Hlavní navigace

Krach telekomunikačního průmyslu za dveřmi?

4. 4. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Přes problémy, se kterými se potýkají mobilní operátoři, zejména díky vysokým investicím do nákupu licencí, jejichž návratnost je v nedohlednu, asi nikdo nepochybuje o tom, že telekomunikace slibují obrovské příležitosti. Také ale nikdo nepochybuje, že do této doby relativně bezpečné telekomunikační podnikání plachtí do nebezpečnějších vod.
Růst počtu uživatelů mobilních telefonů nejen v západní, ale i ve východní Evropě nemá obdoby. Především rychlost růstu jejich počtu je obdivuhodná (ani Internet tady neobstojí). Stojí za tím především jednoduchost užití, relativně nízká vstupní cena, možnost „pasivního“ využívání a samozřejmě také společenská vhodnost. Nebo lépe nevhodnost mobilní telefon nemíti. Spolu s rozvojem vlastní báze uživatelů hledají jak firmy, které jsou již v mobilních telekomunikacích namočeny, tak ty, které by se „bonanzy“ rády zúčastnily, možnosti, jak již v tuto chvíli dosti tlustý penězovod rozšířit.

Ze záplavy prohlášení ze strany technologických firem, ale i operátorů samotných, by se zdálo, že lidé už nechtějí telefonovat. Nebo že poskytování hlasových služeb je ztrátová záležitost. Opak je pravdou, hlasové služby i přes pokles cen jsou stále nejen velmi výnosnou, ale také velmi žádanou službou (v Evropě je podíl datových služeb méně než jedna desetina celkového provozu). Jistě, z hlediska profitability vedou jednoznačně SMSky (poskytování těchto služeb operátora v podstatě nic nestojí), ale to jen díky tomu, že infrastruktura je již používána pro hlasové služby, a především tak jde o využívání „prázdných“ drátů.

A jsme u jadérka věci. Hlavní snahou operátorů je maximálně využít investice do současné infrastruktury (a také budoucí) pro poskytování dalších služeb, které budou zvyšovat jejich návratnost. Datové služby, Internet apod. se nabízejí jako ideální komplement. Navíc rozvoj „mobilních“ služeb samozřejmě znamená kromě diverzifikace příjmů operátorů také zvyšování loajality zákazníků, možnost budování konkurenční výhody a v neposlední řadě přeměna mobilního telefonu na „plnohodnotného společníka“ zákazníka.

V delším časovém období se pak mobilní telefon (je-li v takovém případě tento název ještě smysluplný) může stát konkurencí či naopak velmi efektivním doplněním pro PDAs, PC, ale i TV. Nejvíce se dá očekávat postupné splývání těchto propriet, mimo jiné díky technologii Bluetooth, která umožní flexibilní spojování libovolných zařízení pomocí bezdrátových technologií (nebude tak problém rychle přejít od svého PC k mobilu a naopak při návratu do kanceláře).

Po pravdě je překvapující, jak málo zatím dochází k přímému propojování služeb mobilních a stacionárních telekomunikačních operátorů. Snad právě UMTS tyto aktivity přinese ve větší míře. Jsem přesvědčen, že rozvoj služeb v oblasti mobilních komunikací je ve skutečnosti sekundární oblast, primární je schopnost nabídnout univerzální komunikační infrastrukturu zahrnující vše od stacionárních telefonních služeb, mobilní komunikace až k Internetu, privátním datových okruhům apod. nejen v podobě jednoho účtu, ale zejména možnost transparentního využívání jakýmkoli koncovým zařízením takřka kdekoli.

Otázkou není jen, zda-li a jaké služby budou uživatelům poskytovány, ale také kdo je bude ve skutečnosti poskytovat. Doposud sloužily telco firmy často jen jako kanál, který byl financován na základě jeho využívání, ne na základě služeb jím poskytovaných. Zatímco u hlasových služeb (až na malé vyjímky) je to v podstatě jedno, neboť službou je už vlastní přenos informace, u těch dalších je situace odlišná. Zejména právě zmíněné investice do nových sítí umožňující poskytovat široké spektrum služeb mění zažitý model. Očekává se, že uživatelé přestanou platit za používání přenosových kanálů, ale budou platit jen za využité služby (instantní Internet apod.). Ve chvíli, kdy tyto služby nebude poskytovat přímo operátor, musí buď dostávat podíl z výnosu těchto služeb, nebo použít jiný nepřímý model financování. Jenže pokud využije své infrastruktury k poskytování služeb někoho jiného, stává se lehce zranitelným, pokud podíl těchto služeb tvoří významnější část jeho příjmů.

S očekávaným zvyšujícím se podílem nehlasových služeb na příjmech telekomunikačních operátorů vzrůstá význam otázky, za které služby a kolik budou vlastně uživatelé ochotni platit? Mobilní přístup na Internet? Informační služby? Datové přenosy? Zábava? Videokonference? Při snižující se průměrné útratě zákazníka mobilních operátorů v ČR je otázkou, jak zákazníky přesvědčit, aby se trend obrátil.

K tomu je potřeba přidat otázku, zda-li se bude jednat o zcela nové služby nebo pouze o mobilní podobu služeb již existujících, kdy se zákonitě musí jejich využívání přelít z jiných oblastí od jejich současných poskytovatelů. Protože v současné chvíli telco firmy často nedisponují schopnostmi celou řadu služeb poskytovat (a obecně se obávám, že aby byly, musí projít zásadními změnami), dá se očekávat, že budou buď vytvářet komplexní partnerství, tak jako doposud, nebo si poskytování těchto služeb zajistí akvizicemi. Ale dodnes nemálo využívaný model placení za přenos jinak volné informace bude silně zpochybněn.

ebf - tip - debata

To však opět bude klást nemalé tlaky na finanční stránku, která je již nyní, a do blízké budoucnosti také, zatížena velkými investicemi do jiných oblastí. Ani banky, a už vůbec ne finanční trhy, nejsou nakloněny pumpování velkého objemu prostředků do nejistých oblastí. A že se jedná o sakra riskantní byznys.

Nezapomeňte na poslední dobou více a více diskutované možnosti reálného využívání 2.5G sítí, které nebudou vyžadovat tak velké investice (a to i ze strany uživatelů) a naplňování snu o nové generaci mobilních služeb se může pomalu rozplynout. Nebo alespoň značně zpomalit. Ostatně stále více se objevují hlasy, že po krachu internetových firem se toho samého dočkáme i u technologií a provozovatelů všeho, co se nějak dotýká mobilů.

Které placená služba je pro Vás v "mobilní" podobě nejzajímavější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V současné chvíli pracuje jako managing director poradenské skupiny Tree of Business Knowledge.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).