Hlavní navigace

Mohou se české Internetové obchody vyrovnat Americe?

2. 8. 1999
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

"Nedá mě to, abych nezareagoval na článek Petra Součka 'Kam pro knihy'; nechtěl bych jej brát jako polemiku s autorem, ale - snad zajímavější - úvahou o elektronických obchodech u nás a venku obecně," píše na úvod svého článku známý publicista Jiří Hlavenka a duchovní otec knihkupectví Vltava.

Nedá mě to, abych nezareagoval na článek Petra Součka „Kam pro knihy“; nechtěl bych jej brát jako polemiku s autorem, neboť tím bych nerad čtenáře Lupy obtěžoval, ale (snad zajímavější) úvahou o elektronických obchodech u nás a venku obecně.

Srovnává-li autor Vltavu s Amazon.com a dopadneme-li v porovnání hůře, necítím se zrovna uražen – Amazon, který vytváří a udržuje více než sto programátorů a dalších několik set kontrolorů, dodavatelů obsahu, analytiků, optimalizátorů, manažerů atd. pracujících na plný úvazek, je skutečně nechutně dobře udělaný obchod, lepší nejen než kterýkoli český, ale asi i než kterýkoli americký. To nemusel autor dokazovat a různě si pomáhat ne zcela korektními tvrzeními, to bych mu uznal i bez mučení.

Například: dodací lhůta na Vltavě není „7 týdnů“, ale „do 7 týdnů“. Zboží z USA objednáváme zhruba co čtrnáct dní, za týden je obvykle tu a jde k zákazníkovi – ale v létě to třeba tak často nejde, objednáváme s větší periodou my a i americký dodavatel často sklouzne, proto je maximální lhůta delší. Dále vyvozovat z jediného příkladu vybraných knih (navíc zahraničních!) a jediného nákupu na to, „Kam pro knihy“, mně nepřipadá korektní – určitě by jiný zákazník mohl provést jiný nákup a dopadnout jinak.

Cenové srovnání zahraničních knih dopadá obvykle pro Amazon.com výhodněji než pro Vltavu, ale i v čisté ceně knih obvykle nepatrně – pokud nejde o knihy, na které Amazon.com dá vysokou slevu, a těch kupodivu není v celé jeho nabídce tak moc (ovšem počítačové bestsellery obvykle slevněny bývají). Ale srovnávat ceny pouze za knihy a nepočítat poštovné je úplně nekorektní, protože to už člověk rovnou může zajít do knihkupectví. Srovnejme tedy poštovné: Amazon.com by panu Součkovi, kdyby žil v USA, dodal jeho zásilku deseti knih za dvanáct až třicet pět dolarů podle způsobu dopravy – tedy za 420 až 1225 korun (pouze poštovné!!!); Vltava, když žije v ČR, za 35 až 55 Kč. Ale proč to vůbec zmiňovat, když se autor rozhodl české obchody zkritizovat, že? Tato bílá šmouha by kazila pracně začerněný obrázek. Nezmíněnou drobností také je, že jako český dodavatel držíme českému zákazníkovi záruku (výměna vadných výtisků atd.); Amazon.com také – ale musíte knihu poslat nepoškozenou hezky za své až do státu Delaware v USA. Konečně, zásilku ze zahraničí musí domácí zákazník proclít, tedy obvykle se dostavit na celní úřad s fakturou či jiným kompatibilním dokladem a strávit příjemné chvíle s českými úředníky. Čas i nervy mají svou cenu, a obojího jej český obchod zbaví. Zpravidla.

Musím bohužel a nerad uznat, že v současném objednacím systému na Vltavě podobné zmatky, jako autor článku popisuje, jsou. Vyskytují se zřídka a nevyzpytatelně, což naše programátory, kteří se je marně snaží chytit a zničit, dohání šílenství a alkoholismu; ve zmíněný den, kdy autor prováděl nákupy, ale bylo úspěšně na Vltavě učiněno 45 objednávek na celkem 76 kusů zboží, aniž jsme zaznamenali jinou zákazníkovu stížnost na problémy s funkčností.

Opusťme ale tuto polemiku. Pamatuji se, že jsem kdysi pradávno napsal článek nadepsaný „Czech badware“, kde jsem dokazoval, proč může jen velice těžko český software dosáhnout kvalit amerického – malý trh, limitované investice, ale i určitá větší nepořádnost českého člověka, nezavedené kontrolní mechanismy atd. Že se zde často rodí geniální myšlenky, utopené babráckým zpracováním. Teď se zdá, že osud rozhodl být vrcholně zlomyslný a ukázat pravdivost těchto dávných úvah na našich vlastních produktech.

Žádný český e-komerční subjekt si nemůže dovolit vrhnout sílu stovky programátorů na jediný projekt. Jednak na to nemá… a jednak tady ani tolik dostupných programátorů, kteří zvládají nejnovější webové technologie, ani není. Dokonale zvládnutou Quality Control u nás nemá, obávám se, ani jeden programátorský tým, ani jeden softwarový dům či softwarová chýška.

Pokračujeme dál. Základ sortimentu každého internetového obchodu je v databázi zboží – a tato databáze musí nějak vzniknout. U zahraniční literatury na Vltavě je to doslova ráj na zemi: jednou za měsíc přijde cédéčko s databází v Accessu, kde je čtvrt miliónu titulů, přičemž databáze jde až do takových detailů, jako je počet kusů na každém ze zhruba deseti skladů dodavatele. Čehosi podobného se u českých producentů (vydavatelů) skoro nikdy nedočkáte: jejich „databáze“ se obvykle skládá z kusu papíru, který vyleze z faxu, a pokud větší distributor databázi má, tak se dokáže rozcházet se skutečností (tedy tím, co je reálně na skladě) i z padesáti procent. Znamená to, že český obchod musí věnovat velkou část i tak limitovaných lidských a finančních zdrojů na tvorbu kvalitní databáze; chce-li si být před zákazníky úplně jistý, pak musí naplnit vlastní sklad a prodávat jenom to, co má doma, čím si je naprosto jist. Je tu totiž ještě jeden rozdíl: na daleko přehuštěnějším americkém trhu je skoro nepřípustné, aby „živý“ titul nebyl k dispozici, byl doprodán, čekalo se půl roku na dotisk atd. Nabídka zde předstihuje poptávku daleko více – uvádí se třeba (neověřená informace), že počítačové vydavatelství Que vyprodukuje obvykle o polovinu více knih než se prodá, zaplaví obchody, neprodané výtisky (onu polovinu nákladu) pak zlikviduje a stejně profituje, protože s tím dopředu počítá a zakalkuluje tyto ztráty do ceny produktu. To si český nakladatel samozřejmě nemůže dovolit, ceny knih jsou i bez toho vzhledem ke mzdám neúnosné, a to jede český nakladatel často „na doraz“.

Dalo by se pokračovat ještě dál – třeba přes různé šílenosti v platbách (banka vám suše oznámí, že výpisy nejsou a už nebudou, protože jim „spadl server“, takže nevíte, kdo vám vlastně provedl platbu předem), přes služby České pošty a neexistence levných a spolehlivých kurýrních služeb – na což můžete zcela právem namítnout, že vás to nezajímá, že si tedy objednáte na Amazon.com a nedáte zaslat Federal Expressem.

Má vůbec cenu soutěžit, není to podobně naivní snaha jako o vytváření českého proudového letadla, českého nákladního automobilu, české limonády? USA dnes vyhrává nad ostatním světem na Internetu na celé čáře, a vítězí mimo jiné „hrubou silou“: sto programátorů, sto testérů na jeden úkol atd. V éře prudkého technologického vývoje Internetu asi nebude k poražení, ale rozdíly se budou postupně srovnávat: i naši programátoři rostou a zlepšují se, standardizují se procedury jako testování, replikace databází, dokumentace – jsme nesrovnatelně dále než před rokem, za rok budeme nesrovnatelně dále než nyní a ostatní jsou na tom jistě podobně. Výsledný produkt pravděpodobně nikdy nebude nejlepší na světě, ale jsme schopni dosáhnout (nyní nehovořím jen za Vltavu, to platí i pro další subjekty) dobré až výborné kvality s minimálním množstvím chyb či zákaznických stížností.

A i ten slavný Amazon měl nedávno skoro dvoudenní výpadek… :-)

UX DAy - tip 2

Jiří Hlavenka


Starší, související články a odkazy:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací, v současné době soukromý investor (mj. Fayn Telecommunications.). Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).