Hlavní navigace

Konec WiFi snu Cometa Networks

Patrick Zandl

U kolébky Cometa Networks se v prosinci 2002 sešly všechny tři sudičky – jedna přála finanční pohodu, druhá zajímavý business plán, třetí atraktivní rodiče. Všech těchto přání se dostalo měrou vrchovatou. Firma se rozhodla postavit v USA síť hotspotů, které by spolu mohli sdílet jednotliví ISP a brandovat si je podle svého a najednou.

Rodiče měli zvučná jména: AT&T, IBM a Intel Capital a do firmičky přitekly veliké peníze. Přesto firma 18. května 2004 ukončila svoji činnost. Nesplněný sen o WiFi, velké oči nebo jen předčasný start?

Cometa Networks od svého vzniku nenechávala nikoho na pochybách, že její plány jsou ambiciózní a že se nespokojí jen tak s něčím. Její známé rodiče, podporující firmu v oblasti technologií, infrastruktury a řízení, ještě doplnily investiční firmy Apax Partners a 3i, takže málokdo očekával, že firma má před sebou 18 měsíců života.

Cometa Networks přišla s plánem, který vypadal zajímavě a prakticky. Měla v úmyslu vybudovat rozsáhlou síť hotspotů v atraktivních lokalitách, které by pronajímala jednotlivým ISP a zájemcům o provozování hotspotů. Vtip byl v tom, že firma uměla na jednotlivých hotspotech emulovat kompletní prostředí toho kterého ISP, a to včetně rozdílných SSID. Zlé jazyky dokonce tvrdily, že hotspoty Comety uměly nabízet rozdílný signál pro jednotlivé ISP (ačkoliv je to samozřejmě nesmysl).

Cometa tak nikdy nepřišla do styku s koncovým uživatelem a pouze pro jednotlivá ISP zajišťovala hotspoty, jejich údržbu a rozšiřování sítě hotspotů. Sběr dat k vyúčtování, účtování samotné, zákaznickou podporu a tarify si řešili jednotliví ISP dle svého a ve svých barvách.

Zakladatelé Comety předpokládali, že pro ISP to bude lepší řešení než síť hotspotů budovat. Navíc v roce 2002 to vypadalo, že ISP bez hotspotů je odepsaný na smetiště dějin a operátoři se chystali na stavbu vlastních hotspot sítí. Do toho jim plán Comety nabídnout do konce roku 2005 síť až 15 000 hotspotů v USA bez počáteční investice pro ISP zněl jako rajská hudba, jen málokomu se chtělo investovat do nejistého hotspot businessu v době, kdy se ani nevědělo, jak se na celém trhu podepíší 3G sítě a nakolik lidé budou mobilní data potřebovat.

Jenže Cometa byla kometou jen podle názvu a žádný obrovský růst sítě se nekonal. Firma se zmohla na testovací provoz v 150 provozovnách McDonalds, jenže hamburgerové království nakonec podepsalo smlouvu s Wayportem a ten nyní zasíťovává 12 000 amerických provozoven. To bylo první znamení, že s Cometou není něco v pořádku, protože Wayport se obecně považoval oproti Cometě za lehčí váhu.

Pod dojmem tohoto neúspěchu Cometa přikročila k akvizicím a koupila všech 350 amerických hotspotů provozovaných sítí SurfHere firmy Toshiba.

Cometa následovně zabodovala oznámením, že bude hotspoty stavět v provozovnách knihkupecké sítě Barnes & Noble, což obnášelo 550 docela atraktivních lokací. Dalším ojedinělým úspěchem byla síť kaváren Tully's Coffee – znalci amerických poměrů ale připomínají, že je podstatně menší a i s menšími provozovnami než StarBucks.

Ve výstavbě sítě Cometa výrazně zaostávala za největšími protivníky, tedy T-Mobile USA a Wayportem, kteří instalovali prakticky trojnásobné objemy hotspotů (každý z nich) a v atraktivnějších lokalitách. Cometa navíc jejich sítím nekonkurovala žádnými roamingovými dohodami, takže její síť byla opravdu velmi maličká. Následující děj už tedy byl jen logickým vyústěním celé situace.

Firma se čtyřiceti zaměstnanci se starala o síť necelé tisícovky hotspotů ve státech Connecticut, New York a Washington, pro které navíc bylo těžké najít velkého partnera. Firma prohospodařila peníze, které jí investoři svěřili, aniž by proti nim postavila nějaký zajímavý výsledek, a tak se investoři rozhodli 18. května 2004 stáhnout roletu, firmu dále nepodporovat a zrušit ji. A tak se i stalo.

Příběh Comety tedy nemá nic společného s tím, zda je či není WiFi zajímavá a úspěšná technologie, ale spíše příběhem o tom, jak se vedení společnosti nepodařilo přes všechny atraktivní výchozí podmínky naplnit alespoň po technické stránce cíle společnosti. Přitom konkurentům jako Wayport nebo Boingo se daří zajišťovat nové atraktivní lokality, i když je nutno poznamenat, že tyto firmy svoje sítě pronajímají na bázi roamingu nebo prodávají služby koncovým zákazníkům a nesnaží se fungovat jako pouzí pronajímatelé infrastruktury.

Anketa

Je pro vás ukončení Comety překvapením?

Našli jste v článku chybu?