Vlákno názorů k článku Návrh reformy koordinace mezi MI ČR a resorty od Martin - Už v současné době má MI dost značné...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 6. 2006 9:10

    Martin (neregistrovaný)
    Už v současné době má MI dost značné možnosti jak ovlivnit IT rozvoj jednotlivých resortů. Projekty v oblasti IT jsou schvalovány v tzv. programovém financování (schvalovací řízení MF, kde jedním z vyjadřujících se subjektů je MI). V rámci schvalování projektů je stanovisko MI významné pro schválení programu.
    Bohužel, ačkoliv má MI dostatek prostředků, nemá bohužel dodnes stanoven základní strategický cíl a jednoznačnou strategii. Takzvané strategické materiály obsahují pouze populární (novinářsky zajímavé) výseky z potřebných úkolů. Rovněž vedení dává přednost plnění úkolů, které přinesou sice krátkodobý, ale okamžitý zájem médií, ale nejsou řešeny koncepčně (vždyť žádná pořádná koncepce neexistuje) a většinou nemají dlouhodobý pozitivní dopad. V neposlední řadě chybí MI dostatek odborníků, kteří by tam vydrželi za velmi nejasné situace zmítané neustálými změnami v organizačním schématu. Rovněž organizace MI nevychází z žádné hlubší analýzy strategických cílů či procesů.
    Úkolem MI je vytváření legislativního rámce a stanovování pravidel. Dle mého názoru MI nemá a nemůže řídit IT jednotlivých resortů, ale má stanovovat pravidla tak, aby byla umožněna co nejefektivnější spolupráce jednotlivých úřadů a přijatelné rozhraní směrem k občanům a firmám. Veškeré tyto úkony jsou minimalizovány na nepříliš propracované přejímání legislativy EU a provoz stávajících projektů. Další nové projekty jsou vytvářeny bez návaznosti na celkovou koncepci, která neexistuje. I z těchto důvodů je obrovská roztříštěnost ve stavu IT v jednotlivých resortech a bez existence pravidel je velmi obtížné propojovat jednotlivé agendy a služby. Následně to musí, z důvodu akutní potřeby, řešit jednotlivé úřady vlastními silami a vzniká velmi heterogenní prostředí a mnoho služeb a agend se duplikuje bez dostatečné provázanosti (např. certifikáty ČSSZ oproti kvalifikovaným certifikátům, celorepublikové datové sítě velkých resortů, apod.). Díky tomu a díky nedostatku dostatečné odborné oponentury projektů ze strany MI dochází ke značným výdajům na vytváření duplicitních služeb a infrastruktur (v případě sítí se jedná o miliardy korun ročně na budování, údržbu a rozšiřování).
    I v případě, že má MI možnost a příležitost tuto situaci změnit (např. nová Komunikační infrastruktura veřejné správy, Informační systém o datových prvcích, různé strategie, apod), tak to většinou selže na nedostatku odbornosti. Bohužel to nejde jednoduše řešit outsourcingem, neboť i zde je nutné zajistit odborný výběr firmy a především následnou odbornou kontrolu výsledků takového outsourcingu. Současná situace spíše nahrává firmám, které nemají přiliš dobré výsledky a většinou pouze reference ze státní správy a samosprávy.
    5ešením není zřizování dalších a dalších skupin a týmů (to je pouze alibi), ale opravdu odborné vedení a dostatek kvalifikovaných pracovníků na stabilních pozicích. Jistě politické vedení na úrovni ministra a případně 1. náměstka, ale na nižších úrovních ryze odborná kvalifikace a ne stranická příslušnost či být nečí známý.
  • 15. 6. 2006 12:02

    Vojtěch Kment
    Děkuji za velmi podnětný příspěvek. Mnohé bych asi podepsal, ale buďto k těm tvrzením nemám podklad (nevím třeba, jak dalece má MI podrobné podklady pro schvalovací řízení), nebo by článek byl velmi rozsáhlý - dal jsem přednost závěrečné otázce s výzvou k vyjádření se, protože praxe bude vědět vždycky víc než jeden konzultant.
    Hovořil jsem s vedením MI poč. r. 2003 a již tehdy jsem vyjádřil své pochyby, že se jim podaří přes "standardy" informatiku nějak uřídit. Nejsme Spojené státy.

    Teze 1:
    Řídit obecně propojitelnost při zachování rozmanitosti dodavatelů je úkol o řád obtížnější než pořídit a provozovat informační systém v resortu. Z důvodů technických i obchodních.

    Teze 2:
    Řídit obecně propojitelnost je obtížnější nebo srovnatelný úkol s vytvořením velkého informačního systému odzdola až nahoru (tj. řekněme od operačního systému výše). Technicky.

    Nakonec i MI zvládlo pořídit si nějaký větší informační systém (Portál), stejně to dokážou dodavatelsky resorty. Zajistit nějaké propojení systém_1-systém_2 je sice dodělávka, nadstavba, ale ad hoc to zpravidla lze, ať již to je on-line, nebo nějaká datová pumpa. Tím chci říci, že nemám dojem, že by nějaké oddělení IT v nějakém resortu bylo výrazně kvalitnější než je dnešní osazenstvo MI.

    Je ovšem fakt, že se MI mohlo o nějakou koncepci aspoň pokusit.

    Otázka: co míníte "dostatkem prostředků". Zahrnuje to možnost výplaty adekvátních platů pro odborníky?

    Jestliže totiž platí některé mé teze (zde nebo z článku), pak je celkem logické, že se MI uchýlilo k dělání aspoň toho, co dělat bylo možné, než se snažit udělat nemožné. Byl to únik, ale aspoň trochu konstruktivní.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).