Hlavní navigace

Made in Germany

16. 11. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Když se rozjedete k přechodu do Rozvadova a budete pokračovat do některého velkého evropského města, prý se dostanete do úplně jiného prostředí - Internet vnímají všude jako obrovský byznys, každý den zde vznikají doslova desítky internetových firem a každý nový projekt má okamžitě alespoň deset konkurentů.

Zoufale se nedostává jakýchkoliv lidí a spousta mladých internetových podnikatelů patří mezi společenskou smetánku. Zkusili jste se někdy zeptat, jak vypadá podnikání na Internetu v západní Evropě? Pokusím se vám dát odpověď: je naprosto jiné; a přitom stejné. Takže už je vám to jasné? Mně tedy ne.

Minulý týden jsem strávil jeden den v Mnichově na konferenci pořádané Tornado-Insiderem, holandským časopisem o internetovém podnikání, který rád „víří tornáda“. Jeden jediný den je úplné nic, proto vám žádné rozumy dávat nemůžu (nehledě na to, že je právě jedna hodina v noci). Pokusím se pouze o pár postřehů, které ve mně zůstaly po setkání s „těmi za hranicemi“. Doufám, že se tím vyhnu pranýřování lidí znalých – ty bych raději vyzval: pokud v Německu pracujete, ozvěte se.

Ze západu na východ

Německo při rychlém nástupu Internetu viditelně zaspalo. Znatelně je cítit jejich srovnávání s Francií a především Británií. Mají totiž tu nevýhodu, že jsou daleko na východ. Přestože Internet prý smazává hranice, ve skutečnosti je tomu naopak. Cokoliv velkého se děje, vždy to přichází směrem od západu. Němci proto začínají dělat vše proto, aby Berlín nebo Mnichov byl tím hlavním evropským městem místo Londýna.

Tlusté hranice nemizí

Jazyk a hlavně kultura jednotlivých zemí způsobuje jediné: každý evropský stát je maličký. Ani Francie, ani Německo není ve srovnání se Spojenými státy dostatečně velké. Nikdy proto v Evropě neuděláte projekt, který by se rychle prosadil ve všech zemích. A pokud jej již chcete udělat, bude vás to stát neuvěřitelné peníze.

Němcům se nelíbí především obtíže s jejich trvalým soupeřem, Francií – firmy, které již expandovaly po celé Evropě měly právě v této zemi největší potíže. Číselně vyjádřeno: v Paříži potřebujete dvakrát více lidí než kdekoliv jinde. Francouzi totiž chodí pouze na francouzské stránky, dají více než jiní na osobní doporučení (uživatelé i investoři) a věří pouze domácím firmám. Mnohé německé firmy proto po si vylámání zubů svých předchůdců nyní volí „jednodušší“ cestu – přeložit produkt do angličtiny a vydat se směrem Londýn a New York (Kiwilogic.de).

Velké množství žen

Když se podíváte po českém Internetu, mnoho žen za internetovými projekty neuvidíte. V Mnichově není naopak žádným překvapením, když mladou firmu o několika desítkách zaměstnanců vede žena. (Webmiles.de)

Lidí málo

Nemáte co dělat a pracujete v Internetu již několik let? Potom není nic jednoduššího než se sbalit a jet kamkoliv do Evropy. V Mnichově si stěžují, že mají málo lidí, v Londýně to už říkat přestali – ví, že už nikoho neseženou. Tomu také odpovídají platy lidí – v Británii platí třikrát víc než v Německu (a v tichosti dodávám, že řetězec pokračuje dále: dalších třikrát víc směrem k nám).

K tomu se váže také jedna pozitivní zpráva: mnoho firem uvažuje (a již realizuje) přesunout vývoj do Čech (a marketing s obchodem nechat v západní Evropě). K prvním vlaštovkám patří například bezpečnostní Sandbox Security nebo mobilní 12Snap, další budou velmi rychle následovat.

BRAND24

Peněz hodně

Další pozitivní zpráva rovněž pro nás: v Evropě je více peněz, než dokážou začínající firmy přitáhnout. Úprk rizikového kapitálu ze Spojených států po pádu tamní burzy letošního jara nahrazuje nyní zpětné přelívání peněz z Evropy. Podle investorů totiž není dostatek dobrých nápadů, které by podpořili.

Pokud nyní přemýšlíte nad vlastním projektem, jednu malou perličku na závěr. Jak se stát německým Ivo Lukačovičem? Zkuste se podívat na stránky Kimble.org. Pětadvacetiletý Kim Schmit začínal před pár lety jako velmi úspěšný (a hledaný) hacker, aby z něj nyní byl úspěšný zakladatel bezpečnostní firmy a nyní i investor. Když si projdete jeho stránky, poznáte, že Internet umožňuje velmi rychlé obraty.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje na mikroplatebním projektu I LIKE Q společnosti Villusion, kterého se účastní Sun Microsystems. Dlouhodobě se věnuje elektronickému obchodu, pracoval na řadě studií pro bankovní sektor.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).