Zatímco tuzemské crowdfundingové servery se plní převážně kulturními a veřejnoprospěšnými projekty, na celosvětovou scénu komunitního financování Češi vyráží spíš s fyzickými produkty. Během minulého týdne z české kotliny na Kickstarter a Indiegogo vybublaly hned tři lokální kampaně s globální ambicí. Trojice Whoop.de.doo, Contiqua a Zaza Bottles chtějí dohromady vybrat přes 200 tisíc dolarů.
Ne vždy jde jen o peníze, ale i o marketing. „Indiegogo bereme kromě získání financí i jako otevření dvířek pro zahraniční distribuci,“ tvrdí Petra Hubačová z týmu designérky Anny Marešové Whoop.de.doo. Dámy se snaží v internetovém kolchozu získat podporu pro výrobu a propagaci nového vibrátoru, který doplňuje erotické pomůcky, za něž byla autorka oceněna Národní cenou za studentský design.
Bioplastové lahve na vodu Zaza Bottles zase chtějí spíš nakopnout na startu. „Výrobu máme dohodnutou s českým výrobcem, takže teď jen potřebujeme prostředky na rozjezd,“ vysvětluje Zuzana Cabejšková.
Dva z nových projektů se na měsíc a víc usídlily na Indiegogo a jeden na Kickstarteru. „Indiegogo má pro nás hned několik výhod. Nemusíme vybrat celou částku, a přesto můžeme odejít s tím, co dostaneme. Podařilo se nám konzultovat přímo s lidmi ze serveru a věnovali se nám překvapivě hodně. Navíc Kickstarter se tváří puritánsky, a má dle našeho průzkumu problém s produkty týkající se erotiky nebo sexu,“ tvrdí Hubačová.
„Kampaň jsme připravovali dva měsíce ve třech lidech, postavili jsme na to vlastní tým. Jsem si jistý, že třeba kamarádi z Dream Digital by si s tím poradili levou zadní, ale pointou crowdfundingu je myslím i to, že se na tom podobné věci naučíte. Zkušenost je to ohromná,“ vysvětluje Jindřich Fialka z projektu Contiqua. Ten jede na vlně recyklace a kampaň na Indiegogo v podstatě proměnil na prodejnu.
Agenturu nakonec nevyužil ani jeden z projektů. „Jiní, zkušenější autoři byli tak štědří, že popsali radami a tipy snad celý internet, a my věříme, že jsme stačili načerpat dostatek jejich know-how,“ dodává Cabejšková.
Peníze už tečou, ale nejde to samo
Během prvního týdne minimálně měsíčních kampaní posbíraly všechny tři projekty víc něž deset procent ze svých cílových částek. „Obecně platí, že pokud se kampani povede získat třicet procent z požadovaných peněz, tak už je velká šance na dokončení projektu,“ tvrdí Pavel Eichler z tuzemského serveru Hithit.
Kampaň je podle něj ale potřeba dokonale připravit, a to včetně bonusových nabídek. Aktuální české pokusy se o to snaží. „Náš projekt můžete podpořit třeba i tím, že se stanete jeho tváří. Objednáte focení, my zařídíme perfektního fotografa a všechno ostatní a za pár dní můžete mít vlastní krásné fotky na titulce naší kampaně,“ popisuje za Contiqua Fialka.
Contiqua Indiegogo version 2 from Design Cartel on Vimeo.
V Zaza Bottles připravili pro svou kampaň speciální limitovanou edici lahví od světových umělců. „První dny šly dobře, ale nevyšla nám strategie se světovými umělci – jejich sdílení kampaně na FB se nesetkalo s očekávanou odezvou. Zároveň máme z Česka hlášeny problémy s angličtinou. Určité změny plánujeme a pár jsme jich už udělaly – lépe jsme na stránce vysvětlily, v čem je unikátní náš materiál, během tohoto týdne nabídneme květinový vzor na ZAZA lahve, po kterém se zvedla poptávka, zároveň natáčíme český návod na Kickstarter,“ vyjmenovává Cabejšková veškerá opatření, která po prvním týdnu kampaně musel dámský tým udělat.
Dámy z Whoop.de.doo zase umožňují přidávat na vibrátor nebo Venušiny kuličky osobní vzkazy. S dosavadními výsledky ale také moc spokojeny nejsou. „Zatím se nám nepovedlo dostat kampaň do zahraničí a téměř veškerá podpora je z Česka. Teď se snažíme dostat ven. Problém je ale jistá delikátnost našeho produktu. Ten je stále tabuizován a například lidé žijící ve Spojených státech to nechtějí moc sdílet,“ dodává Hubačová.
České hry jsou úspěšné
Na globálních serverech jsou, na rozdíl od těch tuzemských, úspěšné i počítačové hry. A často ty české. Po zatím největším úspěchu Warhorse Studios, které získalo přes milion liber, a stále dokáže s kampaní pracovat, jsou tu i menší projekty.
Před pár týdny vydali čeští vývojáři Dreadlocks ostrou verzi svého dlouho připravovaného cyberpunkového eposu Dex. Ten na Kickstarteru podpořili fanoušci temného kyberprostoru a hackerských holek třiceti tisíci liber a skoro ztrojnásobili původní požadovanou částku.
Crowdfunding jako jednu z forem financování a marketingu připravuje i Geewa. „Zvažovali jsme, kdy s tím vyrazit, a na který projekt komunitní financování použít. Vypadá to, že by to mohlo být na Pool Live Tour 2. Jsme si ale vědomi, že crowdfunding je složitá věc a musí se na to naladit celá firma. Nejde nám ani moc o peníze, jako spíš o nefinanční benefity, které nová forma financování nabízí. Jde o marketingový nástroj, o aktivizaci komunity a o motivaci pro naše developery. Roste pak dynamika týmu, protože lidi vidí, že makají na něčem, na co venku někdo jiný čeká,“ vysvětloval v nedávném rozhovoru pro Lupu zakladatel firmy Miloš Endrle.
Namísto zadání pro agenturu se ale chystají nabrat člověka přímo na plný úvazek, čímž se vytváří v podstatě nová pracovní pozice podobně jako tomu bylo před pár lety v případě manažerů obsahu na sociálních sítích. „Měli jsme pět kandidátů, vybírali jsme především z lidí, kteří mají propojení s herní scénou a už mají zkušenosti z crowdfundingových projektů z prostředí herních vývojářů,“ dodává.