Hlavní navigace

Konec obsahových farem?

15. 3. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Google Autor: 21971
Google
Společnost Google vyhlašuje válku za relevantnější obsah – a to znamená proti obsahovým farmám. Mění se pravidla na poli vyhledávačů? A umřou SEO? Zatím jsou ztráty i ve vlastních řadách!

Optimalizace pro vyhledávače, jinými slovy placené vnucení se na první stránku vyhledávání svého klíčového slova na Google, se stalo a je zajímavým byznysem. Můžete namítnout, že je přece legitimní podnikat s výsledky vyhledávání, že je v pořádku, když existují profesionálové, kteří vám pomohou získat zaslouženou pozornost a že je přece docela fajn, když i nerelevantní služba dostane prostor díky snaze optimalizátorů.

Google to vidí jinak a nelze se mu divit. V poměrně nenápadném postu na svém firemním blogu  oznámil, že pracuje intenzivně na zlepšení relevance výsledků vyhledávání. Již z pouhého přečtení záznamu je jasné, jak toho hodlá docílit a podíváme-li se na podrobnější analýzy záměrů, zjistíme, že vyhledávání, respektive optimalizace pro něj možná brzy čeká malá, nebo možná i větší revoluce. Revoluce, která možná postihne i vás.  Google se totiž rozhodl – řečeno bez obalu – odříznout takzvané obsahové farmy.

Zablokujte obsahovou farmu ve výsledcích svého hledání. Zatím funkci nasadil Google jen pro USA, ale chystá ji i pro další země.

Zablokujte obsahovou farmu ve výsledcích svého hledání. Zatím funkci nasadil Google jen pro USA, ale chystá ji i pro další země.

Obsahový  podvod

Když Google někdy v roce 1998 vstoupil na trh vyhledávačů (pro připomenutí, tehdejší hlavní konkurenti: Yahoo!, AltaVista, HotBot, Metacrawler, a další), mohl se pyšnit jednou velkou konkurenční výhodou. Touto výhodou byla neobyčejně velká relevance výsledků vyhledávání. Základním principem Google bylo, že  nalezené výsledky netřídil dle počtu výskytů klíčového slova v jejich obsahu, jako ostatní fulltextové vyhledávače, ale dle (mimo jiné) počtu zpětných odkazů, které na příslušnou stránku vedly z jiných stránek. Bylo to sice nesrovnatelně náročnější jak na hardware, tak na software, ale Google se to vyplatilo. Postupně se mu podařilo prakticky zcela ovládnout trh vyhledávačů a tak i když významní konkurenti na trhu existují i dnes, synonymem vyhledávání je „googlit“ a nikoli „bingovat“ – jak by si to možná někteří přáli.

Koncentrace uživatelů vyhledávání okolo Google a celkový nárůst významu fulltextových vyhledávačům oproti katalogům na internetu dala vzniknout oboru lidské činnosti, který sám sebe označuje jako SEO; optimalizace pro vyhledávače. Nejen, že se jedná o standardní službu tvůrců webových prezentací, že existuje celá řada specialistů, kteří za pravidelný poplatek zajistí vašim stránkám dobrou pozici na Google, dokonce jsou i lidé, kteří tento obor studují, píší z něj diplomové práce a budují na něm vědeckou kariéru. SEO je důležitá věc, avšak nabourává původní princip vyhledávání a la Google, tedy to, že uživatel dostane   v prvé řadě relevantní informace. Jinak řečeno, v podobě SEO optimalizací se děje totéž, co se dříve (před příchodem Google) dělo plněním stránek klíčovými slovy – jen mnohem více sofistikovaně.

Jedním z důležitých SEO triků jsou tak zvané obsahové farmy. Jsou to – stručně řečeno – servery, které publikují velké množství obsahu (lidově – článků) a to tak, aby figurovaly ve výsledcích vyhledávání, které je pro inzerenty nejdražší. Jejich cílem není poskytovat kvalitní a relevantní obsah, ale pouze přilákat návštěvníky. Získání velkého množství návštěvníků znamená, že obsahová farma zobrazí hodně kontextové reklamy. Zatímco běžné publicistické servery nebo servery jakéhokoli jiného typu mají hlavní cíl návštěvníka získat a udržet, obsahová farma se jej chce v podstatě zbavit. Důležité ovšem je, aby odešel kliknutím na některou z mnoha zobrazených reklam. Protože obsahové farmy jsou weby, které velmi často čerpají hlavní zdroje svého financování ze systému kontextové reklamy provozovaného samotným Googlem a provoz této reklamy je jejich jediným cílem, říká se jim také MFA – Made For AdSense (je to určité zjednodušení ale domnívám se, že přiléhavé).

Díky svým charakteristikám (mnoho textu, pravidelné a časté aktualizace, velká různorodost) jsou obsahové farmy obvykle velmi dobře hodnoceny vyhledávači. Uživatelům ale kromě reklamy a frustrace nic nepřinášejí. Právě proto se Google rozhodl je identifikovat a ve výsledcích vyhledávání cíleně znevýhodnit. Slovy výše citovaného článku „v ústředí Google je kancelář plná PhD (pracovníků s vědeckou kvalifikací, v USA synonymum pro chytrého člověka) a řeší, jak poznat relevantní obsah“. Což znamená ten nerelevantní posunout ve výsledcích vyhledávání tak, abyste jej nejlépe ani nenašli. Výsledky práce těchto chytrých lidí pravděpodobně uvidíme již brzy.

Nastavte si blokovaný obsah, který vám Google z výsledků vyhledávání vyfiltruje. Zatím jen ve vašich. Ale možná, jednou, podle něj zablokuje všechny.

Nastavte si blokovaný obsah, který vám Google z výsledků vyhledávání vyfiltruje. Zatím jen ve vašich. Ale možná, jednou, podle něj zablokuje všechny.

Důsledky

Nic proti obsahovým farmám, pokud si je jejich provozovatelé dovedou uživit a SEOptimalizovat, je výhradně zodpovědností návštěvníků kam chodí. Je pravděpodobné, že všechny nástroje, které Google pro potlačení obsahových farem vymyslí budou časem identifikovány a překonány. Vyhlášení války za relevantnější obsah ve vyhledávání je ale hozenou rukavicí. A po pravdě řečeno, nejenom provozovatelům obsahových farem.

Je pravděpodobné, že případný úspěšný boj s obsahovými farmami výrazně zvýší náklady nejen na ně, ale také na SEO jako obor. Důvody jsou dva. Jednak, většina MFA respektive „faremních“ webů velmi tvrdě optimalizuje, aby získala maximum návštěvníků. Za druhé, SEO optimalizace, které jsou prováděny na „běžných“ webech, mají mnoho podobných vlastností, jako ty, které dělají farmy. Specificky weby, které jsou nyní na velmi dobrých výsledcích vyhledávání, třeba kvůli velkému počtu zpětných odkazů v marginálních katalozích, a tedy jejich SEO index neodpovídá jejich skutečné užitečnosti, by se měly začít třást. Boj o relevantní výsledky vyhledávání je totiž velice pravděpodobně smete – a bude bolet.

To ale není jediný efekt. Snahou o cílené rozpoznání a eliminaci obsahových farem dává Google najevo, že chce mít výsledky vyhledávání více pod kontrolou. To znamená, že je budou mít mnohem méně pod kontrolou třetí strany. Možná není daleko doba, kdy nebude stačit zaplatit SEO optimalizátorům za vylepšení hodnoty webu, ale tento desátek si bude (nějak) účtovat Google sám. Samozřejmě, že vždy bude existovat maximální snaha jeho snahy obejít a řečeno s jistým SEO expertem „opět si nějak pomoci“, ale dost pravděpodobně to bude o dost těžší, než je to nyní.

Dobrá zpráva?

Nakonec si musíme položit otázku, zda když už se Google rozhodl poskytovat více kvalitní výsledky vyhledávání má přesnou představu o tom, co je to ta „kvalita“ a jak ji definovat. Obsahové farmy ve většině případů kvalitní nejsou, jejich texty nemají smysl ani užitečnost. I ony se ale mohou zlepšit. Mimochodem, největší z nich nabírá zaměstnance, externí autory. Třeba se také časem rozhodne změnit směr a poskytovat kvalitu. Byla by škoda, kdyby ji pak Google znevýhodnil.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Nepříjemné také je, že už se objevují informace o tom, že hon na obsahové farmy se dotkl i „běžných“ webů. Již dříve totiž Google rekalkuloval pozice serverů obsahujících “low-quality” obsah. Nový přepočet nasadil zatím pro USA, kde se to dle odhadů dotklo 12% webů. A nejenom obsahových farem, návštěvnost často klesla i normálním webům. Proč, to se neví – změny ve vyhledávacím algoritmu Google nejsou veřejně známé, takže se postižení mohou jen domnívat. Možná za to může podezření z duplicitního obsahu, řada textů na MFA/obsahové farmy se totiž krade z normálních obsahových serverů, s čímž jejich provozovatelé nadělají pramálo.

Komu klesnul provoz po rekalkulaci serverů s duplicitním obsahem.
Autor: Sistrix Visibility Index

Komu klesnul provoz po rekalkulaci serverů s duplicitním obsahem.

V každém případě prozatím se zdá, že ona snaha po kvalitě je dobrou zprávou. Doufejme, že se povede, a že bude doopravdy k užitku uživatelů. A nejen jich, obsahové farmy totiž poškozují inzerenty na webu, ale i další skupiny.

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).