Hlavní navigace

Názory k článku Většina domácností na Sušicku přešla po vypnutí analogu na satelit

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 4. 2010 12:42

    Pamětník
    Některým lidem ani nestojí za to, vůbec svojí TV digitalizovat a vystačí s těmi analogovými zbytky. Jsou jich na Klatovsku statisticky sice jen 2%, ale neboří to tak trochu mýty o tom, že naši spoluobčané jsou divácky velmi nároční a jejich potřeby je schopno uspokojit jen satelitní vysílání? Pokud náklady na digitalizaci představují jen náklady na DVB-T, potom asi jsou všechny ostatní digitální platformy zdarma?
    V té vaší poslední větě máte pane Pepo asi překlep. Tím teresteriálním přechodem za pár let jste asi myslel na DVB-T2? A opět náznak toho, že na jiné technologie se bude přecházet bez tahání peněz z lidí. Závidím Vám Vaší víru, nic jiného to podle mne není.
  • 26. 4. 2010 13:15

    Pamětník
    Pane Ráczi, já nemám problém z žádnou DVB platformou a ani žádnou přehnaně nepreferuji. Konkrétně v Nýrsku, po zprovoznění DVB-T opakovačů, jsou v tamních STA k dispozici MUXy 1 a 2 a analogová Nova tam není. Pro analogové rekordéry si tedy musí tamní diváci obstarat nějaký digitální přijímač. Z Vašeho hlediska je samozřejmě výhodnější, když si zakoupí další DVB-S přístroj a vymění singl LNB za twin. Pro diváka je ale levnější cesta přes ten nejobyčejnější STB za pár stovek a SCARTem ho připojit k analogovému rekordéru. Existuje pochopitelně i komfortnější řešení v STB s USB pamětí, nebo přímo PVR. Z hlediska prodejce opět jistě zajímavější. Jak ale vysvětlit současnou nefunkčnost půl roku staré nerozumně koupené strojovny s DVD a HDD záznamem?
  • 26. 4. 2010 11:57

    Pamětník
    Ani se nedivím, ale nevím, zda popsaná situace přináší kladné body na účet digitalizace. Hlavním zdrojem potíží digitalizace na Klatovsku je ten fakt, že televizně patří pod Sušicko, ale geograficky je od Svatoboru úspěšně odcloněno masivem Šumavy. Proto s vypínáním analogu byli diváci na značném území Klatovska doslova donuceni přejít na DVB-S. Mám zde příbuzné a kromě toho, že je digitalizace stála o něco více než je běžné, jsou zklamáni, že už jim nefunguje nahrávání na videa, DVD a HDD rekordéry tak, jak byli zvyklí. To je divení, že lze nahrávat jen to, co je opravdu spuštěno na satelitním přijímači, že nelze něco jiného sledovat a jiný pořad souběžně nahrávat. Že programování záznamu se musí dělat na více přístrojích, že přibylo další DO, že utrpěl leta zaběhlý uživatelský komfort. Také jsou často diváci omezeni sledováním DVB-S jen na jednom TV v domácnosti. Ani možnost příjmu více stanic ze satelitu je nenadchává, bavorská televize se v tomto regionu často přijímá snáze, než ta tuzemská.
    Trochu to s křížkem po funuse zachranují postupně budované DVB-T opakovače, ale pro ty nedočkavé to přichází poněkud opožděně. Proto se zde mohou ATO prsit s úspěchem DVB-S, ale je opravdu čím se chlubit?
  • 26. 4. 2010 15:07

    Pamětník
    Štěpáne, svoje postřehy jsem získal nejen při řešení digitalizace u své 70-i leté švagrové. Ta zvládla analogový DVD HDD rekorder, krmený z STA. Spokojenost s možností nahrávat a při tom se dívat na něco jiného, jednoduše programovat záznam v nepřítomnosti. Když ale správa domu oznámila, že analog v STA bude někdy nahrazen jen DVB-T a bude období úplně bez TV signálu, rozhodla se opatřit satelitní komplet u místního prodejce a montéra. Že má zákaznice vedle TV celkem zánovní DVD/HDD rekordér Philips s jen analogovým tunerem ignoroval a ochotně jí namontoval klasickou soustavu s 60cm parabolou, singl LNB a jednotunerovým DVB-S. Když jsem byl při její nejbližší návštěvě požádán o pomoc se zprovozněním takto inovované televizní soustavy, teprve potom nastalo to divení a zklamání. Těžko jí můžu po pravdě říci, že se nechala oblafnout, že bude nejlepší vše vyhodit a začít znovu s jinými komponenty, aby jí zůstaly zachovány funkce, na které si již zvykla. Kde se tedy stala chyba? Je vina jen na seniorce, že předem nevěděla co všechno musí splnit, aby výsledný efekt byl obdobný situaci v analogu? Je chyba na místním montérovi, že nevysvětlí zákazníkům, že není na místě šetřit, ale musí si obstarat něco lepšího? Je to chyba státem podporované kampaně o digitalizaci? A to si ani netroufám odhadovat, kolik diváků se nejen na Klatovsku dostalo do podobné situace.
  • 26. 4. 2010 17:24

    bez přezdívky
    ano, zejména s poklesem cen satelitního zařízení je satelitní příjem velice konkurenceschopný DVB-T. A v oblastech, kde není problém instalovat na barák patrabolu a není kabel, je satelit vlastně už jasnou volbou.
  • 26. 4. 2010 13:00

    bez přezdívky
    Myslím,že to je ukázkový případ divoké digitalizace,dříve,či později lidé terestriku zase objeví,jde o to v jaké počtu.
    Jistě,že satelit je rychlé řešení a navíc přijde-li zákazník do obchodu s otázkou jak pořešit digitalizaci,průměrný český obchodníček mu samozdřejmě doporučí satelit.Přeci jen marže na produktu za 5000,-kč je poněkud jiná,než na produktu za řekněme 1000kč.
    Pak přijdou problémy s nahráváním,nebo druhou a třetí televizí a už se lidé diví.Jsou zde i fakta-Prima Cool,Barrandov a obě Novy SD jsou v DVB-T kvalitnější.
    Nebavím se o HD satelitních soupravách,mám na mysli tu drtivou většinu SD kompletů,kterou byla digitalizace "vyřešena" a tyto nově prodávané příjmače s MPEG2 jsou dnes trnem v oku i samotnému Skylinku.
    Na nedávném setkání lidí z branže jsem byl nemile překvapen,jak neodborné,zaslepené až tendenční jsou odpověďi a stanoviska prodejců na téma-zda satelit,nebo settopbox.
    Dokonce jsem nabyl dojmu,že ČRa mají dvě distribuční pátřní sítě s rozlišnou kvalitou obrazu,tou kvalitnější jsou napájeny DVB-T vysílače na Vysočině a tou "hroznou" vysílače v dosahu těchto "obchodníků".
    Má fylozofie obchodu je jiná-nikomu tendenčně neradit,každému dát to co skutečně potřebuje a využije a světe div se-funguje to.

    Pěkný den.
  • 26. 4. 2010 16:45

    bez přezdívky
    Proboha to jsem jediný který v tom vidí ten matematický nesmysl? Jaká VĚTŠINA? Vždyť satelit si polepšil ze 45 na 54%. To jako 9% je většina??? Proboha lidi myslete hlavou ne zadkem!

    Opět klasické statistické nesmysly, sčítání hrušek s jabkama atd..

    Samozřejmě i selským rozumem je nesmysl aby většina lidí přešla na satelit..

    Kolik lidí PŘEŠLO na satelit je přece rozdíl počtu lidí kteří teď mají satelit mínus počet kteří ho před měli před rokem. A to je dle grafu 9%..
  • 26. 4. 2010 18:08

    -=RYS=-
    Pane Novaku, nemate pravdu.
    Pokud si overite zpetne data za 14 let nazpatek v roce 2020, tak enviromentalne zjistite, ze DVB-T poskytuje minimalne to same jako kabel.

    Zkusim vas natuknout jak to myslim.
    Pro CZE je v ramci "Zenevy" pocitano s 6 celoplosnymi MUXy. Pricemz 2 jsou regionalni (krajske).
    Dejme tomu se praxi zjisti, ze regionalne by v ramci CZE postacilo vysilat jen na jednom MUXu (CTU by patej MUX sloucil s vytvoril z neho celoplosny CZ MUX cislo 5), tak by CZE mela 5 celoplosnych jednotnych MUXu a 1 celoplosnej krajskej region (systemove pokryti stejne/podobne jako jine normalni celoplosky, jen by content byl prisne regionalni v ramci kraje....cili neco jako krajskej MUX).

    Dejme tomu, ze v roce 2020 budou VSECHNY TV MUXy v norme DVB-T2 s typickou prenosovou rychlosti cca 48Mbps s tim, ze veskery content by byl v norme MPEG4/7/21 at uz v SD nebo v HD (FullHD... 1920x1080).

    Dejme tomu, ze nektere programy prevazne v FullHD (HDi80) by byli kodovane v nejakem beznem systemu (Cryptoworks/Nagravision/Irdeto...dostupne PCMCIA/CI certifikovane dekodery).
    Tehle kodovanejch programu by moc nebylo... dejme tomu do 10 programu (prevazne filmove, premierove a sportovni kanaly). Zbytek programu by zivila primarne reklama, tak jak je to ted v ceskem DVB-T...... i kdyz i na satu kdy platime treba 500Kc mesicne maji programy taky reklamu..(me osobne stve, ze AXN Sci-Fi ma reklamni bloky, kdyz bych mel moznost alternativniho vyberu, tak bych od CS-Linku uz davno odesel k ne-reklamni placene televizi, ale bohuzel neni na vyber...AXN Sci-Fi je tim padem monopol v ceskych Sci-fi programech)..to by pravdepodobne zpusobilo, ze by v pozemnim kodovanem DVB-T2 obsahu vznikl velky odchod zakazniku od placene sluzby....pokud by divak platil za dekodovaci kartu, tak by pozadoval, aby nebyli reklamy, jinak se na to vykasle..prestane platit a bude se divat jen na "free" DVB-T2 programy.
    Takze by v onech 5-ti DVB-T2 CZ MUXech mohlo byt priblizne tolik "free" programu:
    10.. HDi80 programu (mozna i nejaky free sport)
    32.. SD programu (mozna i nejaky free sport)

    Zbytek... cca 10 HDi80 + cca 16 SD programu, by zustalo v placene nabidce.

    Pokud by bylo dodrzeno stejne uzemni pokryti pro vsechny MUXy, tak by DVB-T2 okolo roku 2020 poskytoval ty same sluzby jako CZ BFU DVB-S/S2/C/C2.
    Je jasne, ze v DVB-C/C2/S/S2 dostanete k divakovi vice programu nez v DVB-T/T2, ale otazka zni jake to budou programy.
    Ona totiz uz dnes existuje rozlisovaci kvalita vs kvantita.
    Programy typu ZIVA, TV pohoda, Paprika atd... byt v CZ/SK jazyku neni ta sama kvalita jako CT1, CT2, NOVA, Prima, HBO, AXN atd... .

    Uz soucasny divak HODNE rozlisuje a dokaze si spravne vybrat.

    Mam jeden prakticky priklad z naseho panelaku (33 bytu/TV-R zasuvek/3 vchody/3 patra) v Zatci.
    Vsichni do jednoho byli na kabelovce od UPC.
    Pred 5 rokama jsem dokoncil rekonstrukci STA (vymena stozaru 8 metru/90mm, anteny, propusti-zesilovace-zadrze ve skrini STA v prostrednim vchode v poslednim patre vedle skrine s rozvody elektriky... http://www.ok1mjo.com/all/ostatni/STA_Alcad/STA_01.jpg, hvezdicovy rozvod kvalitniho koaxialu do vsech bytu = provleknuti koaxu sklepem do bocnich vzhodu, instalace+zapojeni 33ks zakoncovacich ucastnickych zasuvek TV/R...nekteri chteli koax prodlouzit az do obyvaku..i to jsem zajistil a k namerenym metrum od sklepni rozbocky 1in/12out jsem pridal 20m koaxu ....tenkrat jsem nakoupil 1.2km kaxialu) pro analogovou TV a FM rozhlas (CT1+NOVA z Jedlaku, CT2 z Klinovce, Prima ze Stareho Vrchu v Zatci... http://www.ok1mjo.com/all/photo/Zatec_TV_vysilac_Stary_vrch/ ).

    Po rozchozeni alespon tehle 4 programu .. 8 bytu odhlasilo UPC kabelovku.

    Pred 2 roky jsem dokoncil prekopani STA z analogu do digitalu (ted mame 23 free TV programu...3 CZ MUXy+ 3 DE MUXy.. system ma jiz pripravenou a nainstalovanou jednu vlozku pro MUX4..az ho zapnout, tak nam to prida dalsi programy).
    V soucasne dobe sleduje nasi STA 31 bytu (delal jsem si dost podrobne statistiky).
    Je fakt, ze i kdyz maji lidi velice funkcni STA, tak cca 22 bytu ma kabel od UPC, 6 lidi ADSL-IPTV od O2 (nekteri to maji z vlastni neznalosti-neschopnosti...kdyz posleze zjistili dotazem na me [i kdyz jsem na spolecnou chodbu vyvesil informacni ceduli... http://www.ok1mjo.com/all/ostatni/STA_Alcad/nastenka-info%20pro%20lidi%20o%20DVBT%20a%20STA%206-2009.pdf), ze v panelaku mame funkcni spolecnou STA vcetne nemcu....pak breceli, protoze diky fakt kvalitni smlouve od O2 nemuzou okamzite ukoncit smlouvu, ale az za 6 mesicu).
    Lidem v baraku uz "roky" vysvetluji at neblbnou... kvalitni STA mame funkcni ZADARMO (ano, ze spolecneho fondu oprav jsem zaplatil material, ale praci jsem si vetsinou udelal sam, abych za barak usetril.... i kdyz v tom mozna spise bylo to, ze jsem si to chtel kvalitne udelat sam tak, aby me radioamaterske anteny do kterych poustim nekdy i vice jak 1kW PA nerusili nejdrive A-TV/R a v soucasnosti D-TV/R...bohuzel po zkusenostech "antenarskym" firmam neverim, musel bych je kazdou chvili volat zpet, aby system doplnili o jakostni propuste a zadrze), pred pul rokem jsem do baraku po 2 letem "boji" nechal zavest opticke vlakno (v soucasnosti jde do panelaku 1Gbps...5ms do NIXu pres !2! HOPy, kazdopadne jsem nechal v ramci instalace STA koaxial typu hvezda tez do kazdeho bytu rozvest UTP kabel z centralniho switche, takze kazdy byt ma v soucasnosti moznost maximalne 100Mbps up/dw; realne ma ted kazdy 10Mbps up/dw s 60 programy IPTV od ISP a 5ms do NIXu + moznost WAN IP typu IPv4/IPv6.. ja mam svoji WAN IP IPv4+name server na "zachode" a ftp server nad dverma: http://www.ok1mjo.com/all/photo/ups_doma/UPS5.jpg) coz znamena, ze v lete dokoncim prace na panelaku a to tak, ze na kazdy radiator v bytech necham misto odparovacih pomerovych meridel tepla nainstalovat digitalni merak co "neodparuje" kdyz je byt ohratej od "sousedu", soucasne bezdratovej telemetrickej system na 862MHz prenese informacni data do centralniho serveru ve skrini STA (panelakovej server je napojenej na vlakno a panelakovej LAN switch), takze kvuli odectum uz nebude treba chodit k lidem.
    Intranetovej web lidem ukaze kdo/kolik protopil. Tento server bude jeste po rekonstrukci vchodů zpracovavat RFID klice...kvuli statistice a zlodejum + kamery na popelnice/parkoviste aut/vchody pro monitoring "zlodeju" a soucasne bude lidi informovat o vecech v baraku, schuze, dokumenty atd.. .

    Takze ac mame v panelaku velice dobrou, funkcni a zadarmo STA, tak par jedincu chce koukat na sport (mame v baraku starenu ... 87let, starou "sokolnici", ktera chce co nejvice sportovnich programu, takze kouka na STA-CT4, UPC-Sport1, Eurosport atd.... .
    Dale nekolik lidi ma stale "kabelovku" mimo sportu i kvuli programum typu Discovery, Spectrum atd.. .

    A ted k te kvalite a kvantite programu.
    Obesel jsem lidi s tim, ze bych vytvoril dejme tomu 2 panelakove MUXy s 8-mi programama, kde bude i Eurosport, Nova-Sport, Spectrum, Discovery, Paprika, AXN, AXN Sci-Fi a slovenske programy.
    A to pomoci transmodulatoru DVB-S2>DVB-T + vlastni DVB-T modulator s kamerou (hlidani "bordelu" okolo popelnic + hlidani bezpecnosti aut na parkovisti).
    A EJHLE.
    VSICHNI mi potvrdili, ze az bude v lete domovni schuze, tak mi odsouhlasi nakup potrebne technologie a zprovozneni systemu 2 panelakovych MUXu.
    Pricemz opet VSICHNI mi potvrdili, ze tim padem odhlasej UPC a O2 kabelovku a internet.
    Nekteri maji UPC/O2 kvuli "kabelovym" programum...drivejsi internet od tehle kabelovek nepotrebuji, protoze jsem do panelaku dotahl to vlakno.

    Tim je jasne, ze pokud lidem treba i v DVB-T2 okolo roku 2020 "dodate jakostni" programy typu Discovery a pritom by nebylo treba v DVB-T2 vysilat kraviny typu ZIVA apod., tak skutecne DVB-T2 poskytne to same co DVB-C2/S2.

    Prikladem z naseho panelaku to jen potvrzuji.
    Byt mame soucasne jen DVB-T, tak vytvorenim onech 2 panelakovych MUXu s vybranyma programama, ktere skutecne uspokoji vsechny lidi v baraku, poskytne DVB-T to co kabel nebo satelit.
  • 26. 4. 2010 18:31

    -=RYS=-
    Pametniku, souhlas s tebou.
    Podle meho, mela Ceska televize natocit nekolik TV spotu o delce do 10 minut s nekolika (prave NEKOLIK TV spotu) typickyma prikladama zapojeni.
    Jeden spot.... jen sledovani TV s DVB-T.
    Druhy spot .... jak pripojit druhy STB pro stavajici VHS video.
    Treti spot .... jak nejlepe vyresit predchozi situaci ... PVR s dvojitym tunerem DVB-T (DVB-S2)
    Ctvrty spot .... jak "roztahnout a zapojit" dalsi televizory/VHS/PVR v kuchyni, detskem pokoji/loznici.


    Zkratka udelat info "jak na to" se vsema moznyma situacema.
    Soucasne systemem vysvetleni+nasnimani zadku STB s dodatecnou grafikou co/kam/jak zapojit.

    Lidi nepotrebuji znat "normy", lidi potrebuji vedet kdy/kam/jak zapojit spravny a urcity typ kabelu a jak spravne obsluhovat tyto nove pristroje.

    Dalsi spoty by mohli byt primarne pro predsedy SBJ jak/proc/popis STA.

    Myslim, ze by stacilo 20-30 dilu, co by se vecer pred zpravama vysilalo 3-4 roky a "narod" by byl vzdelan.

    Jenze presne tohle .... chybi a Ceska televize .. zklamala.
    Tyto informacne vzdelavaci spoty (na "nemcich" ...typicky BR3, to bezi porad....copak jsem meneceny nez nemci?) mela spravne vyrobit ceska televize a dejme tomu je eventualne "propujcovat" NOVE a PRIME.
    Tyto porady mohli byt ve stylu vzdelavacich poradu o pouzivani videokamery co vysilalal nedavno CT.

    Fakt mam zahorklou slinu na jazyku z urovne nejen Ceske televize, ale i Ceskeho rozhlasu a dalsich "statnich" instituci.
    A popravde, kdyz bych byl zdravej a nebyl bych invalidni duchodce, tak uz v CZE nejsem a dost mozna ani ne v EU.
  • 26. 4. 2010 19:12

    Pamětník
    Nechci, pane Rozsívale, tvrdit, že většina postižených neumí přemýšlet. Často ale člověk jedná podle svých vyzkoušených životních zkušeností. Měla moje švagrová vyzkoušeno, že se může z STA dívat na své oblíbené pořady a ještě si nějaké souběžně nahrávat? Měla! O digitálu většina sdělovacích prostředků jen tvrdila, že přinese kristalický obraz a zvuk, bez duchů a šumu a přibude i počet programů. Do parků, před obchody, na zápraží ale žádní skuteční osvětoví patřičně technicky vybavení agitátoři nechodili a nepoučili všechny o neopomenutelných pravidlech digitalizace. Měla toho švagrová vědět více, než místní prodejce a montér DVB-S? Jak jsem už uvedl, klidně montoval tu nejprimitivnější sestavu vedle DVD a HDD analogového rekordéru. Pochopitelně to nesvaluji na DVB-S, ale ani na pomalý postup pokrytí DVB-T. Konečnou instancí, která měla tu nutnou informovanost šířit, měl být obchod, kterému tento nový sortiment přinesl zajímavé zisky. Bohužel ani to ,že se nakupuje ve specializovaném obchodě, automaticky neznamená, že bude vše dobře. Ona ta osvěta se nešíří ani mezi tuto specifickou komunitu. Kdo ještě nezažil "podavače" a nemusel to být nějaký hypermarket?

    Je přitom jasné, že když si někdo chtěl pořídit kvalitní rozhlas, potřeboval na to VKV rádio. Třeba mělo zabudovaný kazetový magnetofon. Napadlo někdy někoho si na tomto přístroji nahrávat oblíbenou muziku a chtít současně poslouchat i jinou stanici? Nenapadlo a bylo to jen proto, že tam byl jen jeden ladící knoflík? Proč to v tomto případě fungovalo?
  • 26. 4. 2010 19:47

    -=RYS=-
    Je to tak, tendencni hlasave kraviny a zamlzeny mozek.

    Pokud chce nekdo porovnavat co je vice vyuzivane zda-li:
    1) satelitni digital DVB-S/S2
    2) pozemni digital DVB-T
    3) kabelovy digital DVB-C, IPTV

    Tak by to meli porovnavat, az bude "pokryto" pozemnim digitalnem.
    Jde o to, ze satelitni digital uz ma davno pokryto a druzice pokryvaji signalem celej stat bezproblemove (i kdyz.... ve vedlejsim panelaku maji VSICHNI zakrytou pozici 1stW, takze az skonci UPCdirect...napocital jsem 21 parabol s logy UPC... ns 19st, tak tihle lidi prijdou o "televizi"....v hospodach budou "prskat") pokud provozovatel vysila minimalne na 2 druzicich 10st od sebe, aby meli vsichni moznost namirit parabolu tam, kde jim nic NESTINI.

    Co se tyce pozemniho digitalu, tak system nema pokryto ani zakladni siti vysilacu, tak ani sekundarni siti nizkovykonovych opakovacu a lokalnich vysilacu.

    O "kabelu" je znamo, ze je tam, kde se to provozovatelum ekonomicky vyplati... v podstate v obcich od 3000 obyvatel a vyse v ramci DVB-C a v obcich nad 1000 obyvatel v ramci xDSL pokud zakaznik neni dal nez 600m od ustredny.

    Az se dokonci za 6-7 let vystavba zakladni site vysilacu spolu se sekundarni siti nizkovykonych opakovacu a dokryvacu (samostatny SFN-ATM vysilac zasynchronizovany via GPS time normalu, cili ne "rebaling" jako u opakovacu), kdy na vetsine "rovnych" mist pujde sledovat DVB-T televizi i v telefonu s DVB-T tunerem na mini-teleskop antenu, tak pri spravnem vyuzivani bitstreamu v DVB-T (nabidka kvalitnich programu...AXN, EurosportCZ atd., NE programy typu ZIVA apod.) se zjisti, ze vetsina lidi je na DVB-T/T2....minimalne kvuli jednoduchosti zapojeni prijimaciho systemu a moznosti "rozboceni" signalu v byte/dome do dalsich tv prijimaci/PVR systemu.

    Pri kritickych situacich (ostatne system bezpecnosti statu je nastaven pro pouzivani pozemnich vysilacu...tedy i DVB-T... v pripade zivelnych pohrom atd.) kdy do satelitu vlitne roj mikrometeoritu a znici druzice (satelity muzou byt zniceny i laserem ze Zeme...teroristi/severni Korea atd..., nebo Slunecni erupci ...coz uz se parkrat stalo) se prokaze, ze DVB-T je lepsi system nez DVB-S.
    Pokud bude znicena soustava druzic, tak trva dost dlouho obnova (vyrobeni novych druzic a jejich umisteni a zaparkovani na GTO).
    Pozemni vysilace se daji nahradit v podstate do druheho dne na nouzovy zalozni system a do roka po oprave "veze" by se system vratil nazpet na svuj hlavni pozemni vysilac.

    Nerikam, ze satelitni systemy jsou spatne, ale je treba se na KOMPLEXNI problematiku podivat z nadhledu.
    Napriklad pred 12 lety nekdo ze Slovenska "haknul" stavajici vysilani.
    Ja to umim taky, staci do te 310cm paraboly s 14GHz vlnovodem a ozarovac dat "bilej sum" s 3kW PA (mam k dispozici TWT lampu co dava 6kW na 14GHz !!!!).
    Staci zapnout a vse na 19st "lehne".

    Zkratka pro "teroristu" neni moc slozite a drahe "sundat" treba VSECHNY satelity.
    Pak s Petre budes rad za to "tendencne zastarale" DVB-T.
    Nektere reakce v teto rubrice ... zvlast od Davida ... me nuti uvazovat o modifikaci one "lampy TWT" a zrusit Astru na 2 dny....uz hodinu po "lehnuti" druzice bude Davidovi pekne "horko".
    Jak rika, neni to slozite a do 3-4 tydnu bych mel cele zarizeni pripravene, tedy pokud bych byl zdravej....coz v soucasnosti nejsem...dochazim na onkologii.

    Jeden praktickej priklad.
    Prazsky magistrat chtel predvest a oznamit projekt "Internet pro vsechny", melo jit o "znasilneni" ISM pasem 2.4/5.4GHz naplnopalenyma WiFinama (http://www.ok1mjo.com/all/wifi/OutdoorZonePointModule_Spec.pdf).
    V te velke mistnosti kde byla novinarska konfera jsem v "igelitce" prinesl jedno zarizeni co jsem si pred lety vyrobil na mereni vlnovodu a anten v HAM pasmu 13cm (http://www.ok1mjo.com/all/wifi/vf_generator/vf_generator_06.jpg) s vykonem 2W PA.
    Pote co jsem to v igelitce pripojil na gelovou 12V/9A AKU nejen ze jejich zarizeni vubec nerozbehali (litali okolo toho jak splaseni a novinari v sale byli nervozni), ale "lehl" jim kompletne celej magistrat (barak)....dost linek a pripojeni netahali UTP kabelem, ale "vzduchem".
    Pry to rozdejchali az druhy den, kdy prisla outsorcing IT firma, ktera vypla/zapla Wifiny manualne (ano, kousli se poradne).

    Osobne jsem presvedcenej, ze bezpecnost (a tim myslim i funkcnost bezneho provozu) DVB-T je mnohem lepsi nez DVB-S.
  • 26. 4. 2010 14:04

    008
    No to urcite! Nevim kde a jak delala ona agentura vyzkum, ale vysledek je s prominutim pekna hovadina :-/ Osobne jsem se na Susicku (nikoliv Klatovsku apod.) nesetkal s rodinou, kde by nemeli DVB-T prijimac... i ti co uz meli satelitni komplet si je koupili - doba jednoho TV v obyvaku je jaksi davno pryc...
  • 26. 4. 2010 17:53

    bez přezdívky
    Kde se stala chyba je pane Pamětníku přece naprosto zřejmé i bez takovýchto dlouhosáhlých příspěvků.Ono nejdříve se před takovým nákupem přemýšlí a pak teprve kupuje že. Svést to na DVB-S jako takové je spíše úsměvné,sám dobře víte že sledování a současné nahrávání je naprosto běžnou věcí.
  • 27. 4. 2010 0:11

    bez přezdívky
    Obesel jsem lidi s tim, ze bych vytvoril dejme tomu 2 panelakove MUXy s 8-mi programama, kde bude i Eurosport, Nova-Sport, Spectrum, Discovery, Paprika, AXN, AXN Sci-Fi

    ...zajiste legalne, predpokladam...
  • 27. 4. 2010 5:44

    David Kříž
    Dávám Ti Martine palec hore! :-) Za tu možnost odpálení Astry i tu realizovanou na magistrátě ;-) Někdy je třeba použít radikálnějších prostředků, aby se lidem otevřely oči...
  • 27. 4. 2010 9:28

    bez přezdívky
    Hmmm, chlubit se zde pripravou trestne cinnosti... pekne...
    Aby tu hodinu po "lehnuti" nebylo "horko" nekomu jinemu. Ono "sundat" "teroristu" take neni az tak slozite.
  • 27. 4. 2010 12:32

    David Kříž
    To by ho musel napřed někdo lokalizovat :-) A jak už věděli kdysi i příslušníci NVA, když na vás letí americký stíhací bombardér s bombami naváděnými na zdroje elmag záření (radary) tak nejlepší radar je vypnutý radar :-)
  • 27. 4. 2010 8:08

    Pamětník
    Ono pane Rozsíval nejde o mou švagrovou, jen jsem jí použil jako praktický modelový příklad, ale o způsob digitalizace jako takový. Ono je rozumné obejít pár známých s pekárnou, i když to není až tak jednoduché získat dostatek informací, dokonce od více typů a kusů. U DVB-S se ale vehemntně ventiluje, že lze satelit přijímat všude, jsou na něm všechny stanice, i větší počet než na kabelovce a mnohokrát více než v DVB-T. Že stačí najít vhodné místo na fasádě, podívat se na sousední nasměrování paraboly a zaměření zvládne každý. Přijímač se naladí automaticky a je vymalováno. Proč tedy dělat obsáhlý průzkum po příbuzných a známých, všem to jede. Takový majitel satelitního přijímače se potom chlubí, kolik toho chytí, šikovný, nebo co si nechá poradit je pyšný na pirátský příjem, koho by nelákalo cokoliv mít zadarmo? Se souvisejícím omezením, nebo komplikovaností, vícenásobného příjmu, dodržení podmínek pro záznam dalších stanic, se už majitelé moc nechlubí a neznalého laika ani takové omezení nenapadne, aby se na to přeptal. Kde je tedy opravdu chyba? Samozřejmě ne v DVB-S, ale v diletantském přístupu při jeho pořizování, ve faktu, že náš trh slouží k doprodeji něčeho, co se už v cizině překonalo a proto kompatibilita s nejnovějšími technologiemi se většinou nekoná.
    Tímto svým konstatováním ale nechci nikterak snižovat technickou hodnotu satelitní platformy digitální TV, ani náhodou. Jen je to pro většinu běžných uživatelů pole neorané, chybí jim dostatek vlastních zkušeností a to si zákonitě vybírá i svoji daň.
    A zcela nakonec. Samozřejmě by titulek této aktuality třeba měl znít : "Většina domácností na Sušicku po vypnutí analogu využívá satelit". Že k masivnímu přechodu došlo až po vypnutí analogu, to samozřejmě není pravda.
  • 27. 4. 2010 8:57

    bez přezdívky
    No ono je to možná také tím že já na žádnou reklamu moc nedám. Před koupí čehokoli mě zajímají především zkušenosti z praxe,nikoli tohleto reklamní oblbování.
    Jinak máte ale pravdu v tom že část viny nese určitě i onen technik. Já,byť namontuji něco jen občas a většinou za flašku bych si nikdy u nikoho nedovolil ho neinformovat o všech věcech co s příjmem DVB-S souvisí. Takže věci jako příjem na více TV,vícetunerové přijímače zcela automaticky patří mezi první věci na které dotyčného informuji. Většinou pak takovou sestavu samozřejmě poskládáme /pokud je zájem/ tak aby byla do budoucna rezerva např. na připojení dalšího nebo dalších přijímačů. Budoucí případné nepříjemné překvapení tímto samozřejmě odpadá a navíc to šetří i peníze poněvadž se nemusí vůbec nic vyměňovat.
    Pokud toto nedělá technik který se tím dokonce živí tak je to opravdu zarážející. Ve Vašem konkrétním případě je spíše škoda že se Vaše švagrová neobrátila nejdříve na Vás s žádostí o radu neboť nepochybuji že s vašimi znalostmi by jste jí bez problémů patřičné info poskytl. Pak teprve mohla nakupovat.
    Jinak k těm číselným hrátkám se snad ani vyjadřovat nebudu. Kdo mě tu už trochu zná tak ví jaký je můj názor na různé průzkumy. Že podíl satelitní televize stále stoupá a bude stoupat ví snad každý ale házet tu nějakými čísly jak to zde občas někteří dělají,to opravdu nebudu.Přeji hezký den.
  • 27. 4. 2010 15:10

    Ivan z Kolína
    Nevím jak jste přišel na větu, Většina domácností na Sušicku přešla po vypnutí analogu na satelit, ale rozhodně neodpovídá přiloženému grafu. Z něj poměrně jasně vyplývá, že po vypnutí analogového vysílání přešlo 18% diváků na DVB-T, 9% na DVB-S a 4% na IPTV. Věta, Po vypnutí analogu může na Sušicku přijímat satelit již většina domácností, by už hlavu a patu měla. Ta původní je ale hodně divná a hlavně úplně nepravdivá.

    Mimochodem, originální prezentace agentury Mediaresearch, viz http://www.mediaresearch.cz/aktualita/tz-na-susicku-resi-domacnosti-digitalizaci-prechodem-na-dvbt-a-satelit, má titulek poměrně přesný a jasný. Škoda, že jste se ho snažil "vylepšit".
  • 28. 4. 2010 1:50

    -=RYS=-
    Tak se sahne po jine vlnove delce.
    Napriklad tohle ma na cca 1000nm vykon 100W/CW.
    http://www.ok1mjo.com/all/photo/laser_100W_16122007/laser_100W_01_small.jpg
    http://www.ok1mjo.com/all/photo/laser_100W_16122007/laser_100W_02_small.jpg

    Ale mel jsem na otestovani i 40kW/MM laser na 1060nm.
    Jeho stribrne zrcadlo (kolimator) na tech 40000km udela krouzek o prumeru cca 200m.
    Pokud by se pouzilo lepsi zrcadlo (5-10m), tak druzici i preriznu vejpul.
    Ale i to co mam hazi pekna "prasatka" dolu na Zem odrazem od slunecnich panelu...obdoba zablesku Iridia.... delka stopky je asi 12km a jelikoz je to na GTO s velmi malou rychlosti, tak bych rekl, ze mit treba zelenej 100W laser (ze bych si ho na vikend pujcil?), tak bych mohl udelat pokus.... na urcitou hodinu/minutu/sekundu bych ozaroval druzici Astra 19stE asi 12 minut tak, aby jste kdokoliv ze stredni EU mohl sledovat zvlastni svit (nebyl by to zablesk, ale spise zelene rozsviceni a za 1.2s zhasnuti zeleneho bodu na nebi :))))

    Laserem se fakt zabyvam....vyvijim FSO produkty:
    http://www.youtube.com/watch?v=Bn07wwpDHPo
    http://www.youtube.com/watch?v=HfuPlkIggCQ

    Ostatne tahle vypadaj Astry ze Zeme:
    http://www.ok1mjo.com/all/photo/CSDXC/sat1u_Smid-ZCU.jpg
    http://www.ok1mjo.com/all/photo/CSDXC/Astra_19stE_ze_Zeme.jpg
    http://www.ok1mjo.com/all/photo/CSDXC/Astra_19stE_ze_Zeme_v_prubehu_2hodin.gif
    http://www.ok1mjo.com/all/photo/CSDXC/Astra_19stE_ze_Zeme_v_prubehu_110minut.gif
  • 26. 4. 2010 14:00

    bez přezdívky
    Prodávejte kvalitní zboží, které umí vše potřebné, aby zákazníci byli spokojeni a mohli si jakýkoliv pořad nahrávat a jiné pořady ve stejnou dobu sledovat. Pokud jim to při prodeji jste nevysvětlil a nepředvedl, tak to ....
  • 26. 4. 2010 14:05

    bez přezdívky
    díky za upozornění, ano mělo tam být DVB-T2. Samozřejmě, že každá inovace "tahá z lidí peníze". Jenže každý člověk si může zvážit, zda koupí nebo ne. Ostatně ještě před 60 lety v ČSR lidé žili bez televize..:)
  • 26. 4. 2010 15:35

    bez přezdívky
    tyto situace jsem prestal resit s citem, proste znamym reknu - popijeme a ja Te poslu si to vyrikat s tim co Ti to prodal. Nechces se s nim o tom bavit? Tak jedme znovu, to co sis nechal(a) vnutit byla Tva volba, nikoho si k tomu rozhodnuti nepotreboval(a), tak bud se neptej, nebo to bude podle mne.
    Obavam se, ze opravdovy napor teprve prijde az se spali tak potreti, neb jim to nikdo neudela tak jak opravdu chteji, ne jen za pomoci jim zazitych zkratkovych cest. Jsou to ale jejich penize a na to ze jsou blbi musi prijit sami.
  • 26. 4. 2010 17:47

    bez přezdívky
    Nevím jak ty Štěpáne ale já se sdílením karet už x let problémy nevidím. Nesmíš zase věřit všem blábolům co si přečteš.
  • 26. 4. 2010 22:04

    bez přezdívky
    Asi to holt každý bereme jinak. Když budu chtít koupit manželce např. domácí pekárnu /což jsem před časem opravdu učinil/ tak vzhledem k tomu že jsem této problematice moc nerozuměl tak jsem si nejdřív obešel pár známých kteří ji mají kvůli referencím. Teprve po nich jsem se rozhodl pro konkrétní typ který samozřejmě tím pádem pracuje k její naprosté spokojenosti. A tak by to alespoň podle mě mělo být ze vším. Nebudu bezhlavě kupovat něco o čem nemám ani páru ale nechám si přece raději poradit od někoho kdo dané věci rozumí anebo s ní má již nějaké zkušenosti.
    U nás je to bohužel většinou naopak. Lidé koupí,samozřejmě většinou jen podle ceny a teprve pak zjišťují co a jak. Tohleto bývá pak většinou výsledkem,samozřejmě to není zdaleka jen případ Vaší švagrové,takových lidí je hodně a není to jen v oblasti digitální televize. Bohužel.
  • 26. 4. 2010 14:22

    Steve
    " jsou zklamáni, že už jim nefunguje nahrávání na videa, DVD a HDD rekordéry tak, jak byli zvyklí. To je divení, že lze nahrávat jen to, co je opravdu spuštěno na satelitním přijímači, že nelze něco jiného sledovat a jiný pořad souběžně nahrávat."

    p.Pamětníku, sám moc dobře víte, že to problém není .... akorát že se musí ty některé přístroje vyměnit za novější, nejlépe vzít hned 2 tunerový ;-) Dobré také hned i jako PVR. Na analogáč VHS přeci mohou nahrávat stále i s tím 2 tunerovým PVRkem. Akorát složitější to dvojí časování. To je ale ostatně nutné u každého externího nahrávacího přístroje. Hlavně je chyba v tom, že když jdou lidé něco kupovat, tak nemají vůbec představu co by měli vzít a jak by to mělo být vybaveno, aby to uspokojilo ty jejich veškeré požadavky. Potom to zklamaně zjišt'ují truchlíce až pozdě doma. Ale je jasné, že takovýchto lidí bude asi většina ...
  • 26. 4. 2010 15:22

    Steve
    Takových budou všude mraky a mraky .... Komu dávat vinu, těžko říct. Asi zřejmě u všeho co jste jmenoval dohromady.

    Další zděšení příjde až se přejde na DVB-T2 a lidé zjistí, že jim zánovní krásná placka již neodehraje programy a zůstane jim opět jen černá obrazovka pokud nepoužijí další nový STB. I když kdoví, kdy to u nás příjde.
  • 26. 4. 2010 18:43

    Steve
    Martine, Analogovej lídr vám tak bude něco takového pouštět ... jako byste to neznal :-)))

    Tento nejmenovaný lídr má ted' jiné heslo. "zatloukat, zatloukat, zatloukat"
  • 26. 4. 2010 12:21

    bez přezdívky
    dvb-t neposkytne lidem to, co kabel nebo televize. Pokud se mluví o tom, že někdo přechodem na nové technologie tahá z lidí peníze, tak jsou to české úřady (ČTÚ) s DVB-T. A to ještě za pár let asi bude přechod na DVB-T a zase tahání peněz z lidí..
  • 26. 4. 2010 12:39

    bez přezdívky
    Pane Pamětníku, já si ale myslím, že DVB-S je plnohodnotný přechod k digitalizaci. Kdo definoval, že to má být pouze DVB-T? Ohledně problémů s nahráváním jednoho programu a sledování zároveň jiného přeci sám dobře víte, že je to stejné v případě DVB-T i DVB-S. Naštěstí mají ještě analogovou Novu a tak svůj videorekordér dál tímto způsobem mohou užívat.
  • 26. 4. 2010 12:54

    bez přezdívky
    Rozumím Vám, že málo nároční TV diváci nelogicky přecházejí rovnou na satelit. Mám na to jednoduchou odpověď: Přechod rovnou k satelitní televize je rychlý, bezproblémový a to nejen pro diváka, ale i pro prodejce! Ukažte mi nějaký podobný případ z jiného odvětví, těžko se hledá! Vůbec se nestydím říci, že je toto řešení i pro mě mnohem lepší. Já potřebuju tržby hned, abych mohl uhradit faktury a divák chce hned také koukat. V případě DVB-T tak jednoduché to není. Neustále se setkávám s problémy ze strany diváků: kostičkování v panelových domech a bytovkách se společnou TV anténou! Když takový člověk příjde, musím mu pouze poradit, aby se obrátil na správce nemovitosti, který by měl nechat v rámci záruky u montážní firmy odstranit. V praxi to vypadá tak, že správce nemovitosti nic řešit nechce a doporičí sám tomuto nájemníkovi, aby si také, jako on, pořídil satelitní příjem televize. Tento vzorek diváka je asi můj největší zákazník v posledních měsících. Prostě tento typ diváka na satelit přejít musí, aby vůbec měl na co koukat bez kostičkování nebo výpadků. Před nějakým tím rokem si satelit pořizoval vesměs hlavně ten, kdo ho prostě chtěl!