Jak jsme psali koncem ledna, klasický „palec nahoru“ se po několikaměsíčním testování rozšířil na celkem šest možností – „Like“, „Love“, „Haha“, „Wow“, „Sad“ a „Angry“. Změnu už hlásí i řada českých uživatelů, na ostatní by se mělo dostat během následujících dní.
K novým reakcím se uživatelé dostanou prostým podržením lajkovacího tlačítka (v mobilní aplikaci) nebo najetím myši (na desktopu). Facebook globální spuštění novinky oznámil na svém blogu.
Rozšíření prostého lajku na více emocí zasahuje do některých základních principů, na kterých Facebook funguje. Dosud se například dalo jednoduše počítat s tím, že když někdo dal příspěvku lajk, znamenalo to, že se mu líbí. Na tomto prostém předpokladu Facebook staví to, jaké příspěvky uživatelům ukáže v newsfeedu, nebo to, jak cílí reklamy.
Jenže novinka tuhle jednoduchou logiku nabourává – kdo dal příspěvku Angry, má k němu zřetelně jiný vztah než někdo, kdo mu dal Love. Reactions tedy ve výsledku přinesou také změnu v tom, jak bude Facebook označení příspěvků hodnotit a to se časem zřejmě projeví i v tom, jaké příspěvky a reklamy bude lidem zobrazovat.
Facebook říká, že zatím budou mít všechny reakce stejnou hodnotu jako lajk. „Ze začátku, pokud někdo použije Reakce, budeme postupovat stejně, jako postupujeme, když dá lajk – budeme předpokládat, že chce podobného obsahu vidět více,“ slibuje firma.
Postupně by ale Reakce měly přinést určité změny v algoritmech Facebooku. „Časem se chceme naučit, jak by mohl newsfeed dávat různým Reakcím různou váhu, abychom uměli každému zobrazovat ty příspěvky, které vidět chce,“ dodává Facebook.
A podobné je to i u cílení reklam. Správci stránek uvidí přesné počty jednotlivých emotikonů ve statistikách a zatím budou mít všechny Reakce stejnou hodnotu. I tady se ale dá časem očekávat změna.