Pohybuji se mezi pedagogy působícími na různých středních i základních školách a zjišťují, že možnosti, které můžou reálně využívat ke zklidnění třídního kolektivu jsou velmi omezené. Málokterý středoškolský pedagog si dnes může dovolit nechat žáka propadnout, protože se záhy objeví na koberečku u pana ředitele, který mu velmi jasně vysvětlí, že škola nemůže kvůli financím přijít o jediného žáka. Tento fakt se pak velmi snadno stává nástrojem v rukou žáků i jejich rodičů, který je schopen v podstatě paralyzovat celý pedagogický sbor. Nežádoucími se tak stávají i slovní výtky (případný pohlavek už je úplně mimo hru). Mimořádné zkoušení je dobrý nápad za předpokladu, že na tuto hru student přistoupí. Jelikož se stává mezi studenty módou zkoušení odmítat a pedagog by neměl oznámkovat výkon, který nebyl uskutečněn, ztrácí tato metoda na účinnosti.
Budoucí pedagogové studující na ped. fakultách říkají, že o tomto stavu málokteří přednášející vědí, proto je na něj nemůžou dostatečně připravit.
Zdá se, že je třeba probudit se z iluze, že úkolem školy je vychovat naše děti. Škola má děti vzdělávat, vychovat si je musíme sami, protože my jim ještě stále můžeme vynadat, když překročí meze, můžeme jim dokonce dát i facku. V tom máme oproti učitelům obrovskou výhodu. Zkrátka - můžeme být asertivní, aniž by nám a to hrozil vyhazov.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.