Ono je hlavně paradoxní, že tam, kde by tyhle služby mohly mít nějaký smysl, nejsou (typicky menší města bez funční MHD). Samozřejmě, není tam tolik líných hipsterů a v případě Prahy turistů, na které to cílí.
Ale třeba v Brně to vůbec smysl nedává ať už bikesharing nebo koloběžky - MHD tu jezdí pořád a v okruhu současných sharingů což je širší centrum města není absolutně nutné používat něco takového - MHD je dostačující nebo to dojdu o pár minut později pěšky. A na to, abych si třeba jako student půjčil o víkendu kolo / koloběžku a jel někam za město se projet, je to taky nepoužitelné. Problém přehuštěné dopravy to neřeší, přepraví to oproti MHD naprosto minimální počet lidí a vzhledem k "ohleduplnosti" většiny uživatelů ať už sdílených nebo vlastních kol / koloběžek to akorát způsobuje problémy s chodci (čest těm pár normálním jezdcům po dvou kolech)
Naopak v menším městě by se to i hodilo, ale zase jen pro pár lidí, takže se to nevyplatí. Tak se buď bere taxík nebo pokud nejsou zavazadla, následuje procházka. MHD jede když dobře, v půlhodinových intervalech, někdy ani to ne, takže je víceméně nepoužitelná.
Bohužel máte pravdu jenom v tom, že koloběžka má stejný status jako jízdní kolo. Cyklista má totiž v běžných případech stejnou přednost jako ostatní dopravní prostředky. To, že je něco pro cyklisty jinak, jsou spíše výjimky. Tam, kde zákon obecně mluví o "řidiči" a "vozidlech" totiž mluví i o cyklistech a jízdních kolech (a koloběžkářích samozřejmě taky). To definuje paragraf 2 odstavec d a f.
A když už mluvíme o tom, co je to "dát přednost", to řeší odstavec q takto: "dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy".
Z toho je zřejmé, že základní pravidla o právech a povinnostech ohledně předností v jízdě se týkají i cyklistů.
To je stejne jako s kolem. Kdysi pocatkem devadesatek na kolech jezdil jen ten spodni povl, decka a ti co nemeli ridicak. Sportovcu bylo promile. A ja... i do prace. Pak prisel boom horaku, lehkych kol a ponekud pozdeji i modni vlna cyklistiky.
Zacli se objevovat vsude a jezdit i pres pokrocily vek bez kousku ohleduplnosti. Drze chovani si prinesli ze ctyrkolych plechovek kde auto neslo punc socialniho statutu. Projezdil jsem na kole celou evropu ale tak vymastene cyklisty jsem zatim potkal jen v cesku. Ono to neni pouze o plechovkarich. Je to o mentalite.
Kvuli takovym jeden ma chut opustit svuj oblibeny dopravni prostredek. Aby nebyl nazvan zelenou cyklobuznou nebo jinym velkomestskym vyrazivem.
No na som si len na chvilu vyskusal vo Viedni lebo sme boli s bratom dvaja a mam len 1 bicykel, tak som narychlo vyskusal. Ako je to sranda, ale mozu skoncit rovnako ako Ofo alebo Obike - ze ich z mesta vyzenu, lebo ludia to nechaju zaparkovane hocikde, aj v kanali rieky. Inak vo Viedni su aspon 3 alebo 4 firmy co ponukaju elektrokolobezky. Cena za jazdu je dost vysoka, takze sa to vobec neoplati oporti MHD (MHD je 2.50 eur, co na elektrokolobezke sa da za tu cenu prejst mozno 5-10 km)
A na tych kolobezkach som uz videl aj po 2 ludi jazdit naraz.
Ja radsej klasicky bicykel.
MHD mám zadarmo a do tramvaje, či busu, nebo metra normálně neprší. A dost často vidím z oken MHD porůznu se válející zelené příšerky, se kterými uživatel po vyčerpání kreditu prostě praští na místě, kde mu to zdechlo, bez toho, že by se staral o to, zda příšerka náhodou nepřekáží. Je také otázka, jak se bude řešit situace, kdy si někdo zaplatí kredit na X minut a ,,ojetá" baterie po ujetí poloviční doby zdechne.
Mě by moc zajímalo, jak se k věci postavíte na půdě Prahy 7. Koloběžky se válí všude, kde komu upadnou z ruky, jezdí na ní děti, mládež, třeba i 4 najednou, všichni po chodníku, samozřejmě, z chodníku přes přechod. A dospělci jim nedávají o moc lepší příklad. Ani helma, ani kázeň. Děti nemají helmu,ale ani řidičák a potřebný věk. A pokud tohle nehodláte nějak kontrolovat, je to opravdu humáč. Měla by být v aplikaci povinnost nahrát ŘP a možnost kontrolovat trasu koloběžky a pokud nedodržuje jezdec pravidla, prostě mu neumožnit využívat půjčení. A sami byste měli iniciovat, aby MP toto kontrolovala, když už je to úřadu jedno.
Xiaomi m365. Udávaný dojezd je 30km, ale reálně není všude rovina a člověk nejede vždy ideální nízkou rychlostí takže to vychází asi na cca 15km. Velice se mi to na ježdění po městě osvědčilo krom toho drobného detailu, že člověk fakt musí dávat velký pozor na ostatní účastníky silničního provozu, protože i když mě často vidí tak mi přednost prostě nedají... Každopádně mi to často vychází daleko lépe jak MHD a hlavně se ušetří čas na tom, že nemusím na tramvaj třeba 10 minut čekat. Velká výhoda je, že s mou váhou 65Kg mě to vytáhne i dost dost velkého kopce s celkem slušnou rychlostí.