„AdChoices“ ikonka, výsledek (mimo jiné) sporů mezi Facebookem a Council of Better Business Bureau, by se brzy měla objevit na inzerátech, které pocházejí z Facebook Ad Exchange a objevují se i na jiných webech, než na samotném Facebooku. Ikonka samotná patří Digital Advertising Aliance (Alianci digitálních inzerentů, chcete-li) a měla by sloužit pro vzdělávání spotřebitelů v tom, že právě sledují inzerát, který sleduje je. Lépe řečeno, že jde o inzerát, který využívá cílení založeného na „zájmech“ návštěvníka.
Vice o „AdChoices“ ikonce i programu můžete najít na www.youradchoices.com/, včetně naučného videa.
V praxi samozřejmě existence či neexistence této ikonky neznamená nic. Inzeráty bez ikonky stejně tak sledují návštěvníky a cílení pomocí „zájmů“ je už dlouho používanou praxí – samozřejmě i bez vědomí návštěvníka. Profily uživatelů si Facebook buduje už roky, včetně budování profilů návštěvníků, co nejsou jeho uživateli. Slouží k tomu nejenom inzerce, ale i všudypřítomná tlačítka Líbí (a řada dalších prvků). Podobné profily budují desítky (či spíše stovky) dalších firem. Na svůj „profil“ s ohledem na „zájmy“ se ostatně můžete podívat například i u Google – viz Google Ads Preferences Manager.
Právě například u Google si své „zájmy“ můžete změnit, což je ostatně i jedna z funkčností „AdChoices“ ikonky – pokud se vám předložená inzerce nezdá zajímavá, budete si moci kliknutím na tuto ikonku nastavit, že vás něco takového nezajímá.
Případně navštívit www.aboutads.info/choices/ rovnou. V každém případě ale pamatujte, že AdChoices se týká pouze těch společností, které k tomuto programu dobrovolně přistoupily. V čerstvě předkládaném seznamu prozatím Facebook tak jako chybí.