Monitora chce bořit monopol na monitoring médií

9. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nová služba na monitoring médií, Monitora od Tomáše Bergera, není příliš spokojena s existencí jediné reálně velké služby na monitorování médií v Česku.

Po dvou letech vývoje a měsících zkušebního/pilotního provozu se ve středu 4. listopadu do ostrého provozu vydala služba monitora - www.monitora.cz. Stojí za ní Tomáš Berger, známý hlavně službami jako jsou Leady.cz a Merk. Služba samotná slibuje „monitoring a analýzy médií druhé generace“ a monitoruje tištěná média, rozhlas, televizi i Internet.

Tomáš Berger na tiskové konferenci uváděl, že zásadním impulsem pro spuštění Monitory bylo to, že český trh monitoringu medií je v zásadě ovládán jedinou firmou, tedy Newton Media (dříve samostatně fungující Anopress IT byl v roce 2011 koupen právě Newton Media). Ale také tím, že co naznačuje onen přívlastek „druhé generace“, tedy možností propojit klasický mediální monitoring s řadou dalších informací (v případě Monitory jde třeba o napojení na informace o firmách z databáze firem Merk) a pokročilejší metody analýzy monitoringu.

Monitora dnes monitoruje přes dvě tisícovky titulů (přes tisícovku tištěných, přes tisícovku internetových zdrojů, na dvě desítky televizních pořadů a rozhlasových zdrojů) a jediné, co prozatím neumí, je monitoring obsahu na sociálních sítích, byť ten by měl být doplněn někdy do konce tohoto roku. Televizní a rozhlasový obsah umí „poslouchat“, tedy převést z mluvené do psané podoby.

Dva roky vývoje a měsíce pilotního provozu znamenají i to, že je k dispozici archiv zpět v čase. Výstupy lze exportovat do Excelu, CSV, přes RSS a je možné využít API, včetně napojení na různé CRM systémy.

Mediální zásah podle vzorce

Jednou ze snah Monitory je také vyhodnocování mediálního zásahu. Používají pro to vlastní algoritmus, kde se snaží podle návštěvnosti a mediálního zásahu přinést jednoduché skóre, které by umožnilo vyhodnotit, jak se daří (třeba) mediální či PR kampani. Návštěvnost se přitom bere z Netmonitoru, Alexy a služby Similarweb, což může být trochu komplikovanější, protože poslední dvě služby toho o českých webech vědí velmi málo (a mají hodně zkreslené představy) a Netmonitor neměří každý ze sledovaných zdrojů.

V ostatních ohledech je Monitora klasickou službou na monitoring tisku/médií – pokud dokážete dobře určit klíčová slova a výrazy pro monitorování, tak vám bude nabízet obsah, který se v médiích podařilo objevit. Podle potřeby můžete kdykoliv cokoliv ručně vyhledávat a monitorovaná témata je možné měnit a upravovat také kdykoliv. Příjemné je, že placení se týká až získaných detailních výstupů, neplatí se tedy za klíčová slova, či dotazy. K dispozici je kompletní archiv, což je také jedna z užitečných vlastností.

Co se ceny týče, tak ta v základní podobě začíná někde od 5 500 Kč za měsíc a dál se navyšuje podle počtu získaných detailních výstupů. Obecně platí, že monitoring médií nikdy nepatřil mezi levné záležitosti, ale to je dáno také tím, že podobné služby není snadné a levné provozovat. Na tiskové konferenci byl zajímavý moment, kdy padly dotazy na to, jak vlastně Monitora platí médiím, které monitoruje – odpovědí bylo, že způsobů placení je řada, od přebírání obsahu zdarma, přes různorodé bartery, až po placení paušální či výkonové.

Jak to v praxi funguje

Pokud jste kdy měli možnost používat nějaký monitoring médií, internetu či sociální sítě, tak víte, že zásadním problémem podobných služeb je sestavení potřebných dotazů – klíčových slov, výrazů, jmen lidí a firem. I u Monitory narazíte na omezení daná „fulltextovou“ povahou – umí skloňovat, umí češtinu/slovenštinu, kombinovat slova, vynechávat určité kombinace, ale žádné pokročilé operátory nečekejte.

Výhodou může být, že si prostě dotazy a slova předem vyzkoušíte. Nad celou dostupnou databází. Což při zadání lupa.cz znamená, že dostanete kompletně vše, co se psalo na Lupě, nikoliv texty o Lupa.cz – v dalším kroku tedy právě samotné médium musíte z výsledků odstranit. Vedle samotných výsledků si můžete ještě projít analytické informace – zásah, nejvíce exponované články, kde se o daném tématu píše (v jakých typech médií a jaká média jsou nejčastější) i třeba v jakých dnech k tomu dochází nejčastěji,

Z tištěných médií získáte PDF náhled stránky, kde se o hledaném tématu píše, na internetově dostupný obsah vás přivede klasický odkaz. Mimo to ještě můžete zjistit informace o tom, jak hodně a kde na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Google+) byl daný článek sdílen.

To, co vás zajímá dlouhodobě, si nadefinujete jako téma a Monitora v reálném čase předkládá nalezené věci, včetně pohledu do minulosti. Nalezené články si můžete nechat poslat také e-mailem – okamžitě, denně, týdenně. Počet témat i reportů (tedy věcí posílaných mailem) není nijak omezen a na cenu vliv nemá – tu ovlivňují až detailně zobrazené výsledky. Každé téma nabízí i RSS zdroj.

Co dál?

Na monitoringu médií je zajímavé to, že dnešní možnosti úložišť, algoritmů i technologií nabízejí řadu věcí, které dříve nebyly možné (před mnoha a mnoha lety byl monitoring médií založen na výstřižkové službě, kde se opravdu z novin nůžkami prostě vystříhávaly články a hledali je lidé).

Zajímavé a složité je třeba řešení sentimentu (i Monitora se v této oblasti snaží) nebo analýz toho, jakým způsobem se určitá témata šíří a kde se začala šířit. Dá se tak například sledovat, kdo vlastně od koho opisuje, což je tolik oblíbená činnost novin, které z jiných novin vezmou téma a neobtěžují se ani zmínit zdroj (natož aby na internetu odkazovaly na původní zdroj). Monitoring a analýza dat by vám navíc třeba mohly říci i to, že některé noviny prostě jenom opisují tiskové zprávy, přebírají 100% PR texty a podepisují je vlastním autorstvím.

Ve větším pohledu je možné analyzovat určitá témata s ohledem na to, jaká skupina médií o nich píše, případně jak o nich píše. Monitoring navíc ví, jaké téma bylo na stránce s dalšími tématy, takže by bylo možné řešit i tyto vztahy.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Pro firemní využití je zde řada dalších možností v propojení s databázemi firem. Logické, pokud uvážíte, že právě konkrétní (zejména větší) firmy jsou typickými zákazníky monitoringu médií, ať již přímo, nebo zprostředkovaně přes PR či mediální agentury.

Pro Monitoru bude dost podstatné i slibované doplnění monitoringu sociálních médií, tedy oné veřejně dostupné části (snazší na Twitteru, nepříliš snadné na Facebooku) a zjištění, zda o daném tématu (hledaném výrazu) někdo „mluví“ i na sociálních sítích. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).