Hlavní navigace

Ikonka v reklamě řekne, že vás reklama sleduje. Není-li tam, sleduje vás stejně

6. 2. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Navíc umožní naznačit, že o daný typ inzerce nemáte zájem, či určitou inzerci od určité společnosti odmítnout. To všechno prý proto, aby uživatelé pochopili, jak funguje cílení inzerce.

AdChoices“ ikonka, výsledek (mimo jiné) sporů mezi Facebookem a Council of Better Business Bureau, by se brzy měla objevit na inzerátech, které pocházejí z Facebook Ad Exchange a objevují se i na jiných webech, než na samotném Facebooku. Ikonka samotná patří Digital Advertising Aliance (Alianci digitálních inzerentů, chcete-li) a měla by sloužit pro vzdělávání spotřebitelů v tom, že právě sledují inzerát, který sleduje je. Lépe řečeno, že jde o inzerát, který využívá cílení založeného na „zájmech“ návštěvníka.

Vice o „AdChoices“ ikonce i programu můžete najít na www.youradchoices.com/, včetně naučného videa. 

V praxi samozřejmě existence či neexistence této ikonky neznamená nic. Inzeráty bez ikonky stejně tak sledují návštěvníky a cílení pomocí „zájmů“ je už dlouho používanou praxí – samozřejmě i bez vědomí návštěvníka. Profily uživatelů si Facebook buduje už roky, včetně budování profilů návštěvníků, co nejsou jeho uživateli. Slouží k tomu nejenom inzerce, ale i všudypřítomná tlačítka Líbí (a řada dalších  prvků). Podobné profily budují desítky (či spíše stovky) dalších firem. Na svůj „profil“ s ohledem na „zájmy“ se ostatně můžete podívat například i u Google – viz Google Ads Preferences Manager.

MMF24

Právě například u Google si své „zájmy“ můžete změnit, což je ostatně i jedna z funkčností „AdChoices“ ikonky – pokud se vám předložená inzerce nezdá zajímavá, budete si moci kliknutím na tuto ikonku nastavit, že vás něco takového nezajímá. 

Případně navštívit www.aboutads.info/choices/ rovnou.  V každém případě ale pamatujte, že AdChoices se týká pouze těch společností, které k tomuto programu dobrovolně přistoupily. V čerstvě předkládaném seznamu prozatím Facebook tak jako chybí. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).