Hlavní navigace

New Media Inspiration: Novináři by měli se čtenáři diskutovat, ne jim přednášet

Redakce

Michal Ischia z týdeníku Respekt se na konferenci New Media Inspiration připojil k těm, kdo tištěným médiím nevěstí nic moc dobrého: „Zanikne nějaký český deník? Letos už by to mohlo cinknout. Spekuluje se o Lidových novinách,“ řekl v úvodu své přednášky. Jednou z cest, jak se mohou tištěná média zachránit je podle Michala Ischii naučit se lépe mluvit s publikem prostřednictvím sociálních sítí, „aby si zpráva začala hledat čtenáře.“

Michal Ischia z týdeníku Respekt se na konferenci New Media Inspiration při­pojil k těm, kdo tištěným médiím nevěstí nic moc dobrého: „Zanikne nějaký český deník? Letos už by to mohlo cinknout. Spekuluje se o Lidových novinách,“ řekl v úvodu své přednášky.

Jednou z cest, jak se mohou tištěná média zachránit je podle Michala Ischii naučit se lépe mluvit s publikem prostřednictvím sociálních sítí, „aby si zpráva začala hledat čtenáře.“

Podle interního průzkumu, který si Respekt loni udělal mezi svými čtenáři, se nejvíce z nich dozvědělo o výrazných zpravodajských událostech, jako byla smrt libyjského diktátora Kaddáfího nebo zřícení ruského letadla s českými hokejisty, ze zpravodajských webů. Na druhém místě byly sociální sítě a na třetím Word of Mouth, tedy od jiného člověka. Tradiční média – tisk, rozhlas a televize – skončila hluboko v poli poražených.

Podle stejného průzkumu, do něhož se zapojilo 1131 respondentů, používá 92 procent čtenářů Respektu Facebook, 35 procent Google+, 35 procent YouTube a 29 procent Twitter.

Důležitější než čísla je ale podle Michala Ischii způsob, jak tištěná média v sociálních sítích se svým publikem komunikují. Základem úspěchu podle něj je reagovat na to, co píší čtenáři, „nemluvit do zdi“ – odpovídat, lajkovat, retweetovat. Reagovat je potřeba rychle, být osobní, komunikovat individuálně, vést se čtenáři diskusi, nikoli přednášku. Zároveň ale odběratele příliš nezahltit.

CIF17_Rabaino_Lupa

 Právě proto, že se snaží dodržovat tato pravidla, patří podle Michala Ischii twitterovský kanál respektu mezi „starými“ českými médii k nejúspěšnějším. Z devíti vybraných Twitter kanálů zavedených českých off-line i on-line médií mají jen tři více odběratelů než zveřejněných tweetů.

 Cit pro komunikaci a zdravý selský rozum je podle Michala Ischii důležitější než analýza dat získaných ze sociálních sítí. „Měření a monitoring odezvy? My to vlastně nijak neřešíme. Důležité je se z těch čísel nezbláznit.“ 

Našli jste v článku chybu?