Hlavní navigace

Končí Tsu, síť, která měla porazit Facebook a vydělat peníze uživatelům

Daniel Dočekal

Necelé dva roky po spuštění končí Tsu, sociální síť, která si za cíl dala vymezit se proti Facebooku a změnit svět. Což ale chtějí všechny.

V říjnu 2014 vznikla nová (a další) sociální síť. Vyzvala, tedy alespoň prostřednictvím médií, na souboj Facebook a uživatelům slibovala, že jim bude dávat podíl z příjmů. 

Milion uživatelů měla měsíc po spuštění (viz Tsu získala první milion uživatelů. Je to sociální síť, nebo letadlo?) a tři měsíce po spuštění se jí podařilo získat 2 miliony i přesto, že členství omezovala pozvánkami. Proti Facebooku se vymezovala hlavně svými útoky na to, že své uživatele zneužívá k vydělávání na jejich obsahu. Tsu, jak se síť jmenovala, to měla změnit.

Před několika dny se na www.tsu.co objevilo už jenom Good day nation of tsu, it's Sebastian s oznámením o konci služby a odkazem na stažení dat, která si uživatel do služby vložil. Zakladatel Tsu, Sebastian Sobczak, zde zmiňuje, že za koncem služby stojí náklady spojené s jejím provozem a neúspěch v posledním kole financování. Uvádí ale také, že pracuje na spuštění „alternativní aplikace pro komunitu a ostatní zájemce“.

Good day nation of tsu, it's Sebastian. You are probably wondering about the new layout but in fact we have permanently taken the tsu product offline due to the cost associated with running it and our inability to complete the last funding round. We are now focused on retooling in order to launch alternative apps for our community and others. 

Podle Sobczaka mělo Tsu před ukončením 5,2 milionu uživatelů, byť velmi pravděpodobně nejde o počet aktivních uživatelů, ale spíše o počet založených účtů. Uživatelům, kterým Tsu ještě nevyplatilo peníze, slibuje, že tak učiní (pokud částka k vyplacení převyšuje 100 dolarů).

Cesta Tsu k (ne)úspěchu

Od Applu dostala služba brzy ban s odvoláním na to, že vyžaduje placení za instalaci a porušuje tím pravidla App Store (a ještě poté, co to Tsu zkoušela všemožně obejít).

Facebook zabanoval Tsu kvůli spamování, velmi pravděpodobně poté, co uživatelé, snažící se získat co nejvíce peněz, začali Tsu sdílet na všechny strany. Facebooku se to nelíbilo nejenom kvůli záplavě odkazů, ale také kvůli „porušování“ pravidel, která zakazují placené příspěvky. Tsu tehdy pochopitelně křičelo něco o cenzuře. 

MIF17

Jinými slovy, stalo se to, co se dalo očekávat od samého počátku. Možnost získávat peníze za doporučování nových členů a další aktivity přinesla klasický hon za co největším šířením. V praxi tedy nic jiného než nikdy nekončící spam. Samotná myšlenka platformy umožňující získávat peníze za to, že ji uživatel plní obsahem, je sice dobrá a správná, ale i na příkladu Tsu se ukázalo, že je nejen obtížně uchopitelná a proveditelná, ale bude vždy narážet na nenasytnost uživatelů a s tím spojené podvody a manipulace.

Výmluvný v tomto ohledu je nakonec i článek Spammy social network Tsu shuts down, který „placení za přítele“ a „placení za příspěvek“ rovnou označuje za neudržitelný obchodní model a uvádí i to, že více než cokoliv jiného to celé připomínalo multi-level marketing. Ale také to, že se Tsu dařilo prodávat reklamy, které měly sloužit právě na odměny uživatelům – mezi inzerenty z minulého roku jmenuje Lyft, Twitter, Taco Bell, Pandoru a další. Zjevně jich ale nebylo dost, aby to službě stačilo k životu.

Našli jste v článku chybu?