Státní správa a soukromá sféra mají jiný rytmus, jiná pravidla, ale v jednom se podobají. Oba sektory ke konci roku finišují své úkoly. Prosinec je krátký, ale na události „výživný“ (pro mě o to víc, že jsem oslavil čtyřicáté narozeniny).
Ministerstvo pro místní rozvoj vypustilo do mezirezortního připomínkového řízení návrh nového stavebního zákona (který, pokud to čteme my i operátoři dobře, způsobí, že se sítě budou stavět ještě pomaleji než doteď) a Ministerstvo průmyslu a obchodu vypustilo do mezirezortního připomínkového řízení (termín je 31. ledna 2020) novelu zákona o elektronických komunikacích, která implementuje EU Kodex pro elektronické komunikace. Jde o velkou porci regulace, která určí pravidla pro fungování telco trhu na dalších deset let, než Evropská komise spustí novou revizi regulatorního rámce. A jak jsem již psal na Twitteru, i „skladník ve šroubárně může poslat své připomínky“.
Finalizace podmínek aukce
Aukce kmitočtů vzbuzuje pozornost telekomunikačního trhu, veřejnosti, politiků a úředníků. Tým, který ji připravuje, je samozřejmě pod velkým tlakem. I proto si myslím, že jsme odvedli dobrou práci. Proč? Jedním z cílů aukce je podpora konkurence na trhu mobilních služeb. Pod heslem čtyři-infrastrukturní-hráči-jsou-více-než-tři jsme s dostatečným množstvím dat připravili parametry aukce, kde jedním z cílů je podpora konkurence.
Dosavadní vývoj indikátorů cenové úrovně mobilních služeb a jejich srovnání se státy EU indikují prostor pro prohloubení hospodářské soutěže. I když ceny mobilních služeb klesají, Česko stále patří mezi 20 % zemí s nejvyšší cenovou hladinou mobilních služeb (viz graf). Správně nastavená aukce podpoří konkurenci mezi hráči na trhu. Prohloubení hospodářské soutěže mezi nimi bude v důsledku i nástrojem na snižování cen pro koncové uživatele na českém trhu. Každý nový infrastrukturní hráč musí nabrat kritickou masu zákazníků. Aby získal kritickou masu zákazníků, musí se podbízet cenově. Je to prosté, milý Watsone.
Jak jsme pracovali s nastavením aukce tak, aby přilákala nového operátora a podpořila konkurenci na trhu? Klíčové opatření je přímé vyhrazení kmitočtů v pásmu 700 MHz pro nového celoplošného operátora. Co přímé vyhrazení přinese?
- po spuštění nového operátora zvýšení intenzity konkurence založené na infrastruktuře, a to celoplošně – to znamená pro všechny potenciální zákazníky v dosahu,
- po spuštění nového operátora dlouhodobé řešení s dopadem na velkoobchodní i maloobchodní úrovni,
- již před samotným vstupem nového operátora pozitivní vliv ve formě nabídky existujících operátorů pravděpodobně přinese snížení cen ještě před samotnou aukcí, může mít například podobu snahy operátorů snížit atraktivitu českého trhu pro nového hráče.
Zároveň pro urychlení dopadů na trh mobilních služeb a zajištění replikovatelnosti nabídky je nezbytná kombinace se závazkem národního roamingu. Současní operátoři budou muset – za předem určených podmínek – umožnit novému hráči využívat svoje sítě pro 2G, 3G a 4G služby.
Tým Úřadu při přípravě aukce odvedl skvělou práci. Když se podíváte na vypořádání připomínek, které jsme obdrželi ve veřejné konzultaci, objektivně jsou pravidla aukce vyvážená s cílem podpořit hospodářskou soutěž a zajistit rozvoj 5G v ČR.
Úřad se při stanovení podmínek aukce výrazně věnoval i podpoře soutěže v oblasti služeb a rozšířil závazek velkoobchodní nabídky, který je flexibilní a je nastaven i pro nejčastěji se vyskytující model virtuála v ČR (tzv. light). Současně v podmínkách aukce rozšiřujeme transparentnost na velkoobchodním trhu nastavením cenových očekávání pro různé varianty virtuálních hráčů.
Parametry aukce a jejich provázaná kombinace ve výsledku způsobí, zda aukce bude úspěšná. Pochopitelně ovlivní i to, zda nebude právně napadnutelná a Česko se (pokud by se realizoval černý scénář) v důsledku toho nestane izolovaným ostrůvkem bez 5G.
Kandidáti na čtvrtého operátora
Jistě jste, stejně tak jako Úřad, slyšeli: „ale vždyť sem žádný velký operátor jít nechce, ptali jsme se…“. Srovnáním se zbytkem Evropy a nahlédnutím na posledních deset let uvidíte, že v Evropě se v posledních deseti letech stali čtvrtým operátorem vesměs významní lokální operátoři a vstup „významných hráčů“ na nový trh byl v posledních 10 letech uskutečněn výhradně prostřednictvím akvizice existujícího operátora.
Není reálné, a pro úspěch aukce a naplnění jejích cílů pro spotřebitele a trh mobilních služeb není ani nutné, očekávat vstup „významného zahraničního“ zájemce působícího na některém velkém zahraničním trhu.
Logicky nejpravděpodobnějšími kandidáty na nového operátora jsou držitelé kmitočtů v pásmu 3600–3800 MHz (Nordic 5G, PODA) nebo největší nezávislí virtuálové (Sazka Mobile, ČEZ).
Budování sítě
Ptáte se, jakého kandidáta nechceme? Spekulanta, který koupí kmitočty, způsobí distorzi na trhu a podkopne rozvoj 5G.
Nový operátor bude muset (stejně jako ti stávající!) budovat síť prostřednictvím přidělených kmitočtů v souladu s rozvojovými kritérii – jinak se vystavuje riziku odebrání kmitočtů bez nároku na vrácení ceny a zmaření investice. Podmínky aukce stimulují budování sítě i časově omezeným poskytováním národního roamingu pro 2G/3G/4G služby tak, aby po uplynutí vymezené doby byl nový operátor schopen poskytovat služby pouze prostřednictvím vlastní sítě.
Nový operátor musí být z pohledu infrastruktury konkurenceschopný se stávajícími hráči na trhu („protivníky“, chcete-li) – vybudovaná síť musí být srovnatelná z hlediska pokrytí území/populace a kvality služby.
Velmi zajímavá jsou naše data reflektující velkoobchodní trh. Ukazuje se, že povinnost velkoobchodní nabídky ze 4G aukce motivuje ke komerčním jednáním o velkoobchodních smlouvách a ceny z povinné referenční nabídky podporují trvalé snižování velkoobchodních cen v komerčních ujednáních.
A co sdílení?
Po pečlivé diskuzi s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže a Evropskou komisí stanovíme v aukci pravidla pro sdílení sítí. Nový operátor musí pokrýt 20 % populace měst nad padesát tisíc obyvatel na aktivně nesdílené infrastruktuře. Vedle toho pro získání nároku na národní roaming musí, s využitím vlastních rádiových kmitočtů, pokrýt 20 % populace České republiky.
Zároveň nový operátor nesmí vyhrazené rádiové kmitočty sdílet s kterýmkoli stávajícím operátorem nebo členem jeho podnikatelského seskupení. Podle Úřadu tato opatření významně zvyšují náklady na straně nového operátora, ale na druhé straně zajišťují jeho kriticky nezbytnou infrastrukturní nezávislost na stávajících operátorech.
Aukce ale není vše! Otevření pásma 60 GHz, které bylo schváleno včera na Radě ČTÚ, otevírá velký potenciál pro Česko. Jak jsem již psal, jedná se o unikátní evropské řešení, které na trh přináší nabídku bod-bod i bod-multibod. Příslušná opatření obecné povahy brzy vyjdou v Telekomunikačním věstníku s účinností od 15. ledna 2020.
A další unikátní krok – ale pravidelní čtenáři Lupy již vědí – přidání velkoobchodního mobilního trhu do seznamu trhů vhodných k regulaci – bude na Radě dnes a surprise, surprise – je navržen na schválení.
Tak užijte si Vánoce. :-) A šťastné vykročení do Nového roku 2020.