Nova se soustředí na prime time
Vítězství České televize, která za leden i únor letošního roku porazila v souhrnném celodenním podílu svých čtyř programů na dospělém publiku starším 15 let kanály Novy a stala se tak nejsilnější televizní skupinou v zemi, nechce uznat TV Nova. Podle Marie Fianové z tiskového oddělení této televize nejsou celodenní data za diváky starší 15 let pro Novu relevantní. Zároveň upozorňuje, že v cílové skupině diváků od 15 do 54 let Nova dosud neztratila prvenství a drží si v ní pohodlný náskok před konkurencí, včetně veřejnoprávní ČT.
„Skupina Nova programem svých stanic primárně cílí na diváky ve věku 15–54 let a časové pásmo prime time, které je pro komerční stanice nejdůležitější, protože je v něm největší podíl ekonomicky aktivních diváků a tudíž do něj plyne většina reklamních investic,“ konstatuje Fianová. „Podle výsledků v tomto pásmu a této cílové skupině také porovnáváme výkonnost stanic i celé skupiny, vyhodnocujeme úspěšnost pořadů a také je reportujeme je svým vlastníkům.“ Nutno dodat, že zaměření na mladší publikum a hlavní vysílací čas Nova zavedla ještě za ředitelování Petra Dvořáka, který dnes šéfuje České televizi.
Rozdíly oproti ČT a Primě jsou značné
Jak tedy vypadá srovnání podílů českých televizí za leden a únor letošního roku u mladšího publika, které veřejně uznává pouze Nova (a v reportech pro svého zahraničního spolumajitele je uvádí i skupina Prima)? Nova skutečně vede s velkým náskokem. Pokud se zaměříme na celodenní podíly, v lednu oslovila všemi svými volně šířenými programy 34,03 procenta publika ve věku od 15 do 54 let, v únoru pak rovných 34 procent. Česká televize ve stejné cílové skupině dosáhla v lednu podílu 26,49 procenta, v únoru 24,81 procenta. Na skupinu Prima opět zbylo třetí místo: v lednu vykázala podíl 21,01 procenta, v únoru pak 24,77 procenta a takřka se vyrovnala ČT.
Meziroční srovnání u celodenních čísel za skupinu D15–54 u Novy ale vykazuje za oba první měsíce pokles – v lednu o 1,25 procentního bodu, v únoru pak o 1,75 procentního bodu. Prima Group meziročně klesala pouze v lednu, kdy si pohoršila o 2,18 procentního bodu, zatímco v únoru stoupla o 1,43 procentního bodu (hlavně díky novému kanálu Prima Zoom). Jediná Česká televize vykázala meziroční růst po oba první měsíce letošního roku: v lednu o 2,77 procentního bodu, v únoru už méně – o 0,38 procentního bodu. Pouze pokles vykázala v lednu i únoru TV Barrandov, která si meziročně pohoršila v prvním případě o 0,77 a v druhém o 1,40 procentního bodu.
Program | Únor 2013 | Oproti lednu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT 1 | 12,82 | - 2,31 | – 0,19 |
ČT 2 | 4,52 | – 0,17 | + 0,54 |
ČT Sport | 4,70 | + 2,24 | + 0,35 |
ČT 24 | 2,77 | – 1,44 | – 0,32 |
Nova | 25,92 | – 0,89 | - 3,39 |
Nova Cinema | 5,43 | – 0,26 | – 1,00 |
Fanda | 1,66 | + 0,14 | – nevysílal – |
Smíchov | 0,99 | – neměřen – | – nevysílal – |
Telka | – neměřena – | – nevysílala – | – nevysílala – |
Prima family | 12,51 | - 0,59 | – 2,13 |
Prima Cool | 5,79 | + 0,32 | – 0,27 |
Prima love | 2,65 | + 0,22 | + 0,02 |
Prima Zoom | 3,82 | – nevysílala – | – nevysílala – |
TV Barrandov | 3,64 | – 0,61 | – 1,40 |
Atmedia | 2,90 | – 0,43 | + 0,47 |
ostatní TV | 9,88 | – 1,01 | + 0,85 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch
Klíčové večery: v nich Nova boduje nejvíc
Pokud porovnáme výkony hlavních televizních skupin přímo optikou Novy, tedy nejen za cílovou skupinu D15–54, ale také výhradně za hlavní vysílací čas od 19 do 23 hodin, skupina Nova opět s přehledem vede: v lednu za prime time dosáhla průměrného podílu 38,41 procenta a v únoru 39,71 procenta. Jenže v obou měsících si meziročně pohoršila, a to i přes to, že v lednu 2013 už do svých výsledků započítávala Fandu, který v lednu 2012 ještě nevysílal, a v únoru kromě něj ještě Smíchov. Lednový meziroční pokles činil 0,49 procentního bodu, únorový pak 1,08 procentního bodu.
Konkureční televizní skupiny ale za Novou v prime time zaostávaly ještě výrazněji než v celodenních datech za D15–54. Česká televize v lednu dosáhla průměrného podílu 26,52 procenta a v únoru 24,13 procenta. Na rozdíl od Novy si ale meziročně polepšila, a to nespustila žádný nový kanál: v lednu rostla o 3,31 procentního bodu, v únoru o 0,54 procentního bodu. Navíc se její podíly v hlavním vysílacím čase příliš nelišily od těch celodenních. To však nebyl případ skupiny Prima, která během prime time vykazovala horší výsledky než za celý den. V lednu šlo o podíl 20,93 procenta, v únoru o 23,97 procenta.
Meziročně si ale Nova mírně pohoršila
Prima Group v lednu meziročně klesla v hlavním vysílacím čase u divácké skupiny D15–54 o 2,98 procentního bodu, v únoru naopak stoupla o 0,60 procentního bodu (opět zásluhou nové stanice Prima Zoom). Jenom samé poklesy vykázala TV Barrandov: za leden meziročně klesla o 0,79 procentního bodu na hodnotu 4,19 procenta, v únoru o 1,26 procentního bodu na podíl 3,37 procenta. Pohledem na jednotlivé programy větších televizních stanic můžeme dojít k jednoduchému závěru: kromě lednového meziročního nárůstu ČT 1 všichni klesali. A to včetně hlavního kanálu Novy.
Skupině Nova se nedá upřít, že za leden a únor letošního roku udržela podíly v hlavním vysílacím čase na publiku od 15 do 54 let na úrovni loňského listopadu a prosince. Jenže v únoru k tomu přispěl nový program Smíchov. V žádném z těchto měsíců Nova Group nedosáhla souhrnného podílu 40 procent a výš, což je meta, kterou si sama stanovila v dlouhodobých plánech. Na druhou stranu, pokud jde o diváky od 15 do 54 let, Nova je zatím v této cílové skupině neporazitelná. Zejména v hlavním vysílacím čase a u jejího hlavního kanálu to je nejmarkantnější: zatímco Nova oslovuje přes 30 procent publika, nejbližší konkurenti – ČT 1 a Prima family – zůstávají hluboko pod 20 procenty.