Hlavní navigace

Konec WiFi snu Cometa Networks

Patrick Zandl

U kolébky Cometa Networks se v prosinci 2002 sešly všechny tři sudičky – jedna přála finanční pohodu, druhá zajímavý business plán, třetí atraktivní rodiče. Všech těchto přání se dostalo měrou vrchovatou. Firma se rozhodla postavit v USA síť hotspotů, které by spolu mohli sdílet jednotliví ISP a brandovat si je podle svého a najednou.

Rodiče měli zvučná jména: AT&T, IBM a Intel Capital a do firmičky přitekly veliké peníze. Přesto firma 18. května 2004 ukončila svoji činnost. Nesplněný sen o WiFi, velké oči nebo jen předčasný start?

Cometa Networks od svého vzniku nenechávala nikoho na pochybách, že její plány jsou ambiciózní a že se nespokojí jen tak s něčím. Její známé rodiče, podporující firmu v oblasti technologií, infrastruktury a řízení, ještě doplnily investiční firmy Apax Partners a 3i, takže málokdo očekával, že firma má před sebou 18 měsíců života.

Cometa Networks přišla s plánem, který vypadal zajímavě a prakticky. Měla v úmyslu vybudovat rozsáhlou síť hotspotů v atraktivních lokalitách, které by pronajímala jednotlivým ISP a zájemcům o provozování hotspotů. Vtip byl v tom, že firma uměla na jednotlivých hotspotech emulovat kompletní prostředí toho kterého ISP, a to včetně rozdílných SSID. Zlé jazyky dokonce tvrdily, že hotspoty Comety uměly nabízet rozdílný signál pro jednotlivé ISP (ačkoliv je to samozřejmě nesmysl).

Cometa tak nikdy nepřišla do styku s koncovým uživatelem a pouze pro jednotlivá ISP zajišťovala hotspoty, jejich údržbu a rozšiřování sítě hotspotů. Sběr dat k vyúčtování, účtování samotné, zákaznickou podporu a tarify si řešili jednotliví ISP dle svého a ve svých barvách.

Zakladatelé Comety předpokládali, že pro ISP to bude lepší řešení než síť hotspotů budovat. Navíc v roce 2002 to vypadalo, že ISP bez hotspotů je odepsaný na smetiště dějin a operátoři se chystali na stavbu vlastních hotspot sítí. Do toho jim plán Comety nabídnout do konce roku 2005 síť až 15 000 hotspotů v USA bez počáteční investice pro ISP zněl jako rajská hudba, jen málokomu se chtělo investovat do nejistého hotspot businessu v době, kdy se ani nevědělo, jak se na celém trhu podepíší 3G sítě a nakolik lidé budou mobilní data potřebovat.

Jenže Cometa byla kometou jen podle názvu a žádný obrovský růst sítě se nekonal. Firma se zmohla na testovací provoz v 150 provozovnách McDonalds, jenže hamburgerové království nakonec podepsalo smlouvu s Wayportem a ten nyní zasíťovává 12 000 amerických provozoven. To bylo první znamení, že s Cometou není něco v pořádku, protože Wayport se obecně považoval oproti Cometě za lehčí váhu.

Pod dojmem tohoto neúspěchu Cometa přikročila k akvizicím a koupila všech 350 amerických hotspotů provozovaných sítí SurfHere firmy Toshiba.

Cometa následovně zabodovala oznámením, že bude hotspoty stavět v provozovnách knihkupecké sítě Barnes & Noble, což obnášelo 550 docela atraktivních lokací. Dalším ojedinělým úspěchem byla síť kaváren Tully's Coffee – znalci amerických poměrů ale připomínají, že je podstatně menší a i s menšími provozovnami než StarBucks.

Ve výstavbě sítě Cometa výrazně zaostávala za největšími protivníky, tedy T-Mobile USA a Wayportem, kteří instalovali prakticky trojnásobné objemy hotspotů (každý z nich) a v atraktivnějších lokalitách. Cometa navíc jejich sítím nekonkurovala žádnými roamingovými dohodami, takže její síť byla opravdu velmi maličká. Následující děj už tedy byl jen logickým vyústěním celé situace.

CIF17_Rabaino_Lupa

Firma se čtyřiceti zaměstnanci se starala o síť necelé tisícovky hotspotů ve státech Connecticut, New York a Washington, pro které navíc bylo těžké najít velkého partnera. Firma prohospodařila peníze, které jí investoři svěřili, aniž by proti nim postavila nějaký zajímavý výsledek, a tak se investoři rozhodli 18. května 2004 stáhnout roletu, firmu dále nepodporovat a zrušit ji. A tak se i stalo.

Příběh Comety tedy nemá nic společného s tím, zda je či není WiFi zajímavá a úspěšná technologie, ale spíše příběhem o tom, jak se vedení společnosti nepodařilo přes všechny atraktivní výchozí podmínky naplnit alespoň po technické stránce cíle společnosti. Přitom konkurentům jako Wayport nebo Boingo se daří zajišťovat nové atraktivní lokality, i když je nutno poznamenat, že tyto firmy svoje sítě pronajímají na bázi roamingu nebo prodávají služby koncovým zákazníkům a nesnaží se fungovat jako pouzí pronajímatelé infrastruktury.

Anketa

Je pro vás ukončení Comety překvapením?

Našli jste v článku chybu?
2. 8. 2004 12:16
V1kt0r (neregistrovaný)
Haha, pekne je toto (jeden z hitu na tom google dotazu): "článku oběvilo Intel Cupital" :-)
1. 6. 2004 20:13
error (neregistrovaný)
V USA je tvrdá konkurence, tam aby firmy přesvědčovaly zákazníky, aby přešli. Ale u nás nic takového neni, že by mezera na trhu? Představte si zprivatizované paneláky na sídlištích velkých měst, tam by se hotspoty hodily, ne?