Hlavní navigace

Kaiser Kuo z čínského Baidu o boji proti Google

23. 11. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Česko navštívil zástupce největšího čínského vyhledávače Baidu pan 郭怡广. Byla to příležitost se dozvědět, jakým způsobem bojuje proti Google další lokální hráč.

Jedním z řečníků na letošním 1. Čínském investičním fóru byl i Kaiser Kuo (profil LinkedIn), šéf komunikace Baidu, největšího čínského vyhledavače, který převálcoval v Číně Google. A protože to byla ojedinělá příležitost, jak se seznámit s dalším hráčem, který si na lokálním trhu poradil s nástupem Google, položili jsme panu Kaiser Kuovi několik otázek, které doplňujeme o informace, které dobře ilustrují pozici Baidu na čínském trhu.

Čína je, podobně jako Česko a třeba Rusko, jednou z mála zemí, kde není Google jedničkou na trhu. Kuo měl na Čínském investičním fóru hovořit o inovacích v Číně. Podle něho jsou inovace a vývoj vlastního know-how v těchto dnech klíčovou prioritou čínské vlády. Je to ale opravdu tak? O inovacích v Číně měla být původně na konferenci panelová diskuze, ale Kuo v ní zůstal sám.

Kaiser Kuo Baidu
China Investment Forum

Kaiser Kuo, Baidu

„Čína prý pochopila C2C jako CopyToChina. V mnohém je to pravda, ale realita dnes je trochu jiná. Pravdou ale je, že většina technologických firem v Číně prodává svoje nápady investorů hodně úspěšně stylem copy Silicon Valley – ‚máme něco jako Zynga nebo Facebook namíchaný s tím a tím‘“, říká Kuo. Kuo mě ale dokázal přesvědčit, že Baidu Google úplně neokopíroval a že Google asi v mnohém podcenil lokální podmínky. Kuo byl také překvapivě otevřený a kritický vůči čínské vládě a cenzuře.

Fakta o Baidu

Baidu založil v roce 1999 Robin Li, který předtím pracoval jako vývojář pro Infoseek. Li má registrovaných několik globálních licencí pro vyhledávání na internetu (zejména US patent na vyhledávací RankDex site-scoring algoritumus). Jméno Baidu pochází z 800 let staré čínské básně, kde se autor snaží pátrat v chaotických snech a porovnává je s realitou. 

Baidu spustil vyhledávací portál v roce 2001. Ten se v mnoha ohledech podobal svojí jednoduchostí portálu Google. Baidu často zdůrazňuje, že spustili vlastní reklamní PPC systém dříve než Google přišel s AdWords. Baidu začal být ziskový v roce 2004, zejména díky placené reklamě, která se podílí na celkových příjmech 95 procenty. V roce 2005 šel Baidu na americký Nasdaq. Cena akcií okamžitě vystřelila z 27 na 122 dolarů. Dnes se akcie obchodují na ceně kolem 110 dolarů a firma má celkovou tržní valuaci 3 miliardy dolarů

Podle žebříčků Alexa je Baidu celosvětově 4. nejnavštěvo­vanějším webem. V Číně je Baidu samozřejmě číslo jedna. Dnes má Baidu 10 tisíc zaměstnanců a 70% z příjmů všech vyhledavačů v Číně. Baidu indexuje 740 mil. Webů, 80 mil. Obrázků a 10 mil. Hudebních souborů. V oblasti vyhledávání hudby čelí Baidu několika žalobám.

Baidu versus Google

„Miluju produkty Google. Rád si hraju s Google Earth nebo Google Sky. Google vynakládá hodně energie do vývoje produktů, kde není komerční potenciál. To Baidu nedělá,“ říká Kuo. Podle něho si Google v Číně počínal celkem dobře – vybudoval silný brand, a to nebylo jednoduché. Word-of-mouth pro Google nefunuje jako jinde – slovo Google neumí správně napsat 70 % Číňanů.

Auditorium China Investment Forum během přednášky pana Kaiser Kuo
Autor: China Investment Forum 2010

Auditorium China Investment Forum během přednášky pana Kaiser Kuo

„Algoritmy vyhledávání, které fungují dobře jinde, u nás fungovat dobře nemusí. Náš jazyk nemá mezery mezi slovy. To je pro hodně vyhledavačů problém“ říká Kuo. Podle Kua je Čína dost jiná než ostatní trhy a Google podcenil průzkum trhu. „Google udělal chybu v tom, že se nezaměřil na vyhledávání hudby a videa. To Číňané milují,“ říká Kuo. Úplný seznam služeb Baidu je tady pro srovnání, produkty Google jsou tady.

Cenzura nám nevyhovuje – zvyšuje to naše náklady

O problémech Google v Číně nedávno mluvil i zakladatel Baidu Robin Li: "Čína je velmi specifický trh. A Google se do něj nedokázal vcítit. Odchod Googlu z Číny byl pouze otázkou času,“ řekl Li pro média. Google se nechtěl cenzurovat svůj obsah a po dlouhých vyjednáváních s čínskou vládou se letos v březnu rozhodl svůj čínský vyhledavač google.cn na verzi pro Hong Kong google.com­.hk

Cenzura doprovází byznys v Číně a internetové portály se musejí přizpůsobit. The Guardian odhadl, že cenzura zaměstnává kolem 50 000 Číňanů. Kritické komentáře, které se objevují na portálech jako Sohu nebo Sina jsou smazány do několika minut. Servery hostované v Hong Kongu a Macau cenzurovat nemusejí, protože tam v této oblasti platí mezinárodní úmluvy.

„Cenzura nám nevyhovuje. Neříkáme to ale moc nahlas. Musíme dodržovat čínské zákony. Máme s tím náklady, zaměstnáváme na to lidi. Ideální by bylo, kdyby byla v Číně svoboda slova i Internetu,“ říká Kuo. Více o cenzuře čínského Internetu třeba zde na Wikipedii, na Lupě jsme její úspěchy podrobně rozebírali zde

Baidu tvrdí, že na útěku Googlu nevydělal. Čísla ale mluví jasně – tržní podíl Baidu měřený příjmy z vyhledávání šel ve druhém čtvrtletí letošního roku podle pekingské agentury Analysys International nahoru o 6 procentních bodů na 70 %. Google ztrácel. Pozici Google v Číně jsme analyzovali zde

Kde je Baidu inovativní

Na otázku, kde je Baidu opravdu inovativní a lepší než Google, dal Kuo několik příkladů. Baidu má silný nástroj pro tvorbu komunit kolem různých témat – Baidu Post Bar a Baidu Knows. Baidu také reagoval na to, že lidé stále více chtějí aplikace tím, že se odkazy na ně objevují ve standardním vyhledávání. Baidu má dobrý vyhledavač hudebních souborů. Jeho seznam aktuální populární hudby (Baidu 500), který se dá stáhnout, je v Číně prý nesmírně oblíbený. Zajímavý je Baidu Patent Search, který umožňuje hledat patenty registrované v Číně včetně kontaktů na jejich majitele. Baidu začal také nabízet nové služby jako online obchod (youa.baidu.com) a elektronické knihy, od kterých si slibuje další navýšení zisku.

Patří budoucnost aluminiu a Baidu?

V zemích, kde se nemluví anglicky dost možná ano. Podle hlavního šéfa Baidu má firma v budoucnu potenciál konkurovat Googlu celosvětově. Čína je dobyta. V Číně má internetové připojení již téměř třetina obyvatel = 410 mil. lidí, přičemž 99 % všech čínských uživatelů používá k hledání také Baidu. Podle Baidu se navíc toto číslo znásobí spolu s rostoucí popularitou mobilního internetu. 

UX DAy - tip 2

Již dnes Baidu denně odpoví na více dotazů než kterákoli jiná služba na globálním trhu, včetně Googlu. Baidu úspěšně expandoval do Japonska. Do anglicky mluvících zemí se Baidu nechystá. Na pořadu dne je ale masivní expanze do latinské Ameriky a zbytku Asie. “Expanze mimo Čínu ale nebude jednoduchá. Google má náskok,” říká Kuo.

Kaiser Kuo v roli rockové hvězdy
Autor: neautorizovaný snímek z čínského diskusního fóra

Kaiser Kuo v roli rockové hvězdy

Kaiser Kuo je kromě svého angažmá v Baidu aktivní jako rockový muzikant a komentátor novinek v technologiích, společnosti a politice v Číně, provozuje také svůj blog. Každý týden má příspěvek na diskuzním fóru Sinica Podcast. Účastní se pravidelně debat v anglické talk-show Dialogue na čínské televizní stanici China Central Television. Vystudoval politologii na University of California, Berkeley a východoasijská studia na University of Arizona. Žije v Pekingu se svou ženou a dvěma dětmi.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je investorem, VC skautem, mentorem a freelance novinářem přispívajícím na Lupu a TheNextWeb, více o něm najdete zde.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).