Hlavní navigace

Chystá se Mosaic: aplikace a kriminální thriller

Autor: HBO Europe
Zdeněk Strnad

UVNITŘ VIDEO – Některé směry se v historii vracejí, dokud neuspějí. Bude to také nová verze rozvětvujícího se vyprávění?

Doba čtení: 3 minuty

Způsob vyprávění, kdy čtenář/divák určuje, kudy se bude děj ubírat, se v historii popkultury objevil už několikrát. Ať už šlo o pokusy s knihami (klasické „pokud chcete, aby John zabil vlka, jděte na stranu 35, pokud chcete, aby si jej ochočil, jděte na stranu 74“), nebo například český Kinoautomat, kdy po uplynutí určité části filmu vždy diváci v sále hlasovali pomocí červeného a zeleného tlačítka, co se bude na plátně dít – samozřejmě, možnost rozhodování byla pouze částečná fikce, protože se při jakékoliv volbě dospělo opět ke stejnému výsledku. Kapitolou samou pro sebe byly pak interaktivní počítačové hry, na konci devadesátých let epizodní slepá ulička vývoje gamingu, kdy se většina takovýchto her/filmů distribuovala na několika CD, které musel hráč během hry přehazovat v mechanice.

K podobnému modelu dospěla stanice HBO, která od ledna uvádí své kriminální drama Mosaic. Už v listopadu ale bude ke stažení aplikace do chytrých telefonů a tabletů, ve které budete moct sledovat různé postavy ze seriálu a získat jejich specifický náhled na věc. A rozhodnutí, která zde učiníte, budou vést k různým koncům. Režisér Steven Soderbergh uvedl, že s modelem aplikace-seriál počítal od začátku – bylo by tedy velmi zajímavé zjistit (a já doufám, že se to dříve či později dozvíme), do jaké míry budou mít data z aplikací (kolik lidí si zvolilo co) opravdu vliv na jednotlivé postavy, děj příběhu a podobu jednotlivých dílů.

Což ostatně ti, kteří si aplikaci v listopadu stáhnou, budou mít možnost porovnat se skutečným příběhem v lednu.

Na video ukázce je to docela dobře vidět – prohlížíte jednotlivé postavy, čtete výstřižky z novin, posloucháte hlasové zprávy – to všechno je použito jako ilustrace v daném příběhu, a vy si prostě jako v hypermoderní počítačové adventuře klikáte, kam chcete, a ono to někam povede. Klíčovým tématem příběhu bude vražda slavné celebrity Olivie Lake a v aplikaci budete moct prožít různé příběhy z pohledu nejrůznějších postav. Zkuste si třeba představit Game of Thrones, na kterou se díváte očima Tyriona Lannistera, pak vás to přestane bavit a zvolíte si třeba Daenerys a za chvilku zase cynického Branna z Blackwateru…

Aplikace nebude popisovat celý příběh jako takový, ale poskytne divákovi pár indicií, které ho navedou k možnému řešení. Ale jestli to nebude ze strany režiséra jen hra kočky s myší…

To nikdo neví a do ledna ani vědět nebude.

V seriálu hrají Sharon Stone, Garrett Hedlund, Frederick Weller, Beau Bridges, a Paul Reubens.
Autor: HBO Europe

V seriálu hrají Sharon Stone, Garrett Hedlund, Frederick Weller, Beau Bridges, a Paul Reubens.

Zatímco pokusy o větvící se vyprávění tady byly odjakživa, technologie dnes umožňuje elegantnější a intuitivnější formu zapojení diváka, než tomu bylo dříve, řekl Soderbergh.

Příběh vznikal paralelně s vývojem aplikace, je zde tedy jistá velice silná naděje, že to nebude jen vymakaná reklamní kampaň – na to trvá příprava aplikace už moc dlouho (tři  roky) a na to je Soderbergh moc důkladný režisér a HBO příliš invenční, aby stvořili něco tak banálního a balili to do tak progresivních slov.

NMI18_Krausova

Na konci 90. let přišly na trh první pokusy se simulací virtuálních helem. Byla to epizoda, a vypadalo to strašně – jako byste se špatnými brýlemi dívali na hodně rozpixelovaný monitor. Já sám na tom tehdy zkoušel hrát Doom 2 a po dvou minutách jsem toho musel nechat. Když jsem si nedávno zkusil Oculus, doslova a do písmene mi to vzalo dech – iluze reality byla dokonalá a já se procházel v noci mezi pyramidami tak, že mít v sobě nějaký halucinogen, asi by byla iluze virtuální reality opravdu dokonalá. Správná technologie musí přijít správný čas. Možná je čas opustit koncepci lineárních příběhů právě teď, možná se Mosaic stane novým směrem audiovizuální tvorby vůbec.

Uvidíme v listopadu/lednu.

Našli jste v článku chybu?