Hlavní navigace

Nová generace spamu

27. 6. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Dá-li se říct, že český internet v něčem velmi dlouho ztrácel na světovými trendy, byla to nepochybně úroveň nevyžádané pošty. Naštěstí vítr se obrací, a jak se zdá, i v této oblasti již doháníme aktuální trendy.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Ty tam jsou časy, kdy nevyžádané poště v našich e-mailech, mám tedy na mysli té, která je psána (ne hloupě strojově přeložena) česky, vévodil A.S. se svou neschopnou vymáhací agenturou nebo nejmenovaný hotel pod stromem. Nová generace spamerů je jiná. Nejenom, řečenou spolu s nesmrtelnou Tornádo Lou, „lepší“, ale hlavně sofistikovanější a vlezlejší. Ti už se prostě nezakecají.

Poprvé jsem změnu ve svém inboxu zaregistroval asi před rokem, kdy začal trend „žádostí o souhlas se zasíláním obchodních sdělení“. Stupidní obezlička rádoby obcházející zákon č. 480/2004sb s účinností osoby blízké, ale zato inteligencí vystřeleného praku je populární a hojně používanou cestou, jak dostat svou neužitečnou reklamu k potenciálnímu konzumentovi. Je to cesta stejně hloupá, jako jsou hloupí její uživatelé – rozuměj autoři – ale je nutno uznat, že ve své době představovala jakýs takýs pokrok.  Zřejmě ne moc efektivní, protože vývoj šel dál.

Na e-mail s křiklavým subjektem, tipl bych si, nikdo nereaguje. Palba „žádostí“ se zase časem zají. A tak spam v tuzemských končinách, alespoň jak jej vnímám já, zažil v poslední době zajímavou evoluci v oblasti kreativity tvůrců sdělení.  Vtipnou mi přišla třeba reklama na server s nabídkami veteše, která nesla subjekt „poptávka“. Pokud podnikáte a elektronická pošta je i pro vás častou cestou prvotního kontaktu se zákazníkem, víte, že takovéto zprávě prostě nelze odolat.  A co pak teprve „nabídka spolupráce“, lákavý to bonbón, který ovšem po odhalení pravé podstaty (investujte s námi) poněkud hořkne v ústech a odhaluje svou pravou podstatu, či přesněji podstatu svého tvůrce.  Navíc pokouší-li se tvůrce kamuflovat nejenom v subjektu, ale částečně i obsahu zprávy, je to teprve něco.

BRAND24

Když jsem prošel autorskou nevyžádanou poštu z Česka za posledních pár měsíců, našel jsem řadu podobných perel. Reklama maskující se za „pobídku“, „prosbu o informaci“ a nebo dokonce „žádost o pomoc“ je maso. Ale podívejme se na ni optimisticky.

Zdá se, že do nevyžádané pošty v českých e-mailových schránkách postupně vstupuje kreativita. Už žádné „já být vaše přítel“, ani sice spisovné, leč nesmyslné Slabé řeči. Je tady nová generace spamerů. Těch, kterým otrnulo. Radujme se, že se česká tvůrčí duše projevila. A dejme jím najevo, že ani toto nezabere.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).