Hlavní navigace

Marketing v sociálních médiích a dolování peněz z Facebooku

14. 6. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Marketing na sociálních sítích je mantrou dneška, ale nechat se zlákat k němu znamená většinou prodělat. Proč? Třetí kanál internetové propagace funguje tam, kde už všechno ostatní bylo zdokonaleno.

Na Facebooku peníze nejsou, postuloval nedávno na Lupě Martin Malý, aby mu bylo posléze odporováno. „A přece jsou,“ volali úspěšní tvůrci aplikací pro Facebook a sociální marketéři. Nu, je to jako s královnou Koloběžkou: tak trochu jsou a trochu nejsou.

Kdysi měl Internet jeden jediný druh marketingu, zviditelnění vaší firmy, a tím byly bannery. Nejdříve placené za dobu zobrazování, pak za počet zobrazení, někdy i na kliky. To byla doba, které reklamní agentury nakonec porozuměly, protože připomínala dobu reklamy v tištěných médiích: pronajatá plocha a předpokládaný zá­sah.

Pak přišly nové formáty. Kontextová PPC reklama, často v textové formě, která umožnila cílit na zájem uživatele a lépe ji převažovat na výnos. S ní také přišla nová forma médií, která uměla PPC reklamu řádně vytěžit a které dnes zjednodušeně shrnujeme pod označení obsahové farmy nebo MFA – Made for AdSense. Jednoduchý a hlavně laciný obsah, líbivý pro vyhledávače, který s minimální investicí umožní vydělávat na PPC reklamě. Něco, co u klasických obsahových serverů znamenalo vedlejší příjem, u obsahových farem multiplikovaných do řady domén znamenalo slušný výdělek bez nutnosti obcházet reklamky. Jenže asi proto je tu rozpor mezi tím, jaké weby se mohou PPC reklamou uživit. Klasické obsahové servery, které obsah dělají pro obsah a ne pro účinnost PPC kampaní, tahají za kratší konec.

Už tehdy bylo zřejmé, že internetová reklama bude nabývat řady různých forem a projevů, které budou vyžadovat jiné znalosti, jiné schopnosti, a to jak pro médium samotné, tak u těch, kdo jich budou chtít využít.

Sociální médium je třetím typem internetového marketingu

Zatímco PPC systém se dále rozvíjel do formy leadů, poplatků za dohození kšeftu, čímž jen eskaloval své výkonové zaměření, marketing na samotném obsahu se přiblížil své vkusové i etické hranici formou PR článků, až po články vyloženě zaplacené, tvářící se jako redakční a lživé.

Otázkou je, zda může vzniknout nějaká třetí rovina marketingu na Internetu. Zatím se zdá, že ano a že jí bude marketing v sociálních sítích. S PPC i bannery toho má příbuzného jen málo. Základem sociálního marketingu je „komunikace značky se svými přímými uživateli“, méně bullshitózní definice mě nenapadla. A banner, ačkoliv se jako komunikace označuje, žádnou komunikací není, je prostým tvrzením, na které uživatel nemá jak odpovědět, kromě toho, že hlasuje nohama či svojí peněženkou.

Reklamní ochutnávka v místě prodeje, jistě jste na ni v hypermarketu už narazili.

Reklamní ochutnávka v místě prodeje, jistě jste na ni v hypermarketu už narazili.

Nejlépe lze sociálně síťový marketing přirovnat k reálném světě k  ochutnávkám výrobků v místě prodeje. To jsou ty slečny v hypermarketech, které vám nabízejí zdarma k ochutnání novou kávu, jogurt či sýr nebo snad limonádu.  Úvaha je jednoduchá: značka v televizi je při nákupu moc daleko. Značka, kterou právě ochutnáte, se v konkurenci lépe uplatní, pokud bude cena rozumná.

Marketing v sociálních sítích (SMM – Social Media Marketing) je na tom podobně. Značka, výrobek, produkt jde s kůží na trh. Je přítomna, každý může ochutnat a každý může uplivnout, říct štiplavou poznámku nebo pochválit. A stejně jako u ochutnávek je rozdíl, zda se tu tlačí fronta na ono ochutnání, nebo zda je stánek opuštěný, prázdný. Funguje to, co vždy: když je někde fronta, jistě to musí být dobré, jinak by tam fronta nebyla. Že má vaše stránka málo fanoušků v porovnání s konkurencí? To je potíž – nevíme sice přesně, jaká a v čem, ale potíž to rozhodně je.

Alfauživatelé nejsou mýtus  

Marketing v sociálních sítích funguje vlastně stejně, jako ochutnávka: z davu lidí nepoznáte, kdo je „nýmand“ a kdo je novinář, jehož strhující recenze udělá z vašeho výrobku neprodejný ležák. Chovat se musíte slušně ke všem. Samozřejmě, po určité době získáte praxi a napadne vás seznámit se s těmi vlivnými. Poznat své „alfa uživatele“ a s nimi se stýkat i jinak než v přeplněném hypermarketu nebo na Zdi vaší facebookové stránky. Dát jim nadstandardní servis: seznámit je s novým výrobkem v předstihu, vzít je do továrny, dát jim možnost nahlédnout pod pokličku.

Nic z toho není příliš příbuzné ani PPC kampaním, ani klasickým bannerům, a to je také důvod, proč běžné reklamní agentury selhávají stejně v ochutnávkových kampaních jako v marketingu v sociálních sítích. Je to příliš vzdálené tomu, co dělají. Ano, jsou schopny s vypětím sil zvládnout ochutnávku pro významného klienta, stejně jako přítomnost v sociální síti, ale pokud by to měly dělat ve velkém a systematicky, raději na to kupují „dceřinku“ nebo to nechávají na partnerech. Protože vyhledat a dobře pracovat s alfauživateli je něco, co reklamkám nejde, ty jsou dobré na kobercové nálety diváků reklamy. Práce s alfauživateli je něco na pomezí PR a tance na minovém poli.

Když se podíváte na tato fakta, je vám asi zřejmé, proč jsou s Facebookem takové problémy. Facebook je největší sociální síť, jenže lidé na ni nepřišli nakupovat, jako chodí do hypermarketu nebo na Google, když hledají konkrétní výrobek. Ale je jich tam hodně. Logické je, nabídnout jim informace, jež jim jednou pomohou udělat „to správné nákupní rozhodnutí“, jenže to je běh na dlouhou trať. A je dost možné, že až půjdou ti lidé do obchodu, nabušeni vašimi informačními implantáty o tom, proč se mají rozhodnout pro ten váš výrobek, zkrátka a dobře jim usměvavá slečna v obchodě nebo banner se slevou na výloze jejich e-shopu natlačí výrobek konkurenční. A to jen proto, že finále nákupu je o e-shopu a zákazníkovi.

Neoptimalizujte na sociální sítě, když nemáte optimalizováno jin­de

Plyne z toho pro vás něco?  Asi ano, základní ponaučení: dokud nemáte optimalizované běžné prodejní kanály a marketingové metody, nemá smysl pouštět se do marketingu v sociálních sítích. Zákazníka více udiví nehezké balení vašeho produktu, zpruzená prodavačka nebo nejasnosti v ceně či reklamačních podmínkách při nákupu vašeho produktu, než nedokonalá odezva na Zdi vašich facebookových stránek.

Nejdříve udělejte pořádný produkt. Pak ho pořádně prodávejte a mějte k němu dobře zpracovaný marketing na internetu, který se k němu hodí – bannery a PPC. Až, když už tady není co zlepšovat, jděte do internetového marketingu v sociálních sítích.

UX DAy - tip 2

Proč tedy být v sociálních sítích

Má tedy, s takto pesimistickým pohledem, přítomnost v sociálních sítích pro firmy smysl? Ale jistě, má. Jde o věc preventivní, protože takto zůstane firma v kontaktu se svými zákazníky, což firmy většinou nemohou – například proto, že prodávají své výrobky přes třetí strany, obchodníky. A sociální síť v takových případech vytváří přímé propojení a také možnost přímé odezvy.  Firma, pohroužená do svých každodenních provozních problémů, může tak být svými klienty upozorněna, že je něco špatně. A pokud takové upozornění správně vyhodnotí, může si ušetřit ledasjaký problém. To není rozhodně malý benefit z přítomnosti v sociálních sítích.

Jak na analýzu a monitoring sociálních sítí

Nechte si poradit v našem speciálu Analýza a monitoring sociálních sítí, co a jak dělat…

A to je ten důvod, proč na Facebooku peníze jsou a také nejsou. Lidé tam nepřichází nakupovat, ale povídat si. Jenže je jich zde hodně a postupem času jeho význam pro marketing poroste, prostá přítomnost a marketing pro specifické případy smysl má již dnes a okruh případů, kdy to smysl dává, poroste.    

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).