Pokud se chcete dostat do hudební televize Óčko, nejlépe uděláte, pokud pojedete z Anděla autobusem nebo tramvají na zastávku Klamovka a odtud půjdete do Prachnerovy ulice. Další možností je pak výstup na stejnojmenné stanici v ulici Vrchlického. Sídlo této televize byste opravdu snadno přehlédli. Přesto, že není malé – jde o vilu – rozhodně byste zde nehledali zázemí pro televizní stanici. Jde o hnědý dům s novou červenou střechou a bílým komínem. Z Vrchlického ulice ani není vidět bývalá uplinková parabola, pouze malá pro příjem signálu ze satelitu.
Recepce hudební televize Óčko, foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
Člověk také poměrně obtížně hledá vchod. Branka s dveřmi je sice vidět zřetelně, ale člověk si říká, že tohle přeci nemůže být vchod do televizní stanice. Červená cedule s bílým písmem vás však přesvědčí o opaku. Když pak obejdete dům, objeví se před vámi velké prosklené dveře, kterými vejdete do recepce. Ta je také poměrně atypická. Celá je laděná do oranžové barvy a součástí stolu, za kterým sedí ochotná slečna je pak i skruž ze studny. Pro zvědavé návštěvníky je zajímavý i průhled do samotného ateliéru, ke kterému se dostaneme později.
„Ó péčko“, neboli odbavovací pracoviště, kde se připravuje ta část programu, která se nevysílá ze studia. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
Do recepce za námi přišel ředitel stanice Jiří Balvín a začala samotná prohlídka. Nejprve přišlo na řadu tzv. „ó péčko“, neboli odbavovací pracoviště, kde se připravuje ta část programu, která se nevysílá ze studia. Odbavuje se zde z disku, nikoli tedy z kazet. Externí pořady se sice vysílají z kazet, ale základ jede z počítače. V playlistu, který vytváří dramaturg nebo redaktoři pořadů, jsou zadány jednotlivé klipy, které proudí do vysílání z databáze počítače a k nim se dynamicky generuje grafika.
Bývalá uplinková parabola, foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
Ještě do minulého měsíce byla přímo na Vrchlického ulici funkční uplinková parabola na satelit Astra. Od ledna však jde signál nejprve optickou trasou na Barrandov a odtud teprve na satelit. Ten je technologický dokonalejší než předchozí a hlavně je pro něj na Barrandově lepší prostředí,
řekl DigiZone.cz ředitel techniky a zakladatel televize Jiří Němeček.
Studio pořadu Inbox, který se od února vysílá živě. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
V Óčku je pak k dispozici i analogové pracoviště, střižna pro přípravu pořadů, místnost na porady a maskérna. Čtenáře však bude pravděpodobně zajímat samotné sklepení televize, kde se nachází studio a další vysílací technika. Přiznám se, že pohled na ateliér, ve kterém se vyrábí program, mě poměrně šokoval. Jde vlastně o místnost, která může být odhadem dlouhá něco málo přes deset metrů. V první části je umístěn kout pro pořad Inbox, uprostřed je zelená plocha, která je určena např. pro pořad DJ divák a v zadní třetině je pak místo pro 5. Element, Madhouse a další.
Vysílací prostory Óčka. V záběru už není studio Inboxu. Vlevo je zelená plocha, kde se točí např. DJ divák, vzadu se připravuje 5. element. Madhouse, Jak já to vidím a řada dalších pořadů. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
Nemám rád Valentýna stejně tak Santa Clause. My jsme všechno neměli ošklivý červený, ale krásně zelený,
šprýmoval ředitel Óčka Jiří Balvín u klíčovací plochy. Klubové pořady pak televize vyrábí v reálu nebo ve studiu, kde se však neklíčuje, ale postaví se dekorace. V reálné dekoraci se tedy vyrábí i Host Óčka, Inbox a Jak já to vidím. Druhý z pořadů se od února změnil, jak pro účinkující, tak pro diváky. Díky živému vysílání umožňuje přímý kontakt. Vypadá to tu spíš ale jako skladiště,
zavtipkoval Němeček. Prostor, kde je teď ateliér pro vysílání, sloužil původně jako sklepy. Je to horizontálně i vertikálně prokáblované jako v každé jiné televizi, ovšem Jirka dostal výborný nápad. Zbořili jsme strop a udělali zvukovou stěnu. Když pak k nám někdo přijde do recepce, tak vidí, co se ve studiu děje,
řekl Balvín.
Režie vysílacích prostor. Generální ředitel Óčka Jiří Balvín zrovna sleduje na jedné z obrazovek volbu prezidenta republiky. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
V režii, kterou je vidět do studia, se vyrábí pořady na záznam nebo se dají vyrábět jako tzv. Live to Tape, tzn. něco jako živé pořady ve studiu a pochopitelně i živé pořady jako např. právě Inbox. Živé vysílání funguje tak, že v režii je zvukař, střihač, osvětlovač a režisér (popř. u DJ diváka telefonista). Na poměrně malém prostoru je vtěsnáno hodně lidí. Jiný systém by ale neumožňoval, že zavolá divák a my okamžitě naťukáme jméno klipu v databázi a hned se to odbaví a spustí. Dynamicky to vybavíme grafikou a nic se nevyrábí ve střižně,
zdůvodnil takovéto řešení šéf techniky televize.
Sídlo hudební televize Óčko. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz
Óčko nikdy nemělo k dispozici přebytek finančních prostředků. V době, kdy se vyrovnal rozpočet, se začala vyměňovat a zkvalitňovat technika, nyní televizi čeká výměna kamerových řetězců. Dojde i na obměnu celého zvuku. Jiří Balvín je také rád, že v televizní technice nejde vývoj tak rychle jako u počítačů. Vysílání ve vysokém rozlišení a další technické „chuťovky“ jsou zatím mimo možnosti televize. Techniku však inovujeme průběžně a poměrně masivně,
dodal Němeček. Nedávno televize zařídila nové odbavovací pracoviště, teď se soustředí na režii pro vysílání nových pořadů.
V současné době také vyhlásila televize výběrové řízení na nové kamery. Jiří Němeček však nechtěl prozradit, jaké společnosti se hop účastní. Řekl však, že jde o nejvýznačnější firmy, které se v tomto oboru pohybují. Televize bude také renovovat zvuk. Pro Óčko to znamená potenciální možnost zpracování vícekanálového audia. Jiří Balvín upřesnil, že v budoucnu by se diváci mohli dočkat např. i 5.1 zvuku během koncertů a dalších akcí. O jeho stálém nasazení se však zatím neuvažuje.
Hudební televize Óčko vysílá volně na satelitu Astra 1E na frekvenci 10862/H, SR 22000, FEC 5/6. V minulosti šířila svůj signál také na pozici 28.2 a brzy ho ukončí také na 19.2 st. Vše se děje v rámci posilování pozice 23.5 vých., kde vysílá česká satelitní platforma CS Link. Kromě signálu z družice je možné zachytit Óčko také v DVB-T, kabelových sítích, IPTV a také na internetu. Přesto, že už tato hudební televize vysílá šestým rokem, donedávna šlo v pozemním terestrickém šíření o tzv. experiment. V současné době je program šířen v Praze na 46. kanálu v sítí Czech Digital Group (CDG) jako převzatý. Je jedním z čekatelů na vydání kompenzační licence, o kterou požádá pravděpodobně koncem března nebo začátkem dubna, tedy po schválení Technického plánu přechodu (TPP) vládou. Poté by se mohl jeho signál rozšířit i do dalších regionů.