Být studentem je skvělé, je to nejlepší období pro experimentování. Někteří experimentují s drogami, jiní si mohou založit startup. Startup je určitě velké dobrodružství, máte možnost vyzkoušet si vlastní schopnosti a budete mít naději na skvělý výdělek. Na internetu se dnes dá začít s minimální investicí. Stačí k tomu v podstatě jen notebook.
Nejtěžší, ale zároveň nejambicióznější cesta je dokončit doktorské studium, vyvinout novou technologii a úspěšně ji komercializovat. Mnoho absolventů se rozhodne věnovat se službám a podnikat v malém. Někteří se rozhodnou vyvinout vlastní produkt a pracovat samostatně nebo v malé skupině a vydělat jen tolik peněz, aby vedli pohodlný život. Nejvyšší metou mezi startupy je vymyslet něco světového, vytvořit škálovatelný byznys pro miliony zákazníků po celém světě. Pojďme se proto podívat na různé druhy startupů podrobněji.
Kolik lidí je akorát na startup
Nejmenší startup se dá udělat v jedné osobě. Například Tonda Hildebrand, který si říká micropreneur, vytvořil a prodává vylepšenou verzi průzkumníka (Finder) pro Mac. Díky tomu má tisíce zákazníků po celém světě. Jako micropreneur je jedinou osobou ve firmě, tudíž se musí sám starat o všechno. Pokud se rozhodnete jít podobnou cestou, musíte být velmi silnou a cílevědomou osobností, abyste překonali všechny nástrahy a hlavě ztrátu motivace při prvotních nezdarech. Na druhou stranu máte možnost se zaměřit na to, co vám dělá radost, kde jste nejlepší a zbytek outsourcovat. Budete pány svého času. Nevýhoda je, že jste velmi zranitelní, konkurence hlavně velkých firem vás snadno může zničit.
Startup ale většinou zakládají dva nebo tři lidé a doporučuje se, aby to byli kamarádi. Jestli kamarády zůstanou i po letech, je otázkou. Mnoho startupů skončí velmi rychle, některé, a je jich velmi málo, přežijí, ale nerozvinou se více než do podoby malé firmy s několika zaměstnanci. Firmička je obvykle schopná pracovat jen na jediném produktu, který je zaměřen na omezenou skupinu zákazníků se zvláštními požadavky na produkt (niche market).
V eClubu jsme se setkali s Fakturoidem, který se zaměřuje na skupinu drobných živnostníků a nabízí jim program pro vytváření faktur. Díky velmi úzkému portfoliu těmto firmám, stejně jako micropreneurům hrozí nebezpečí, že jejich hlavní produkt začnou nabízet velké firmy nebo se stane součástí větších programových balíků. Zaplnění tržní mezery s menším počtem zákazníků je výborná příležitost zajistit si dobrý zdroj příjmů a současně nabízet dobrý produkt. Takovéto firmy se nazývají lifestyle startup. Příkladem velmi úspěšné malé firmy, která už asi překročila rámec lifestyle startupu a které se podařilo oslovit velký počet zákazníků, je třeba 37signals.
Jak velké jsou české firmy
A jaká je většina IT firem v ČR? Podle výzkumu Czech ICT Alliance má 98 % společností méně než 20 lidí. Je pravděpodobné, že tato čísla budou podobná v mnoha jiných zemích. Tyto společnosti se zaměřují na vytváření webových stránek, správu, integraci, atd. Většinou poskytují vlastní vývoj nebo služby v malém, lokálním měřítku. Jsou velmi důležité pro národní hospodářství, ale nemají ambice růst a obchodovat celosvětově. Jedná se o malé startup podniky.
Hlavní vlastností startupů, tak jak jsou chápány v Silicon Valley, je schopnost růst. Všichni známe příklady nejúspěšnějších startupů: Google. Yahoo, SalesForce atd., které se staly světovými korporacemi. Byly první ve svém oboru, zavedly zcela nové technologie, našly vynikající obchodní modely a stále vyvíjí další inovativní produkty.
Skvělý nápad na obchodní plán může vzniknout kdekoliv na světě, ale není jednoduché najít ty správné lidi a právní formu podniku pro rozvinutí myšlenky do celosvětového obchodu. To je důvod, proč většina velkých technologických startupů pochází ze Silicon Valley – místa, kde je největší koncentrace vizionářů, programátorů, techniků, ale také špičkových IT manažerů, právníků, rizikového kapitálu, marketingu, obchodu … Dokonce i nejúspěšnější český IT podnikatel Roman Staněk přesunul svůj startup Gooddata do Silicon Valley.
Vědecké startupy
Výzkumní pracovníci nebo vědci zakládají své startupy na technologických objevech, průlomových algoritmech atd. Zužitkují tak několikaletý výzkum, který jim přinese významnou konkurenční výhodou. Vytvoření takových startupů je velmi složitý proces, protože vědci obvykle nemají komerční, ale vědecké cíle. Měřítko úspěchu je počet vědeckých článků a ne příjem firmy, nebo počet zákazníků. Výzkumníci se často zamilují do svých algoritmů, které se snaží umístit na trhu, i když pro ně neexistují zákazníci. Startup ale výzkumníkům poskytuje nejlepší model pro hledání produktu, v kterém můžou svojí technologii uplatnit. Hlavním cílem vědeckého startupu je prokázání úspěšnosti nové technologie, nejlepším důkazem jsou rostoucí příjmy.
Kromě chybějících neziskových nebo open source startupů a velmi specifických společností, které jsou zakládány za účelem získání státních zakázek nebo grantů, je seznam kompletní. Většina studentů zahajuje své podnikání, aniž by věděli, v jaké kategorii skončí, ale to není z hlediska náplně eClubu důležité. Cílem totiž je zaktivizovat studenty, nadchnout je pro vlastní podnikání, naučit je, jak formulovat co je produkt, naučit je, jak nalézt zákazníky a na konec to nejdůležitější, jak produkt úspěšně prodat. Byl bych velmi rád, pokud by z eClubu vyrostla alespoň jedna nová společnost ať už kterékoliv kategorie, která se uplatní na našem a hlavně zahraničním trhu.
Nezůstávejte stranou, komunikujte, buďte aktivní, a připojte se k nám.