Ve Wayře získavají investice především Slováci. A od Slováků. Vyrazit z Bratislavy do Prahy a tam získat peníze od slovenského investora je model, který jako první otestovalo Datamolino z prvního kola akcelerátoru. Do fakturačního startupu nasypal na jaře půl milionu eur slovenský fond FIT.
Tentokrát do startupu z korporátního akcelerátoru zainvestovali finančníci z fondu Neulogy Ventures, který už má podíl v dalších úspěšných slovenských projektech jako je třeba platební systém pro média Piano nebo agenturní InHiro Michala Trubana. InHiro získalo na jaře investici ve výši 300 tisíc eur. „S Neulogy se známe dlouho, věděli, co děláme, a hned jak to začalo dávat smysl, tak jsme se během pár týdnů dohodli na spolupráci,“ vysvětluje spoluzakladatel startupu Orderlord Dušan Koutný.
Fondy spravované Neulogy vznikly v rámci iniciativy JEREMIE na Slovensku. Jde o společnou aktivitu Evropské komise a Evropského investičního fondu, která má malým a středním firmám zlepšit přístup k financování.
Orderlord se zaměřuje na optimalizaci rozvozu jídla z restaurací. „Na rozdíl od rozvážkových služeb řešíme proces v restauracích jako takových. Celý provoz od okamžiku, kdy elektronická objednávka přijde do systému, až do chvíle, kdy kurýr doveze jídlo zákazníkovi, je v naší režii,“ vysvětluje Koutný s tím, že jejich systém už teď zvládá většinu objednávkových systémů, které restaurace používají. „Jednoduše pomáháme restauracím sjednotit workflow, aby, když přijde nový zaměstnanec, do toho jednoduše zapadl. Díky naší službě může rozvoz koordinovat jeden operátor i pro více restaurací,“ dodává.
Služba je v ostré betě a zatím ji používá vídeňský McDonald's a bratislavský Sushitime. „Ve Vídni jsme to rozjeli v červnu během mistrovství světa. McDonald začínal s rozvážkou a domluvil se s námi. Sushitime je náš oblíbený klient, protože nám dává velké množství podnětů a zpětné vazby,“ tvrdí Koutný a dodává, že momentálně už je jeden ze spoluzakladatelů ve Spojených státech, kde už rozhazuje sítě a oslovuje první restaurace. „Investici bychom totiž chtěli použít hlavně na expanzi. Spojené státy jsou na řadě jako první, pak by měly přijít německy mluvící země a nakonec i Británie,“ vypočítává země, kde by chtěl mít Orderlord své zástupce.
„Trh objednávek jídla roste o dvacet procent ročně. Orderlord přináší do prostředí odbavování objednávek jasný systém a zjednodušuje procesy. Zaujal nás především globální potenciál a pokrok, který za čtyři měsíce ve Wayře udělali,“ zní z Neulogy.
Dnes pětičlenný tým hledá, stejně jako většina rozjíždějících se firem, posily. „Vzhledem k tomu, že od konce září budeme mít hotový produkt, tak se musíme zaměřit na marketing a prodej. Budeme muset vybudovat celý tým,“ říká Koutný.
To bude pro bratislavskou partu, která původně fungovala jen jako klasický software house, novinka. Zatím nemají ani vymyšlenou cenovou strategii a ceny určují dohodou podle požadavků klienta. Na podzim už by ale měli do Ameriky vyrazit s hotovým balíkem.
Orderlord ale nejsou jediní. Úterní večer přinesl do Wayry oznámení i o další investici. Přes sto tisíc dolarů získali polští Telemedi.co. Jejich služba propojuje pacienty s lékaři a snaží se proniknout na trh, kde se má za čtyři roky točit kolem pěti miliard dolarů. Do jejich pokladny ale zatím nateklo sto tisíc dolarů z fondu VGP.
Akcelerátory posilují
Investice ve Wayře není jedinou novinkou, kterou přinesla dnešní sešlost. Akcelerátor španělské Telefóniky v Praze začal totiž stejně jako StartupYard spolupracovat s IBM, které si pro startupy připravilo speciální program IBM Global Entrepreneur.
Stejně tak novinku ohlásil i smíchovský StartupYard, který získal nové peníze od Evropské komise. V rámci projektu CEED Tech bude moci pět akcelerátorů z prostředí východního bloku rozdělit mezi stovku akcelerovaných projektů pět milionů eur.
Úplně nový modus operandi chystá i brněnský Starcube. Nové vedení chystá kromě zpřísnění přijímacích podmínek i vytvoření speciálního fondu, kterým by mohli podporovat rozjezdy především hardwarových startupů.