Jako tvůrce několika aplikací v top 10 ČR musím po ročních pokusech vydolovat z navštěvovaných aplikací nějaké zajímavé peníze konstatovat že bohužel Facebook je z komerčního hlediska pro majitele aplikací naprostý propadák.
Samotného by mě zajímalo čím to je, ale pokud stavím aplikaci normálně na www a pak na Facebooku tak rozdíl je ten že na www mě to vydělává a na Facebooku při několikanásobně větší návštěvnosti nejsou ochotni lidé utratit ani zlomek peněz.
Proto zůstanou asi aplikace na Facebooku typově ala: Pošli pusu, pošli srdíčko a jiné nenákladné blbiny pro radost majitele aplikace.
Pokud hledáte nějaký bussiness model tak na Facebooku nevyděláte, spíše jak zde bylo psáno je to vhodné jako image doplněk celku.
Další problém je neustálé změny v API Facebooku, nekompatabilní změny, neohlášené změny způsobující nefunčnost aplikací. Tento nesmyslně živelný vývoj způsobuje další prodražení vývoje a správy aplikací a neustálý dohled. Klidně se vám může stát že vám aplikace v neděli večer přestane fungovat protože Facebook změnil bez upozornění login do systému, nějakou komponentu atd....
tak omezený pohled je to určitě, "problém" net reklamy je že se dá jednoduše a levně měřit a to u standartních kanálů není tak jednoduché a přesné. Takže efekt být JEN vidět by se v analogicky našel i ve světě mimo internet, ale tam si to marketeri chytře okecají, u te net reklamy se už okecává, když máte v ruce jasná čísla. Prostě reklama se musí vyplatit a tečka, na netu se to proste vykristalizuje dřív a je vykydáno, bez ohledu na všeobecnou diskuzi a možnost přebírat cizí zkušenosti, což tu před 10ti lety ebylo a to taky k neučelné investici do marketingu moc nepřispívá.
Osobně jsem moc nepochopil jak jsme se dostali k tomu "třetímu kanálu" :-) Ten článek je napsaný hezky jako doplnění toho, co nepochopil Martin Malý v tom předchozím odkazovaném, ale právě v tom je jeho problém. Přijde mi, že pojem marketingu je zde totiž chápán dosti omezeně, někdy až se zbytečnou averzí. Navíc věta "Kdysi měl Internet jeden jediný druh marketingu, zviditelnění vaší firmy, a tím byly bannery." si vyloženě říká o to, aby se člověk zamyslel zda ji autor myslel vážně nebo zda jen testuje čtenáře (jak je to Patricku? :)) - co newslettery? co spotřebitelské soutěže? co ona "černá SEO magie"?
Když se povede virál ... možná jako podpora, možná slevomatu to pomohlo, ale nějaký standartní kanál ne. Snad s vyjímkou her. Jestli to není tím, že se se svým nákupním rozhodnutím nemají takovou touhu svěřovat a nebo je 100x lepší diskuzní forum k danému produktu bez balastu? Prostě, když jdu na pouť tak nepočítám s tím, že koupím kvalitní produkt, hledám zábavu a vůči obchodním nabídkám jsem výrazně víc skeptický.
Jednoznačně chválím, díky, přidal bych jenom poznámku založenou pouze na mé dojmologii, ale mám pocit, že inzerovat na Faceboku má smysl, pokud člověk prodává konkrétní PRODUKT a ne SLUŽBY. Například malým nakladatelům bych inzerci na Facebooku rozhodně doporučil, můj kamarád nakladatel si ji nemůže vynachválit a prudce mu vzrostly prodeje. Naproti tomu já podnikám v překladatelství a tlumočnictví, pro mě je výhodná klasická PPC reklama na Seznamu a Googlu a Facebook vidím jako ztrátu času. Ale možná se mýlím, co myslíte?
Dovolil bych si jen malou uštěpačnou poznámku, prosím, smažte výraz bullshitózní definice, úplně jsem se osypal hnusem. Takový pubertální výraz do recenze stylisticky nezapadá, je to jako pěst na oko. Děkan.:)
On je problém v tom, že u nás se obvykle zaměňuje pojem reklama s pojmem marketing. PPC a bannery, to přece není marketing. To je reklama. Naproti tomu Facebook je nástroj umožňující marketing. Marketing je práce, musí se umět a pokud má být úspěšná, bezpodmínečně vyžaduje znalost klienta. Zhruba řečeno , reklama je předstíraná komunikace, cedule v cestě. Autor má pravdu, reklamní peníze na sociálních sítích opravdu nejsou , komunikace se tam předstírá velmi špatně. Podle mého názoru nemá ani žádný obchodní význam vyvíjet pro toto prostředí drahé aplikace. Zato stačí jít s kůží na trh. Takže sociální sítě jsou z tohoto pohledu skutečně velmi špatnou zprávou pro reklamu , ale dobrou pro zkušeného marketéra.