinací zatím nenašla cestu ani na Facebook, natož na Foursquare či Twitter. K čestným výjimkám patří pražská nemocnice Na Bulovce – s čilou online komunikací zdravotníků s pacienty v západní Evropě či v zámoří se to však stále srovnat nedá.
Nezbláznit se z čísel
Michal Ischia z týdeníku Respekt se na konferenci připojil k těm, kdo tištěným médiím nevěstí nic moc dobrého: „Zanikne nějaký český deník? Letos už by to mohlo cinknout. Spekuluje se o Lidových novinách,“ řekl v úvodu své přednášky.
Jednou z cest, jak se mohou tištěná média zachránit je podle Michala Ischii naučit se lépe mluvit s publikem prostřednictvím sociálních sítí, „aby si zpráva začala hledat čtenáře“. Jako příklad uvedl velké obálkové téma o “špehování dětí” pomocí různých zařízení vybavených GPS, které začalo jako dotaz reportéra položený čtenářům na Facebooku.
Podle interního průzkumu, který si Respekt loni udělal mezi svými čtenáři, se nejvíce z nich dozvědělo o výrazných zpravodajských událostech, jako byla smrt libyjského diktátora Kaddáfího nebo zřícení ruského letadla s českými hokejisty, ze zpravodajských webů. Na druhém místě byly sociální sítě a na třetím Word of Mouth, tedy od jiného člověka. Tradiční média – tisk, rozhlas a televize – skončila hluboko v poli poražených.
Podle stejného průzkumu, do něhož se zapojilo 1131 respondentů, používá 92 procent čtenářů Respektu Facebook, 35 procent Google+, 35 procent YouTube a 29 procent Twitter.
Důležitější než čísla je ale podle Michala Ischii způsob, jak tištěná média v sociálních sítích se svým publikem komunikují. Základem úspěchu podle něj je reagovat na to, co píší čtenáři, „nemluvit do zdi“ – odpovídat, lajkovat, retweetovat. Reagovat je potřeba rychle, být osobní, komunikovat individuálně, vést se čtenáři diskusi, nikoli přednášku. Zároveň ale odběratele příliš nezahltit.
Právě proto, že se snaží dodržovat tato pravidla, patří podle Michala Ischii twitterovský kanál respektu mezi „starými“ českými médii k nejúspěšnějším. Z devíti vybraných Twitter kanálů zavedených českých offline i online médií mají jen tři více odběratelů než zveřejněných tweetů.
Cit pro komunikaci a zdravý selský rozum je podle Michala Ischii důležitější než analýza dat získaných ze sociálních sítí. „Měření a monitoring odezvy? My to vlastně nijak neřešíme. Důležité je se z těch čísel nezbláznit.“
ČSSD spamuje sociální sítě
Jan Perla z OgilvyInteractive představil na ve svém vystoupení výzkum komunikace politických stran. Zajímavé na něm je, že nejprve sebral data v květnu před volbami 2010, po sedmnácti měsících se k nim vrátil a srovnal je se stavem z listopadu 2011.
Počet uživatelů Facebooku s volebním právem ve sledovaném období vzrostl z 2,078 na 2,932 milionu. Zatímco před volbami chápaly strany Facebook jako další komunikační kanál volební kampaně, v prvních měsících po volbách přestaly skoro úplně přispívat, s výjimkou Strany zelených.
Největší procentuální změnu v počtu fanoušků zaznamenala ČSSD, vzrostla o 253 procent. Začínala však na relativně nízkém čísle 659. Zdaleka nejvíc fanoušků měla v listopadu má TOP09: 47 tisíc, druhá ODS 21 tisíc, třetí VV jako jediná několik set fanoušků ztratila a spadla pod dvacet tisíc.
Zatímco ostatní politické strany dřímají, ČSSD v listopadu 2011 razantně zvýšila počet příspěvků – tak, že to hraničí se spamováním. Nárůst počtu příspěvků činí 350 procent a jde průměrně o osm statutů za den. Naproti tomu ODS zveřejňovala pouze čtyři příspěvky za měsíc – to je oproti volební kampani pokles o 90 procent. Jedinou českou parlamentní stranou, která na Facebooku oficiální stránku nemá, je KSČM.
Místo, aby komunikovaly přímo na Facebooku, snaží se strany především zvyšovat návštěvnost svých webů. Originální statusy, multimediální nebo interaktivní příspěvky tvoří jen zanedbatelnou část.
„Kromě ODS se strany postupně naučily komunikovat s voliči průběžně. Uvědomily si rozdíl mezi kampaní a běžnou každodenní komunikací,“ shrnul výsledky Jan Perla.
Na živo je to lepší
To bylo tedy pět vybraných z více než třiceti pozoruhodných přednášek, prezentací, dem (ba i jedné výtvarné instalace), kterými se mohli minulý týden v sobotu potěšit účastníci konference New Media Inspiration. Pokud jste mezi nimi chyběli, můžete si projít různorodé postřehy účastníků na Twitteru, fotogalerii na webu konference, a patříte-li mezi členy TUESDAY Business Network, můžete si stáhnout také většinu prezentací (některé jsou dostupné také na SlideShare či na osobních stránkách přednášejících). Mnohem lepší je ale přijít na příští ročník osobně.