Hlavní navigace

Kdy se změní ISP na ASP?

Michal Krsek

Kdy proběhne transformace z ISP (Internet service provider - poskytovatel Internetu) na ASP (application service provider - poskytovatel aplikací)? Transformace, která je podle některých lidí tak zásadní, že ji rok co rok předpokládají? Je vůbec reálná? Nebo je to jen výmysl analytiků a novinářů (ať již bez uvozovek či s nimi)?

Čas vzniku ASP (application service provider – poskytovatel aplikací) úzce souvisí se změnou obchodního modelu poskytování software. Tento model sice prochází změnami, ale tyto změny jdou směrem k pronájmu software (což je předpoklad ke vzniku ASP) jen velmi zvolna. Naopak největší změny jsou spojeny s poskytováním software (ale i podpory k němu) zadarmo. Nicméně i přes to existuje reálná šance, že ASP vzniknou.

Vzniknou ASP transformací současných ISP? Existuje přece velké množství ostatních typů subjektů působících na trhu IT.

Software můžeme rozdělit do dvou skupin.

První skupinou je klasický krabicový software, který je vytvořen tak, aby s ním zacházely relativně stejně všechny skupiny zákazníků. Do této oblasti můžeme zařadit klasické operační systémy, kancelářský software (textové editory, tabulkové kalkulátory, prezentační software) nebo počítačové hry. Přestože nejvýznamnější společnost v této oblasti (Microsoft) vyhlásila program „.NET“ (a přiživila tím předpovědi výše uvedených skupin), zcela jistě nedojde k převedení prodejních kanálů dříve, než za dva roky. Tento trend je stále bržděn nedostatečnou šířkou pásma připojení většiny uživatelů software. Zároveň ovšem nebude Microsoft chtít spálit mosty svých současných prodejních kanálů – zde máme první adepty na roli ASP – velkodistributoři.

Druhý typ je software, který je přizpůsoben potřebám uživatele. Patří sem jak software, který byl celý psán na zakázku, tak software, který je požadavkům zákazníka přizpůsoben z hotových komponent (například SAP). Nicméně obchodní model poskytování software na zakázku obsahuje i analýzu a implementaci – úspěšnost nasazení je daná více kvalitou implementace než kvalitou software. Tudíž hlavní zárukou úspěchu jsou konzultanti, což ovšem nejsou pozice, které by měli ISP silně obsazené. Jak vidíme, druhou skupinou, která má šanci stát se ASP, jsou systémoví integrátoři.

Dnešní ISP však spíše směřují k přeměně či integraci do telekomunikačních firem. Důvodem je to, že klasičtí telco operátoři vidí v poskytování Internetu další přidanou hodnotu pro své telefonní služby a naopak ISP vidí možnost přenést své aktivity směrem k oblastem s vyšším ziskem. A nakonec, integrace hlasových služeb do datových přenosů (a nejde pouze o VoIP) technologicky k podobné konvergenci vede. Na příkladu cen licencí na UMTS vidíme, že atraktivita datových služeb mezi klasickými operátory vede až k absurdní výši, kterou jsou ochotni zaplatit za příležitost poskytovat datové služby.

Na trhu však působí i další subjekty v oblasti poskytování Internetu, které mají blízko k transformaci na ASP. Jsou to poskytovatelé internetových aplikací. Dnes jsou to především poskytovatelé e-commerce aplikací. Ti již dnes pronajímají software, který se navíc dotýká přímo výdělků jejich zákazníků. Především menší firmy tak budou nakloněny jim svěřit provozování většího rozsahu jejich aplikací.

Dalším potencionálním adeptem na ASP je typ společností, které na našem trhu zatím nepůsobí. Jsou to poskytovatelé IT prostředí – zjednodušeně je můžeme nazvat poskytovateli místa pro servery. Stát se jedním z nich měla ambice společnost Gemma (se svým Gemma IXem). Gemma je klasickým dodavatelem informačních systémů a přenesení jejích aktivit na platformu ASP by nemuselo být příliš složité.

Z výše uvedeného vidíme, že ISP nejsou jediným a už vůbec ne prvním adeptem transformace na ASP. Setrvačnost zákazníků a obchodních modelů je značná a přechod na nový způsob poskytování software vnese nejistotu do obchodních vztahů mezi subjekty na trhu.

Content 2017 - tip Footshop

Na našem trhu nicméně existuje jeden subjekt, který má dostatek předpokladů se směrem k ASP platformě vydat. Je jím PVT. PVT zaujímá dostatečně silnou pozici v oblasti distribuce krabicového software, ale i v oblasti implementace informačních systémů. Navíc disponuje dostatečným know-how v oblasti poskytování Internetu (přestože prodalo svou internetovou divizi PVT.net, získalo desetiprocentní podíl nabyvatele, ISP Nextra). Záleží ovšem na prioritách, které management PVT stanoví.

Vzhledem k výše uvedeným faktům je autor k rychlé transformaci ISP na ASP spíše skeptický.

Našli jste v článku chybu?
12. 9. 2000 22:08
Daniel Docekal (neregistrovaný)
Poskytovani PROFESIONALNIHO web hostingu je set sakra narocnou zalezitosti a skutecny ASP hosting je jeste horsi zalezitost. Nechcete mi Martine doufam tvrdit, ze ty mraky pseudo web hostingu na mizerne konektivite, mizernem hardware lze brat vazne? Kde budou za pul roku ci rok? Z ceho to budou ti chlapci financovat? Jake zaruky davaji klientum ze zrovna ten jejich pseudo web hosting vydrzi? Jak budou tihle partyzani chtit provozovat ASP sluzby kdyz nebudou mit na zaplaceni licenci?
12. 9. 2000 15:31
Martina Kopty (neregistrovaný)
jsem mel moznost presvedcit se, ze poskytovani web hostingu neni narocnou zalezitosti, a ze ji ASP provozuje jen jaksi na pokryti nakladu vyvoje svych reseni. Treba takovych, jakym bylo zminovane iDot. Takze ISP asi ne, ale ti, co vyrabeji aplikace proste jen zacnou pouzivat tuhle zkratku. (Kdy uz konecne prestane asociovat Active Server Pages?!)