Hlavní navigace

Na návštěvě u… křesťanské televize Noe v Ostravě

21. 1. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Jak vypadá televize, která programově odmítá vysílat reklamu a prakticky veškeré její příjmy tvoří dary od diváků? Server DigiZone.cz navštívil sídlo TV Noe a nestačil se divit.

Sázka na dobrovolné dary vyšla

Poprvé jsem tuto televizi navštívil před více než šesti lety. Vysílala teprve několik týdnů a lidé z branže si při vyslovení jejího názvu výrazně poklepávali na čelo. Téměř nikdo nevěřil jejímu „obchodnímu modelu“ kasiček v kostelech a složenek rozdávaných věřícím. Křesťanská televize Noe ale stavěla na úplně stejném principu jako sesterské Rádio Proglas, kterému se v době jejího startu dařilo vybírat od posluchačů 20 milionů korun ročně. Na tuhle částku se skládalo 20 tisíc lidí, každý tedy průměrně zasílal stokorunu ročně.

TV Noe měla krátce po své startu ambici oslovit ještě o 10 tisíc pravidelných dárců ročně více. Její ředitel Leoš Ryška mi při návštěvě v červenci 2006 říkal, že ideální počet členů Klubu TV Noe by byl 30 tisíc. V té době jich měli půldruhého tisíce… O šest a půl roku později, krátce před loňskými Vánoci, jsem znovu seděl v ředitelově kanceláři na Kostelním náměstí a bylo mi jasné, že sázka na dobrovolné příspěvky od diváků vyšla. Byla to stále táž budova a stejní lidé, televize se ale neuvěřitelně rozrostla. A neuškodila jí ani ekonomická krize, která zuří prakticky od konce roku 2008.

TV Noe už s testováním formátu 16:9 začala.
Foto: Čestmír Polák

Televize Noe se sama označuje za televizi dobrých zpráv

Siamské dvojče Rádia Proglas

Požadované hranice 30 tisíc dárců ročně sice Noe loni nedosáhla, potvrzení o daňových úlevách ale rozesílala na adresy 26 tisíc plátců. „Denně nám přichází okolo 100 tisíc korun na drobných darech,“ šokoval mě Leoš Ryška. Někteří diváci dokonce využívají pravidelné platby přes SIPO, které televize zavedla a přiblížila se tak veřejnoprávní televizi s jejím koncesionářským poplatkem. S jedním podstatným rozdílem: lidé platí televizi Noe dobrovolně. Reklamu vysílat odmítá a nepatrnou část příjmů pro ni tvoří prodej vlastních pořadů jiným televizím nebo mediální služby organizátorům různých veřejných akcí.

Jestliže ředitelova kancelář se za těch víc než šest let, kdy jsem byl v Noe naposledy, prakticky nezměnila, zázemí televize viditelně nabobtnalo. V létě 2006 měla jedno televizní a jedno nahrávací studio, o které se dělila s Rádiem Proglas. Ostatně, ostravská pobočka téhle křesťanské rozhlasové stanice sídlí ve stejné budově jako Noe dodnes a obě média velmi úzce spolupracují. Proglas svým programem například vyplňuje noční vysílání TV Noe, ta zase může využívat zázemí Proglasu v Brně, kde má centrálu. Obě média fungují pod hlavičkou společnosti Telepace.

Křesťanská neznamená církevní

Italská společnost stejného názvu zprostředkovává křesťanským televizím na celém světě pořady a přenosy z Vatikánu, a česká TV Noe část z nich odebírá. Podle Ryšky to však není zadarmo, televize si za ně musí platit a sama si zajišťuje překlad a český dabing, případně simultánní tlumočení, pokud jde přímý přenos z Říma. Noe má také šanci být u toho, když se papež vydá na jakoukoli zahraniční cestu. Zpravodajství a přenosy z ní opět zajišťuje italské Telepace. Leoš Ryška ale upozorňuje, že by nerad dával rovnítko mezi TV Noe a církev. „Byly určité snahy nás škatulkovat, my si ale chceme udržet naprostou nezávislost,“ říká.

Onu nezávislost Noe umožňují právě štědří dárci, díky nimž se nemusí spoléhat na dotace nebo příspěvky od státu či církví. Programově odmítá vysílat reklamu, nabízí ale cosi podobného jako hudební televize Óčko – možnost poslat přes mobil textovou zprávu, která se zobrazí na ve vysílání během přenosů z různých koncertů a jiných akcí (a nutno dodat, že nejde o žádné „čumáčky“ jako na Óčku). Právě na přímé přenosy totiž Noe poslední dobou hodně sází. Daří se jí díky nim dostávat do povědomí stále většího počtu lidí a Ryška připouští, že právě během přenosů hodně narůstají počty dárců, kteří televizi finančně podpoří.

Veškerá původní výroba v HD kvalitě

Zvedáme se a jdeme z ředitelské kanceláře na obhlídku pracovišť. Ještě než stačíme vyjít na chodbu, dáváme se do řeči s Ryškovým kolegou, který má na starosti jednání s operátory vysílacích sítí. Potvrzuje nám, že Noe ještě před Vánoci zahájí vysílání v nově vytvořeném plzeňském regionálním multiplexu DVB-T a že se pravděpodobně objeví i v dalších městech. Stoupáme po schodech o patro výš do střižen. Televize se za ta léta opravdu rozrostla, zabírá mnohem víc místa a pracuje v ní mnohem více lidí. Někteří si ještě vzpomínají na první návštěvu DigiZone.cz.

Prohlížíme si první televizní studio, které jsem viděl už v létě 2006. Tehdy bylo tuším jediné v této budově, dnes jedno z mnoha. Ve srovnání s jinými regionálními nebo celostátními televizemi vůbec v ničem neliší, není ani horší, ani lepší (i když asi prostornější než většina regionálních). Je standardně vybavené HD kamerami, protože Noe už veškeré vlastní pořady vyrábí v HD kvalitě, i když v ní zatím nevysílá (Leoš Ryška podotýká, že to může být jen otázka času a proto je dobré mít už v archivu původní pořady v této kvalitě). Výrobní řetězec v HD sice nemá Noe napevno zabudovaný ve svém studiu, ale využívá pro něj svůj vlastní HD přenosový vůz, který – pokud není na cestách – stojí pevně připojený ke studiové síti a plní funkci režie.

Přenosový vůz jako u velké plnoformátové televize

Ocitáme se opět na chodbě vedle velké makety lodě, u které Leoš Ryška jednou týdně odpovídá na dopisy čtenářů. Naší další zastávkou je dabingové studio, které se nachází v části budovy, již využívá Rádio Proglas. Stěny jsou posety typickými molitanovými „bodlinami“, aby byla místnost dostatečně odhlučněná a akusticky vyvážená. Nechtěně přerušujeme nahrávání nějakého textu, ale fotograf udělá jen pár snímků a zase rychle mizíme. Teď pro změnu do suterénu, odkud procházíme dveřmi na zasněžený dvůr a k zaparkovanému přenosovému vozu. Leoš Ryška nás předává vedoucímu techniky Václavu Stuchlému a loučí se s námi.

Vcházíme do mobilní režie, kterou Noe využívá jak při natáčení přímo ve svých studiích v Ostravě, tak i pro přímé přenosy z různých akcí. Vůz si televize nechala postavit podle vlastních představ od několika externích dodavatelů. Leoš Ryška nám ještě před svým odchodem nezapomněl zmínit, že jde o nejmodernější přenosový vůz v Ostravě, jaký nemá ani tamní studio České televize. Noe ho dokonce půjčuje velké regionální televizi Polar, která vlastní „přenosák“ nemá. Prohlížíme si moderně vybavené útroby vozu a posloucháme výklad o řadě technických vymožeností.

Dozvídáme se, že přenosový vůz má za sebou i tak zatěžkávací zkoušku, jakou byla cesta do Španělska během letních veder, kdy venkovní teplota přesahovala čtyřicítku. „A zvládl to,“ konstatuje Václav Stuchlý, který se podle svých slov trochu obával o funkčnost chlazení. V terénu se vůz může dostat až půldruhého kilometru daleko od nejbližšího zdroje elektrické energie, aniž by jeho osádka musela řešit problém s „prodlužovačkou“. Právě tak dlouhou elektrickou šňůru totiž má ve voze k dispozici. A pokud je to třeba, lze ji ještě nastavit.

Tři studia v Ostravě, jedno v Praze

Společně s šéfem techniky se vracíme do budovy a prohlížíme si další prostorné studio v přízemí, kde se právě připravuje natáčení pořadu s křesťanskými písněmi. Místnost je nasvícena do růžova, chvílemi se barva mění na oranžovou. O kousek dál následuje další, už třetí studio. Podle Václava Stuchlého je na místě, kde dříve bývalo centrální vytápění někdejšího mužského kláštera. „Za komunismu, když byl klášter zrušen, se tady vyráběly cukrovinky,“ líčí. V této části budovy jsem před šesti lety nebyl, Noe ji nově zrekonstruovala teprve před nedávnem. Dokonce přitom odkryla část původních starých ostravských hradeb a nechala je obnažené uprostřed haly. Nad částí z nich je prosklená a podsvícená podlaha.

BRAND24

V pořadí již třetí studio slouží především pořadům pro mladé. Natáčí se v něm hudební hitparády a pořady o volnočasových aktivitách. Prostor ale ještě není zdaleka využit celý, televize tu plánuje ještě další úpravy. V podstatě by tu tak mohlo být dvojstudio, a v budově TV Noe by tak už byla televizní studia čtyři. Která obdobně velká televize jich má také tolik? Dovolím si předvídat, že žádná. A to jsme se ještě od Leoše Ryšky v jeho kanceláři před prohlídkou budovy dozvěděli, že Noe nedávno získala od své příznivkyně u Prahy do pronájmu část statku, v němž vzniklo další studio se zázemím a možností přespání.

Z Noe se tak za téměř sedm let existence stala opravdu velká televize, byť se to z jejího vysílání nemusí zdát. Po návratu po pozemního vysílání v Praze se o ní také začíná zase více mluvit a asi nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že o ní ještě hodně uslyšíme.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).