Největší propadáky televizního podzimu: Pokondr Live, Schimanski, Okresní přebor

28. 10. 2011
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Autor: 115393
Velká očekávání mělo od letošního podzimu všech pět celoplošných plnoformátových televizí: Nova, Prima, ČT 1 i Barrandov. Ne všechny programové novinky ale zafungovaly tak, jak měly. Po téměř dvou měsících už je možné hodnotit, co se programovým oddělením zmíněných televizí povedlo a co nikoli. Připravili jsme pro vás přehled největších podzimních televizních propadáků a důvody, proč u diváků nezabodovaly. V některých případech už televize zareagovaly a vysílací schéma změnily, někde se k tomu teprve chystají.

ČT 1: děsivé úterý s Pokondrem Live a Pološerem

První program České televize má tradičně problém s úterními a čtvrtečními večery, kdy prohrává s nováckým seriálem Ordinace v růžové zahradě. Jenže hrozivý propad ČT 1 v úterý nenastává hned od 20. hodiny, kdy se na Jedničce objevuje repríza komunistické kriminálky Malý pitaval z velkého města, nýbrž až po ní s experimentem Pokondr Live. Živě vysílaná talk show Miloše Pokorného a Romana Ondráčka ani po osmi odvysílaných dílech nenabírá dech, spíše naopak: podle výsledků sledovanosti jí diváci ubývají. A to ji při premiéře 6. září porazil i program ČT 2 s válečným velkofilmem Stalingrad.

Pokondři lákají v průměru 300 tisíc dospělých diváků, přičemž poslední tři díly tuto hranici ani nepřekonaly. Víc než polovina jejich diváků je starších 55 let, což by u veřejnoprávní televize ani tak nevadilo, ale její zásah se od začátku vysílání snížil z deseti procent lidí, kteří v daný čas sledovali televizi, na osm. A to je problém, protože tento pořad v hlavním vysílacím čase nedosahuje ani už tak bídných celodenních podílů ČT 1 za podzimní úterky, které se pohybují mezi 10 a 12 procenty. O moc lépe na tom není ani nový publicistický pořad Pološero, který následuje v úterý večer hned po Pokondru Live. Od 22:20 jej zatím v průměru sledovalo 226 tisíc dospělých diváků s podílem 10 procent.

ČT 1 - sledovanost Pokondr Live

Klesající Pošta pro tebe a nefungující nedělní dramatika

Podzim Jedničku překvapil i klesajícím výkonem stálice jejích středečních večerů, „emoční reality show“ Pošta pro tebe. Zatímco ještě na jaře dosahovala pravidelně okolo jednoho milionu diváků, na podzim jí část publika ubyla, a to na úkor podobně laděného vztahové seriálu Cesty domů, který ve stejný čas od 20 hodin nabízí Prima. Oba pořady si v podstatě prohodily výsledky sledovanosti: Cesty domů vystoupaly k milionu diváků, zatímco Pošta pro tebe klesla na průměrných 795 tisíc. I když průměrný podíl na dospělém publiku blízký 20 procentům je pro ČT 1 za současné situace těžký nadprůměr.

Hůře dopadá nedělní původní dramatická tvorba. Někdejší výkladní skříň České televize s pravidelným více než milionovým publikem na podzim těžce prohrává s komerčními stanicemi. U talentové show Česko Slovensko má talent, jejíž druhou řadu v neděli od 20 hodin vysílá Prima, se to dalo čekat, u Novy je to ale neobvyklé: zvlášť když proti ČT 1 použila její vlastní zbraně. Tedy původní dramatickou tvorbu v podobě druhé řady televizních filmů Soukromé pasti a pilotních dílů seriálů Policie Modrava a Hasiči, které se však nedočkaly další realizace. Proti takové přesile nezafungovaly ani zářijové Čapkovy kapsy (nejlepší série měla 700 tisíc diváků a podíl na publiku 17 procent, což je na ČT 1 opravdu průměr), ale ani televizní filmy, které následovaly v říjnu, včetně detektivek Josefa Klímy.

Pošta pro tebe

Pošta pro tebe mívala na ČT 1 stabilně milion diváků, nyní jich má o 200 tisíc méně (Foto: Česká televize)

ČT 1 - sledovanost nedělní dramatiky (září, říjen 2011)

Sledovanost nedělní původní dramatiky na ČT 1 od začátku září po současnost (Zdroj: ČT/ATO – Mediaresearch)

Dobře rozjetý čtvrtek Jedničce ničí Suma sumárum

O čtvrtečních večerech se Jedničce daří konkurovat Ordinaci v růžové zahradě 2 na Nově novým zábavným pořadem Kolo plné hvězd s Alešem Cibulkou, který sice nevypadá nijak inovativně a dvě třetiny jeho diváků se rekrutují z lidí starších 55 let, ale průměrných 730 tisíc diváků a podíl přes 18 procent je velmi slušný výsledek (lepší, než u Primy). Bohužel jej hned poté zcela ničí opravdu veřejnoprávní magazín Suma sumárum aneb kde jsou mé peníze s děsivým propadem podílu na dospělém publiku o 10 procentních bodů – až na hodnoty okolo osmi procent, což je v čase po 21. hodině opravdu smrtící (zvlášť pro pořady, které následují potom).

Suma sumárum je sice vychvalovaný formát, který diváky učí finanční gramotnosti, v průměru se na něj ale dívá jen 330 tisíc lidí a u mladších ročníků (diváci od 15 do 54 let) drtivě prohrává s jinými programy. Z téhle cílové skupiny se na něj dívá jen okolo šesti procent publika, což je v danou dobu patrně ještě méně, než má třeba Prima Cool. Ostatně, podobných magazínů dává ČT 1 během týdne opravdu dost (většinou v podvečerních časech) a dělají jí ve sledovanosti opravdovou paseku. Řada z nich je ale bohužel nezrušitelná, protože Jednička musí ze zákona dávat prostor určitým skupinám diváků a plnit tak službu veřejnosti. V prime time ale takové pořady nedávají příliš velký smysl.

Kolo plné hvězd

Pořadem Kolo plné hvězd se ČT 1 daří konkurovat čtvrteční Ordinaci v růžové zahradě 2 na Nově. Sledují ho ale především důchodci. (Foto: Česká televize)

Nešťastné páteční večery na Primě: pryč se Schimanskim!

Měl to být asi pokus o recesi a snaha svézt se na vlně retro pořadů, ale srpnový tah televize Prima s pětadvacet let starým německým krimiseriálem Schimanski v pátečním prime time zkrátka nevyšel. Primě se o pátcích nikdy moc nedařilo, tenhle den byl dlouho doménou ČT 1 s neporazitelným tandemem Vyprávěj – 13. komnata – Všechnopárty – Sex ve městě, ale ta se začala už před několika měsíci drolit. Prima jakoby dávala nasazením Schimanského proti nové řadě Vyprávěj najevo, že nehodlá bojovat s nejsledovanějším premiérovým seriálem ČT za každou cenu. Jenže výsledky, které jí přinesl jistě nízkonákladový Schimanski, byly katastrofální.

Žádný jiný den neklesl podíl hlavního večerního pořadu Primy v podílu na dospělém publiku pod 10 procent. Schimanski sice začal s čísly o něco lepšími, první díl ze zvědavosti vidělo uspokojivých 460 tisíc diváků (podíl přes 16 procent), jenže s příchodem září a podzimních novinek ostatních televizí nastal rázný propad. Ve chvíli, kdy devátou část Schimanského vidělo jen 263 tisíc dospělých diváků (podíl necelých osm procent) a u mladých od 15 do 54 let dokonce jen 78 tisíc (podíl 4,6 procenta), musel se komisař pakovat zpátky do televizního archivu. A nedařilo se ani jeho nástupcům v podobě starších zahraničních komedií z 90. let (Jackie Chan: První rána a dva díly Žhavých výstřelů), které vylepšily skóre především u mladšího publika, ale v celkových číslech zůstaly za očekáváním Primy.

Prima - sledovanost Schimanski (srpen, září 2011)

Sledovanost seriálu Schimanski a pátečních zahraničních komedií, které ho na Primě nahradily (Zdroj: Prima/ATO – Mediaresearch)

Bubo bubo aneb diváku uteč před papundeklem

Prima nakonec páteční večery vyřešila tak, že ode dneška nasadí na 20. hodinu německý krimiseriál z letošního roku Vteřiny před vraždou, který začala vysílat už v letní sezóně a nyní naváže 12. dílem. Což není moc šťastné, protože diváci, kteří předchozí díly neviděli, se budou zpočátku dost těžce orientovat. Nicméně tenhle přesun bude mít mnohem významnější dopad na stálici pátečního večera na Primě, Show Jana Krause, jejíž začátek se přesune z 22:20 na 21:05 a půjde přímo proti stejnému formátu na ČT 1 – Všechnopárty Karla Šípa. Prima se k podobnému souboji odhodlala již loni a těžce v něm pohořela (Kraus se musel stěhovat do pozdějšího času). Uvidíme, jak se jí povede nyní.

Podobné čarování jako s pátečním večerem provádí Prima už delší dobu se čtvrtečním prime time. Od poloviny září v něm nabízí od 20 hodin zábavný pořad Bubo bubo, který si v ničem nezadá s televizní zábavou, jak ji známe z poloviny 90. let z televize Nova. V sousedství ostatních pořadů Primy působí jako pěst na oko a podle toho vypadá i jeho sledovanost, která se pohybuje v průměru okolo 440 tisíc diváků (podíl na publiku 11 procent, což je hluboko pod průměrem Primy). Sice to je trošku víc, než měla Prima ve stejném čase na jaře, ale to v něm vystřídala hned několik neúspěšných formátů, včetně druhé řady Čápů s mákem nebo Trampot Petra Novotného. Zkrátka, ve čtvrtek je Prima až třetí televizí vzadu za Novou a ČT 1.

Prima - Bubo bubo

Prima nemá štěstí na čtvrteční večery, ani pořad Bubo bubo v nich dosahuje silně podprůměrných výsledků (Foto: Prima)

Prima - sledovanost Bubo bubo (září, říjen 2011)

Sledovanost čtvrtečního pořadu Bubo bubo (Zdroj: Prima/ATO – Mediaresearch)

Sobotní kino na Primě: výkyvy, které občas překvapí

Za relativně průměrné lze označit výsledky sledovanosti sobotních večerních filmů na Primě. Není to ani průšvih, ani nějaký zásadní úspěch. Od začátku září výrazně vybočily jen dva snímky: Smrtonosná past 4, kterou 24. září sledovalo v průměru 676 tisíc dospělých diváků (podíl 21,45 procenta, ale u diváků od 15 do 54 let dokonce 27,72 procenta) a především Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň s 820 tisíci diváky (podíl 25,24 procenta, u mladších diváků 32,74 procenta), kterým Prima porazila Novu. Stejný výsledek ale s druhým dílem Letopisů Narnie o týden později nezopakovala. V zásadě vždy záleží na tom, který zahraniční film ve stejný čas nasadí Nova, obě televize nabízejí v sobotu večer podobný program.

Oproti tomu ČT 1 šla do alternativy a její sobotní velká zábava u dospělých diváků jednoznačně vítězí s více než milionovou sledovaností. Jenže především díky starším divákům, o ty mladé se dělí právě filmy na Nově a Primě. Letmým pohledem na data Primy za letošní září a říjen je vidět, že za nárůstem této televize nestojí ani tak pořady, které dává v hlavním vysílacím čase od 20 hodin (snad s výjimkou milionového Talentu a Cest domů), ale především podvečernímu vysílání, včetně její zpravodajské hodiny mezi sedmou až osmou večer. Nepopiratelné zásluhy pak drží podvečerní kulinářská soutěž Prostřeno!, která nezřídka atakuje hranici milionu diváků, ale v samotném prime time má Prima ještě co dohánět.

Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň

Prvním dílem Letopisů Narnie porazila Prima konkurenční Novu, ale druhý díl už stejný úspěch nezopakoval

Pro Novu je nejhorším dnem bezesporu pondělí

Nejsledovanější česká televize Nova zažívá letos na podzim rozčarování v podobě nečekaně nízkých čísel, kterých dosahovala už v letní sezóně (kde s tím ale na rozdíl od podzimu dopředu počítala). Tedy pokud je řeč o sledovanosti v nejširší cílové skupině diváků starších 15 let, ke které se Nova od ledna 2012 vrátí jako ke svojí cílové skupině pro prodej reklamy (nyní cílí na diváky od 15 do 54 let, u nichž dosahuje mnohem lepší sledovanosti). Doslova pohromou jsou pro Novu pondělky, které poskládala z mixu premiér a repríz sitcomu Comeback, reprízy seriálu Okresní přebor a premiérové sedmé řady amerického seriálu Dr. House. Novu v pondělí lehce poráží ČT 1 opakováním Četnických humoresek i Prima svými Cestami domů.

Nova udělala hlavní chybu v tom, že Comeback, jehož nové díly letos na podzim vysílá v premiéře, zopakovala dřívější části během jarní sezóny, přičemž nabízela hned dva díly za sebou: jeden byl reprízovaný a druhý nový. Divák ale nikdy netušil, kdy uvidí nový díl a kdy část, kterou už viděl. Tento chaos se promítl do podzimní sledovanosti Comebacku, která je v porovnání s premiérami dřívějších řad podprůměrná (od začátku září do tohoto týdne v průměru 901 tisíc dospělých diváků při podílu 21,63 procenta, dřívější řady mívaly hodně přes milion diváků). A hned na Comeback navazuje povedený seriál Okresní přebor, který je ovšem reprízovaný (a na Novu poměrně brzy po premiéře), a je největším problémem pondělního prime time na Nově, když oslovuje v průměru 678 tisíc dospělých diváků (podíl 16,34 procenta je na Novu hodně podprůměrný).

Oba seriály sice mají výrazně lepší výsledky u diváků od 15 do 54 let, to jsou však s ohledem na rozhodnutí Novy vrátit se k prodeji reklamy na cílovou skupinu všech dospělých diváků starších 15 let už dost irelevantní čísla (i když letos na podzim jsou stále ještě pro prodej reklamy určující). Mimochodem, u Comebacku tvoří 80 procent publika diváci ve věku od 15 do 54 let, u Okresního přeboru dokonce 85 procent. Takové zastoupení mladých by mohly Nově ostatní velké televize jen závidět.

Nova - Comeback, Okresní přebor - sledovanost podzim 2011

Sledovanost seriálů Comeback a Okresní přebor v září a říjnu na Nově (Zdroj: Nova/ATO – Mediaresearch)

Průměrné pátky a soboty, diskutabilní boj o neděli s Primou

Po pondělcích má Nova největší problémy s pátečními a sobotními večery. Po oba dny nabízí atraktivní zahraniční filmy, v pátek s nimi ale pravidelně prohrává boj se seriálem Vyprávěj na ČT 1, kdežto v sobotu dosahuje přibližně stejných výsledků jako podobné filmy na Primě (a výrazně méně než velké zábavné pořady na ČT 1). V podstatě záleží na tom, jaký snímek zrovna zařadí, takže z těch sobotních se od začátku září výrazněji blýskla jen Cesta do středu Země, vysílaná 1. října. Tento film jako jediný v sobotu na Nově pokořil hranici milionu diváků (podíl 29 procent na dospělém publiku a 40 procent na divácích od 15 do 54 let), zatímco ostatní se v průměru pohybovaly okolo 600 tisíc diváků.

Rozpačitě zatím vypadá souboj Novy s nedělní talentovou show na Primě. Nova sice většinou vítězí, ale příliš přesvědčivě. Napoprvé se jí to podařilo za cenu televizní premiéry komedie Zdeňka Trošky Doktor od jezera hrochů, kterou nepřerušovala reklamou, takže na tom prodělala (vysokou sledovanost tedy neproměnila na peníze, což je základní požadavek u komerční televize). Poté následovaly čtyři premiérové díly druhé řady cyklu Soukromé pasti, jejichž sledovanost byla na Novu spíše průměrná (1,3 milionu diváků), zatímco na ně po 21. hodině navazovaly známější české filmy, které by v přímé konkurenci Talentu mohly být sledovanější. Takto ale nedosáhly ani na hranici milionu diváků (s výjimkou komedie Jak se krotí krokodýli).

Soukromé pasti - V síti

Některé díly druhé řady cyklu Soukromé pasti na Nově nefungovaly. Typickým příkladem byl příběh V síti, který porazila show Česko Slovensko má talent na Primě. (Foto: Nova)

Barrandov neklesá. Ale ani nestoupá, což je problém

Najít u televize Barrandov nějaký vyložený propadák podzimu je komplikované. V porovnání s dosavadní sledovaností tohoto programu se totiž nedá říct, že by v září a říjnu nějaký pořad hodně klesl. Zároveň ale žádný svojí sledovaností ani neoslnil, což je pro Barrandov, který si pro letošní rok stanovil za cíl dosáhnout průměrného celodenního podílu na dospělém publiku mezi šesti a osmi procenty (nyní se dlouhodobě pohybuje okolo pěti procent a občas klesne i pod tuto hodnotu), docela problém. Třeba hlavní podzimní tahák, živě vysílaná zábavná show To byl náš hit, se zatím pohybuje pod hranicí 300 tisíc diváků.

V podílu na publiku je tato show sice lehce nad celodenním průměrem Barrandova (okolo šesti procent), ale tím celou televizi nahoru příliš netáhne (i když v porovnání s filmy, které Barrandov vysílal v pondělí od 20 hodin před nasazením této show, má o trošku lepší sledovanost). Pro Barrandov je spíš problém, že sledovaností žádného svého pořadu od začátku září zatím neprorazil mezi velké plnoformátové televize. Přitom by mu k tomu stačila čísla už okolo půl milionu diváků. Takového výsledku ale zatím dosáhl pouze jednou v době startu Barrandovského videostopu. Tato soutěž je sice nadále jedním z nejúspěšnějších pořadů Barrandova, marně však dosahuje i hranice 400 tisíc diváků.

Barrandov by přitom potřeboval alespoň jeden večer v týdnu „zatopit“ některé z velkých televizí a stát se významnějším hráčem mezi plnoformátovými kanály. Na tuto šanci ale zatím stále marně čeká.

To byl náš hit

Soutěžní show To byl náš hit sice patří k nejsledovanějším pořadům televize Barrandov, na zlepšení celkové sledovanosti stanice by ale vedená potřebovalo, aby měla ještě lepší výsledky (Foto: TV Barrandov)

Který televizní pořad je podle vás zatím největším propadákem letošního podzimu?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).