Hlavní navigace

Kterak sledovat chování návštěvníků na webu

David Litvák

Služby, nabízející zdarma statistické údaje o návštěvnícich webových stránek, patřily vždy mezi ty nejžádanější. Svědší o tom popularita TOPlistu či Navrcholu. Do českého prostoru nově dorazivší služba Mytrix je v mnohém zajímavá, kupříkladu partnerstvím s PricewaterhouseCoopers či možností monitorovat chování zákazníků na stránkách.

Služby, nabízející zdarma statistické údaje o návštěvnícich webových stránek, patřily vždy mezi ty nejžádanější. Pro každého webmastera či provozovatele webu, ať už se jedná o firemní megabludiště, e-zin nebo osobní stránku s fotkou a ikonou „Under Construction“, jsou mimořádně zajímavé informace o tom, kolik uživatelů jeho stránku navštívilo, odkud na ni přišli, co na ní dělali, kam a za jak dlouho odešli… Není divu, že se tolik populárními staly služby jako TOPlist a zejména Navrcholu.cz, které kromě základních statistik navíc svým uživatelům umožňují zdravě soutěžit v žebříčcích návštěvnosti.

Do českého webového prostoru nově dorazivší služba Mytrix sice podobně kompetitivní prvek neobsahuje, zato nabízí podstatně propracovanější statistické výstupy – a (alespoň ve Free verzi) je také komukoli dostupná zdarma. Určitou vypovídací hodnotu jistě má i fakt, že společnost navázala dlouhodobé partnerství s Pricewaterhou­seCoopers (PwC), i když, jak se zdá, PwC nebude auditovat výstupy statistik, ale bude jen rádcem při standardních firemních záležitostech (daňové a právní poradenství, účetní audit…).

Co tedy Mytrix svým uživatelům nabízí? Po registraci vašeho webu (a samozřejmě i provedení potřebných náležitostí – viz dále) získáte přístup k podrobným údajům o návštěvnosti vašich stránek, rozčleněným do několika oddílů. První, konfigurovatelný oddíl se jmenuje Vlastní reporty a v Souhrnné statistice nabízí informace o počtu návštěvníků, hostů, hitů, návštěv, počtu obnovení, načtení… Zajímavé jsou údaje o „jádru uživatelů“ a „aktivních týdenních uživatelích“, které jsou každý den porovnávány s aktuálními změnami. Vlastní reporty dále obsahují Přístupy podle zemí, Rekordy návštěvnosti, Přístupy z cizích webserverů, navštívení jediné stránky, Návštěvnost webu, informaci o aktuálním počtu návštěvníků na vašich stránkách a statistiku Hostů. Poměrně vyčerpávající nabídka, dalo by se říct. Jenže to jsme teprve na začátku…

Mytrix (pořád ještě) Free dále nabízí (včetně grafických výstupů) například prognózy návštěvnosti, přehled odkazujících stránek, sledování přístupů z vyhledávačů, informace o chybných stránkách, o jazycích uživatelů, o verzích prohlížečů, o operačních systémech (verzích i typech), rozlišeních obrazovky, barevné hloubce, používání Javy, JavaScriptů a cookies… Celkem tak tato nezpoplatňovaná služba nabízí třicet čtyři základních parametrů návštěvnosti. Dalších dvaadvacet jich pak může sledovat ten, kdo, Free službou namlsán, sáhne po službě Pro (a tím pádem také po peněžence).

Mezi Pro parametry nalezneme Přístupy z proxy serverů, Vyhledávací fráze, Stránky, na které vedou klíčová slova, Nejoblíbenější stránky, Vstupní body, Čas strávený na stránce, Hloubku prohlížení webu, Log-soubor, Pozornost uživatelů… Rozdíl mezi Free a Pro verzí ovšem není jen v počtu sledovaných parametrů. Podrobná statistika se zdarma uchovává pouze měsíc, za poplatek půl roku. Technická podpora je buďto jednoduchá nebo speciální, zdarma vám také nikdo nevytvoří souhrnný účet, nenabídne neviditelné počítadlo, ani speciální server pro uchování a analýzu údajů ani mirrorování údajů. Ceny pak se liší podle počtu shlédnutých stran za měsíc: od 499 korun za měsíc do padesáti tisíc stran až po 4.999 korun při více jak deseti milionech shlédnutých stránek. (Nemohu se ubránit představě webmastera, který zoufale sleduje, jak se devětadvacátého křivka jeho návštěvnosti blíží k mezní hranici a v rámci úspor na posledních pár hodin, ne-li dnů web buďto zcela odstavuje nebo alespoň ruší statistické sledování – ti, kdo jsou na datově limitovaném připojení k Internetu, podobnou situaci pravděpodobně dobře znají. :-) V rámci jednoho účtu je možné nechat sledovat i návštěvnost více webů.

Zbývá zodpovědět důležitý dotaz – jak? Způsob získávání je celkem standardní – uživatelé Mytrixu umístí na své stránky neviditelný bod či ikonku služby s individuálním HTML kódem, který umožní sledovat všechny potřebné informace. Samozřejmostí (možná trochu problematickou) zůstává nutnost „zapnutých“ cookies na straně návštěvníků webů.

Jak už bylo řečeno, Mytrix leze do zelí Toplistu a Navrcholu jen částečně (žádné žebříčky, které jsou u „konkurence“ podstatou, se nekonají), nezaregistrovaný návštěvník na jeho stránkách nalezne (kromě podrobného popisu systému včetně detailních FAQ) pouze údaje o tom, kolik webserverů je do systému zapojeno, kolik jich přibylo za posledních 24 hodin a kolik z nich je online. Zatímco Mytrix.cz teprve nedávno překročil první stovku registrovaných, povzbudivě vysoká čísla uživatelů Mytrix.com se zdají být zárukou úspěšnosti zvoleného obchodního modelu a snad tedy i toho, že se Mytrix.cz stane mezi domácícmi službami trvalkou. Už jen proto, že má vydařenější web nežli jeho (pra)zdroj.

Anketa

Sledujete statistiku přístupů na vaše webové stránky?

Našli jste v článku chybu?