Průměrná útrata za mobilní služby je kolem 300 korun. A díky virtuálům to bude ještě méně. K čemu pak neomezené tarify za 700? Ti, co je chtěli, už se dávno upsali na dva roky.
Jak je to milá Lupo s přenášením čísla? Mnozí operátoři za to vybírají poplatky, byť přenesení by dle čtú mělo být zdarma?
Kolegovi prave dnes doslova vnucoval nekdo od t-mobile neomezeny tarif za 300, jen by si musel zridit "nove" cislo (= nechteli mu na ten tarif prenest to stavajici). Ten clovek se to fak snazil vnutit horem dolem ... (pocitam ze za to schrabne minimalne par stovaku pro sebe). Kolega to samo nevzal, protoze prej nebude resit 150 mist o kterych vi a dalsich 500 o kterych uz davno nevi ze tam ma zadany cislo.
Přejděte na nový "předplacenkový tarif" - "Kartu do všech sítí":
https://www.vodafone.cz/eshop/predplacene-karty/
Do Vodafone 7 Kč za hovor (ať je jak chce dlouhý), do ostatních sítí 3,50 / min. Mám ho přes půl roku a kvůli těm 7 Kč / hovor mě ještě žádný paušál nepřesvědčil (volám málo, ale třeba s rodiči si pokecáme - za 7 Kč - a s ostatními jsou hovory krátké, takže jestli za 3,50/min nebo za 1,50/min nehraje roli).
Strucne receno, skutecnou "revoluci" jsou stale jen tzv. sedi operatori, kteri dokazi nabizet datove tarify za 1/3 ceny bezne nabidky tehoz operatora. A stale se jim to musi vyplatit, kdyz se firmam nabizi tarify zcela bez FUP uz za 150 Kc mesicne.
Operatori pusti virtualum jen vyprodejove 2G sluzby, u kterych vedi ze zadnou perspektivu uz stejne nemaji. Mozna tak dopadne za pet let 3G, az bude pokryto alespon 10% uzemi LTE a k tomu tarif s FUP 150 MB :-)))
A nevadi vam, ze napriklad v Rumunsku to stoji vyrazne mene https://www.vodafone.ro/personal/servicii-si-tarife/internet/internet-pe-mobil/internet-pe-mobil/index.htm ?
Problém je, že "předplacenku" musíte za nějaký čas dobít. Já mám Twist a i s jednoročním dobíjením mám problém vyčerpat kredit, který tak navyšuje nebo přinejmenším nesnižuje. Je to hlavně tím, že mám větší část dne přístup k netu a volám na mobil přes VoIP za asi 1,85 Kč/min s tarifikací 1+1 a bez paušálu. Když mě někdo umožní telefonovat mobilem za srovnatelnou cenu včetně "bez paušálu", pak zruším VoIP, protože jej nebudu potřebovat.
Z tohoto pohledu může být pro někoho FAYN zajímavé řešení, ale ne pro mě. Paušál (byť je to směšných 29 Kč/měs = 348Kč/rok) je na mě stále tak vysoko, že převyšuje mé roční hovorné a to platím 5,9 Kč/min...
Možná si některý operátor uvědomí, že i malý příjem je pořád příjem a vytvoří tarify bez paušálu nebo za 1 Kč jako má např. Bonerix, ke kterému bych hned přestoupil pod tarif Mini, ale nejsem zaměstnán u O2 zákazníka a bohužel ani nikdo z rodinných příslušníků...
Ano, o O2 ZERO vím, ale proč jít do něčeho, co má drahý minutový tarif, když by bylo možné získat levný... Ještě se spíš znovu poptám v rodině, jestli někdo nezačal dělat u Amway (ti mají tarify od Bonerix (taky Telefonica)) nebo jiné "Bonerix" firmě. Ten jejich MINI tarif je aktuálně přesně to co hledám...
To je tím, že šedivky mají pár let (a tedy vyjednávacích koleček) náskok. Většina lidí ale o šedivkách netuší a nechává se odrbávat velkou trojkou - takže virtuálové podle mě mají kde lovit a uloví. Samozřejmě ne všichni - ale troufám si tvrdit, že kdo do roka nezanikne, ten tu nadkritickou masu nabere - a že jich pár bude. A pak už to pojede spirálou: vyjednají si lepší podmínky => výhodnější tarify => víc zákazníků => výhodnější podmínky...
O virtuály bych se až tak nebál. Ti co mají zkušenosti z TelCo oboru vědí co činí, a ti další zase mají masovou základnu klientů. Jinak to srovnání se "šedivkami" naráží na zásadní fakt, že skupina klientů šedivek, díky neveřejnosti služeb, se chová u některých služeb statisticky jinak, než skupina klientů virtuála, protože ti klienti virtuála jsou výrazně flexibilnější. Nebo-li, u virtuála je výrazně větší nebezpečí, že službu poskytnutou "v neomezeném rozsahu" za paušál (např. volání ve vlastní síti) bude "nadužívat" podstatně větší procento lidí. A to je jeden z důvodů, proč mohou mít "šedivky" některé podmínky lepší.
"Lide totiz pouzivaji sluzby tak, jak potrebuji, nikoli tak, jak muzou. Plati zcela vseobecne."
To sotva. Zkuste zavést třeba benzín za paušální měsíční poplatek, Lidi si pořídí auta s dvojnásobnou spotřebou, totéž se stane v tom případě s vodou - spotřeba pračky a myčky přestane být téma a délka cachtání taky ne.
Ostatně to je empiricky ověřené. Po masivním zdražení vody na začátku kapitalismu u nás došlo k masivnímu poklesu spotřeby vody.
Tak pro zajimavost, doplnim.
Faynu chiply dle jejich vlastniho webu servery. Zalohy nejsou dusud obnoveny (kdo bude hledat historii hovoru, tak ma smulu). Pri te prilezitosti zmenili (nejspis vsem) hesla pro login telefonu ... a (ted to prijde!) jejich uzasna vymluva je, ze nestihaji obvolavat vsechny zakazniky, aby je o tom poinformovali. Mail je pro ne zjevne neznama technologie.
Predpokladam ovsem, ze nechcip ani tak HW, jako spis jim ty servery nekdo naboril. V opacnem pripade by totiz nebyl zadny duvod proc menit pristupy. Na jakykoli support se samozrejme neda defakto dovolat (zkouseno opakovane celkem minimalne 2 hodiny).
Cely ty plky o naduizvani sluzeb jsou jen vymluvy.
Presne totez tu bylo (a neni to tak davno) u bezneho pripojeni na net. Bez FUP to pry nikdy nebude ... a kdesi cosi. Samozrejme ze plati, ze pokud omezeny tarif zmeni na neomezeny, tak nastane skok. Jenze ten skok je velmi kratkodoby, a ve finale se zatizeni nijak nezmeni. Lide totiz pouzivaji sluzby tak, jak potrebuji, nikoli tak, jak muzou. Plati zcela vseobecne.
Takze pokud mi bude z vodovodu sotva kapat a za den mi nakape sklenice, budu samozrejme sluzbu "naduzivat", protoze pokud mi ta voda znicehoz nic potece tak tech sklenic vypiju trebas 10. Ale rozhodne jich nikdy nevypiju 100, a to ani v pripade, ze mi do baraku potece niagara.
Jediny a nejvetsi problem operatoru s datama je ten, ze se pres to da klidne i telefonovat (pokud to funguje aspon trochu normalne). A proto se snazi sec jim sily staci data prznit, aby se to pouzivat nedalo.
Dovolim si zaroven tvrdit, ze drtivy vetsine uzivatelu by ke spokojenosti stacilo, kdyby mobilni spojeni melo stabilne 1/4 mega, protoze to uz staci na vetsinu sluzeb (samozrejme nikoli na video, ale na filmy se na telefonu v horni dolni opravdu divat potrebuje malo kdo). Vpohode to ale dostacuje na web (byt to nebude "litat"), staci to na maily, nejake to vzdalene pripojeni ... Pri nejakych 6ti hodinach denne a 30ti dnech to hodi +- 18GB/mesic ... nemam pocit ze by to bylo giganticke mnoztvi dat (a realita samo bude desetinova - proc by nekdo visel na mobilu a neco sosal 6 hodin denne 30 dnu v mesici ... kdyz to na pevny nasosa za hodinu).
Neporidi ... ta auta nejsou zadarmo ... a jezdit tankovat 2x castejs taky nikoho bavit nebude. Samo, spotreba (celkove) by stoupla, to nepochybne.
A ten pokles postreby vody = lide neuspokojuji sve potreby nebo je uspokojuji jinak.
Zjednodusene receno, pokud mam v siti 30% lidi kteri vycerpaji vice nez 50% svyho datovyho limitu, tak tech 30% lidi nejspis potrebuje vic dat. Ti co sou pod 50% vic dat spotrebovavat nebudou ani na neomezenem spojeni, protoze si dovolim tvrdit, ze jejich spotreba neni uz dana tim, ze by setrili a omezovali se.
BTW: Ve firmach jsou zcela bezne neomezena data (nebo radove 10+GB), ti lide to maji zcela bezne dostupne i pro soukrome potreby ... a nevsim sem si, ze by pres to nekdo sosal hromady dat. A takovych lidi neni vubec malo.
Dobrý den,
je zde několik příspěvků (podobné jsou i na jiných diskusních fórech), ve kterých jsou nabídky virtuálních operátorů označovány jako nevýhodné, protože např. nenabízejí neomezené volání nebo levná data.
Je (domnívám se) jednoduché přijít na to, proč tomu tak je. Jistě ne tím, že by virtuální operátoři nechtěli vytvořit další tarify, o které by na trhu mohl být zájem: například tarif s levnými daty, případně tarify s neomezeným voláním. Virtuální operátoři ale mají k dispozici dané velkoobchodní nabídky od velkých operátorů a z těch musí vycházet - jinými slovy, postupují stejně jako jiní obchodníci, vezmou velkoobchodní cenu a k ní přihodí svou marži, a je zde maloobchodní (koncová) nabídka. Je to mírně zjednodušené, ale princip platí.
Pokud tedy v nabídkách něco není, znamená to, jak se lze snadno dovtípit, že na toto neexistuje velkoobchodní nabídka, či případně, pokud by virtuální operátoři vytvořili sami takovouto nabídku (např. neomezených tarifů) "na vlastní triko", riskují silný prodělek, jak si lze snadno spočítat.
(Velcí) mobilní operátoři dali virtuálům prostor pohybovat se pouze v určitém segmentu trhu, který se dá zjednodušeně označit jako "dvousetkorunoví klienti", a do té lukrativnější části trhu nechtějí moc nikoho pouštět. To platí o intenzivním volání (= neomezené paušály) i o moderním využití mobilních sítí - tedy data.
Spekulaci, zda mobilní operátoři vůbec obchodně "chtějí" virtuály nebo zda pouze formálně splnili podmínku ČTÚ, aby se dostali k dalším frekvencím, už nechám na čtenářích Lupy.
Nicméně je potřeba ještě dodat toto. Virtuální operátoři i tak dokáží snížit průměrné ceny za volání u nás, a to je pro koncového zákazníka velmi pozitivní. Jak je dobře známo, těžiště volání (průměrná útrata) se pohybuje právě mezi 200-300 Kč, jinými slovy silná většina klientů stejně neprovolá tolik, aby to oprávnilo koupi neomezeného tarifu za 700-800 korun. Volba neomezených tarifů u klientů je často vedená psychologickou úvahou "koupím si to, protože pak budu volat kolik chci". V praxi nicméně člověk volá, kolik potřebuje, a nikolik kolik chce - tedy výrazně méně.
Je ale pravděpodobné - aspoň já v to věřím - že "není všem dnům konec", že mobilní operátoři časem zpřístupní virtuálům i velkoobchodní nabídky v oblasti neomezených tarifů, jakož i výhodná data.
Jiří Hlavenka
Fayn Telecommuniactions s.r.o.
jednatel
Podnikam v telekomunikacich, mam i opravneni od CTU a vidim take i do cen a mohu srovnavat.
1) Naklady na SIM kartu a jeji vydani jsou cca dvakrat(v lepsim pripade 1,5) vetsi, nez za co ji ted mate v ramci aktivacniho poplatku. Jestli chcete volat s minimalnimi cenami, za ktere je ted ma snad kazdy virtual, tak holt budete muset investovat jednorazovy poplatek vzdy. O tom zadna.
Jenom SIM karta stoji nejakych 80Kc. Plus alespon naklady na call centrum a HR. Pokud nemate utratu 10kc mesicne, jste hodne ztratovy. Dovedu si trvrdit, ze ztratovost jde pri poskytovani kvalitnich sluzeb az do vyse 50kc mesicne. Chcete volat a byt zvykly na nejaky evropsky standard sluzeb, tak se musite smirit i s tim, ze vam najednou propadne predplacenka.
2) Nechapu proc nadavate na virtualy ohledne poplatku za preneseni. Zrizuji take verejnou telefonni sluzbu - mobilni a pevna a poskytovatel pripojeni si za jeden prenos rekl 1000 bez DPH a to musim akceptovat. Mohu to take obejit a resit to pres CTU a vyrizovat si to sam a tam zrovna CTU ma daleko vetsi spravni poplatky nez je ona nabidka, takze by se mi to vyplatilo pouze, kdybych hromadne delal vice prevodu mesicne. Muzete byt radi, ze se ceny za prenos snizili na takovou uroven.
Zde se rozhodne musi tlacit na CTU, aby snizil spravni poplatky za prenosy. Mohlo to dopadnout take tak, ze zrovna tahle cast by byla dana na vrub virtualum uplne a pak by kazda snaha o uspech a ziskani dalsich zakazniku byla o to vic tezsi.
3) Neomezene tarify a data mit virtualove jen tak nebudou. Jestli trh chapu spravne, tak je prave v oblasti 150-300Kc presyceny a jedina tendence, jak nekomu vnutit dalsi sluzbu nebo minuty navic za vetsi peniz, je prave v oblasti nad 700mesicni utrata. Zde muze trojice operatoru rust a pocita s tim. Porad je mnohonasobne lepsi zisk 50procent pri 700kc utrate mesicne nez treba 20procent pri utrate 150. Tedy virtualni operatori ano, ale slavne trojce se nesmi jen tak lezt do zeli. Plati to i s daty, kde je poptavka daleko vetsi. Nejsem hloupy a dovedu si to srovnat s tim, ze pred par lety operatori nabizeli na zkousku neomezena volani na par cisel(jedno az pet) a podle toho se trh ted rozviji, protoze si uzivatele jen tak zvykli.
4) Pokud jste se dostali az sem, tak k cenam mohu dodat jen to, ze jsou takove jake jste chteli. Zadna revoluce se zde nekona. Nikdo nikdy neprotestoval, zadny clovek nevysel do ulic, jak je to ukazovano v reklamach a vsichni tu revoluci tak mozna sledovali z baru hospody. Neuskutecnilo se ani neco podobneho jako v Bulharsku ohledne cen energii. Jediny, kdo pro revoluci neco udelal, je hrstka alternativnich podnikavcu, kteri jsou ted haneni, ze nedovedou nabidnout lepsi nabidku nez ti puvodni tri. Ale uvedomte si, ze bez nich by jste jeste ted porad byli nekde na prumeru 6kc za minutu do mobilu. Kazdy alternativec ma tedy me sympatie opravnene a o to duvod k prechodu k nim.
Dalsim aspektem cenove politiky jsou pohledavky vuci dluznikum. Sice je to nejake procento, ale i kdyz jsou tezko vymahatelne, tak tvori skodu vice jak petinasobnou v prumerne statistice mesicnich utrat. Kazdy, kdo nabizi tarify za 1-50mesicne na pausal, je sebevrah a dlouho nevydrzi bez toho, aniz by musel neco jineho dotovat.
5) Jak uz jsem psal nechci nabizet neco nekomu uplne zadarmo a hlavne pokud pozaduje zvyseny standard pece o zakaznika. Mame domluvene ceny 80haleru na mobil z VOIP a hodne dobre ceny do zahranici. Mozna bude za 100 mesicne 60minut a data max. za 80haleru za Mb. Mozna z velke pravdepodobnosti bude i za 250kc 100minut a 200Mb dat plus dalsi zvyhodnena. Z velke pravdepodobnosti to bude i bez zavazku jen s mesicni vypovedi. Ale pozor cirka 150kc mesicne je opravdu limit, pod ktery jit nechci. A to jen proto, ze vy jste se na mobilni revoluci nicim nepodileli a nechali veskere naklady na nas zrizovatelich.