Hlavní navigace

Michal Rybář: Internet bereme vážně

29. 1. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 125456
Minulý rok pravděpodobně i kvůli krizi nakupovalo v e-shopech o poznání více lidí než předloni. Přesto stále existují úspěšné kamenné řetězce, které se na Internet zatím příliš nehrnou a jejichž internetový obchod byste tam hledali marně. To se ale začíná pomalu měnit. „V nejbližší době spustíme nový web, připravujeme také profil na Facebooku a do budoucna i e-shop,“ říká Michal Rybář, Internet Marketing Specialist Makro Cash & Carry ČR.

Když se podívám na internetové stránky Makra, nemohu se ubránit dojmu, že se vracím o deset let zpátky…

Máte pravdu, ale v nejbližší době se to změní.

Jaké marketingové aktivity na Internetu realizujete?

Rozdělil bych je do dvou skupin. Z části se jedná o projekty úzce navázané na offline marketing, kdy například překlápíme nabídkové letáky nebo sdělení zákazníkům na web. Druhá část aktivit se věnuje přímo Internetu. V tomto případě spolupracujeme s různými internetovými agenturami a poskytovateli reklamního prostoru. Jedná se ale také o kontextovou reklamu, kterou z velké části realizujeme s některou specializovanou firmou.

Kolik lidí se v Makru zabývá marketingem na Internetu?

Pro potřeby internetového marketingu má Makro v současné době jednoho stálého zaměstnance.

Takže marketingovou strategii na Internetu navrhuje v českém Makru pouze jeden člověk?

Ano. Návrhy ale samozřejmě musí schválit vedení společnosti, dle rozsahu lokální, či centrální v Německu.

Michal Rybář, Internet Marketing Specialist Makro Cash & Carry ČR
  • Bakalář polygrafie (2000).
  • Ve společnosti Makro působí od podzimu 2008. Na starosti má vše kolem Internetu a elektronické komunikace na českém a slovenském trhu.

Pokud se podíváme na skupinu Metro jako celek, jsou její internetové marketingové aktivity řízeny centrálně, nebo je jednotlivým evropským pobočkám ponechána volnost?

Část marketingové strategie vytváří centrála v Německu, nicméně v rámci lokálních trhů existuje určitá volnost. Stačí se například podívat na to, jak vypadají internetové stránky lokálních poboček skupiny Metro v jednotlivých zemích. Weby v Polsku, Maďarsku a České republice jsou naprosto odlišné. Souvisí to ale s tím, že každý trh je jiný, a tak k tomu z pohledu strategie na Internetu přistupují i jednotlivé pobočky.

Michal Rybář - 1

Proč Makro neprovozuje svůj e-shop?

Internetový obchod neexistuje zejména z toho důvodu, že Makro je historicky obchod cash & carry neboli „zaplať a odvez si“. My už sice dnes nabízíme některým zákazníkům možnost telefonické objednávky a následného doručení, ale to se týká pouze určité skupiny našich profesionálních zákazníků. Nicméně mohu potvrdit, že v současné době se začíná pracovat na řešení, které by umožnilo spuštění e-shopu nebo sofistikovaného elektronického objednávkového systému, a to nejen v České republice.

Může souviset neexistence e-shopu i s tím, že firma nějakým způsobem funguje půl století a je velmi těžké přesvědčit management o nutnosti věnovat dostatečnou pozornost i prodejním kanálům na Internetu?

Proces rozhodování je v každé velké firmě časově náročný. Je třeba vždy důkladně zvážit všechna pro a proti. Makro funguje na českém trhu od roku 1996 a dá se říci, že našim profesionálním zákazníkům e-shop zatím příliš nechyběl. Je důležité říci, že našimi zákazníky jsou především drobní podnikatelé v oblasti gastronomie či maloobchodu, kteří jsou zvyklí nakupovat přímo na prodejnách. Většina z nich nakupuje zboží brzy ráno. Zvládnout logisticky rozvoz zboží, zejména toho, které podléhá rychlé zkáze tak, aby u zákazníka bylo ještě před začátkem otevírací doby, může být komplikované.

Na webových stránkách máte i sekci pro registrované uživatele. Co tato sekce obsahuje?

Abych byl upřímný, tak v současné době kromě ceníků v podstatě nic. Možnost přihlášení je na webu pouze z toho důvodu, že politika firmy na českém a slovenském trhu je taková, že říkáme ceny jen naším zákazníkům.

Takže například možnost kontrolovat svoje objednávky nebo vystavené faktury neexistuje?

Ne.

Michal Rybář - 2

Plánují se takové funkcionality v souvislosti se spouštěním e-shopu či objednávkového systému?

V současné době běží výběrové řízení na nový web a v zadání máme mimo jiné právě kontrolu objednávek či vystavených faktur. Rádi bychom jej spustili už na jaře.

Posíláte zákazníkům newslettery s ceníky tak, aby je nemuseli pravidelně kontrolovat na webu?

Všichni naši zákazníci jsou registrovaní. Známe jejich nákupní chování. Někteří z nich nám poskytli e-mailovou adresu i číslo mobilního telefonu a dali souhlas k tomu, abychom jim zasílali různé materiály. Posíláme jak e-maily, tak SMS zprávy. Před třemi měsíci jsme začali e-mailem posílat i aktuální leták. Zákazník, který se vzdá papírové verze, navíc přispěje i na dobrou věc. Za každého takového zákazníka přispěje Makro dvaceti korunami nadaci Partnerství na výsadbu stromů. Součástí těchto e-mailů jsou i speciální slevové kupony.

Kolik uživatelů navštíví stránky makro.cz měsíčně?

Máme přibližně 130 tisíc unikátních návštěvníků.

Dojde v souvislosti s novými internetovými projekty k personálnímu posílení vašeho oddělení, nebo vše proběhne v rámci externí spolupráce s dodavateli?

Samozřejmě bych nové kolegy uvítal, ale nemyslím si, že je to v současné době s ohledem na krizi aktuální.

Inspirujete se v oblasti internetových projektů i u jiných společností?

Hodně věcí, které plánujeme v České republice spustit, funguje už u konkurence, ať už na tuzemském nebo zahraničním trhu. Navíc můžeme využívat zkušeností skupiny Metro na dalších lokálních trzích. Například ve Francii Metro už e-shop provozuje.

Na kterých zahraničních trzích, kromě zmiňované Francie, je skupina Metro na Internetu aktivnější?

Hodně progresivní, co se Internetu týče, je Anglie, Německo a Rumunsko.

Je možné říci, kolik měsíčně vydává Makro v Česku na internetové aktivity?

Pohybujeme se v řádech desítek tisíc korun.

Michal Rybář - 3

Vy jste na pozici marketingového specialisty pro Internet v Makru přibližně jeden rok. Existovala tato pozice před vaším příchodem do firmy? Kdo se dříve věnoval oblasti Internetu?

Tisková mluvčí.

Co si myslíte o marketingovém využití sociálních sítí? Je to pro firmu typu Makro zajímavé?

Využívání těchto kanálů také plánujeme. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že náš typický zákazník je muž, 45 let, který nakupuje v Makru déle než 5 let. Kolik takových lidí je například na Facebooku? Myslím si ale, že je pro nás do budoucna největší výzvou získat i prostřednictvím Internetu mladší zákazníky.

Jakým způsobem chcete sociální sítě využívat? Budete lákat na další slevy či akce?

Mohu říci, že na Facebooku chceme být velmi rychle, v tuto chvíli intenzivně pracujeme společně s naší agenturou na vlastním firemním profilu. Chceme, aby náš profil na Facebooku byl především aktuální a stal se zajímavým zdrojem informací pro komunitu, jenž se v prostředí Facebooku pohybuje.

Budete profil spravovat vlastními silami?

Profil budeme provozovat společně s reklamní agenturou.

Do jakých forem internetové reklamy investuje Makro v Česku nejvíce?

Nejvíce investujeme do kontextové reklamy. Občas děláme display reklamu, ale pouze na specializovaných serverech. Myslím si, že tímto směrem se naše strategie v oblasti online marketingu bude ubírat i do budoucna. Dovedu si představit, že by pro nás bylo zajímavé partnerství s nějakým internetovým serverem, který navštěvuje naše cílová skupina zákazníků.

BRAND24

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz

Nakupovali jste už někdy na Internetu potraviny?

  • Ano.
    18 %
  • Ne.
    82 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).