Hlavní navigace

Kam pro knihy?

29. 7. 1999
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Na Internetu (dokonce i na tom českém!) existuje několik virtuálních knižních obchodů. Jak fungují, když si z nich člověk chce něco opravdu objednat, se na vlastní kůži přesvědčil Petr Souček. A ty české kupodivu nedopadají nijak skvěle.

Na Internetu (dokonce i na tom českém!) existuje několik virtuálních knižních obchodů. Jak fungují, když si z nich člově chce něco opravdu objednat, se na vlastní kůži přesvědčil Petr Souček. A ty české kupodivu nedopadají nijak skvěle…

Rozhodl jsem se doplnit do knihovničky pár knížek o Linuxu a Internetu, hlavně z vydavatelství O'Reilly, a tak jsem se porozhlédl, kde je koupit. Nejprve mé kroky vedly na Vltavu. Tam většinu knížek měli, ale všechny s dodací lhůtou 7 týdnů. To se mi zdálo dost, a tak jsem se podíval na možná nejznámější knihkupectví, Amazon. Ještě jsem se chtěl podívat na Český Amazon, jenže na http://www.ama­zon.cz/ byl jen hodnotný nápis: „The system cannot find the file specified.“ a je tam dodnes. Po nalezení správného URL Českého Amazonu, http://obchod­.stranky.cz/, jsem ale zjistil, že tam z hledaných knih nemají ani jednu.

Takže zbyla Vltava a Amazon. Jak vypadá jednoduché srovnání?

Dodací lhůta činí u Vltavy 7 týdnů, u Amazonu při levné poštovní přepravě také 7 týdnů, kurýrní službou cca 2–3 dny. Devět vybraných knih měl Amazon na skladě, jednu s dodací lhůtou 2–3 dny.

Ceny jsou velmi zajímavé. Cena vybraných 10 knih bez dopravy byla u Vltavy o 48% vyšší, s dopravou do 7 týdnů o 31% vyšší. Já jsem si ale vybral dopravu kurýrní službou, která u Amazonu vychází o pouhých 5% dráž, než doprava do 7 týdnů u Vltavy (mylím tím výslednou cenu, ne jen cenu přepravy). Nicméně u Vltavy jsem objevil do češtiny přeloženou knihu o PGP. Vůbec nikde na stránkách Vltavy jsem ale neobjevil údaj, jsou-li ceny s DPH nebo bez, na mailový dotaz jsem dostal rychlou odpověď, že s daní. Pro úplnost dodávám, že ceny knih přímo od O'Reilly jsou vyšší než z Amazonu.

Stejně mi to nedalo, a porovnával jsem nabídku obou knihkupectví. Je zajímavé, že u většiny knih na Vltavě je uváděn naprosto jiný počet stran, než je u O'Reillyho nebo na Amazonu (při stejném ISBN). Také u většiny knih chybí obrázek obálky. Sice se na Vltavě lze dočíst, že „VLTAVA knihy anoncuje např. zahraniční publikace těsně před tím než vyjdou, tudíž je skutečně můžete mít z Vltavy jako první!“ jenomže skutečnost je jiná. Kniha Linux in a Nutshell – 2. vydání vyšla 4. 2. 1999, ale Vltava nabízí stále jen první vydání z roku 1996.

Takže jsem přistoupil k objednávání. V pondělí 12. 7. 1999 jsem zadal online objednávku u Amazonu a rovnou jsem i u RedHatu objednal jejich LinuxExtra 6.0. V obou obchodech se platí přes zabezpečené (SSL 128bit) formuláře a vše proběhlo zcela hladce. Z obou míst jsem dostal mailem potvrzení o příjmu objednávky. Knihu, která měla slíbené dodání 2–3 dny získal Amazon během cca 12 hodin (vyřizování objednávky lze sledovat on-line) a tak již v úterý ráno byly obě zásilky na cestě. Od obou jsem automaticky dostal trasovací číslo a kurýrní služby zafungovaly docela dobře – zásilka od RedHatu byla doručena Federal Expressem již ve středu večer, knihy z Amazonu přivezla DHL ve čtvrtek.

Závěr: perfektní služby, rozhodně doporučuji. Podle mého kolegy se stejnými cenami i dodacími lhůtami funguje dobře i Barnes & Noble. U Vydavatelství O'Reilly je pěkná i další věc. Každá kniha má svoji domovskou stránku s podrobným popisem a errata ke všem vydáním.

A co objednávka u Vltavy? Nejprve jsem zjistil, že se u Vltavy ztratila moje registrace. Už jsem se registroval dávno, a tak jsem se rozhodl zaregistrovat znovu. Všechny formuláře se vyplňují bez zabezpečení – pokud má někdo na lince „čmuchala“, má už určitě slušnou databázi osobních údajů. Jenomže po vyplnění a odeslání registračního formuláře jsem se chtěl přihlásit – a zíralo na mě pořád prázdné okno „Autorizace zákazníka“. Napsal jsem tedy do Vltavy další mail a dozvěděl jsem se: „Problem je v prohlizeci Netscape. Pracujeme na odstraneni chyby.“ Po dvou dnech jsem se snažil přihlásit znovu, ale žádná změna. Tak jsem nainstaloval Internet Explorer – a pořád se nešlo přihlásit. Dotazem jsem zjistil, že stále nejsem registrován, znovu jsem vyplnil registrační formulář a: „Chyba: Bohužel,ale tohle přístupové jméno je již obsazené nebo je špatně zadáno heslo. Prosíme zvolte si jiné.“ Geniální hláška. Co mám zvolit jiné – jméno nebo heslo? Raději jsem změnil oboje a konečně jsem se přihlásil. Byla to práce téměř na hodiny, protože každá stránka se načítala 10 – 15 minut (nechápu, mám linku 128k a na www.vltava.cz ping 25ms). Velmi mě překvapilo, že na „platicí obrazovce“ bylo najednou uvedeno poštovné 35 Kč, i když v nápovědě se píše 25 Kč. Ovšem opravdové překvapení mě čekalo až poté, co jsem odklepnul objednávku – objevila se krásná obrazovka, že mi děkují za objednávku, hlavička:

Objednávka zboží z Vltavy
 Kód  Produkt Vydavatel Titul Kusů Cena Dodání

– a pod ní vůbec nic! A to jsem na tuto objednávku uplatnil slevu z eCity. S touto skutečností jsem seznámil paní Evu Sedlákovou, která mi sdělila, že měli nějaké problémy s databázemi a nabídla, abych si zboží objednal znovu. Nechtěl jsem to martýrium podstoupit znovu (servery Computer pressu nevypadaly zrovna nejzdravěji:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e31'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]Timeout expired

To opravdu nevypadá dobře, a tak mi paní Eva nabídla, abych si knihu objednal mailem. Tak jsem také učinil a ve čtvrtek 15. 7. mi paní Adriana Hilbertová potvrdila „knihu Vám zašleme v pondělí ráno.“ Sice jsem si říkal proč až v pondělí, ale co, jeden den sem nebo tam mě nezabije. Jenže se ukázalo, že mě asi spíš mělo zajímat které pondělí. Dodnes (28. 7.) kniha totiž nepřišla. Bohužel se potvrzuje zkušenost odminula, kdy jsme on-line objednanou kniku „Linux – dokumentační projekt“ obdrželi až po několika telefonátech.

Celá situace je mi dost těžko pochopitelná. Vltava existuje již velmi dlouho, současná verze softwaru je 2.2 a tak nevím, proč skoro vůbec nefunguje a na celém webu je tolik závažných nedostatků. Na maily jsem vždy dostal rychle ochotnou odpověď, zdá se, že v těch lidech problém není, ale spíše v celém projektu. Těžko můžu soudit, jde-li o výjimku nebo pravidlo, ale celkem ze 4 nákupů ve Vltavě byl bez větších problémů jen jeden.

Takže kam pro knihy? Rozhodněte se sami.

BRAND24

Petr Souček


Starší, související články:

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).