MySpace byla kdysi symbolem sociálních sítí a představovala první zdařilý krok na tomto poli ve větším měřítku. Dokud nepřišel Facebook, který svého konkurenta (a do jisté míry také vzor) zcela rozložil. Jen pro ilustraci; letech 2010 až 2011 se počet uživatelů meziročně snížil o 25 miliónů na 45 milionů aktivních uživatelů. Další milióny pak odcházely postupně dále. Podle tehdejšího majitele Ruperta Murdocha byla síť vedená po všech stránkách špatně a nakonec se ji rozhodl prodat za 35 miliónůUSD společnosti Specific Media a popovému zpěvákovi Justinu Timberlakovi (sám přitom MySpace koupil v roce 2005 za 580 milionů USD). Řada lidí i tuto částku považovala za nadsazenou a síť jako celek za dlouhodobě neudržitelnou.
Noví majitelé ale ukázali dobrý odhad a tah na branku. Zcela správně usoudili, že není možné konkurovat Facebooku v oblasti univerzální sociální sítě a že je nutné se zaměřit na nějaký specifický segment trhu, tak jako se YouTube specializuje na video. Volba padla poměrně přirozeně na hudbu, která představovala jediný funkční segment ve starém MySpace konceptu. Hudebníci síť používali pro komunikaci s fanoušky a ti tak měli ke svým oblíbencům blízko. Na síti zůstali jen lidé, kteří měli hudbu rádi a aktivně jí žili.
MySpace začátkem prosince představila nový přehrávač hudby, který se stal světovým lákadlem. Přihlašovat se je možné dokonce přes Facebook účet a hlavní výhodou je obrovská databáze skladeb – 42 milionů. V tomto množství je možné najít obrovské množství interpretů z celého světa, včetně třeba českého Karla Gotta.
Vše v novém
Zajímavé je, jak se pod novými majiteli proměnil vzhled celé sociální sítě. Na jednu stranu sice zůstaly zachovány prvky, které jsou běžné pro obecně orientované komunitní weby, jak je práce s přáteli, komunikace atp., ale zcela převládá orientace na hudbu. Nechybí ani podpora videa či fotografií, ale opět je vše tlačeno směrem k muzikální tématice. Videím dominují klipy a fotografiím zase obrázky hudebních hvězd.
Tento směr je podtržen už při samotné registraci, kdy si můžete vybrat, zda jste hudebník nebo obyčejný uživatel. Díky obrovské databázi skladeb sem chodí velké množství lidí, kteří o hudbě diskutují, probírají novinky z oboru atp. MySpace navíc nabízí také aktuální hudební zpravodajství.
Uživatelé mohou vytvářet vlastní playlisty či virtuální rádia a zdarma poslouchat obrovské množství hudby. Zatímco řada uživatelů k této činnosti stále používá YouTube, může být MySpace mnohem komfortnější. Navíc představuje zajímavý prostor pro začínající hudebníky, kteří zde mohou snadno získat první fanoušky.
Vzhled celé sítě se za posledních několik měsíců zásadním způsobem proměnil a noví majitelé ukazují, že hudba bude jednoznačnou prioritou této sítě. Konkurencí může být snad Spotify (píšeme o něm zde), který je ale podstatně menší a v nabídce archivu nemůže MySpace vůbec konkurovat. Dalším soupeřem bude nepochybně Last.fm, který je ale přece jen trochu jinak orientovaný. Ač je tedy v oblasti online poslechu hudby a sociálních sítí z nich těžících relativně hodně, prostor zde evidentně je.
Dobré vyhlídky
Budoucnost MySpace se v tomto ohledu nejeví vůbec špatně. Podle dat z ComStore je s 25 milióny unikátních uživatelů čtvrtou největší sociální službou v USA a za sebou nechává opěvovaný Google Plus (15 miliónů) či Tumblr (16 miliónů). Síť navíc rychle roste – za poslední měsíc o milión uživatelů - a zdá se, že se jí podařilo přejít na dobrý model sociální sítě. Uživatelé již nechtějí jednu super službu, ale rádi sahají po více sociálních sítích s různým zaměřením.
Tím, že je síť monotématická, lze snadno nastavit také obchodní model a prodávat slušně cílenou reklamu, což je důležité z hlediska ziskovosti a ostatně jde o největší problém současného Facebooku, kde se uživatelé zajímají o vše a o nic. Hudba je navíc objektem, který se prodává docela dobře i s navazujícími věcmi jako je móda, sluchátka či přehrávače.
Z dostupných dat je tak nepříjemná především krátká doba, kterou uživatelé na MySpace tráví. Podle zmíněných dat je to jen 12 minut na návštěvníka za měsíc, což je zoufale málo. Jen pro srovnání: Facebook má 384 minut, Twitter 24, Tumblr 141. Na druhou stranu je možné říci, že takový Plus je na tom s 5 minutami ještě hůře.
Přidají se další?
Zdá se, že po období, kdy zde bylo několik málo sociálních sítí, které si relativně snadno pohlídaly svůj podíl na trhu, se zde objevila nová vlna menších, tématicky vyhraněných projektů, které se hlásí o své místo na Slunci. Jejich zásadní výhodou je, že mohou být upraveny a nastaveny tak, aby vyhovovaly přesné cílové skupině, která může mít třeba jen několik málo miliónů uživatelů. Nebo může jít o masovou záležitost (jakou je právě hudba), která sice oslovuje téměř každého, ale vyžaduje si zcela specifické nastavení sociální sítě.
V posledním roce je tak možné vidět desítky startupů, které sázejí právě na koncept sociální sítě, inteligentnějším a promyšlenějším způsobem, než že budou novým Facebookem. Spojují komunikaci a obsah, čímž jsou nově přitažlivé a zajímavé. MySpace je startupem trochu jiného zaměření, ale jeho současný rozvoj nasvědčuje tomu, že se současným majitelům podařilo umírající projekt nastartovat nevídaným způsobem.
Jistě není možné říci, zda nadšení uživatelů vydrží, ale jednoznačně jde o krok správným směrem. V tomto kontextu bude možné sledovat zajímavý souboj popových hvězd. Zatímco Justin Timberlake stojí za MySpace, Lady Gaga spustila vlastní síť (zatím jen pro zvané) Little Monsters, která je zaměřená na sdílení obrázků a fotografií. Osobně se domnívám, že úspěch slavit nebude, ale možná to předznamenává další zajímavý trend v oblasti sociálních sítí, které zakládají známé či populární osobnosti.