Představte prosím třemi větami svůj projekt.
Kulturissimo.cz je internetový kulturní portál, kde najdete tipy na kulturní akce, recenze a soutěže o vstupenky i jiné ceny. Pokrýváme zejména oblast výtvarného umění a fotografie, divadla, filmu a hudby, v menší míře také designu, architektury a literatury. V rámci partnerství spolupracujeme s kulturními institucemi a festivaly.
Jak dlouho funguje? V jaké fázi se nyní nachází?
Portál jsme založily spolu s Annou Hořejší v srpnu 2011. V tuto chvíli jsme ve fázi, kdy je fungování redakce již zaběhnuté a počet našich partnerů se stále rozšiřuje. Zatím však neprodáváme reklamní prostor.
Proč a jak vás napadlo spustit vlastní web se zpravodajstvím z kultury?
I když jsme si vědomi konkurence v této oblasti, jsme toho názoru, že pro přehledný a informačně bohatý kulturní portál s kultivovaným vizuálem je na českém internetu stále místo a doufáme, že si najdeme dostatek čtenářů. Na kulturní portál padla volba zejména proto, že je profesní dráha obou jeho zakladatelek s kulturou výrazně spojena.
Magdalena Biedermanová (nar. 1977)
Absolvovala Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Od studií funguje na volné noze v oblasti reklamy (grafický design, weby…) a produkce. Pracovala např. pro portály bedekr.cz nebo earch.cz, spolupracovala s firmami a institucemi jako je Galerie hl. m. Prahy, Pražský dům fotografie, Architecture Week, Česká komora architektů, Radio Free Europe/Radio Liberty, Občanské sdružení Rafae nebo Cubespace s.r.o. V roce 2011 založila spolu s Annou Hořejší internetový kulturní portál kulturissimo.cz.
Kdo jsou vaši největší konkurenti? Jak se od nich chcete odlišit?
Za největší konkurenty považujeme weby nekultura.cz, lacultura.cz a kulturnipecka.cz. Rádi bychom se lišili přehledností, větším množstvím publikovaného obsahu a vizuální atraktivitou – každý týden se náš portál barevně proměňuje a “fotografií týdne” láká na jinou událost. Také chceme být aktivním a spolehlivým partnerem kulturním institucím, se kterými jsme domluveni na spolupráci. Přímo na našem webu lze také zakoupit vstupenky na kulturní akce, prodávané v síti Ticketstream.
Jaké má kulturissimo postavení ve firmě signed media? Je to hlavní nebo vedlejší aktivita? A jak souvisí s těmi ostatními?
Kulturissimo.cz je jedním z projektů realizovaných pod mojí již roky používanou značkou signed media. Do budoucna by kulturissimo.cz mělo představovat objemově asi 50 % aktivit stejnojmenné firmy signed media, která by měla vzniknout v horizontu několika měsíců jako s.r.o.
Z čeho projekt financujete? Máte nebo sháníte investora či sponzora?
V tuto chvíli je portál investován ze soukromých zdrojů, tedy z jiných projektů v rámci signed media. Aktivně zatím investora ani sponzora nesháníme, ale jsme samozřejmě přístupni případným nabídkám a jednáním.
Kolik lidí na projektu pracuje? Jak získáváte přispěvatele a jaké jim nabízíte honoráře?
Sama mám na starosti zabezpečení technického fungování, marketingu a spolupráce s partnery. Šéfredaktorkou a spoluzakladatelkou je Anna Hořejší, která se stará o komunikaci s týmem externích redaktorů a samozřejmě dramaturgii obsahu. Máme okruh asi deseti stálých externích recenzentů/redaktorů.
Naprostá většina redaktorů píše pro jiná tištěná nebo internetová periodika a jejich příspěvky na náš portál jsou honorovány. Stálá spolupráce funguje i s naším programátorem a brigádnicí na pomoc s prezentací na akcích, distribucí letáků apod.
Kdo je typický čtenář vašeho webu? Kolik lidí dnes Kulturissimo čte a kolik jich podle vás může potenciálně oslovit?
Kulturissimo.cz cílí na vzdělanější čtenáře ve věku cca 18–40 let se zájmem o kulturu a usilujeme o to, abychom byli obsahově jakýmsi “kultivovaným mainstreamem”. V tuto chvíli evidujeme něco přes 200 návštěv denně a cíl vidíme v alespoň několikatisícové denní návštěvnosti.
Jak oslovujete nové čtenáře, jak je motivujete, aby se vraceli a jak se vám to daří? Jaké komunikační kanály kromě webu využíváte, jaká je vaše marketingová strategie?
Čtenáře oslovujeme přes náš profil i jiné spřátelené profily na Facebooku, pořádáme soutěže, které propagujeme na soutěžních portálech a PPC kampaně fungují i na Skliku a AdWords. Pravidelně vkládáme naše filmové recenze jako externí na csfd.cz a s některými partnery realizujeme výměnu reklamních bannerů. V rámci SEO jsme také registrováni v katalozích, na zpravodajských portálech odebírajících RSS kanály a využíváme většiny obvyklých nástrojů. Funguje u nás od začátku tohoto roku také newsletter a v nejbližší době chceme začít využívat i Twitter. Máme také tištěné letáky, které distribuujeme především po pražských kavárnách a na místech akcí, jichž jsme partnerem.
Jak získáváte inzerenty? Co jim můžete nabídnout navíc ve srovnání s konkurencí? Kdo u vás nyní inzeruje a jak je spokojen?
Placenou inzerci v tuto chvíli cíleně nenabízíme, reklamní prostor využíváme pro prezentaci našich partnerů a spřátelených projektů. Máme to ale v blízké době v plánu.
Počítáte vedle inzerce ještě s jinými zdroji příjmů (sponzoring, placený obsah, mobilní aplikace…)?
Jsme připraveni jednat s případnými zájemci o sponzoring, ale aktivně je zatím pravděpodobně vyhledávat nebudeme. O zavedení placeného obsahu do budoucna neuvažujeme.
Jakých minimálních měsíčních příjmů potřebuje Kulturissimo dosáhnout, aby byl projekt dlouhodobě životaschopný, abyste jej nemuseli dotovat z jiných zdrojů?
Tuto částku bychom v tuto chvíli spíše nezveřejňovali. Ani ji nelze jednoznačně určit, protože bychom do budoucna rádi určitě investovali do rozšíření redakčního obsahu – a k tomu bude docházet v přímé úměře k ekonomické úspěšnosti projektu.
Kde vidíte svůj projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v nejbližším roce?
V horizontu roku bychom rádi dosáhli čtenosti až několika tisíc návštěv denně a jsme si vědomi toho, že je to relativně vysoko postavený cíl. Dlouhodobě bychom chtěli vybudovat známou značku a dosáhnout zejména ekonomické soběstačnosti projektu a návratu počátečních investic spolu s postupným rozšiřováním obsahu.
Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?
…v oblasti reklamy nebo tištěných médií.