Teprve dnes nám do redakční schránky doputovaly výsledky zajímavého pokusu S.P.A.M. (Spammed Persistently All Month
neboli Po celý měsíc vystaveni spamu
) společnosti McAfee, o kterém jsme vás informovali poprvé už v dubnu. V rámci tohoto pokusu skupina různých lidí z deseti zemí brouzdala celý měsíc po webových stránkách, aniž by jejich počítače byly nějak chráněny. Cílem bylo přitom zjistit, kolik spamu takovým chováním k sobě přitáhnou, o jaký spam půjde a jaký bude jeho dopad. Výzkumníci společnosti McAfee analyzovali denně aktualizované blogy účastníků tohoto experimentu i vlastní spam a zjistili, že spammeři projevili očekávanou aktivitu,
shrnuje McAfee ve své tiskové zprávě.
Účastníci tohoto experimentu obdrželi více než 104 000 nevyžádaných e-mailů – v průměru přes dva tisíce spamů na jednoho uživatele, čili asi sedm desítek nevyžádaných e-mailových zpráv každý den. Čtenářům Lupy jistě není třeba připomínat, že ve spamu se vedle nevyžádané reklamy objevuje i mnoho phishingových zpráv a e-mailů sloužících k distribuci malwaru. Výsledky výzkumu McAfee to potvrzují. Potvrzuje se také trend lokalizace nevyžádané pošty z angličtiny do místních jazyků, kde uživatelé mají největší problém s rozlišením spamu od běžného a důvěryhodného e-mailu. Největší množství spamu ve svém vlastním jazyce dostávají uživatelé ve Francii a Německu (11, resp. 14 procent veškerého spamu v těchto zemích je psáno francouzsky, resp. německy),
uvádí McAfee.
Experiment S.P.A.M nám ukázal, že dokonce i v případě, že si lidé myslí, že o nebezpečí spamu vědí, si ve skutečnosti neuvědomují celý rozsah problému. Účastníci našeho pokusu se rekrutovali z různých profesí, společenských vrstev i ze zemí po celém světě. Když projevili zájem účastnit se našeho pokusu, byli s problémem dobře obeznámeni. I přesto je šokovalo množství spamu, které k sobě přitáhli za tak krátkou dobu,
uvedl Dave DeWalt, výkonný ředitel a prezident společnosti McAfee. Text uváděný v předmětu spamového e-mailu se dnes nejčastěji týká financí, například oznamuje předběžné schválení půjčky nebo žádosti o vydání kreditní karty. Tato situace může prostě znamenat, že se spammeři snaží využít současné situace v oblasti osobních financí a problémů se získáním půjčky (viz hypoteční krize a krize likvidity v některých zemích). Bez ohledu na všeobecnou známost „nigerijských“ spamových e-mailů jsou lidé stále ještě ochotni se tímto způsobem nechávat podvést. V současnosti nejobvyklejší metoda těchto e-mailů předstírá, že příjemce e-mailu je dědicem nějakého dávno ztraceného příbuzného v Nigérii,
poodhaluje současné trendy na poli spamu výzkum McAfee. Spam v České republice jsme se pokoušeli zmapovat v červnovém článku Spam v Česku: ÚOOÚ si nemyslí, že je to tak hrozné.