Firmě LocalBlox uniklo 48 milionů profilů, které postahovala z Facebooku, LinkedInu, Twitteru a dalších sociálních sítí a médií. Nechali je nezabezpečené v cloudovém úložišti. Zajímavé je, že tato data jim mají umožnit budovat 3D vyobrazení milionů lidí. Celé to ukazuje, jak zásadním rizikem jsou volně dostupné informace na internetu. Viz Data firm leaks 48 million user profiles it scraped from Facebook, LinkedIn, others.
Facebook zveřejnil přehled (pravidla) všeho, co je na Facebooku zakázáno. Tolik oblíbené Standardy komunity (Community Standards) si teď můžete pečlivě nastudovat a nedělat nic, co by mohlo vyvolat hněv těch, co posuzují nevhodnost obsahu a aktivit. Bohužel se nic nemění na tom, že nevíme, nakolik je přehled kompletní, co bylo záměrně vynecháno, jak to vlastně posuzovatelé řeší, když nerozumí (například) češtině ani slovo a ani netuší, jaké máme zákony, společenské normy a zvyky. Je to ale hlavně jenom rozsáhlé slovní cvičení, které má vykreslit Facebook jako idylické místo pro milé a slušné lidi. Skutečný dokument definující závadný obsah známe z úniků v minulosti a moc dobře víme, že obsahuje daleko víc věcí. Takže, opět, jenom snaha o PR.
TELEgraficky
Wallmart koupil Flipkart ■ Gmail redesignoval ■ Valve koupilo Campo Santo ■ Děravý TP-Link TLWR740N ■ PayPal hlásí, že nově umí češtinu ■ Ubuntu 18.04 LTS Bionic Beaver je venku ■ Amazon Prime zdražuje ■ Vycpané zvíře vyhrálo fotosoutěž o divoké přírodě ■ Naslouchejte 900 m pod hladinou ■ Kriticky děravý Drupal ■ Wireshark 2.6.0 ■ Square kupuje Weebly ■ Nový PageRank
WEBDESIGN, INTERNET
Na YouTube v posledním kvartále 2017 odstranili 8,3 milionů videí. Většinou šlo o spam nebo obsah pro dospělé. 6,7 milionu bylo označeno softwarem, tedy bez nahlášení, a 76 % z nich bylo odstraněno, aniž by je někdo zhlédnul. Viz More information, faster removals, more people – an update on what we’re doing to enforce YouTube’s Community Guidelines. Pokud vás případně zajímá, jak dopadla vámi nahlášená videa, můžete se nově podívat na přehled na https://www.youtube.com/reporthistory
Google Play Music má nahradit nový YouTube Remix. Celé to tak trochu odpovídá tomu, že se už déle spekuluje o spojení Google Play Music a YouTube. Viz Report: Google Play Music will be killed off and replaced by YouTube Remix this year.
Twitch v Q1 vyrostl o 21 %, YouTube Gaming kleslo. Twitch můžete brát jako jedničku v herním streamingu a zajímavé je, že převládá Fortnite s 8,3 miliony hodin. Pokud si myslíte, že tohle je něco malého, tak se mrkněte na další rekordní číslo – 628 000 lidí současně sledujících jeden stream.
Pistolový emoji je hromadně nahrazován vodní pistolí. Těžko říct, co si o tom vlastně myslet. Viz The gun emoji has been replaced with a water pistol across all major platforms a Google Updates Gun Emoji.
Google zveřejnil doporučení pro weby využívají AdSense ohledně GDPR, viz AdSense Issues GDPR Recommendations for Publishers a EU user consent policy. Z toho posledního moc moudří nebudete a jediné zásadní je tam, že když to nesplníte, tak vám Google pozastaví inzerci. Hodit se bude ještě How Google uses information from sites or apps that use our services (na to budete muset někde přidat odkaz) a Tools to help publishers comply with the GDPR. Případně delší návod v Help with the EU user consent policy.
SOFTWARE
Google Assistant je chytřejší než Alexa. Dokonce i Cortana je chytřejší. Jen Siri na tom je hůř. Viz Google Assistant is smarter than Alexa, study finds a jde samozřejmě jenom o to, jak „chytře“ dokáže odpovídat na otázky. Neřeší se tam, jak užitečné to může být pro další věci.
iTunes dorazily do Microsoft Store. S několika lety zpozdění a v době, kdy ho už nikdo nepotřebuje (a jenom šílenec by si je do Windows pořizoval). Viz Oh hey, Windows 10 users can now download iTunes from the Microsoft Store.
Windows 10 April 2018 Update bude možné ručně pořídit od pondělí 30. dubna, přes Windows Update začne postupně dorážet někdy o týden později. A můžete se podívat i na Office 2019 Preview.
Secure Scuttlebutt je další pokus o decentralizovanou sociální síť. Open source, kterému ale klasicky nebude stačit to, že se vymezuje proti Facebooku, a tvrdí, že jste to VY, kdo vlastní vaše data a určuje, co s nimi. Viz SCUTTLEBUTT, A DECENTRALIZED SOCIAL PLATFORM.
HARDWARE
Nintendo Switch je možné hacknout přes chybu v Nvidia Tegra X1 procesoru. Zabránit hacku navíc není možné, jedině vytvořením nového hardwaru Switche. Zhruba 14 milionů konzolí tak možná časem bude snadné obohatit o prohlížeč a vlastní software, případně i jiný operační systém. Viz Nintendo’s Switch can be hacked to run custom apps and games a Switch hacked: unpatchable exploit is a security nightmare for Nintendo.
MARKETING A KOMUNIKACE
Facebook má nový Facebook Here Together inzerát s omluvou. Víceméně v něm přichází s tím, že doposud nic nedělal, ale že teď bude všechno dělat správně a chránit uživatel a tak vůbec. Problém je, že celé je to klasická #PR křeč, které nelze věřit ani slovo. Ale pokus dobrý.
Ve Spojených státech klesá firmám reputace, nejsou dostatečně autentické, píší v US Corporate Reputations Decline; Brands Face Authenticity Deficit. Navíc „nesdílí zákaznické hodnoty“. Tedy hlavně modernost, originálnost, kreativitu, upřímnost a péči.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
WhatsApp i Facebook budou v Evropě povoleny až od 16 a je dost jasné, že s tímhle bude ještě mrzení. Původní věkový limit byl 13 let a uživatele WhatsApp čeká dotaz, jestli jim je více než patnáct – pokud sdělí, že nikoliv, na WhatsApp možná skončí. Facebook děti ve věku 13 až 15 let požádá o souhlas rodiče, pokud ho nedají, budou mít Facebook omezený. Důvodem tanečků je GDPR, kde se objevila nesmyslná věková hranice 16 let (místo doposud celosvětově používaných 13). Viz WhatsApp raises minimum age from 13 to 16 in Europe.
Facebook by prý měl používat rozpoznávání obličejů pro blokování podvodných reklam. Podle Facebook urged to use face recognition to block scam ads by to mělo zabránit reklamám, kde se objevují osobnosti a celebrity bez jejich svolení. Tak určitě.
Hotelové zámky od Assa Abloy jsou děravé, je možné získat univerzální klíč a odemykat cokoliv, ať už jde o pokoje, výtahy nebo garáže. Objev F-Secure vyprovokovala krádež notebooku z pokoje, kde v systému nebyla ani stopa po odemčení. Na téhle poměrně dost velké kauze je zábavné i to, jak Assa Abloy zesměšňuje tým F-Secure a snaží se vyvolat dojem, že žádný problém vlastně neexistuje. Viz Hotel door locks worldwide were vulnerable to hack a F-SECURE RESEARCHERS: MASTER KEYS TO HOTELS CAN BE CREATED ‘OUT OF THIN AIR’.
Expirující e-maily v Gmailu (samozřejmě) nejsou e-maily. Posílá se odkaz a v Gmailu se to chová jako e-mail, mimo Gmail pak dorazí odkaz, na který příjemce musí kliknout. Skutečnost je pochopitelně ta, že i tyhle e-maily si může kdokoliv uložit, takže o nějakém „bezpečnostním“ faktoru tady nemůže být řeč. Odesílateli navíc zůstávají v Odeslané poště i po expiraci. Viz Google told us more about how that ‚expiring emails‘ feature works.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Uganda chce zdanit sociální sítě a daně by měli platit sami uživatelé. Prý je to nutné k zabezpečení země a rozšíření elektrifikace, aby si lidé mohli sociální sítě více užívat. Uganda ještě nedávno chtěla mít vlastní sociální sítě, pak si také měla koupit „stroj na detekci porna“. Viz Social media users in Uganda to be taxed starting this July.
Facebook zrušil nastavení preferovaného okruhu uživatelů stránky. Vydává to za „zjednodušení“ nastavení a v oznámení navíc chybně píše, že si můžete nastavit věkové a územní omezení. To nedělejte, vaše stránka se přestane indexovat ve vyhledávačích a také přestane být veřejně přístupná.
Facebook „token“ bude mít platnost jen 90 dní, což se dotkne funkčnosti řady aplikací i přihlašování k online službám přes Facebook. Každé tři měsíce totiž budete muset znovu potvrzovat, že souhlasíte s přihlášením pomocí Facebooku a přístupem k údajům. V praxi to velmi často povede k tomu, že bude lepší se přes Facebook nepřihlašovat, jiný efekt to totiž nemá – vaše údaje stejně mezitím případný útočník či podvodná aplikace získají. Pro tvůrce aplikací a webů to znamená nutnost změnit aplikace a pro uživatele to bude znamenat při každém přístupu do aplikace či webu další zbytečné kolečko přes Facebook. Viz User Access Token Changes a Refreshing User Access Tokens.
Život a smrt sociálních sítí pohledem zájmu ve vyhledávačích. Via Reddit.
MOBILNÍ APLIKACE
Spotify má „nové“ zdarma dostupné mobilní provedení, mají okolo toho spoustu sladkých řečí a marketingových chytáků, ale to podstatné je, že se změní mobilní aplikace, bude patnáct nových playlistů unikátních pro uživatele (v nichž zůstanou i stávající věci jako Discover Weekly, Release Radar nebo Daily Mix). Spotify navíc tvrdí, že vše bude více personalizované, ale nečekal bych, že se změní to, že ve finále Spotify nakonec hraje pořád to samé dokola, protože „AI“ nedokáže vybočit. Trochu se zlepší možnost skrýt či dát Like písničce či umělci. Možnost vytvářet vlastní playlisty nová není, ale Spotify to jako novinku uvádí. Co je ale nového, je Data Saver, který by měl ušetřit mobilní data (není známo jak). Vhodné připomenout je, že k 31. prosinci 2017 mělo Spotify 71 milionů předplatitelů a 157 milionů MAU, z nichž 90 milionů používalo Spotify s reklamou. Vybrat si můžete ze 35 milionů skladeb, dvou miliard playlistů.
Google chce naučit uživatele Androidu podcasty. Dobrý cíl, na kterém je zajímavé to, že podcasty poslouchají spíše lidé na iPhonech, dokonce v poměru 5:1 proti Androidu. Viz Exclusive: Inside The New Google Podcasts Strategy That Could Double Audiences Worldwide a Google’s new podcast ‘app’ is already on your Android phone, kde zjistíte, že podcasty se dočkaly i zviditelnění ve vyhledávání. Včetně toho „českého“, byť vyhledávat musíte spíš anglické podcasty.
Instagram nově umožňuje do Příběhů vložit najednou více fotografií a videí. Prozatím se to objevilo na Androidu, iOS by měl následovat. Hledejte novou ikonku vlevo dole a pak můžete vybrat více fotek a videí (10 max). Poté se objeví přehled a můžete je upravovat a doplňovat. Nálepka s popiskem umístění navíc u starších fotek využívá GPS informace z fotky a nabízí příslušná místa (tady nezapomeňte, že je přebírá z Facebook Places, což oproti Foursquare je neudržovaný zmatek). Viz Improvements to Stories Uploads.
STARTUPY A EKONOMIKA
Cubeyou tvrdí, že je Facebook obětoval a že nic špatného nedělali. Jde o další společnost, které Facebook odebral přístup k platformě, protože měla shromažďovat data o uživatelích a poté informace dále prodávat a komerčně využívat. Šéf Cubeyou tvrdí, že nic špatného nedělali. Což ostatně tvrdí ještě stovky dalších podobných firem a je dost dobře možné, že Facebook bude snaživě „odstřihávat“ další, jenom aby si vylepšil pověst. Viz Facebook threw us under bus, says data firm Cubeyou.
Reddit o polovinu zvětší obchodní tým, ten, který má hledat partnery a řešit inzerenty. Ve stávající podobě je to 75 lidí a je to docela užitečná ukázka toho, že pokud chcete mít příjmy, musíte mít obchodníky. Reddit v Česku významný není, ale celosvětově jde o „drobečka“ s 330 miliony MAU. Viz Reddit to grow its 75-person brand partnerships team by 50 percent to woo advertisers.
Snapchat testuje šestisekundové nepřeskočitelné reklamy. Jak někde naznačili, dělá to prostě proto, že peníze jsou prima. Pokud si tím nenaštve to málo uživatelů co má, tak to stejně brzy povede k totální slepotě na tento druh inzerce. Viz Snapchat Preps Test of Unskippable 6-Second Ads.
GDPR velikánům, jako je Google či Facebook, pomůže, říkají konkurenti. Jejich zásadně monopolní postavení je staví do výhodné pozice. Viz GDPR will help, not hinder, Facebook and Google, competitors say.
Revolut si polepšil z 350milionového ohodnocení na 1,7 miliardy. Viz How Nikolay Storonsky Took Revolut From $350m To A $1.7bn Valuation In Just Six Months a asi oprávněné může mít titul „nejrychleji rostoucí evropský jednorožec“. Zajímavé čtení i o tom, jak rychlý růst přináší negativní efekty.
INFOGRAFIKY
The Current State of Social Media Algorithms [Infographic] je opět příklad infografiky, která nikdy infografikou být neměla. Je to vlastně jenom pár odstavců textu, které jsou navíc o ničem.
The History of Social Media [Infographic] pomůže osvěžit paměť a vzpomenout na počátky toho, co dnes ovládá svět. Byť tady za počátek považují rok 1844 a zmiňuji i 1969. Budiž, lepší už bude 1997 a Six Degrees, protože to skutečně můžete brát jako „první“ sociální síť.
35 čísel z online marketingu, které vám pomohou pochopit, jak jsou některé věci velké či významné. Mimochodem, zmiňují tu, že internet používá 4 156 932 140 lidí, což ne zcela odpovídá jiným zdrojům. Mají to ale nejspíš z Internet World Stats. Via Internet Facts and Statistics 2018 [INFOGRAPHIC].
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních.
Vzniká průběžně celý týden.