Prací prášek, aviváž, dětské pleny nebo holicí strojek, to jsou jen některé z celkem 35 produktů, které začal včera v pražském metru nabízet internetový obchod Mall.cz. Zákazníci mohou vybírat zboží z „virtuálních regálů“, kterými jsou polepeny sloupy na nástupišti ve stanici Flora a Muzeum na trase A.
Dnes k nim přibudou také stanice Náměstí republiky a Anděl. Kromě stanice Muzeum se jedná o stanice, které se nacházejí v blízkosti nákupních center. Z výběru, který připadal v úvahu, jsme vybírali ty stanice, které jsou frekventované a vyskytují se v blízkosti nákupních center. Takový pozdrav naší konkurenci,
říká Petr Král, marketingový ředitel Mall.cz.
U každého zboží je vyobrazen QR kód, který zákazníkovi slouží pro rychlé a pohodlné objednání zboží prostřednictvím mobilního telefonu. Aplikace QR Mall.cz je k dispozici pro OS Android a iOS. Pro ostatní platformy existuje speciální mobilní verze webu, která nákup přes QR kódy také umožňuje. Stačí, pokud má uživatel na mobilním telefonu nainstalovanou čtečku QR kódů. Praha je zřejmě třetím místem na světě, kde obchodník experimentuje s prodejem zboží prostřednictvím QR kódů v metru.
První bylo Tesco v Soulu
Koncept prodeje zboží v metru prostřednictvím QR kódů se objevil letos o prázdninách v korejském Soulu. Přišla s ním společnost Tesco, vystupující v Koreji pod názvem Home plus, která hledala způsob, jak se stát jedničkou na tamním trhu, aniž by musela investovat do výstavby nových supermarketů. Vytvoření fiktivních regálů se zbožím v metru vycházelo z předpokladu, že Korejci patří k nejpracovitějším národům na světě, a proto uvítají, když si budou moci objednat potraviny cestou do práce a nebudou muset ztrácet čas jejich nákupem v kamenné prodejně.
Home plus dodával potraviny, které si zákazníci objednali cestou do práce, ještě týž den večer. Podle představitelů Tesca skončil experiment velkým úspěchem. Zboží si takto nakoupilo více než 10 tisíc Korejců (není však zřejmé, jak dlouho služba fungovala) a Home plus zaznamenal nárůst 130 procent v online prodejích. O 76 procent také vzrostl počet registrovaných uživatelů.
V Soulu bylo, díky skleněné stěně oddělující nástupiště od kolejiště, možné „virtuální regály“ umístit přímo do zorného pole lidí čekajících na příjezd soupravy. Regály byly vloženy do citylightů právě na této stěně a díky svému podsvícení přitahovaly pozornost.
V pražském metru toto možné nebylo, protože v něm takové stěny chybí. Proto jsou regály nalepeny na sloupech mezi jednotlivými loděmi stanice. Je to zdánlivá maličkost, ale včera jsme se přesvědčili o tom, že někteří cestující se při čekání na metro o sloupy opírají a zakrývají tak výhled na regály.
Do Vánoc se sortiment ještě změní
Představitelé Mallu spoléhají na stále rostoucí počet smartphonů a skutečnost, že doba, kdy je používala jen úzká skupina zákazníků, je nenávratně pryč. Podle Petra Krále už dávno neplatí, že z mobilu se jen volá a píše a že Internet v mobilu je záležitostí technologických nadšenců. Jeho slova potvrzují i čísla zveřejněná na konferenci Mobile Internet Forum 2011. V březnu používalo Internet v mobilu v sítích tuzemských mobilních operátorů 2,25 milionů uživatelů, v srpnu jejich počet vzrostl na 2,56 milionů.
Vyzkoušíte QR Store Mall.cz v pražském metru?
Virtuální regály by měly v pražském metru vydržet minimálně do Vánoc, jejich obsah se ale bude v následujících týdnech měnit. Brzy se v nich objeví také hračky nebo krmivo pro domácí mazlíčky. Mall prý zvolil v první fázi drogerii proto, že hledal cenově dostupné zboží, které zaujme co nejširší skupinu spotřebitelů.
Provést tuto akci s elektronikou nebo domácími spotřebiči by nedávalo smysl. Nikdo si nekoupí během čekání na další metro televizi nebo pračku. Zaměřili jsme se proto na cenově dostupné položky a zároveň nás zajímalo zboží, které využije každý. A vyšla nám z toho drogerie. Ta je navíc v sortimentu MALL.CZ relativní novinkou a tohle byla originální cesta, jak o tom dát zákazníkům vědět. Spojili jsme se proto se společností Procter & Gamble, který je partnerem akce a jedničkou na trhu v tomto segmentu,
vysvětluje Petr Král.
Cílová skupina: pracující člověk
Podle něj bude v první fázi projektu typickým zákazníkem pracující člověk, který rád zkouší nové věci a dochází mu doma prací prášek nebo plenky. Nákup pracího prášku v klasické drogerii se asi neřadí mezi nákupní zážitky, na které byste se celý měsíc těšil… Nákup drogerie bere většina populace jako nutnost, bez které se neobejde. Proč to nezkusit přes mobil, zatímco čekáte na nástupišti? Druhý den máte prášek doma, s dopravou zdarma a za velmi zajímavou cenu
, dodává Král.
Když jsme včera ve stanici Flora přibližně půl hodiny pozorovali, jak virtuální regály vnímají cestující, zjistili jsme, že u nich nejvíce času tráví ženy 40+, což může být vzhledem k nabízenému sortimentu logické, ale je otázkou, zdali jsou ony cílová skupina, která si zboží opravdu objedná. Několik oslovených nemělo vůbec ponětí o tom, že existuje něco jako QR kód či aplikace v mobilu.
Čtveřici postarších mužů zase spíše než samotné regály zaujali fotografové a televizní štáb. Právě získání pozornost médií bylo podle Petra Krále jedním z cílů této marketingové akce a to se podle ohlasů v médiích i přítomnosti štábu ČT nepochybně povedlo.
Spuštění virtuálního obchodu v metru zapadá do marketingových aktivit Mallu, které by měly vyústit ve čtyřicetiprocentní nárůst předvánočních tržeb ve srovnání s loňským rokem.
Virtuální obchod v metru je chytrým marketingovým nástrojem, který plní jak funkci reklamního nosiče, tak prodejního kanálu. Lidem z marketingu Mallu se rozhodně nedá upřít invence a snaha přijít na český trh s něčím novým, s čím se ve světě zatím příliš neexperimentovalo. Ocenili to i oslovení cestující.