Slovenská startupová scéna se od té české příliš neliší, přesto tu ale jeden velký rozdíl je. Podnikatelé v technologiích a startupy získali zastánce v podobě nového prezidenta. Andej Kiska se stal patronem letošních StartupAwards a snaží se podporovat novou ekonomiku.
“U nás je to teď nastavené tak, že prezident je bývalý podnikatel a chápe co potřebují. Pak je vláda, která podnikatele zase považuje za nepřátele a hází jim klacky pod nohy,” tvrdí zakladatel slovenské hostingové jedničky WebSupport Michal Truban s tím, že ale zároveň na Slovensku vzniká iniciativa na podporu startupů.
“Nový zákon má umožnit firmám získat startupovou licenci, na jejímž základě budou třeba osvobozeni od záloh na daních nebo budou mít jiné výhody. Myslím, že by bylo lepší to udělat pro všechny a nevytvářet novou kategorii firem, ale je to aspoň něco. Do jisté míry je to i populistický krok, protože startupy jsou teď populární slovo a vláda se na něm chce svézt,” dodává podnikatel, který stál u rozjezdu startupové scény v Bratislavě.
Truban byl i účastníkem poslední Kiskovy výpravy do Spojených států, kam prezident poprvé vzal kromě zástupců klasického byznysu i lidi z byznysu nového. Během deseti dní projeli celou zemi a vizitu ukončili v centrále Facebooku. “Tí, čo ma poznajú, vedia, že ja politiku neznášam a pokladám ju za jednu z najhorších veci, aká chodí po tejto planéte. Za druhú najhoršiu vec pokladám trápny lokalpatriotizmus a národovectvo. Ale my, ako podnikatelia/startupisti, sme mali asi iba 30 % z prezidentova programu. A aj tak sme boli vyčerpaní už po 2 dňoch. Nikto z nás nechápal, ako to môže vydržať a dávať taký nášup,” popisuje na svém blogu z výletu.
“Byli jsme součástí delegace, ale všechno jsme si platili sami. Ze startupového světa nás tam bylo kolem dvacítky a bylo to super. Je vidět, že náš prezident se snaží pomáhat i ve své pozici, kde nemá moc rozhodovacích pravomocí. Ale podnikal, a je znát, že zná potřeby lidí, kteří se o něco snaží. Zároveň je i pokorný, protože není zatím zkušený politik, tak se nemíchá do všeho,” tvrdí Truban, podle kterého by měli mít i politici za sebou nějaké zkušenosti z podnikání.
“Samozřejmě záleží na typu podnikání. Ideální jsou ti, kteří mají vlastní byznys a nejsou závislí na státních zakázkách nebo penězích. Ale z principu podnikatelé musí jednat z lidmi, musí bojovat, ale i uznávat konkurenci, prostě jim to dá plno zkušeností, které kariérní politici nikdy nemohou získat,” dodává.
Podpora inovativního podnikání se tak liší i symbolicky. Zatímco slovenský prezident vezme s sebou zástupce nové generace podnikatelů do Silicon Valley a nejen tam a pokouší je propojit se zástupci klasického byznysu, ten český sází spíš na těžší průmysl. A není sám. “Malé a střední podniky – to jsou klišé a kecy. My potřebujeme podporovat velký průmysl, který tu má tradici. Že pomáháte zakládat inovátorské firmy, to je super, ale je to na prd,” pronesl před volbami současný ministr financí Andrej Babiš v Jihomoravském inovačním centru.
Slovenská scéna je přesto s tou českou provázaná a vznikají tam podobné projekty. V tuzemsku ale není mnoho firem, které by pod sebou měly už tolik vlastních startupů jako právě WebSupport. Trubanův tým už jich vyprodukoval celkem sedm.
Firma tak může připomínat podnikání Zdeňka Cendry. Truban také začínal ještě na střední škole a kolem Cendrova Superhostingu také postupně rostou nové startupy.
Pro vlastní startupy jste si založili značku BlackSlide, jak funguje v reálném provozu?
BlackSlide je vlastně náš speciální brand pro startupy, které vznikly v rámci nebo kolem WebSupportu. Víceméně jde o služby na bázi SaaS. Stojí za nimi většinou lidé z WebSupportu, ale už to jsou vlastně samostatné firmy. My je různě podporujeme a zároveň mohou využívat naši infrastrukturu a know-how, čímž ušetří plno nákladů.
Který ze sedmičky projektů je zatím nejúspěšnější?
InHiro zatím získalo největší investici (200 tisíc eur od slovenského fondu Neulogy a 100 tisíc od mateřského WebSupportu), ale má před sebou dlouhou cestu. Směřuje na trh, kde je plno příležitostí, ale zároveň extrémní konkurence. Nice Reply je velmi ziskové. Povedlo se nám z malé služby udělat celkem výnosný a samostatný byznys. Zajímavě začíná vypada i RunForm, se kterým jdeme do finále soutěže pařížského LeWebu.
Jak se liší podle vás liší startupová scéna na Slovensku a v Česku?
Nevidím žádný velký rozdíl mezi českou a slovenskou scénou. Tématicky je to podobné jako u vás. V Bratislavě se řeší spíš softwarové věci a v Košicích převážně hardware. Každopádně tři hlavní centra jsou v Bratislavě, Košicích a v Žilině, tedy tam, kde jsou technické univerzity. I na Slovensku teď ale jede startupová móda, a každý, kdo udělá aplikaci, web nebo službu, tak už má startup. To ale není nijak odlišné od ostatních zemí, Česko nevyjímaje.
V Česku zkrachoval projekt státního seed fondu, ale připravuje se nový. Máte s tím na Slovensku nějaké zkušenosti?
U nás vznikl Neulogy fond, který rozděluje peníze z bruselských fondů. Může dát až 200tisícovou investici jako dostal třeba nedávno OrderLord z pražské Wayry. Je zatím málo těch, kteří se nebojí nakopnout potenciálně nadějné služby úplně na začátku. Takoví ti andělé, kteří to risknou s tím, že řeknou: tady máš peníze, zkus na tři měsíce odejít z práce a zkuste, jestli z toho něco bude.
Jinak bych řekl, že je na Slovensku momentálně přetlak peněz, které by do nových firem mohly vstoupit. Pokud už ale máte rozjetější firmu, tak není velký problém nějaké peníze na expanzi nebo další rozvoj získat. Klasický začarovaný kruh se teď pootočil, teď už je peněz dost, ale zase nápadů málo.
Slovenské startupy jsou nejčastějšími zahraničními obyvateli tuzemských akcelerátorů, především pak Wayry, čím to je?
Co já vím, tak tam chodili hlavně proto, aby se dostali k distribuční síti Telefóniky. Já obecně ale akcelerátorům moc nefandím. Myslím, že to je taková přípravka a ne reálný byznys. Je dobré se dostat do akcelerátorů v případě, že jsem mladý kluk, který vyšel ze školy, ale pro firmu už je to podle mě ztráta času a má to strašně malou přidanou hodnotu. Ale jasně, pokud potřebujete peníze, tak proč ne.
Michal Truban
- zakladatel a ředitel WebSupportu a řady startupů v rámci firmy
- nejpotetovanější šéf na Slovensku
- absolvent Slovenské technické univerzity v Bratislavě
- aktivní sportovec, triatlonista
- fanoušek propojování sportu a byznysu
S WebSupportem jste loni vstoupil i na český trh, jak se vám tu daří?
V zásadě jsme měli už v minulosti plno českých klientů a teď rosteme tady. Nedávno jsme koupili Český server a teď jednáme o akvizici dalších dvou menších tuzemských firem, které mají jeden až dva tisíce klientů. To je naše strategie pro český trh.
Jak se prosazuje na konzervativním trhu, který je navíc už celkem obsazený?
Je to těžké. Naučili jsme se, že jediná možná cesta pro úspěch na nových trzích jsou postupné akvizice. Jinak to jde hodně pomalu. Náš největší konkurenci jsou Wedos, Ignum a další velcí čeští hráči. My jsme tu ještě malí. Nejsme ani v první pětce. Spíš desítce.
Kde berete peníze na akvizice, pomáhají vám investoři?
Zájem investorů je, ale my žádné nové zatím nepotřebujeme. Možná by se hodili pro nějakou další větší expanzi, ale zatím máme peněz dost a poohlížíme po možných vlastních nákupech. Problém je, že plno firem je na prodej, ale majitelé za ně chtějí peníze, které leckdy nejsou úplně opřené o realitu. Každopádně pokud najdeme, tak to řešíme z našich peněz.
Jak vypadá hospodaření firmy? Podle posledního žebříčku Technology Top 50 od Deloitte jste z elitního spolku nejrychleji rostoucích firem regionu vypadli…
Letos počítáme s obratem kolem tři milionů eur. Do loňského roku jsme rostli řádově v tisících procent, loni už to ale spadlo pod 500. Do top padesátky jsme se dostali dvakrát. To bylo celkem fajn, přivedlo nám to nové zákazníky a ozvalo se hned několik zájemců o investování.
Jaké jsou největší rozdíly ve fungování WebSupportu v Česku a na Slovensku?
Rozdíl je především v síle té značky. My máme silnou pozici na Slovensku a je to znát třeba i v PPC reklamě. Rázem mají naše kampaně mnohem větší efekt než v Česku, kde tak známí nejsme. Přeložit stránku do češtiny prostě nestačí. Musíme se snažit o lokální marketing a zatím se nám to tu nedaří překlopit do pozitivních čísel.
Jsou aktuálně vidět nějaké významnější trendy ve vašem byznysu?
Neřekl bych, že je to otázka posledních měsíců, ale znát to je. Většina našich zákazníků si už dnes své stránky staví sama na Wordpressu nebo podobných opensourcových řešeních, kde si koupí za pár eur šablonu a mají jednoduchý pěkný web. Nemusí shánět programátory a ušetří řádově stovky až tisíce eur. Proti tomu zase roste skupina zákazníků, kteří chtějí naopak hosting na míru pro jejich specifická řešení.