Hlavní navigace

Názory k článku Online e-learningové kurzy zdarma aneb když dva dělají totéž...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 2. 2006 8:35

    Vlasta (neregistrovaný)
    Dival jsem se na http://eno.elearningnuggets.com/. V Prohlizeci Opera 8.52 mi kurzy nejdou spustit. Otevre se nove okno, ale v nem nic...ani zadna chybova hlaska.
  • 14. 3. 2006 16:21

    zdenek (neregistrovaný)
    Ony ale ty kurzy byly urceny prave pro slozeni ECDL - Gopas je prodaval prave za timto ucelem. A predpokladam, ze na webu nejsou jine. To ze je pouzita technologie spatna, je si myslim dano uz vekem techto kurzu. Ale osobne je povazuji za velke plus - trapim se s nekolika uzivateli, ted sem jim vytvoril tam ucet a at se uci. KDyby to slo, nechal bych je slozit i ECDL, ale bude bohate stacit, ze se nauci s pocitacem delat.
  • 2. 8. 2008 0:43

    Keff (neregistrovaný)
    Ano, a budete mít uživatele schopné se přihlásit k počítači a vyplnit testy EDCL, nevím ovšem jakou práci vám takoví uživatelé na počitači odvedou, pokud se ovšem vaše firma neživí vyplňováním EDCL testů.

    Až budu potřebovat opravit auto, budu chtít mechanika, který umí spravovat auta, ne toho který umí vyplnit test o spravování aut.

    Z reálné zkušenosti vím, že korelace mezi schopností uživatelsky ovládat počítač a složeným EDCL je dosti malá.
  • 21. 7. 2016 12:42

    Elon (neregistrovaný) 213.29.2.---

    No, mě ty online taky nepřijdou dobré. To už se dívám na youtube, když se chci něco naučit. Dle mého soudu jsou prostě v tomto pořad lepší klasické školení čehokoliv, prostě s lektorem. Ten se vám věnuje. Mě se často stává i u knih, že to popsání nechápu. Možná jsem "hloupější", ale je to tak.

  • 23. 2. 2006 21:14

    Janek Wagner (neregistrovaný)
    Omlouvám se za uklepnutí, takže znovu přehledněji:
    1. Pokud máte v nabídce kurzy i pro Office XP i Office 2003, proč na portálu nejsou? Není to především proto, že se dají prodat lépe individuálně na rozdíl od těch pro W2K a O2K?
    2. Kurzy z portálu NEFUNGUJÍ ve všech běžných prohlížečích. Uživatele nezajímá, zda se jedná o vadu kurzů nebo vzdělávacího systému.
    3. Nechápu, proč by logika výkladu nějaké látky měla kopírovat test, ať obecně nebo v konkrétním případě ECDL?
    4. Citace: Vy, Vám, Váš, Ty, Tobě, Ti
    Podle PČP píšeme tvary těchto zájmen s velkým počátečním písmenem v dopisech k vyjádření úcty, a to ať už se obracíme na jednu osobu, ať jí tykáme nebo vykáme, nebo na více osob. Malým písmenem, jak uvádí poznámka tamtéž, se v dopisech naznačuje soukromý, důvěrný charakter dopisu: Posílám Vám pozdrav je základní, zdvořilý způsob, použitelný i pro osobu (osoby), se kterou (kterými) se blíže neznáme, vhodný i pro úřední korespondenci. Píšeme-li vlastní rodině, můžeme si vybrat mezi formálnějším oslovením Milý dědečku, posílám Ti pozdrav a neformálním Milí rodiče, posílám vám pozdrav z tábora, popř. Milá maminko, zdravím tě z výletu.
    Existuje řada typů textů, jimiž se na někoho obracíme, ale které nemají formu klasického dopisu (s datem, oslovením, pozdravem, podpisem), např. otevřený dopis, pamflet, reklamní leták, nabídka služeb, nápis na klientské kartě ap. O takových textech není nic závazně stanoveno: je na jejich tvůrcích, aby zvážili, zda chtějí vyjádřit spíše zdvořilost, solidnost, formálnost, např. Stavební spořitelna se těší na spolupráci s Vámi; Tato karta Vás opravňuje k výběrům..., anebo neformálnost, např. Přijď si s námi zaskejtovat – kamarádi se na tebe těší.

    5. Programy WinZip a WniRAR jsou nejpoužívanější aplikace pro komprimaci - dokladujte to nějak, prosím. Toto tvrzení ale stejně neodpovídá na mou kritiku.
    6. Jaká je vaše definice e-learningu, když mu kurzy BATCOS nevyhovují?
    7. Kritizuji prakticky všechna zmíněná řešení, vaše navíc v souvislosti s jejich použitím na Portálu veřejné správy a okolnostmi, jak se tam dostaly. MI ČR si asi mělo lépe zmapovat terén a možná podpořit ve spolupráci s MŠMT další vývoj BATCOS. Nebo jiný produkt. Argumentovat tím, že kritizuji jako jediný, je přinejmenším hloupé, ale když vám to pomůže...
  • 27. 2. 2006 21:44

    Ladislav Jičínský (neregistrovaný)
    Pane Wagner, Nejsem takovým odborníkem na poli internetového vzdělávání jako vy, nemůže být každý odborníkem ve všem. Nedalo mi abych se také nevyjádřil : Když si kupuji produkt tak prioritou pro mě je zda splňuje to, co od něj očekávám. Jednoduše řečeno, zda když si koupím barevnou televizi bude barevně zobrazovat, když auto zda bude jezdit a když mikrovlnou troubu tak mikrovlnit  to jsou priority.Pak jsou další aspekty, cena, vzhled, funkce, spolehlivost,atd. Zakoupil jsem ( za cenu naprosto přijatelnou)pro svou manželku za účelem certifikace ECDL e-learningové kurzy společnosti GOPAS, a.s. , aby jí naučily(připravily) na cetrifikaci ECDL. A Výsledek? Cetrifikaci udělala a má „evropský řidičák počítačové gramotnosti“.....to je fakt! A jestli to běhá pod Flash nebo pod Shockwave, zda se vám grafika líbí či nelíbí, zda Vám to připadá neprofesionální a úplně k ničemu, mne ,jako uživatele produktu jen usvědčuje v tom, že jste zaujatý a lobisticky uvažující člověk. S pozdravem Ladislav Jičínský
  • 4. 3. 2006 14:14

    Janek Wagner (neregistrovaný)
    Pane Jíčínský, stejně jako hodnotí odborníci barevné televize, automobily či mikrovlné trouby v časopisech i například v televizních pořadech, hodnotí jiní eLearningové kurzy. Když pak redaktor Autosalonu na Primě ohodnotí přístrojovou desku auta jako nepřehlednou, jeho motor jako žíznivý a cenu za přehnanou, považujete to asi stejně jako já za normální. Z podobného hodnocení nevyplývá, že se kritizovaným autem nedá jezdit. A s kritizovanými eLearningovými kursy to je stejné.
    I když jsou v řadě kritérií podle mne špatné, neznamená to, že jsou zcela nepoužitelné a že je někdo nemůže považovat za užitečné. Vaše argumentace jde ale bohužel mimo, tyto kursy na Portálu veřejné správy primárně dle MI ČR nemají sloužit ke složení ECDL, ale ke zvýšení počítačové gramotnosti nejširší veřejnosti. Jíný výukový cíl by měl implikovat i jinou podobu. Vaše obvinění ze zaujatosti a lobbyismu je proto směšné.
  • 23. 2. 2006 22:57

    Janek Wagner (neregistrovaný)
    1. Já vám to nevyčítám, ale MI ČR jako kupujícímu ;-)
    2. Opět, jde o problém někoho jiného.
    3. Při procházení kurzů jsem v řadě míst měl pocit, že výklad některé části měl být umístěn jinde vzhledem k souvislostem. Omlouvám se, že nejsem schopen být nyní konkrétnější, ale mám za sebou četbu učebních textů NPPG a ještě jsem je nevydýchal.
    4. V případě podobných textů ve výukových aplikacích považuji velká písmena za nevhodná a přestože nejsem v žádném případě zastáncem striktního dodržování PČP, zde bych na nich spíše trval. Ale budiž ;-)
    5. Já se kromě vlastního pozorování přikláním spíše k "mateřské" Slunečnici (http://www.slunecnice.cz/Win/Utility/Komprese/?or=desc&st=down) a domnívám se, že nejčastěji je používán Total Commander. Ale stále je klíčovou chybou, že se žák v kurzu nedozví, kde a jak tyto aplikace získat.
    6. Domníváte se, systém EDEN, pro který je BATCOS primárně určen, nic takového neumožňuje? Na druhou stranu, jsou všechny tyto věci v našem případě vůbec potřeba?!
    7. No a?
  • 22. 2. 2006 11:09

    Janek Wagner (neregistrovaný)
    Květoslav Vícha odvedl v "dvouletém" seriálu na Interval.cz dobrou a potřebnou práci, bohužel řada testovaných systémů už neexistuje a další je třeba díky vývoji přehodnotit. Použitelný přehled odkazů na poskytovatele je i na http://elearning.cesnet.cz/pages/odkazy_kurzy.html?a=1.
  • 22. 2. 2006 17:38

    Janek Wagner (neregistrovaný)
    Máte nejspíše problémy s pozorností a pochopením rozáhlejšího textu: jednalo se o veřejnou soutěž, takže nikdo nemusel nikoho nikam přizvávat. Pokud chcete porovnávat "poplivané" paskvily z Portálu veřejné správy se "světovým" standardem v této oblasti, stačí se podívat na http://eno.elearningnuggets.com/. Jen mi ještě vysvětlete, vševědoucí Bobe, proč tak vyzdvihuji projekt BATCOS?
  • 24. 2. 2006 0:06

    Tomáš Kafka, občan ČR (neregistrovaný)
    Vážený pane Adamovský, chtěl jsem váš kurs spustit, ale již základní prekvizita chybí - shockwave přehrávač není na adrese na kterou vede odkaz z úvodní stránky, tedy jako běžný uživatel jsem již teď v koncích. Stránka kursu přitom napíše chybovou hlášku do asi 20px vysokého pruhu bez rolovátka, takže vidím jen horní polovinu znaků prvního řádku.
    Navíc mi ukazuje zvláštní pixelovaný řez písma v menu, který se navíc při přejetí mění na řez úplně jiný (Opera 8.51).
    Také se mi stránka otevřela v okně bez standardního menu a tedy ho nemohu ovládat dle svých představ.
    V sekci diskuse, kde vás na chybu se shockwave playerem (při jehož nepřítomnosti se objeví popsaná chyba) klienti upozorňují, jsou tyto chyby nahlášeny již deset dní bez odpovědi zodpovědného pracovníka, na jiný dotaz ke stejné nefunkčnosti uvedli administrátoři obecnou nicneříkající odpověď s tím že tázajícímu odpověd sdělí e-mailem. Tedy jen jemu, ačkoli by byla užitečná každému uživateli (včetně mně), který se s touto chybou setkal.

    Myslím si že výše popsané trauma které čeká každého uživatele se standardní instalací operačního systému (tedy bez shockwave) je dostatečně odrazujícím faktem, technické nedodělky typu špatné specifikace písma dojem velmi špatně odvedené práce ještě prohlubují. Kdybych byl běžný uživatel, právě jsem přišel o 40 minut svého času a nedozvěděl se vůbec nic kromě toho, že ministerstvo informatiky opět promrhalo mé peníze na velmi špatný a s konkurencí nesrovnatelný projekt.
  • 23. 2. 2006 13:29

    Melkor (neregistrovaný)
    Nevim, jaky ma nazor soudruh latina, nicmene ...

    Jsou taci, kteri studovali jazyk latinsky na VS (pravnici, lekari, historici, ...), jsou taci, kteri ziskali alespon zaklady tohoto pekneho jazyka na gymnaziu, jsou taci, kteri se naucili latinsky amatersky, ciste ze zajmu o vec.

    A potom jsou taci, kteri si nekde precetli neco o IT (popularni casopisy typu Chcip a pod.) nebo nekolik latinskych citatu, neprilis pochopili, o co se jedna, spatne si to zapamatovali a ted jsou mistry sveta a prilehleho vesmiru :-(

    FYI: Jiz od dob stareho Rima je "CUI BONO?"
  • 23. 2. 2006 17:45

    Jan (neregistrovaný)
    Nevím k čemu jsou všechny e-learningové kurzy, když nikde není uvedeno, jak se pokusit příst podezřelý dopis, který nemusí být virus nebo spam, ale může být věrohodný a důležitý.

    Nikde se nepíše o nejjednoduším způsobu - uložit zdojový obsah a dekódovat Total Commanderem (plus zkontrolovat hlavičky).
    (A teď mohu pokračovat dál. Proč nikde není zmínka o IP-adresách, proč není uveden alespoň jeden odstavec věnován principu http-protokkolu atd.)
    Hackeři musí jásat, že pár diletantů, kteří se za 15 let naučili jen MS-Office, takto vnucuje lidem do hlavy představy, že stačí přemýšlet jen jak "ve Wordu".
    Proto máme pořád tolik virů, červů, trojských koní, protože není nikde nikdo, kdo by lidem vysvětlil podstatu problémů s bezpečností.
  • 23. 2. 2006 19:26

    Janek Wagner (neregistrovaný)
    1. Pokud máte v nabídce kurzy i pro Office XP i Office 2003, proč na portálu nejsou? Není to především proto, že se dají prodat lépe individuálně na rozdíl od těch pro W2K a O2K? 2. Kurzy z portálu NEFUNGUJÍ ve všech běžných prohlížečích. Uživatele nezajímá, zda se jedná o vadu kurzů nebo vzdělávacího systému. 3. Nechápu, proč by logika výkladu nějaké látky měla kopírovat test, ať obecně nebo v konkrétním případě ECDL? 4. Citace: Vy, Vám, Váš, Ty, Tobě, Ti Podle PČP píšeme tvary těchto zájmen s velkým počátečním písmenem v dopisech k vyjádření úcty, a to ať už se obracíme na jednu osobu, ať jí tykáme nebo vykáme, nebo na více osob. Malým písmenem, jak uvádí poznámka tamtéž, se v dopisech naznačuje soukromý, důvěrný charakter dopisu: Posílám Vám pozdrav je základní, zdvořilý způsob, použitelný i pro osobu (osoby), se kterou (kterými) se blíže neznáme, vhodný i pro úřední korespondenci. Píšeme-li vlastní rodině, můžeme si vybrat mezi formálnějším oslovením Milý dědečku, posílám Ti pozdrav a neformálním Milí rodiče, posílám vám pozdrav z tábora, popř. Milá maminko, zdravím tě z výletu. Existuje řada typů textů, jimiž se na někoho obracíme, ale které nemají formu klasického dopisu (s datem, oslovením, pozdravem, podpisem), např. otevřený dopis, pamflet, reklamní leták, nabídka služeb, nápis na klientské kartě ap. O takových textech není nic závazně stanoveno: je na jejich tvůrcích, aby zvážili, zda chtějí vyjádřit spíše zdvořilost, solidnost, formálnost, např. Stavební spořitelna se těší na spolupráci s Vámi; Tato karta Vás opravňuje k výběrům..., anebo neformálnost, např. Přijď si s námi zaskejtovat – kamarádi se na tebe těší. 5. Programy WinZip a WniRAR jsou nejpoužívanější aplikace pro komprimaci - dokladujte to nějak, prosím. Toto tvrzení ale stejně neodpovídá na mou kritiku. 6. Jaká je vaše definice e-learningu, když mu kurzy BATCOS nevyhovují? 7. Kritizuji prakticky všechna zmíněná řešení, vaše navíc v souvislosti s jejich použitím na Portálu veřejné správy a okolnostmi, jak se tam dostaly. MI ČR si asi mělo lépe zmapovat terén a možná podpořit ve spolupráci s MŠMT další vývoj BATCOS. Nebo jiný produkt. Argumentovat tím, že kritizuji jako jediný, je přinejmenším hloupé, ale když vám to pomůže...
  • 23. 2. 2006 21:55

    Vladimír Adamovský, Gopas, a.s. (neregistrovaný)
    1. Naše firma je komerční subjekt, jehož cílem je generování zisku. Po zveřejnění všech kurzů na portálu by byl jejich další prodej velmi obtížný.
    2. To máte bezesporu pravdu, ale nevidím v tom spor se svým původním příspěvkem.
    3. Nerozumím, co myslíte tou svou "logikou výkladu". Struktura lekcí je volena od nejjednodušších témat ke složitějším tak, aby související témata na sebe navazovala.
    4. Já v tomto bodě opravdu problém nevidím. Citace:
    Existuje řada typů textů, jimiž se na někoho obracíme, ale které nemají formu klasického dopisu... O takových textech není nic závazně stanoveno: je na jejich tvůrcích, aby zvážili, zda chtějí vyjádřit spíše zdvořilost, solidnost, formálnost...
    5. Zeptejte se lidí ve svém okolí a zjistíte, že programy WinZip a WinRAR jsou skutečně nejpoužívanějšími komprimovacími programy. Jako exaktní důkaz může sloužit např.
    http://www.download.com/sort/3150-2250_4-0-1-4.html?
    6. Nemám žádnou svou definici e-learningu, nicméně rozdíl mezi e-learningem a e-knihou spatřuji v možnostech interaktivity, multimediálních vlastnostech kurzu, v možnosti otestování znalostí, v možnosti administrace kurzů, sledování výsledků studia, spolupráce se vzdělávacími systémy apod.
    7. Zkuste schválně na internetu najít kritiku na naše kurzy, kterou jste nepsal vy. Já bych Vám mohl jmenovat desítky spokojených klientů.
  • 22. 2. 2006 9:14

    Igor (neregistrovaný)
    Pokusil jsem se zaregistrovat na eDoceo. Obdržel jsem hlášku: "Registrace se nepovedla, zkuste to znovu."
    Proč jsem se, bohužel, nedozvěděl...
  • 22. 2. 2006 17:00

    Bob (neregistrovaný)
    Z článku jsem pochopil jen lediné: pan Jan Wagner, nezávislý konzultant a publicista, odboeník přes e-learning, nebyl k tvorbě kritizovaných kurzů přizván, tak je aspoň musí náležitě poplivat. Kdyby to dělal on, tak by to bylo super a světovka.
  • 23. 2. 2006 11:06

    latina (neregistrovaný)
    Možná rozumí latině líp než ty a Bob...
    "Qui bono?"="komu to slouží?"
    Většinou se to tak překládá, nebo ty máš svůj jiný názor na to podložený argumenty?
  • 22. 2. 2006 10:52

    Zdar Hankistům (neregistrovaný)
    zajímavé, že si stát (skoro) vždycky vybere (v drahém výběrovém řízení) řešení nejdražší a zároveň nejhorší.
    Člověk by se chtěl zeptat...qui bono?
  • 22. 2. 2006 11:44

    martin (neregistrovaný)
    No trebas se nejdna o uplatu, ale pak uz je jedina moznost, rozhoduje o tom pitomec.
    A tak se ptam, slo o uplatek?
  • 22. 2. 2006 12:13

    anonymní
    Inu, seriál stále pokračuje, takže nové systémy stále přibývají - a mnoho starých zůstalo od zveřejnění článku také beze změny, jak se lze snadno přesvědčit...
  • 22. 2. 2006 13:58

    Chachachacha! (neregistrovaný)
    Taky, taky. Ale povedlo se mi temito "nepovedenymi registracemi" zablokovat nekolik uzivatelskych jmen ;-)
  • 23. 2. 2006 17:40

    Vladimír Adamovský, Gopas, a.s. (neregistrovaný)
    Rád bych se vyjádřil k článku jménem naší firmy Gopas, a.s., která vyvinula kurzy ECDL umístěné na portálu veřejné správy.

    Orientace na Office 2000 není tak nesmyslná, jak uvádíte. Pokud byste se seznámil s verzí Office 2003, zjistil byste, že základní operace odpovídající uživatelské úrovni se provádí v každé verzi Office stejně. Pokud se studenti seznámí se základními operacemi na Office, budou je umět používat i na produktech jiných firem. A v praxi se setkají nejčastěji právě s aplikacemi z Microsoft Office. Nakonec i Vámi vychvalované kurzy firmy Batcos jsou pro Office 2000. Mohu Vás také ujistit, že v nabídce naší firmy jsou kurzy pro Office 2000, Office XP i Office 2003 a to jak v českém tak slovenském jazyce.

    Naše kurzy fungují ve všech běžných prohlížečích. Potřeba Internet Exploreru pro kurzy na portálu veřejné správy je otázka vzdělávacího systému. Technologie Shockwave byla zvolena z toho důvodu, že starší verze Flash neobsahovaly námi potřebné technologie. Jistě Vás potěší, že další verze našich kurzů již budou dostupné i v prostředí Flash.

    Kurzy kopírují strukturu testů ECDL, neboť jejich primárním účelem je připravit studenty na tuto zkoušku.

    Učební texty nejsou vykopírovatelné, protože se jedná o e-learningový kurz a ne o e-knihu. Pokud budete mít zájem, rád Vám všechny studijní texty pošlu, abyste se sám přesvědčil, že se ze samostatných textů z interaktivního kurzu nic nenaučíte.

    Je samozřejmě pravda, že se v názvech lekcí neobjevuje seznam všech témat, která se v lekci probírají. Od toho jsou zde metadata popisující všechna probíraná témata v dané lekci. Jak se píše v popisu lekce "Využití Hlavního panelu":
    "V tomto modulu se seznámíte s funkcí Kalkulačky. Potom se podíváte, jak pomocí Hlavního panelu spustit několik programů najednou a jak mezi nimi přepínat."

    Výukové texty byly psány co nejstručněji, aby nebyl student zahlcen zbytečnými informacemi. Domníváme se, že plně postačuje, pokud student dokáže danou akci provést jedním či dvěma způsoby. Nebo vy znáte nazpaměť všechny klávesové zkratky používané v aplikacích Microsoft Office?

    Z hlediska didaktického se našim lektorům skutečně osvědčilo především praktické procvičování na živých produktech, což naše kurzy vhodně simulují. Naopak naši posluchači hodnotí jako nešvar řady vyučujících na školách středních i vysokých pseudoteoretický výklad, který je v případě základů práce s jednoduchými kancelářskými aplikacemi zbytečný a slouží spíš k nesmyslnému zdůraznění osobní důležitosti vyučujícího a jeho přednášek. Jiná situace by byla samozřejmě v případě výuky složitějších předmětů jako je programování, ale tím se náš e-learning nezabývá.

    Z našich kurzů se učí již řadu let mnoho našich zákazníků, kurzy jsou dobře prodejné. Nakonec - jsme komerční firma a kdyby se naše kurzy nelíbily, nerentovala by se nám jejich výroba.

    V otázce použití prvního velkého písmene u osobních zájmen se pravidla českého praviposu kloní spíše k psaní velkých písmen na začátku zájmen (http://www.ujc.cas.cz/poradna/porfaq.htm).

    Programy WinZip a WniRAR jsou nejpoužívanější apliakce pro komprimaci. Proto s nimi studenty seznamujeme.

    Co se týče kurzů Batcos, tak bych se zdráhal tyto kurzy zařadit pod e-learning. Ke každému tématu je v lepším případě jedna stránka textu a k němu jsou připojeny 3-4 nekvalitní obrázky nebo animace. Interakce s uživatelem veskrze žádná. To je e-kniha. Ne e-learning.

    Pokud by Vás zajímal nezávislý výzkum kvality našich kurzů, doporučuji se podívat na studii, kterou vypracovala firma Adwise: http://www.gopas.cz/images/dokumenty/download/Gopas_elearning_studie.pdf. Zjistíte zde např., že průměrnou známkou kvality našich kurzů bylo 1,83 a známkou kvality formy 1,73. Nejvíce respondentů hodnotilo obsah známkou výborně (44%). Formu kurzů hodnotilo známkou výborně 53%. Co se týče odměny, mohu vás ujistit, že naše firma nedostala za zveřejnění těchto kurzů ani korunu.

    Nakonec bych rád poukázal na skutečnost, že jste pane Wagnere jediný člověk, který naše kurzy veřejně kritizuje. Z toho nechť si každý vyvodí závěr sám.
  • 22. 2. 2006 8:00

    Milan (neregistrovaný)
    A můžu říct, že mne to nenadchlo. Grafická úprava vhodná pro kojenecký ústav, na straně 15 jsem zjistil, že je to vlastně o Mrkvosoftu, když mi nenaběhla úvodní obrazovka uvedená v materiálu... Člověk by mohl usoudit, že mu "nenaběhl systém".
    No, ale zase lepší něco než nic (nebo např. Pendolíno nebo Indoš), přece jen to nebylo až tak moc vyhozených peněz a člověk se i trochu zasměje.
    Pochopitelně pro výuku editoru použít MS Word verze 2000 nebo 2010 nebo 2100 je úplně k ničemu a zastará to VŽDY. Asi se shodnem na tom, že je třeba naučit principy a naučit člověka se dále učit samostatně. Ale to jsou taky jen řeči, které se vedou léta a jak z toho nikdo moc neví.
    V EU není nikdo nijak zvláště chytřejší nebo inteligentnější než v ČR, takže zase si tam brát moc příkladu nedoporučuji. Že tento národ vždy potřebuje někde brát ty vzory, předtím z Ruska, teď z EU nebo USA a přitom se na to podívejte a zamyslete se nad tím. Obvykle to stojí za h..no.