Slavnostní udílení Oscarů, při němž v noci na pondělí zabodovala i Češka Markéta Irglová, vzbudilo ve Spojených státech rekordně malý zájem televizních diváků. Na televizní přenos se dívalo 32 milionů lidí, což je nejméně od roku 1974, kdy se údaje o sledovanosti oscarového večera začaly shromažďovat. Podle odborníků mohlo neúspěch u televizních diváků způsobit i to, že letos o zlaté sošky soutěžilo mnoho filmů, které za sebou nemají výrazný úspěch v amerických kinech.
Údaje o sledovanosti od společnosti Nielsen Media Research ukázaly, že jubilejní 80. ročník udílení Oscarů sledovalo na amerických televizních kanálech ještě o jeden milion diváků méně než v roce 2003. Tehdejší ceremoniál vzbudil velmi malý zájem i proto, že krátce před ním začala americká invaze do Iráku.
Hitem se naopak stalo udílení Oscarů v roce 1998, kdy velkofilm Titanic posbíral celkem 11 cen. Na tehdejší vítězné tažení snímku o katastrofě zaoceánské lodi se dívalo 55 milionů Američanů, přesto ale Oscary ani zdaleka nepatří na televizních obrazovkách k „tahákům“.
Například finále ligy amerického fotbalu, takzvaný Super Bowl, letos v USA k televizím přitáhlo 97,5 milionu lidí. Na oblíbenou show American Idol, obdobu českého pořadu Česko hledá superstar, se každý týden dívá zhruba 33 milionů lidí.
Podle odborníků je malý zájem o letošní oscarový ceremoniál způsoben zčásti tím, že tentokrát nesoutěžily žádné kasovní trháky. Z pětice filmů nominovaných na cenu za nejlepší snímek loňského roku měl tržby vyšší než 100 milionů dolarů jen jediný – komedie Juno. Vítěz zlaté sošky – drama bratří Coenů Tahle země není pro starý – dosud v amerických kinech vydělal jen průměrných 64 milionů dolarů.
Zdroj: ČTK