Co je prosim v dnesni dobe s dnesnimi technologickymi moznostmi nerealistickeho na ocekavani, ze kriticke (uzlove) komponenty site maji dostatecne redundantni propojeni, kde je provoz v pripade vypadku primarnich tras presmerovan do tras zaloznich - a to automaticky, bez intervence kohokoliv? Notabene u firmy, ktera rozhodne neni ve ztrate a jde o jeji core business?
Bavime se o kriticke paterni infrastrukture (kde se sbiha kus republiky), ne o koncove pripojce k babicce do Horni Dolni. Omlouvat to kopacem, ktery to urychlene dojde opravit je ponekud zvlastni :-)
Tak lokalizovat preruseni tam, kde se neco kope, je otazkou 10 minut. A pochopil bych, kdyby prekopnuty kabel odstavil rekneme par bloku, ale 1/2 statu? To naopak zcela jasne ukazuje na naprostou neschopnost, proto se site navrhuji jako polygon a ne jako hvezda, aby prekopnuty kabel sit neodstavil.
Ciste prakticky, telefonni/datova ustredna je v kazdem vetsim meste (zcela jiste na uroven okresu), a ciste prakticky, pokud nekdo vybombarduje Prahu, ocekavam, ze hovory a data pobezi po prickach mezi temi ustrednami, ktere funguji. Mozna se snizenou kapacitou, ale pobezi. Zcela 100% pak ocekavam zajisteni nouzovych linek jako 112 a spol.
Vypadek te site na par hodin vam uz pristi rok znemozni zaplatit nakup. Vypadek te site vam napriklad znemozil prihlasit ty 3 hodiny auto, coz vam muze jako jednotlivci zpusobit skody i desitek tisic Kc. Vypadek te site zpusobil nam vsem skodu v desitkach milionu, protoze urednici ktere platime nemohli 3 hodiny delat to, za co je platime.
Pokud se nic nezměnilo, tak se na tísňová čísla dovoláte z libovolného telefonu i bez operátora. Pak ale na vrub výpadku u O2 můžeme připsat maximálně ty případy, kdy byl někdo v situaci, kdy se dostal k telefonu a byl schopen zavolat pomoc, ale situace už zároveň neumožňovala vyndat SIMku a zavolat. Samozřejmě nevím, kolik se takových případů v postižených oblastech během těch několika hodin událo, ale hádám, že na hromadnou žalobu to nebude.
No cast site sdili O2 s T-Mobile, coz mohlo mit vliv na chod.
Na druhou stranu nepamatuji si, kdy se jim takovy vypadek stal. Skoro se mi ale nechce verit, ze to bylo jen kabelem (pokud to neni, jak nekdo psal, tesne vedle sebe tesne u dat. centra). Mohl to nekdo spatne prepnout pri udrzbe, provoz nepreplaval na redundantni systemy, atd.
RSU jsou už na úrovni malých obci a posledni technologický upgrade přinesl možnost spojování lokálních hovoru bez účasti HOSTa. Očekával bych taky že po utnuti konektivity vyjede na místo servisní vuz a zajisti náhradní konektivitu k nadřazené ústředně např mikrovlnym/satelitnim spojem. Na úrovni HOSTA bych z důvodu nízké kapacity náhradního spoje spojoval prioritně tísňová volání. Fakt nechápu proč nenaskocily nebo nebyly zajištěny tyto spoje.
I když to s tou záchrankou nechci zlehčovat, tak pamatuji doby, kdy telefon doma měli jen vyvolení a ostatní byli odkázáni na telefonní budky, kdy valná část z nich nefungovala. A i přesto jsme všichni tady. Tudíž spoléhat jen na telefon (a být na něm takto závislý) je přinejmenším velmi krátkozraké.
Mate pocit, ze ty nouzove linky provozuji pro vase krasne modre oci? Ja si jsem pomerne jist, ze to stoji spousty milionu. A za zajisteni garantovaneho provozu se cena nasobi. Takze podle toho ocekavam, ze to bude fungovat.
Mimochodem, vy ty doby nepamatujete, protoze jinak by jste vedel, ze existovala mista oznacena telefonim sluchatkem, kde bylo mozne pozadovat prave pristup k telefonu pro podobne nouzove ucely - bezne to byly stanice umistene u lidi doma, treba u hasicu a podobne. A v kazde vesnici takove misto bylo minimalne jedno.
Problém je, že "přesto jsme VŠICHNI tady" rozhodně není pravda. Těch lidí, kteří umírali kvůli pozdní, neadekvátní a nedostatečné lékařské péči - složitější přístroje a zahraniční léky prostě "neexistovaly", bylo opravdu obrovské množství.
Akorát se za "komoušů" o tom, samozřejmě, nesměly vést statistiky, rozhodně se to nesmělo dostat nikam do novin a nikdo o tom nesměl mektat.
Takže pokud se něco podobného nepřihodilo přímo v okolí "Husákova dítěte", tak ono samo žilo v krásném snu a vůbec nevědělo, že se to stalo třeba o 10 km dál.
Je to podobný nesmysl jako když důchodci říkají: "Za náš žádní pedofilové nebyli!!"
Samozřejmě, že byli a bylo jich naprosto stejně jako teď - jenom se o tom nesmělo mluvit, nesmělo se o tom psát, takže "Kelišová" si o tom v místním večerníku přečíst nemohla.
Vždyť za komárů třeba ani neexistoval trestný čin znásilnění ve vztahu k muži. Takže, když k tomu došlo, bylo to označené, vyšetřované a souzené jenom jako "omezování osobní svobody".
Ano, samozřejmě každý by měl zvládnout dát první pomoc, ale jsou situace na které prostě laická pomoc, navíc bez jakéholi vybavení, bez léků, kapaček atd., prostě nemá šanci.
Vážený pane, smrt je nedílnou a potřebnou součástí života, ať se vám to líbí nebo ne a je ve vašem zájmu se s tím co nejdříva smířit a být na tento nezvratný fakt připraven. V mém nejbližším okolí během mého života zemřelo mnoho lidí, mám to vyčítat nepřipravenosti lékařů? Jejich okolí? Bohu?
Můj původní příspěvek neříkal nic jiného, že by se člověk neměl spoléhat bezhlavě na telefony, které mu pomůžou v každé sittuaci. A několik dalších diskutujicích včetně vás si z něj vybásnilo nějaké úplně jiné významy. Proto v tom nehodlám pokračovat.
Pokud tedy za to může souhra prekopleho kabelu a servisní činnosti - a stejně dost pochybuji, tak co se týče uložení kabelu může se stát cokoliv.
1. Kabel telecom nepokladal ale najaté firmy. Už tenkrát hrubé práce zajišťovaly.
2. I optické kabely jdou vypipat. S novými ultrazvukovými technikami I vedení bez kovového dratu.
drátu.
3. Kabely se v zemi se zeminou posouvají. Nejen geologickymi vlivy ale I tím ze se v místě neustále rejou site. Což v praze je porad.
4. Na páteřních trasách se občas delaji údržby a prelozky.
5. Protože se teď převádí spousta věcí pod Cetin, tak se převádí I odpovědnost, řízení atd. Takže je celkem dobře možné že Cetin nevěděl to co O2 protože ještě nebyl doresen vnitrofiremní proces
Pokud se bude jednat o vteřiny, tak bez lokální pomoci do příjezdu sanitky stejně umřete (např. při masivním tepeném krvácení, zástavě srdce atd.). Za ty 3 minuty se k vám sanitka dostane pouze pokud budete ležet na dohled plotu nemocnice. Zákoný limit na příjezd sanitky je 20 minut a skutečný se většinou nevejde pod 10 minut. Pokud se tedy jedná o vteřiny, je vám sanitka na nic a pokud se jedná o minuty, tak 2-3 minuty navíc nic neznamenají.
Blbost. Když někdo v ideálním světě překopne lajnu Prágl-Brno, 50% provozu se odkloní po trase Prágl- Jihlava-Brno, 50% Prágl-Olmik-Brno. Zákazník nic nepozná a pokud jsou linky stejný a mají 50% rezervu, jedou záložní trasy na 75%. Ale telekoumáci to asi ještě nevykoumali...
Furt říkám, že pragocentrismus a kyslíkáři jsou na pytel...
Rozdíl je v tom, že když se dovoláte na dispečink záchranky, můžete poskytovat první pomoc podle pokynů kvalifikovaného personálu – což často může být lepší, než když první pomoc poskytuje člověk podle toho, co si pamatuje možná někdy z branných cvičení na ZŠ. Ale pokud by šlo o vteřiny, telefon opravdu nijak nepomůže.
Ale ony se tady hlavně rozvíjejí teorie o mrtvých, kteří se nedovolali na záchranku, přitom média o žádném takovém případu nepsala – a to by to pěkně rozmázla, kdyby něco takového nastalo. Vždyť jak řešila ten případ z Mariánských Lázní, kdy technik zapomněl otestovat volání na tísňové linky na jedné ústředně, muž, který trpěl dušností, se dvakrát na 155 nedovolal a záchranářům, které přivolal někdo jiný, se už nepodařilo jej oživit.
Jinak vyndavání SIM je často zbytečně komplikovaný postup – pokud má člověk SIM kartu chráněnou PINem. Většinou stačí na mobilu zapnout režim letadlo, čímž se SIM karta od sítě úplně odpojí, a pak režim letadlo vypnout. Mobil v tu chvíli začne komunikaci se SIM od začátku, bude vyžadovat PIN, a v tu chvíli je to stejné, jako by v mobilu žádná SIM nebyla a mobil obvykle rovnou nabízí rovnou tísňové volání na 112. Ostatně, je to stejný postup, jako když v daném místě nebude mít váš operátor signál. Akorát pro tu asistovanou první pomoc je to trochu zdržení, protože se dovoláte na dispečink hasičů, operátorovi budete muset vysvětlit, o co jde, a teprve pak vás přepojí na dispečink záchranky.
Ale pořád jde hlavně o to, aby člověk nezmatkoval, a když se mu nepodaří jeden způsob spojení, zkusil jiný.
A ještě dříve Spolek Proti Telefonování.
http://oz.kurzy.cz/obrazky/o2/o2-czech-republic-as/spt-telecom-p98966z187237u.png
Zajimave by spis bylo resit, kolik lidi se behem tech 3 hodin nedovolalo pomoci (treba na tu 112) a jake skody na zivotech a majetku tim vznikly. I kdyz, jelikoz je v CR hodnota lidskeho zivota nejakych 250kKc, tak se zcela zjevne lepsi zabezpeceni proste nevyplati. To by tech mrtvych musely byt alespon tisice.
Defakto, 3 hodiny nebyl schopen nikdo nikde nic nakoupit a zaplatit, protoze 3 hodiny neslo odeslat prislusnou zadost o prislusne hausnumero na uctenku. To uz zacina byt zajimavejsi nez par mrtvych, to muze hodit i nejakou tu desitku miliard skod.
Uz to vidim, stojim na benzince, plna nadrz, ale zaplatit nelze.
Čím větší firma, tím větší bordel, přeplněný pseudo-manažery, kteří své práci často nerozumí. Ale musí to vypadat, že něco rozhodují, většinou k neprospěchu věci. Těch pár rozumných lidí to nespasi. A pak to končí tak, že se ušetří někde na technice a pseudo-manažer ukáže jaký je kabrňák. No a pak je problém.
Samozřejme ty ušetřený prachy se vyhodí jinde za úplný blbosti.
Vzhledem k tomu, že jsem Husákovo dítě, tak i tu cedulku veřejné telefonní stanice si pamatuji celkem dobře. Spíše mám pocit, že někdo nepochopil (nebo nechce pochopit) to, co jsem napsal.
Předpokládat, že se mi nemůže nic stát, protože mám přece v kapse mobilní telefon, a proto si můžu za všech okolností zavolat pro pomoc, to je cesta do pekel. Rozumně uvažující člověk by měl být schopen si poradit i bez telefonu a to po dobu mnohem delší, než je pár hodin.
Stejně tak jako by každý měl být schopen poskytnout člověku v ohrožení života první pomoc pro případ, že ta záchranka prostě nepřijede.
Kolik peněz stojí provoz nějaké telefonní sítě nebo tísňové linky jsem vůbec neřešil, takže nechápu, proč to tady vytahujete.
Koukám, že spousta lidí neodlišuje teorii a praxi. Čistě teoreticky by se to dalo zařídit tak, aby v různých městech existovala dvě naprosto shodná HW centra, která by běžela simultánně a pokud by jedno centrum vypadlo, pak druhé běželo dál... Jenže realita je taková, že náklady na zřízení a provoz se prostě našim operátorům nevyplatí a tak prostě jednou k výpadku dojde.
Je to jako s jakoukoliv katastrofou. Není otázkou zda, ale kdy a tedy je třeba být připraven.
Již delší dobu je evidentní, že jsme stále závislejší na elektřině a elektronice. Doufám, že se nedožiji extrémní Sluneční erupce, která zlikviduje nejen satelity, ale veškerou elektroniku a většinu elektrických přístrojů a poničí rozvodnou síť. Až tato chvíle nastane a lidé nebudou připraveni (jako, že nebudou), pak přijde doba temna i "temna". Potraviny podléhající rychlé zkáze (maso, mléko,...) nebude možné skladovat v lednicích, pitná voda ve vodovodech nepoteče,...
Když se nad tím tak zamyslím, pak výpadek telefonní sítě na pár hodin je vlastně jen takové nepříjemné štípnutí od komára...
Zajišťuje, krajské ZZS/HZS/Policie jsou připojeni na úrovni kraje přes ISDN přímo na jejich hlavní krajskou ústřednu O2 (pod kterou spadají ostatní ústředny v lokalitě, v jejich terminologii je to HOST ústředna). Když klekne ISDN linka/je přetíženo na ústředně, přesměruje se na jiný kraj (jinou krajskou ústřednu). Takže centrálně to není a nikdy to nespadne v celé republice naráz, otázka je, co se stane, když si v oblasti, kde je zrovna vadné spojení na ústřednu (nedovoláš se).
Toto platí pro vytáčení z pevné, kde voláš přímo lokálně do svého kraje, odhaduju že mobily asi půjdou centrálně do O2 přes Prahu (i jejich vlastní).
kdyby byl zájem o více info, tak
http://www.zachrannasluzba.cz/zara.pdf
http://www.unbr.cz/Data/files/Konference%20MEKA/3-Spojen%C3%AD%20slo%C5%BEek%20IZS%20p%C5%99i%20mimo%C5%99%C3%A1dn%C3%BDch%20ud%C3%A1lostech.pdf
http://www.europen.cz/Proceedings/32/O2%20VoIP.pdf
Čili jediná slabá místa 112 jsou budova UTB/Chodov/druhá záložní ústředna v Praze, protože jiného operátora asi vůbec nemají. Spadne spojení do O2, spadne 112. Nepravděpodobné, ale další záloha by se určitě hodila.
Jestli někdo ví víc, ať doplní, O2 a jejich infrastrukturu připojování tísňových linek jsem nikdy nijak extrémně nezkoumal.
A kdyby náhodou někdo chtěl seznam ústředen, strana 30 https://portal.gov.cz/portal/publikujici/a9qaats/vestniky/5233_doc.pdf
Zřejmě stačí odpálit PH1/PH2 a celá jejich síť končí, takže nic neobvyklého (aspoň jsou dvě, Sitel je IMHO mnohem zranitelnější).