Kompletní redesign všech kanálů
Nutno říct, že Česká televize změnu grafiky potřebovala jako sůl. Některé prvky používá řadu let a nové digitální kanály ČT 24 a ČT 4 Sport jsou naprosto odlišné od původních analogových stanic ČT 1 a ČT 2. Právě z toho důvodu začaly už na podzim 2005 přípravné práce na vznik nové grafické podoby vysílání, loga i celkové korporátní identity veřejnoprávní televize. První velká schůzka se uskutečnila před Vánocemi 2005. Na jaře 2006 proběhla soutěž na nové logo a jednotlivé označování kanálů. Zároveň vznikl kreativní koncept vizuální podoby pro každý kanál. zachycený v brandbooku. Výroba a realizace projektu trvala od února do září 2007,
říká Pavla Hromková, vedoucí týmu ČT, který na změně vizuálu pracoval.
Už loni v září ČT požádala patentový úřad o registraci několika návrhů nového loga a také označování jednotlivých programů, z nichž vychází i konečná verze, zveřejněná na úterní tiskové konferenci na Kavčích horách. Autorem těchto návrhů je Štěpán Malovec z Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze. S původně černobílými polotovary pak začal pracovat užší dvanáctičlenný tým designérů, který se postupně rozrostl až na čtyřicet lidí. Kromě grafiků a grafických designérů šlo také o režiséry, kameramany, hudebníky, stylisty či rekvizitáře. Na grafické podobě každého ze čtyř kanálů ČT pracoval samostatný tým a každý program je trošku jinak laděný.
DOKUMENT: Principy nového vizuálního stylu České televize (PDF, 3,2MB)
Lepší charakteristika programů
Jednotlivé stanice ČT se mají lišit nejen názvem, u kterého chce televize přejít od zažitých „čété jedna“ na jednoduché „Jednička“ (podobně jako to před časem zavedla Slovenská televize), ale také barevným podkresem, hudebními znělkami a charakteristickými hlasy, které se kanál od kanálu liší. Každopádně jde o úplně nové hlasy, aby celkový dojem navozoval opravdovou a zásadní změnu. Kromě toho každý kanál získává vlastní slogan a vůbec poprvé v historii ČT také identy – tedy sebepropagační spoty, které mají charakterizovat jeho zaměření (něco ve smyslu známého, leč už nepoužívaného „Nova vás baví“).
Z programu ČT 1 se tak stává rodinná stanice charakterizovaná mottem „Vítejte na jedničce“ a červenou barvou. ČT 2 představuje v nové grafické podobě „Jiný prostor“ a využívá především žlutou a šedou. ČT 4 Sport a jeho redaktoři o sobě hlásá „Žijeme sportem“ a jako hlavní barvu využívá zelenou. Zpravodajský kanál ČT 24 láká na „Informační náskok“ a kombinaci červené a černé (nová grafická podoba ČT 24 hodně připomíná britský zpravodajský kanál BBC News nebo nedávno spuštěnou novou grafickou podobu globální zpravodajské stanice CNN). Charakteristická pro něj bude otáčející se zeměkoule s náznaky jednotlivých kontinentů a propojení s motivem hodin.
ČT 1: rodinný kanál pro všechny
Hlavním motivem pro utváření identity pro Jedničku je podpoření různorodosti, kvality, určité jedinečnosti a stability,
říká o nové grafice hlavního programu ČT jeho artdirektorka Niké Papadopulosová. Ta se mimochodem před časem podílela i na grafické podobě televize Nova. Česká televize pro kanál ČT 1 dříve používala spíše tmavší barvy, a to tmavomodrou. Naší snahou bylo Jedničku prosvětlit a prodýchnout barvami, takže jsme vybrali bílý až světlounce šedý podklad a červené a jinak barevné komponenty,
líčí Papadopulosová. V nových znělkách ČT 1, které poběží vždy před a po upoutávkách na pořady tohoto kanálu, se objevují motivy rodiny, ale třeba i dětí nebo skupiny mladých lidí, kteří vlastními těly skládají číslici jedna.
Zdroj: Česká televize
Pro upoutávky na pořady na jiném programu ČT budou všechny kanály používat jednotnou grafiku. Například když se na programu ČT 1 upoutává na pořad z ČT 2, bude mít toto promo speciální grafický formát používaný pro celou televizi. Dále pracujeme jinak i s ostatními znělkami, které se vyskytují ve stejné podobě na více kanálech, převážně na ČT 1 a ČT 2. Těmto znělkám jsme dodali jednotný, jemně lišící design, aby se divák snadněji orientoval,
vysvětluje artdirektorka programu ČT 1. Podle Niké Papadopulosové se práce na nové grafické podobě prvního programu asi nejvíce posunuly od původního konceptu z podzimu 2005. Práce byly pod drobnohledem vedení ČT, protože jde o kanál, který není nijak specificky vyhraněný a má nejvíce diváků.
ČT 2: program pro menšinového diváka
Poněkud namáhavější úkol stál před týmem, který měl vytvořit novou grafickou podobu a hlavně identy programu ČT 2. Dá se říct, že ze všech čtyř programů se to u Dvojky podařilo nejméně, protože je nejhůře uchopitelná. Nedá se tak jednoduše charakterizovat. Navíc nás na ní stále trápí sport, který bych chtěla co nejdřív přesunout na ČT 4 Sport,
řekla serveru DigiZone.cz programová ředitelka ČT Kateřina Fričová. Ze selfpromo upoutávek na ČT 2 je nejistota trochu znát: střídají se tu opravdu velmi rozdílné motivy, třeba promítání loga „Dvojky“ v podobě stínu okna na stěně, u níž stojí mladá žena, jindy zase dlouhovlasého mladíka nebo staršího muže, který si sundává a nasazuje brýle.
Zdroj: Česká televize
Hlavní myšlenkou nové grafiky ČT 2 je silná individualita a osobnost typického diváka Dvojky. Důležitý byl pro nás zájem o menšinového diváka a chápání ČT 2 jako prostoru pro osobní vyjádření,
říká artdirektor tohoto programu Lukáš Fišárek. Obsahově jsme chtěli Dvojku oddělit od ČT 1 a podtrhnout její významnou úlohu při vytváření postojů diváků České televize,
dodává. Filosoficky autoři uchopili Dvojku jako kvalitní a myšlenkově hlubší prostor, jaký zatím neposkytuje žádná jiná česká televize. Barevnost jsme volili jemnější a klidnější. Přesto je alternativní a moderní, s prvky, které budou působit jako zajímavý akcent. Dlouho jsme například zvažovali šedou jako základní barvu ČT 2. Postupně jsme se ale dostali k ocelově modré se žlutým akcentem.
ČT 4 Sport: Dynamika sportovního kanálu
Když se moderátor Václav Moravec ptal minulý týden generálního ředitele ČT Jiřího Janečka na Rádiu Impuls na to, který program bude mít podle jeho názoru nejlepší novou grafiku, Janeček bez rozmýšlení odpověděl, že určitě ČT 4 Sport. Má pravdu. Jednoduchá kombinace zelené barvy a dynamických znělek vytváří zajímavou hru, která diváka drží u obrazovky. Hlavním grafickým motivem je stylizovaný stadion, který propojuje jednotlivé prvky do kompaktního celku. Dalšími motivy jsou čtyři živly (oheň, vzduch, voda, země) a například i samotné logo ČT 4 Sport,
vypočítá artdirektor této stanice Lukáš Veverka. S grafikou se diváci setkají především během předělů mezi jednotlivými sportovními přenosy a magazíny.
Zdroj: Česká televize
Navrhli a vytvořili jsme grafiku ČT 4 Sport tak, aby si divák sledující ve vysílání akci (přenos, zápas, turnaj) mohl při sledování selfu a vnitřní výbavy odpočinout, nebo se případně pozitivně naladit na další sportovní akci. Tomu odpovídá i přístup ke grafice a hudbě,
říká Veverka. Některé předěly jsou opravdu hravé: v jednom například anonymní postava rozstřelí koule na kulečníku, z nichž se „vyloupnou“ čísla jednotlivých programů ČT a zelená „Čtyřka“ se rozvine ve celé logo ČT 4 Sport. Kanál je podbarven tlumeně zelenou barvou. Logo kanálu je kombinací ostře zelené, která se také výraznou mírou podílí na celkové barevnosti kanálu,
dodává artdirektor této stanice. Od září se tedy diváci rozloučí se současným, rovněž hodně povedeným žluto-černo-zeleným logem ČT 4 Sport.
ČT 24: Rychlé zpravodajství a inspirace odjinud
Velmi povedená je také nová grafická podoba zpravodajského kanálu ČT 24, který se od září bude ještě více podobat svým zahraničním vzorům. Mizí temně oranžový pruh s krátkými psanými zprávami (nahrazuje ho pruh červený) a výrazně posiluje červená na úkor černé a bílé. Stejně jako u ostatních kanálů ČT je základním principem grafického prostředí specifická animace loga – v případě ČT 24 se obdélník nad číslovkou rozdělí na 24 dílků a v horizontálním směru se roztáhne téměř na celou šíři obrazovky. Dílky představují 24 hodin na časové ose dne,
přibližuje artdirektor tohoto programu Marek Cimbálník.
Zdroj: Česká televize
Mění se i znělky všech zpravodajských relací včetně Událostí, které tak zasáhnou do grafiky prvního programu. Grafika je jednoduchá a přehledná, bez samoúčelných efektů, slouží informaci. Věříme, že v tomto smyslu je také nadčasová a že má potenciál dalšího vývoje,
říká Cimbálník. Také ČT 24 získává vlastní identifikační spoty, které obsahují například pohled na Prašnou bránu v Praze se zrychleným pohybem mraků a lidí na zemi. Základní layout obrazovky ČT 24 byl optimalizován na maximální možný počet aktivních prvků (lišty, kraul, atd.) a všech grafických prvků tak, aby nedocházelo ke kolizím při jejich kombinaci,
dodává artdirektor ČT 24. Výroba nových identifikačních spotů a grafiky zpravodajského kanálu byla nejrychlejší ze všech stanic ČT – začalo se s nimi teprve letos v březnu.
Rozpočet? Neprozradíme
Kreativní tým nového vizuálního stylu ČT, zleva: Lukáš Fišárek (artdirektor ČT 2), Lukáš Veverka (artdirektor ČT 4 Sport), Pavla Hromková (vedoucí projektu a ved. oddělení Vizuální prezentace ČT), Alan Záruba (artdirektor zavedení nového vizuálního stylu ČT), Niké Papadopulosová (artdirektor ČT 1), Uroš Trefalt (vedoucí kreativního týmu), Štěpán Malovec (autor korporátního design manuálu a značek ČT), Marek Cimbálník (artdirektor ČT 24) – Foto: Pavel Král, ČT
DOKUMENT: Seznam všech tvůrců nové grafické podoby programů České televize (DOC, 25kB)
Ačkoli se ČT chlubí, že výroba nové grafiky všech čtyř programů zabrala stejný čas jako výroba celovečerního filmu, náklady spojené s redesignem zveřejňovat nechce. Nejsou prý ještě úplně propočítané. Předběžně se ale dá říci, že jsme ji vyrobili mnohem levněji, než kdybychom si ji zadávali externí firmě. Veškerá výroba totiž proběhla uvnitř ČT,
řekla zástupkyně oddělení výroby ČT. Zavedením nové grafické podoby ale změny na obrazovce ČT nekončí. Nyní přijdou na řadu znělky všech pravidelných pořadů. Změní se všechny, snad kromě Večerníčka. Na toho je i rebranding krátký,
prohlásila na úterní tiskové konferenci vedoucí grafického týmu ČT Pavla Hromková.
Také grafika jednotlivých programů ČT se může postupem doby ještě měnit a vyvíjet. Když v Británii prováděli rebranding prvních dvou programů BBC, nechali si na to dva roky. Co rok, to jeden program,
naznačil konzultant grafických změn ČT Alan Záruba, jak dlouho by mohlo pokračovat „dolaďování“ nového kabátu ČT. Definitivní verze by měla být jasná asi ve chvíli, kdy dojde k vypnutí analogového vysílání na celém území České republiky. Právě na tu dobu ČT také plánuje výměnu ústředního loga, které pak vymění i na budově, služebních vozech, vizitkách nebo hlavičkových papírech. Prozatím však zůstává v platnosti současné logo, byť jej ČT mírně upravuje.
DOKUMENT: Rozhovory s jednotlivými členy týmu pro výrobu nové grafiky ČT (DOC, 125kB)
Jak odpoví komerční televize?
Podle Pavly Hromkové je redesign všech čtyř programů ČT největší grafickou proměnou na obrazovkách českých televizí, neboť dosud tento proces prováděl vždy jen samostatné kanály. Nikdy nikdo nemusel řešit sladění korporátní identity a grafiky několika kanálů,
uvedla Hromková. To však není tak úplně pravda. Například televize Nova po převzetí kabelového a satelitního programu Galaxie sport upravila jeho logo i grafiku, aby částečně odpovídala vzhledu sportovního vysílání Novy. Slaďováním grafiky si prošly také prémiové filmové kanály FilmBox a Nonstop Kino, provozované společností SPI International.
Nikdy se však neměnila a neslaďovala grafika čtyř televizních programů, které vysílají volně prostřednictvím pozemních vysílačů. A jak na grafické novinky ČT zareagují velké komerční televize? Nova nechtěla případné změny grafiky na nedávné tiskové konferenci k podzimnímu programovému schématu komentovat. Nechte se překvapit,
říkala pouze její mluvčí Veronika Šmítková. Televize Prima připravuje úpravu grafiky na říjen. Její součástí má být i další, za poslední roky stále častější úprava loga stanice. Trošku to bude připomínat logo Bauhausu,
řekl DigiZone.cz jeden ze zaměstnanců Primy, který je s chystanou podobou loga dobře obeznámen.
A perlička na závěr
Česká televize od září zavádí také nový ústřední slogan „Jsme Česká televize“. Ten ovšem není nikterak nový. Pamětníci si jistě vybaví ostrý spor mezi někdejším ředitelem ČT Ivem Mathé a bývalým šéfem Novy Vladimírem Železným v době, kdy se připravoval start vysílání Novy. Tehdy se v českých denících objevila reklamní kampaň se sloganem „Jsme česká televize. Ne Česká televize.“…