Hlavní navigace

Nova bojkotuje letošní TýTý. Vyjednává s televizemi o úpravách nebo úplně nové anketě

Jan Potůček

„Jsme přesvědčeni, že na trhu je prostor pro odborně zorganizované televizní ocenění, které bude přijatelné pro všechny velké televizní skupiny,“ říká mluvčí Novy Anna Suchá.

Doba čtení: 8 minut

Opakuje se loňský scénář

Už druhý rok po sobě se musí anketa TýTý o nejoblíbenější tváře a pořady televizní obrazovky obejít bez oficiální účasti televize Nova. Nejsledovanější česká televize ani letos nefiguruje mezi televizemi, které se objevují v herním řádu pro TýTý 2014 jako přímí účastníci ankety. Neúčast Novy serveru DigiZone.cz potvrdila i mluvčí této televize Anna Suchá. „V letošním roce jsme se rozhodli nezapojit do ocenění TýTý. Důvody jsme diskutovali s organizátory projektu, kteří je znají. Jsme ale přesvědčeni, že na trhu je prostor pro odborně zorganizované televizní ocenění, které bude přijatelné pro všechny velké televizní skupiny. Jsme v kontaktu s ostatními televizními skupinami a vznik takového ocenění iniciujeme,“ uvedla.

Co vedlo Novu k tomu, že se do TýTý 2014 nezapojila? V podstatě se opakuje situace z loňského roku, kdy generální ředitel Novy Christoph Mainusch žádal pořadatele ankety, vydavatelství Bauer Media, o určité úpravy soutěže, aby anketa byla „vyváženější“ a nezvýhodňovala některé televizní hráče. Manažeři vydavatelství slíbili, že připomínky Novy projednají, ale protože se už blížilo vyhlášení nominací pro TýTý 2013, dohodli se s Novou na tom, že změny se budou týkat až následujícího (letošního) ročníku. Nova se tedy oficiálně TýTý 2013 neúčastnila a hlasování v této anketě na své obrazovce nijak nepropagovala, přesto diváci nominovali řadu jejích pořadů a tváří.


Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

Generální ředitel Novy Christoph Mainusch požadoval úpravy ankety TýTý už loni, Bauer Media ale jeho žádost nevyslyšela

V konečném hlasování ale všechny pořady a hvězdy Novy vypadly a nejsledovanější česká televize nezískala v TýTý 2013 ani jedno zakřivené zrcadlo (pokud nepočítáme Josefa Klímu, který v roce 2013 ještě působil na Nově, ale TýTý získal už v době, kdy se vrátil na Primu). To, že jsou výsledky ankety přímo závislé na míře podpory jednotlivými televizemi, Nova právě považuje za potvrzení nesprávného konceptu ankety. Po loňské anketě Nova očekávala, že s ní vydavatel Týdeníku Televize a dalších televizních magazínů projedná požadované změny, ale k žádné schůzce nedošlo a na přelomu loňského a letošního roku přišla pozvánka do nového ročníku TýTý, který byl postavený úplně stejně jako ten loňský. To televizi Nova poněkud rozladilo, protože očekávala, že se slibovaná, ale odkládaná schůzka uskuteční – včetně diskuse nad úpravami TýTý.

S Bauer Media nebo bez nich

Nova tedy nakonec vycouvala i z letošního ročníku TýTý a zároveň podle našich informací oslovila dvě další velké televizní skupiny – Českou televizi a Primu – s žádostí o schůzku, na které by společně projednaly další osud ankety TýTý. Televize je připravena domluvit se s konkurenčními stanicemi na nové podobě TýTý, případně vytvořit zcela novou anketu buď pro všechny televize, nebo čistě jenom pro sebe. Ostatně, vlastní televizní ceny Anno už Nova po několik let udělovala a mívala s nimi velmi dobré výsledky sledovanosti. Anketa Anno ale o moc dlouho nepřežila svého tvůrce a prvního ředitele Novy Vladimíra Železného, který v televizi skončil v roce 2003.

Podle mluvčí Suché není cílem Novy „vyšachovat“ z TýTý vydavatelství Bauer Media, které tuto anketu vymyslelo a od roku 1991 ji pořádá. Kdyby však došlo na lámání chleba, není úplně jisté, zda by si společnost Bauer Media mohla nárokovat značku této ankety – tedy na televizní obrazovce. Vydavatelství má sice od roku 1995 registrovanou ochrannou známku TýTý a v dalších letech si nechalo u Úřadu průmyslového vlastnictví zapsat i několik dalších variant jejích názvů, ale žádná z těchto známek se nevztahuje na televizní vysílání. Pro to ji měla od roku 1994 registrovanou Česká televize, známka však už pozbyla platnosti. V roce 2004 si ji pro změnu registrovala televize Nova, která její platnost později prodloužila až do roku 2024.


Zdroj: Nova.cz

Takovou podporu svým hvězdám a pořadům v anketě TýTý už Nova druhým rokem neposkytuje

Značku TýTý pro televizní vysílání má Nova

Zatímco Bauer Media může ochrannou známku TýTý využívat pro mnoho účelů, včetně tisku, internetu, reklamy, apod., Nova má registrovaný jen jeden účel použití: vysílání televizních programů. Ten u registrovaných známek Bauer Media chybí (i když jak Nova, tak Bauer Media mají u TýTý zapsanou třídu 38, pod kterou spadá i televizní vysílání, ale Bauer Media ho ve výpisu patentového úřadu výslovně nemá uvedeno). Jinými slovy, pokud někdo může vysílat televizní pořad s názvem TýTý, je to pouze Nova (nebo kdokoli jiný s jejím souhlasem). Nynější podobu TýTý ale po dohodě s Bauer Media vysílá veřejnoprávní Česká televize. Dříve se přitom velké televize v přenosech vyhlašování výsledků ankety střídaly, několikrát se objevila i na Nově.

Bauer Media o výtkách Novy k současné podobě TýTý ví. „Rozhodnutí vedení TV Nova neúčastnit se aktivně tohoto ročníku ankety TýTý respektujeme a po vzájemné dohodě se nebudeme k důvodům vyjadřovat,“ napsala serveru DigiZone.cz Elena Slováková, publisherka televizních guidů vydavatelství Bauer Media. „Pokud jde o údajnou iniciativu televizí organizovat novou, pro TýTý konkurenční anketu, nemáme o ní žádné informace,“ dodala. Ke schůzce zástupců televizí, již iniciuje Nova, zatím nedošlo, ale podle informací serveru DigiZone.cz by patrně mohla proběhnout ještě před letošním slavnostním vyhlašováním výsledků TýTý 2014, které je naplánované na 11. dubna (přenos z pražského Divadla na Vinohradech opět zajistí ČT).


Foto: TV Nova

Kdyby došlo na lámání chleba, ochrannou známku TýTý pro televizní vysílání má registrovanou Nova

Proč TýTý nepořádá ATO?

Jednou z možností, kterou údajně Nově už loni navrhoval její bývalý ředitel a současný šéf ČT Petr Dvořák, je přesun TýTý od Bauer Media pod Asociaci televizních organizací (ATO) a spolupořádání této ankety všemi velkými televizemi. To by ale znamenalo i rozdělení nákladů mezi provozovatele televizí, na což Nova údajně nechtěla přistoupit. Navíc Nova stále ještě není řádným členem ATO, i když má o členství zažádáno (přijata měla být už na sklonku minulého roku, ale zatím se tak nestalo). S pořádáním slavnostního večera TýTý a přenosu z něj jsou spojené milionové náklady a složitá logistika, což je pro Novu, která výrazně šetří, nepřijatelné. Otázkou tedy zůstává, co přesně Nově vadí a jak by si novou či staronovou anketu představovala.

Konkrétní výtky k současné podobě TýTý nechce Nova nijak komentovat, z jejích postojů je ale zřejmé, že by ráda vyhrávala víc kategorií ankety než dosud. Podle jednoho ze zástupců velké televizní stanice proto navrhovala změnit systém hlasování, kdy by už nešlo o hlasy diváků, ale odborné poroty, do které by si nominovaly své zástupce samy televize. V jakém poměru, to není jasné, ale roli by patrně hrály podíly jednotlivých televizních skupin na trhu. Pokud by tomu tak bylo, nejvíce porotců by dosadila Nova a tudíž by měla šanci na nejvíc cen. Konkrétní návrh změn TýTý ale Nova ostatním televizním nepředložila. Nápad s odbornou porotou však naráží na nepochopení u dalších hráčů na trhu, kterým se nelíbí, že by už TýTý nebyla diváckou anketou.

Vznikají i nové „Elsy“, odborné televizní ceny

Čistě odborné televizní ceny totiž v Česku také existují, respektive existovaly. Vyhlašovala je Česká filmová a televizní akademie pod názvem Televizní ceny Elsa a až do roku 2010 je vysílala ČT. Slavnostní vyhlašování výsledků natáčela společnost Vachler Art Company (VAC) Petra Vachlera, která měla v té době „pod palcem“ i filmové ceny Český lev. Po nástupu Petra Dvořáka do čela Kavčích hor ale ČT další ročník cen Elsa v roce 2011 odmítla vysílat s tím, že nechce, aby šlo o pořad ze záznamu, ale přímý přenos a samotná anketa se měla proměnit do podoby jakési české verze televizních cen Emmy. Vyjednávání s Petrem Vachlerem o změnách ale nebralo konce, až Elsa definitivně skončila (ochranné známky vlastnila Vachlerova VAC).

ČT nyní jedná s Českou filmovou a televizní akademií o podobě nových televizních cen, jež by splňovaly i představu Novy o odborné porotě – ovšem tu by neskládali zástupci televizí, nýbrž sami akademici. A protože se tyto televizní ceny budou zaměřovat především na kvalitní dramatickou tvorbu, dokumenty a další nemasové televizní žánry, pro Novu rozhodně nebudou splňovat představu o jakémsi „novém TýTý“. Konkurenčním televizím ale model existence jedné masové divácké ankety a druhé odborné soutěže vyhovuje a rozhodně nechtějí ustupovat přáním Novy. To ale neznamená, že by ani ony nechtěly určité úpravy TýTý. Například ČT by byla jistě ráda, kdyby i ostatní televize participovaly na nákladech spojených se slavnostním večerem vyhlašování výsledků TýTý.


Foto: Kinobox.cz

Pokus o profesionální televizní ceny v Česku už byl, Elsy ale skončily poté, co se ředitelem České televize stal Petr Dvořák

Neničme tradici, vyzývají ČT s Primou

Zbořit zcela anketu, která společně se Zlatým slavíkem přežila od začátku devadesátých let, ale kromě Novy nechce nikdo. Proto ČT s Primou čekají, s čím za nimi Nova přijde na avizované schůzce. „O aktivitách skupiny Nova ve věci nového konceptu cen TýTý víme,“ řekl serveru DigiZone.cz generální ředitel FTV Primy Marek Singer. „Také jsme už televizi Nova potvrdili, že se rádi zúčastníme koordinační schůzky k případným úpravám v dalších ročnících ankety. V tuto chvíli je ale pro nás aktuální právě probíhající ročník pod záštitou vydavatelství Bauer Media.“ Generální ředitel Novy Christoph Mainusch už údajně navrhoval inspirovat se obdobnými anketami z německého televizního trhu, včetně způsobu hlasování, konkrétnější představu ale zatím oficiálně nesdělil.

ČT s Primou trvají na zachování tradice TýTý, která má mezi diváky dobré jméno a slavnostní vyhlašování této ankety slušné výsledky sledovanosti. Poslední léta se zájem diváků pohyboval okolo 35 procent dospělého publika u televizních obrazovek, což jsou pro ČT 1, která TýTý vysílá, vysoce nadprůměrná čísla. Paradoxní je, že i přes letošní bojkot může Nova v TýTý 2014 uspět. Pořadatel ankety divákům nezakázal hlasovat pro její pořady a tváře, takže je vysoce pravděpodobné, že stejně jako loni pronikne řada nováckých titulů do závěrečného hlasování. V něm se ale budou muset obejít bez mediální podpory Novy, která stejně jako loni neodvysílá žádné self promo spoty s výzvou, aby diváci hlasovali pro její pořady.

„Vysílací čas určený na medailonky svých pořadů a tváří nominovaných v TýTý raději věnují propagaci vlastních aktuálních pořadů nebo reklamě. Na obojím vydělají, zatímco na podpoře TýTý nikoli, když ho Nova nevysílá,“ vysvětluje člověk, který je dobře obeznámený se situací. A pokud Nova náhodou vyhraje některé ze zakřivených zrcadel, nebude ho mít kdo převzít – tváře Novy na slavnostním vyhlašování budou chybět.

Našli jste v článku chybu?