Televize Nova koupila licenci pro britskou hudební soutěž X Factor, již produkuje stejná společnost jako pořad SuperStar: FremantleMedia. Podle mluvčí Novy Veroniky Šmítkové by se česká verze tohoto pořadu měla na obrazovce objevit v průběhu roku 2008. V současnosti X Factor slaví úspěchy již v deseti zemích světa, ve kterých dosahuje výrazně nadprůměrné sledovanosti,
dodala mluvčí.
FOTOGRAFIE: Soutěžící X Factor zpívá (JPG, 492kB), celkový pohled do studia (JPG, 368kB)
X Factor je narozdíl od SuperStar otevřena soutěžícím všech věkových kategorií i různým hudebním žánrům. Obvykle se soutěží ve třech kategoriích – 15 až 24 let, 25 a více let a skupiny. A nesoutěží jen zpěváci. Do vzájemného souboje schopností a prozíravosti se dostávají i porotci soutěže. Každý z nich je patronem jedné kategorie a sám vybírá soutěžící, kteří v dané kategorii postoupí do finále,
uvedla Šmítková.
Porotce se „svými soutěžícími“ úzce spolupracuje, vybírá jim repertoár, konzultuje a doporučuje způsob předvedení písně. Každý z porotců, který je vlastně v roli neformálního producenta, má tedy snahu dotáhnout své svěřence v soutěži co nejdál a obhájit jej proti favoritům ostatních porotců,
dodává mluvčí. Soutěž má tři fáze: castingy, které proběhnou v několika městech České republiky, poté semifinálové soustředění, kde budou porotci vybírat své favority do finále a poté finálová televizní kola.
X Factor poprvé uvedla před třemi lety britská komerční televize ITV. Soutěž sledovalo v průměru 10 milionů diváků, nejvíce pak v cílové skupině od 16 do 34 let. Na britských obrazovkách nyní běží čtvrtá řada této soutěže.