Ano, o tom píšu , že dát do tunelů metra WiFi znamená pokrýt vagony zevnitř (a pak ten datový tok svést třeba do LTE). Jenže to za těch 12 milionů (co má stát pokrytí nových stanic) nedáte ani omylem, to budou tak náklady na jednu soupravu metra (drážní specifikace prostě něco stojí). Navíc, někdo musí platit ten datový tok mezi vagonem a "pevninou" - zadarmo to není. Že by to platil DPP nebo operátoři, to myslím nehrozí, placená WiFi by se zase nelíbila cestujícím a těch pár minut by mastili třeba Solitaire.
Jinak hustota lidí v MHD je opravdu vyšší, než na fotbalovém stadionu či koncertním sále, kde lidé obvykle sedí a kde se hotspoty mohou dát poměrně daleko od lidí. Signál se tak může daleko lépe šířit - ve srovnání s vlakem, který má omezenou výšku a lidé tam stojí (takže poměrně efektivně signál WiFi tlumí).
Wifi pracuje překvapivě dobře i v nasazeních s velkou hustotou klientů typu koncertní hala, či fotbalový stadion.
U vlaku předpokládám, že se pokrývá zevnitř; tzn. přístupovými body ve vagonech. Pak jízda nemá vliv a zastavení ve stanici je podstané z hlediska obsloužení cestujících, kteří vystupují a nastupují, což by neměl být zásadní problém.
Nechce se mi teď hledat srovnání, jaký vliv na přenos dat má rychlost pohybu u různých technologií, ale zkuste mi věřit, že je na tom WiFi dost bídně. Zákonitě - ta technologie vznikla hlavně jako (dočasná) náhrada ethernetové kabeláže pro kanceláře.
Že se WiFi používá i ve skladech pro de facto nomadické rychlosti pohybu, to pochopitelně vím. Podobně vnímám i využítí WiFi pro připojení objektů k Internetu. (Ano, funguje to často lépe než "drát", ale je myslím jasné, že takto WiFi nebyla zamýšlena také).
Pokrýt ale vlak metra, který v tom tunelu pojede i 80 km/h a pobere zhruba 1500 lidí, to opravdu nejde - rychlosti, objemy dat, to je prostě se skladem zcela nesrovnatelné.
Wifi ze sve podstaty zcela bez problemu pro pohybujici se zarizeni pouzit lze, a take se tak zcela bezne pouziva. Jak myslite ze se pohybuje technika s terminaly treba ve skladech. Samozrejme na to nemuzete pouzit soho HW.
To ze v provedeni statni spravy by to stalo stonasobek (pri stesti) nez za kolik se to realne postavi, je celkem jasne.
No, nevyšlo by to levněji;)
WiFi už ze své podstaty nelze použít pro pohybující se zařízení, takže aby WiFi opravdu fungovalo ve vagonech a v tunelu, tak to vyžaduje hotspot v každém vagonu a jejich propojení s infrastrukturou v tunelu.
Jinak jestli to jsou vyhozené peníze - já si to nemyslím. Předně, náklady jdou zcela za operátory, kteří si výnosnost pokrytí počítají nějakých 15 až 24 let, takže vědí dost přesně, kdy se jim náklady na pokrytí a provoz vrátí ve vyšší spotřebě služeb (vidím to na "pelíškovské" rok, maximálně dva). A je také možné, že náklady na samotné pokrytí budou nižší, než na související mediální kampaň. A konečně - 12 mil Kč investice a 320 tis. Kč ročně + energie opravdu není nic, co by naši operátoři neustáli.
Navíc, kdyby tu WiFi zaváděl pražský magistrát, tak se cena dostane úplně někam jinam. Stačí se podívat, kolik stála magistrátní "Praha bezdrátová" (skoro 400 mil Kč) nebo tomu podobné "radniční" projekty.