Hlavní navigace

Novu letos čeká velká vánoční prohra. Proč?

23. 12. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Určitý náznak potíží byl vidět už koncem minulého týdne. Nelze vyloučit, že hlavní kanál Novy letos o vánočních svátcích skončí až třetí za ČT 1 a Primou.

Nejsou české filmy, není sledovanost

Loni o Vánocích porazila Novu ve sledovanosti Česká televize, letos by ji mohla předstihnout i Prima. Řeč je samozřejmě o hlavních programech tří největších českých televizních skupin. V souhrnných číslech by Novu mohly ohrozit jen Kavčí hory. Čím to ale, že letošní Vánoce velmi pravděpodobně odsunou „velkou“ Novu do role outsidera, který se v podílu na sledovanosti propadne na hodnoty Primy v jejích horších dnech? Důvodů je hned několik, ale jeden je hlavní – a tím je vánoční programming. Přesněji řečeno otázka akvizic, které se podařilo té které televizi na vánoční svátky sehnat a nasadit do vysílání.

Nova dlouhá léta využívala toho, že od Ateliérů Bonton Zlín zajistila exkluzivitu na nejatraktivnější české filmy a pohádky. Na Štědrý večer tak pravidelně vysílala Tři oříšky pro Popelku, s přehledem nejžádanější českou filmovou pohádku, ale konkurenci blokovala i „nejúspěšnější českou komedii všech dob“ S tebou mě baví svět, Na samotě u lesa nebo Marečku, podejte mi pero! Dlouhodobé smlouvy Novy se zlínskými Ateliéry Bonton ale vypršely v roce 2013 a pro letošní rok práva na největší české filmové trháky získaly Česká televize s Primou. A ty se o nejzajímavější tituly dokázaly podělit: ty nejatraktivnější zakoupily napůl, ČT pro první polovinu letošního roku, Prima pro druhou.


Foto: archiv TV Nova

Tři oříšky pro Popelku bude letos o Vánocích vysílat Prima. Nova pohádku uhájila alespoň pro sesterskou televizi Markíza na Slovensku.

Popelka je vánoční jistota

Tři oříšky pro Popelku tak mohli čeští diváci letos vidět už 21. dubna na ČT 1, poprvé v nativním HD rozlišení, což jim Nova nikdy neumožnila (i když HD remasterované kopie pohádky již existovaly a vysílaly je německé televize). Mimochodem, při onom dubnovém uvedení Jednička oslovila v průměru 1,531 milionu dospělých diváků (podíl 34,06 procenta, na mladším publiku od 15 do 54 let dokonce 37,31 procenta) a samozřejmě porazila Novu. Na Primě se tato pohádka objeví už zítra, na Štědrý večer (stejně jako na ČT 1 v HD kvalitě), a lze jen stěží předpokládat, že by nebyla v čase nasazení nejsledovanějším pořadem na všech českých televizích. Vždyť loni o Vánocích ji na Nově vidělo 1,634 milionu dospělých diváků (35,09 procenta publika, 36,81 procenta v kategorii 15 až 54 let).

Česká televize totiž tradičně vysílá novou premiérovou pohádku, jejíž úspěch závisí na tom, zda byla už dříve úspěšná v kinech a jakou jí Kavčí hory udělaly dopředu propagaci. Loňský Duch nad zlato dokázal porazit Novu a oslovit rekordních 2,2 milionu diváků, ale jak to dopadne s letošní Princeznou a písařem, je otázka. A na Novu letos zbyla improvizace, kterou jsme v minulých letech zažívali u Primy. Na Štědrý večer sice půjde také o premiéru českého filmu Přijde letos Ježíšek? s Libuší Šafránkovou a Josefem Abrhámem, ale Popelka to prostě nebude. Ani Vratné lahve, které Nova nasadí poté, díru do světa neudělají – při jejich posledním uvedení na Nově měly rozpačité výsledky.


Foto: TV Nova

Přijde letos Ježíšek? Tak se jmenuje premiérový český film s Libuší Šafránkovou a Josefem Abrhámem, který Nova nasadí na Štědrý večer proti Třem oříškům pro Popelku na Primě. Libuše Šafránková tak bude konkurovat sama sobě.

Můžou Babovřesky ohrozit známé pohádky?

Třem oříškům pro Popelku na Primě tak bude konkurovat spíše ČT 1 s komedií Jana Hřebejka Pelíšky, která se stává už tradiční součástí štědrovečerního programu Jedničky (loni ve stejném čase jako letos s 1,567 milionu dospělých diváků). Kavčí hory totiž těží z toho, že hlavní pohádku večera nasazují již od 19:00, zatímco Nova s Primou zachovávají stejný začátek hlavního večerního programu jako kterýkoli jiný den v roce, tedy ve 20:20, respektive 20:15. Jejich hlavní štědrovečerní pohádky tedy začínají přinejmenším s hodinovým zpožděním, většinou téměř navazují na konec premiérové pohádky na ČT 1. A musí čelit Pelíškům na Jedničce, po kterém Kavčí hory nasazují další starší české komedie. Letos Vrchní, prchni proti Vratným lahvím (Nova) a Jak se budí princezny (Prima).

Také první svátek vánoční naznačuje, že Nova se letos musí až křečovitě vyrovnávat s nedostatkem atraktivních českých pohádek. Zatímco ČT 1 a Prima nasadí po osmé večer pohádky Kdyby byly ryby a S čerty nejsou žerty, Nova se je bude snažit přebít komedií Zdeňka Trošky Babovřesky, která s Vánocemi vůbec nesouvisí. Totéž o druhém svátku vánočním: proti pohádkám Láska na vlásku (ČT 1) a Princ a Večernice (Prima) půjde komedie Jak básníci neztrácejí naději z roku 2004 (bez odvysílání předchozích dílů, které jsou mnohem populárnější). A tak lze pokračovat i v sobotu 27. prosince, kdy se Nova po osmé večer postaví s americkým romantickým filmem Šťastný Nový rok pohádce Peklo s princeznou (ČT 1) a Dobrému vojáku Švejkovi (Prima).

MMF24


Foto: archiv TV Nova

Chronický nedostatek českých pohádek si Nova o Vánocích vynahradí Babovřesky. Otázka zní, zda to diváci ocení.

Nova si neumí bez svých seriálů poradit

Jedinou zjevnou šanci má Nova v neděli 28. prosince, kdy Prima do hlavního vysílacího času nasazuje benefici Srdce pro děti. Ta bude pochopitelně nejméně sledovaná ze všech tří hlavních televizních programů v Česku. Nova oproti tomu opráší Mrazíka a ČT 1 proti němu postaví pohádku Peklo s princeznou. Další dny až do Silvestra je ale zjevné, že Nově dochází s vánočními akvizicemi dech, a ohledně pohádek se vyčerpává i Prima. Každý den je vydrží nasazovat pouze ČT 1, která na tom dozajista slušně „vydělá“ vysokou sledovaností. Nova se v týdnu mezi Vánocemi a Silvestrem vzmůže jen na českou akviziční komedii Limonádový Joe aneb Koňská opera.

Vánoční „výpadek“ Novy ukazuje, jak moc je nejsledovanější česká televize závislá na konceptu svých vlastních seriálů. Pokud nemá k dispozici osvědčené atraktivní akviziční české filmy, které už měly v minulosti úspěch, horko těžko hledá bez seriálových opor typu Ordinace, Ulice nebo Doktoři z Počátků adekvátní náhradu. Novu ale může uklidňovat fakt, že vánoční období není z hlediska televizního trhu vlastně vůbec důležité, protože hlavní reklamní sezóna končí před Vánoci. O svátcích je už reklamní útlum a hraje se pouze o prestiž a pěkná čísla do tiskových zpráv. Přesto nebude propad až na pozici třetí nejsledovanější televize v zemi nikterak příjemný.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).